Basel is in feite niet veel anders dan andere stations. Ja, er zijn een paar sporen met 25 kV, maar er zijn ook doorgaande treinen (TGV Parijs - Zürich) en die schakelen dus ook al rijdend om.
Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
De combinatie van die twee maakt Basel net een heel uniek station Zoiets kan je in Aken bijvoorbeeld nooit gebouwd krijgen met de beschikbare ruimte daar.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ze hebben daar 1 doorgaand spoor tussen beide spanningen maar in het midden bevindt zich een stuk bovenleiding die schakelbaar is. Er hangt een display op die aangeeft welke spanning er op dat stuk staat. Werd vroeger heel veel omgeschakeld in tijden dat onze EC’s nog naar/door Zwitserland gingen. Telkens bij het wisselen tussen een Franse en Zwitserse locomotief.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik hoop dat er behalve I11 ook een rijtuig aanhangt met meer toegankelijkheid o.a. meer fietsplaatsen (in het seizoen).
Deze stoptrein Verviers-Welkenraedt-Aken is de enige verbinding met Duitsland die kan gebruikt worden voor fietsreizigers die met de trein terugkeren van een fietsreis richting Duitsland.
Op de ICE 3 en de huidige Thalys PBKA die momenteel op Brussel - Keulen (- Frankfurt) rijden, zijn fietsen niet toegelaten, ze dateren van lang voor de huidige Duitse (en Franse) wettelijke verplichting van 8 fietsplaatsen.
Sommigen zullen dat een onbelangrijk luxeprobleem vinden.
OK, de vele woon-werkreizigers zijn natuurlijk belangrijker, maar als we als samenleving een verschuiving willen van vliegverkeer naar duurzame (vrijetijds)verplaatsingen, dan moeten we toch toejuichen dat mensen vanuit hun eigen land op fietsvakantie vertrekken en niet met het vliegtuig willen terugkeren van pakweg Berlijn of Wenen.
(Binnen Duitsland en Oostenrijk zijn fietsen op de ICE en Railjet trouwens heel goed mogelijk.)
Dit is geen persoonlijke vraag voor mezelf, onze zomerse ICE-reis is zonder fietsen. Maar ik heb toch absoluut geen goede herinneringen aan de terugkeer 10 jaar geleden (noodgedwongen) op de boemeltrein vanuit Aken.
PS. Een fiets huren voor een fietstocht enkele rit België-Polen of België-Oostenrijk kan niet. Verwachten dat een fietsverhuurder die 'eventjes met een bestelwagen komt oppikken is al helemaal absurd.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Klassieke treinen Aken-België
De ICE 3 neo, die vanaf 2024 ingezet zou worden naar Brussel, heeft 8 fietsplaatsen aan boord. De meeste binnenlandse ICE's hebben nog steeds geen fietsplaatsen.
En op de nieuwe Thalys Ruby zijn er ook een aantal fietsplaatsen dacht ik.
En op de nieuwe Thalys Ruby zijn er ook een aantal fietsplaatsen dacht ik.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Inderdaad, twee, dat is welgekomen en veel beter dan de huidige nul. Maar aan het tempo van één gerenoveerde Thalys PBKA per jaar duurt het nog vele jaren vooraleer ze deze plaatsen openstellen naar Duitsland...trainlovertje schreef: ↑01 nov 2022, 17:47En op de nieuwe Thalys Ruby zijn er ook een aantal fietsplaatsen dacht ik.
Daarom mijn vraag naar bijkomende fietsplaatsen bij de i11-rijtuigen op de enige verbinding naar Duitsland waar fietsen momenteel mee mogen.
Want ICE 3neo tegen 2024: is dat december? Is dat de verwachte datum voor toelating voor België? Is dat de datum van voldoende beschikbaar om inzet op pakweg de ICE13 en ICE15, en terug (ICE14 en ICE12) te garanderen? En tegelijk ook de inzet vanuit Nederland?
Er zijn zoveel Duitse ICE's met fietsplaatsen dat je zonder problemen in de reisplanner een tiental snelle reizen per dag met binnenlandse ICE's met fietsplaatsen kunt vinden voor elk van deze verbindingen:De meeste binnenlandse ICE's hebben nog steeds geen fietsplaatsen.
