Nieuwe ECx/ICE-L
Nieuwe ECx/ICE-L
Dag,
Wat gaat de nieuwe ECx/ICE-L zijn?
Een soort "ICE-2 stam"?
Op de Engelstalige Wikipedia vindt ik terug dat een set/stam uit 1 Travca locomotief bestaat + 16 rijtuigen.
Is die loc permanent aan de rijtuigen, dus een soort treinstel (loc aan 1 kant, stuurrijtuig aan de ander)?
Wat gaat de nieuwe ECx/ICE-L zijn?
Een soort "ICE-2 stam"?
Op de Engelstalige Wikipedia vindt ik terug dat een set/stam uit 1 Travca locomotief bestaat + 16 rijtuigen.
Is die loc permanent aan de rijtuigen, dus een soort treinstel (loc aan 1 kant, stuurrijtuig aan de ander)?
Ciao Ciao
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Op Wikipedia staat dat het een Talgo-stam (17 rijtuigen) met locomotief is. Er staat nergens bij dat het een trekduwbedrijf wordt (ook niet op de Duitse Wikipedia) maar bij DB is er een filmpje dat suggereert van wel:4017-4018 schreef: ↑04 feb 2022, 09:10 Wat gaat de nieuwe ECx/ICE-L zijn?
Een soort "ICE-2 stam"?
Op de Engelstalige Wikipedia vindt ik terug dat een set/stam uit 1 Travca locomotief bestaat + 16 rijtuigen.
Is die loc permanent aan de rijtuigen, dus een soort treinstel (loc aan 1 kant, stuurrijtuig aan de ander)?
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... Cx-6854656
De loc kan wel gewisseld worden, bv. om met diesel te rijden.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Ik heb ook niet gezegd dat dit op Wikipedia staat, ik veronderstel datrvdborgt schreef: ↑04 feb 2022, 09:32Er staat nergens bij dat het een trekduwbedrijf wordt (ook niet op de Duitse Wikipedia)4017-4018 schreef: ↑04 feb 2022, 09:10 Wat gaat de nieuwe ECx/ICE-L zijn?
Een soort "ICE-2 stam"?
Op de Engelstalige Wikipedia vindt ik terug dat een set/stam uit 1 Travca locomotief bestaat + 16 rijtuigen.
Is die loc permanent aan de rijtuigen, dus een soort treinstel (loc aan 1 kant, stuurrijtuig aan de ander)?
Ciao Ciao
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Ik heb ook niet willen suggereren dat je dat had gezegd... het was gewoon een vaststelling, aangezien ik had verwacht dat zoiets minstens op de Duitse Wikipedia wel vermeld zou worden.4017-4018 schreef: ↑04 feb 2022, 10:15Ik heb ook niet gezegd dat dit op Wikipedia staat, ik veronderstel datrvdborgt schreef: ↑04 feb 2022, 09:32Er staat nergens bij dat het een trekduwbedrijf wordt (ook niet op de Duitse Wikipedia)4017-4018 schreef: ↑04 feb 2022, 09:10 Wat gaat de nieuwe ECx/ICE-L zijn?
Een soort "ICE-2 stam"?
Op de Engelstalige Wikipedia vindt ik terug dat een set/stam uit 1 Travca locomotief bestaat + 16 rijtuigen.
Is die loc permanent aan de rijtuigen, dus een soort treinstel (loc aan 1 kant, stuurrijtuig aan de ander)?
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Ow, sorry mijn fout
Ciao Ciao
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Als ze in een trein een duur stuurstandtijtuig voorzien kan je gerust de aanname maken dat trek-duw de bedoeling is hoor. De puur getrokken treinen gaan er uiteindelijk allemaal uit gaan, zelfs in EC's en INT.
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
De ECx/ICE L zal inderdaad als trek-duwtrein rijden, waarbij Talgo de locomotief en rijtuigen levert. Het betreft een elektroloc, voor de dienst naar Sylt zal er een dieselloc voor komen te rijden.
Vooralsnog dan, de Duitse politiek wil dat er een wasdraad komt te hangen tot in Westerland.
Vooralsnog dan, de Duitse politiek wil dat er een wasdraad komt te hangen tot in Westerland.
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Dat ze eerst eens de hele boel dubbel spoor maken tussen Niebüll en Westerland, zodat daar een deftig verkeer mogelijk is... en er daar geen gefoefel met rijpaden nodig is om iets te kunnen laten rijden...
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Ben benieuwd of de Talgo-loc enkel de ICE-L stammen zal trekken, of ook andere rijtuig-stammen.
Dus uiteindelijk is het geen stel, maar een "trek-duw"-stam
Dus uiteindelijk is het geen stel, maar een "trek-duw"-stam
Ciao Ciao
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Er zullen straks niet zo heel veel klassieke treinen meer over zijn bij DB Fernverkehr: in het langeafstandsverkeer wordt bijna alles omgezet naar ICE, alleen op lijnen waar de naam ICE echt niet gerechtvaardigd kan worden zal het merk 'Intercity' blijven. Hiervoor heeft DB de IC-dubbeldekkers - en dit zijn ofwel complete samenstellingen (BR146+rijtuigen) of treinstellen (KISS).
De ECx is er voor de 'speciaaltjes': de verbinding met Amsterdam en de verbinding met Sylt.
Voor Amsterdam waren er oorspronkelijk ook ICE 4-treinstellen besteld, maar hier is uiteindelijk van afgezien.
De ECx is er voor de 'speciaaltjes': de verbinding met Amsterdam en de verbinding met Sylt.
Voor Amsterdam waren er oorspronkelijk ook ICE 4-treinstellen besteld, maar hier is uiteindelijk van afgezien.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Vandaag een rijtuigje gespot op transport rond 12:20 aan het Rode Kruisplein te Mechelen.
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
Interessant ! Een paar jaar geleden had ik ook al eens 2 Talgo-rijtuigen van de Russische spoorwegen zien getransporteerd worden door Mechelen op identiek dezelfde plaats.. kon toen geen foto nemen aangezien ik aan het rijden was..ovspotter_be schreef: ↑05 sep 2022, 13:34 Vandaag een rijtuigje gespot op transport rond 12:20 aan het Rode Kruisplein te Mechelen.
Ze hadden toen nog nummers in het Nederlandse NVR, alvorens ze nadien in het Duitse NVR zijn ingeschreven. Blijkbaar waren ze toen op weg naar het Talgo-onderhoudscentrum in Berlin Warschauer Straße voor een laatste check-up alvorens hun reis via spoor verder te zetten naar Rusland:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-7043501
Re: Nieuwe ECx/ICE-L
DB heeft inmiddels de lok gekozen die de ICE-L naar Westerland en Oberstdorf mag brengen: de Vectron Dual Mode.
Bron: https://railcolornews.com/2022/09/12/de ... -services/
Bron: https://railcolornews.com/2022/09/12/de ... -services/