Ice verbinding Brussel Duitsland

AlexNL
Berichten: 2232
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Wat voor bijzondere eisen gelden er om over HSL 3 te mogen rijden, afgezien van ERTMS?

Zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om een shuttle te organiseren tussen Brussel/Luik en Aken met een HLE 18 en een sleep I10/I11, zodat er in ieder geval iets rijdt wat nog enigszins in de buurt komt van het ICE-aanbod qua snelheid?
FLV-FGSP
Berichten: 1959
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door FLV-FGSP »

Rijtuigen moeten NBÜ (overbruggingssysteem voor de noodrem) hebben en het NBÜ-systeem van de lok moet hetzelfde zijn als dat van de rijtuigen. Dat is bijv. bij de NightJet niet het geval, vandaar dat die over lijn 37 rijdt.
groentje
Berichten: 7377
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Zwoopaman schreef: 04 sep 2022, 15:16 Van de M7 werd dit wel gezegd maar sinds de persmededeling van de bestelling is daar verder geen informatie over verschenen.
Misschien herinner ik het me verkeerd, en waren het de M7 ipv de Desiro.
railtravelmanager
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

goedemorgen,

iemand enig idee waarom ICE 13 1 uur vertraging heeft ... het stel kwam normaal toe gisterenavond als ICE 12 of 10 :D

Erwin
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22781
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Hij is met 75 min vertraging uit Vorst vertrokken. De reden van vertraging kan ik niet onmiddellijk terugvinden. Dat kan dus zowel technisch zijn maar evengoed iets met planning personeel. Bijvoorbeeld een zieke.
maarten
Berichten: 372
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

groentje schreef: 04 sep 2022, 18:03
Zwoopaman schreef: 04 sep 2022, 15:16 Van de M7 werd dit wel gezegd maar sinds de persmededeling van de bestelling is daar verder geen informatie over verschenen.
Misschien herinner ik het me verkeerd, en waren het de M7 ipv de Desiro.
Ik had altijd begrepen dat Desiro met de 1500 V had moeten werken, zij het met minder vermogen (een beetje zoals de klassiekjes ook gewoon werken met 1500 V) maar dat toen dit getest werd bleek dat ze onder een bepaald voltage dat hoger dan 1500 V was uitschakelden. En dat NMBS daar nooit over gereclameerd heeft bij Siemens (misschien hadden ze in het begin genoeg problemen die dringender opgelost moesten worden).
railtravelmanager
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

goede score vandaag maar 3 van de 14 ICE treinen afgeschaft vandaag :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12800
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 04 sep 2022, 06:05 Voor onmiddellijke ingang? Ik eerlijk gezegd ook niet meteen, daarvoor hadden ze al jaren terug in gang moeten schieten. Al zou ik op z'n minst graag standaard een tweede klassiekje aan de Aken-Géronstère hangen, nu al beginnen met kijken welk materieel we gaan inzetten naar Roosendaal, Maastricht en Rijsel, en als die IC naar Aken terug zou komen, dat daar ook materieel voor is. We hebben weinig andere keuze als we nog überhaupt naar Aken willen, zonder op de weinig betrouwbare ICE of een dure Thalys te moeten wachten.
Beginnen kijken gebeurt toch al? Breaks naar Maastricht en varkens naar Roosendaal (als ProRail meewerkt), dat zal niet snel veranderen. Aken krijgt een S-trein uit Luik ipv Spa.
Dat is nu al allemaal gepland, de vraag is wat jij zou veranderen zonder overdreven kosten.
railtravelmanager
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
trainlovertje
Berichten: 2516
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

railtravelmanager schreef: 14 sep 2022, 13:34 deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
E314 is anders zonet in nood verklaard net voorbij Leuven richting Brussel...
rvdborgt
Berichten: 4471
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 14 sep 2022, 15:34
railtravelmanager schreef: 14 sep 2022, 13:34 deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
E314 is anders zonet in nood verklaard net voorbij Leuven richting Brussel...
Die is blijkbaar in Herent gestrand, aldus het Vertragingsattest.

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3547
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 14 sep 2022, 19:38
trainlovertje schreef: 14 sep 2022, 15:34
railtravelmanager schreef: 14 sep 2022, 13:34 deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
E314 is anders zonet in nood verklaard net voorbij Leuven richting Brussel...
Die is blijkbaar in Herent gestrand, aldus het Vertragingsattest.

Groetjes,
Rian
Is afgesleept terug naar Leuven, hierdoor is de E17 volledig afgeschaft ook.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door msts.be »

FLV-FGSP schreef: 04 sep 2022, 16:03 Rijtuigen moeten NBÜ (overbruggingssysteem voor de noodrem) hebben en het NBÜ-systeem van de lok moet hetzelfde zijn als dat van de rijtuigen. Dat is bijv. bij de NightJet niet het geval, vandaar dat die over lijn 37 rijdt.
Rijden de Nightjet-rijtuigen dan onder het DB-NBÜ systeem (via de normale 18-polige treinleiding) ? De HLE18 zal enkel maar NBÜ naar UIC norm 541-5 of 541-6 aankunnen dan (ep-kabel met 9 of 11 aders ipv de normale 4).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22781
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Zover ik weet is de NBÜ op de HLE18 nog niet in dienst als zijnde « mag nog niet gebruikt worden ». Dus voorlopig nog te beschouwen als onbestaande.
delta
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door delta »

ICE 15 startte vandaag in Luik-Guillemins en was dus opgeheven op het traject Brussel - Luik. Het materieel van deze ICE kwam rond 11:15 aan in Guillemins op spoor 2 uit Duitsland met reizigers, dus een vertraagde ICE uit Duitsland die niet verder reed in Luik.

ICE15 heeft daarna speciaal staan wachten tot de IC uit Kortrijk binnenkwam, die een spoorwijziging kreeg naar spoor 3 om zo reizigers uit Brussel soepel te laten overstappen.

Keurige oplossing.

ICE15 vertrok om 11:41 met bijna een half uur vertraging.
Plaats reactie