Berlijn-Keulen in 6 uur of zelfs ongeveer om de twee uur een rechtstreekse ICE in 4u20,
Wenen-Keulen: onder de 9 uur reistijd, zelfs ongeveer om de twee uur een rechtstreekse ICE.
Heel wat anders dan het "prutsen" voor de reiziger die terug wil raken in België met de fiets op de internationale trein vanuit Keulen of Parijs, en de stoptreinen / TER-treinen aan elkaar moet rijgen...
Maar dat was dus maar een terzijde bij mijn eigenlijke vraag hierboven.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Een i10 fietsrijtuig in de samenstelling zou mooi zijn.Maar dat was dus maar een terzijde bij mijn eigenlijke vraag hierboven.
Mer de fiets+trein door Europa reizen is helaas zo ingewikkeld dat er blijkbaar een markt voor is.
https://www.fiets-mee.nl/
Re: Klassieke treinen Aken-België
Leuk dat gedroom over een verbinding oostende-aachen maar hoe ga je eupen op peil houden??
Er is qua passagiers geen ruimte voor een extra IC.
Er is qua passagiers geen ruimte voor een extra IC.
Re: Klassieke treinen Aken-België
IC Oostende-Eupen wordt dan een IC Oostende-Aachen (evt. naar Köln), IC Kortrijk-Welkenraedt naar Eupen verlengen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Klassieke treinen Aken-België
Was er trouwens geen plan om het station van Eupen aan te passen met een tweede lang perron, zodat er twee IC-treinen per uur zouden kunnen eindigen?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat perron ligt er al, enig nadeel is dat het enkel maar via de andere kant van het viaduct Aachener Straße te bereiken is.BlackEagle schreef: ↑05 nov 2022, 15:51 Was er trouwens geen plan om het station van Eupen aan te passen met een tweede lang perron, zodat er twee IC-treinen per uur zouden kunnen eindigen?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Er zijn twee perrons, maar ik zie eerder een S-trein tot daar rijden dan een tweede IC.BlackEagle schreef: ↑05 nov 2022, 15:51 Was er trouwens geen plan om het station van Eupen aan te passen met een tweede lang perron, zodat er twee IC-treinen per uur zouden kunnen eindigen?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik ben niet de enige die hiermee worstelt. Ik kwam toevallig op Twitter dezelfde vraag tegen:Larch schreef: ↑03 nov 2022, 08:03Een i10 fietsrijtuig in de samenstelling zou mooi zijn.
Met de fiets+trein door Europa reizen is helaas zo ingewikkeld dat er blijkbaar een markt voor is.
https://www.fiets-mee.nl/
De overstap in Welkenraedt is voldoende vervelend om de meest volhardende vakantiefietser te ontmoedigen.
[...]
in Verviers kan je op hetzelfde perron blijven. Maar het zou veel helpen mocht op dit lijntje een lagevloertrein worden ingezet, met enigszins plaats voor fietsen. Het is tenslotte de ENIGE mogelijkheid om in Duitsland te geraken vanuit België.
https://mobile.twitter.com/FrederikDepo ... 8326852608
Re: Klassieke treinen Aken-België
Je kunt natuurlijk ook fietsen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Wel eens gefietst daar in de streek, ten westen van Aachen? Behoorlijk heuvelig, hoor. Niet toevallig dat de hoogste cols van Nederland daar in de buurt liggen :)
En ook (n.a.v. het bericht hieronder): ieder diertje zijn pleziertje, uiteraard, maar ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen de treinreis wil onderbreken om eventjes een uurtje of twee stevig te trappen. Mensen uit mijn omgeving zijn de afgelopen zomer gaan fietsen op de grens tussen Tsjechie en Oostenrijk, die waren (alle vijf!) stevig afgepeigerd op hun terugreis.
Trouwens: een jaar of 45 geleden was ik zelf met de fiets in Tirol, waar ik dan (lichtjes) ziek werd. Terugreis met de fiets op de trein was probleemloos. Waar is de vooruitgang?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 nov 2022, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.