Europa spoort (niet)
Europa spoort (niet)
https://www.vpro.nl/programmas/tegenl ... et.html
Vpro Tegenlicht werpt een blik op het Europese spoor. Best wel interessant!
Vpro Tegenlicht werpt een blik op het Europese spoor. Best wel interessant!
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Europa spoort (niet)
Dat wil hier niet openen, waarschijnlijk doordat ik een en ander nogal terughoudend heb ingesteld inzake privacy en zo. Maar het lijkt me sowieso duidelijk dat, van alle vervoersvormen, het spoor met kop en schouders aan de staart hangt van de Europese eenmaking. Niets nieuws dus, onder de zon. Wordt er ook verteld over maatregelen ter verbetering? Dwangsommen voor dwarsliggers?
Reeds lang heb ik sterke verdenkingen tegen Frankrijk, ergste van heel Europa, volgens mij staan ze daar stevig op de rem zowel voor reizigers- als voor goederenvervoer, per spoor, pan-Europees. Ze verdienen teveel aan de autostradetaks, lijkt me, en zien dus liever dat reizigers en goederen langs de weg reizen, per automobiel dus, vooral over de lange afstand. Enkel voor hun eigen prestigeproject TGV hebben ze belangstelling, en dan nog bovenal binnenlands. Voor reizigersverkeer moeten ze nu mondjesmaat buitenlandse concurrentie toelaten, afwachten wat dat wordt.
Reeds lang heb ik sterke verdenkingen tegen Frankrijk, ergste van heel Europa, volgens mij staan ze daar stevig op de rem zowel voor reizigers- als voor goederenvervoer, per spoor, pan-Europees. Ze verdienen teveel aan de autostradetaks, lijkt me, en zien dus liever dat reizigers en goederen langs de weg reizen, per automobiel dus, vooral over de lange afstand. Enkel voor hun eigen prestigeproject TGV hebben ze belangstelling, en dan nog bovenal binnenlands. Voor reizigersverkeer moeten ze nu mondjesmaat buitenlandse concurrentie toelaten, afwachten wat dat wordt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Europa spoort (niet)
afgelegen rangeerterein in een uithoek van Brussel -> Denderleeuw. Ik voel me enorm beledigt. Over het algemeen is het wel correct, de maatschappijen weigeren samen te werken, voornamelijk door een gebrek aan politieke wil. Ik vind het wel raar dat men Brussel-Parijs noemt als slechtste internationale verbinding wanneer men het daarna heeft over de dagelijks shuttle over de Spaans-Portugese grens...
Re: Europa spoort (niet)
De samenwerking loopt anders wel tussen bijvoorbeeld. Zwitserland en Duitsland, of Oosentrijk. Het is vooral vanaf het moment dat Frankrijk (en België, dat een klein Frankrijk wil zijn) er bij komt kijken dat het scheef gaat.desirootje schreef: ↑07 mar 2024, 20:09 afgelegen rangeerterein in een uithoek van Brussel -> Denderleeuw. Ik voel me enorm beledigt. Over het algemeen is het wel correct, de maatschappijen weigeren samen te werken, voornamelijk door een gebrek aan politieke wil. Ik vind het wel raar dat men Brussel-Parijs noemt als slechtste internationale verbinding wanneer men het daarna heeft over de dagelijks shuttle over de Spaans-Portugese grens...
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Europa spoort (niet)
Het zal me - als inwoner van het hoofdstedelijk gewest - worst wezen of je je beledigd voelt... Anderzijds: als je in het station van Denderleeuw rondkijkt, lijkt het alleszins een bijzonder Brusselse populatie die er rondloopt. Er wordt meer Frans dan Nederlands gesproken geloof ik. Dat terzijde, want men zegt even later duidelijk dat het een stuk buiten Brussel ligt.desirootje schreef: ↑07 mar 2024, 20:09 afgelegen rangeerterein in een uithoek van Brussel -> Denderleeuw. Ik voel me enorm beledigt. Over het algemeen is het wel correct, de maatschappijen weigeren samen te werken, voornamelijk door een gebrek aan politieke wil. Ik vind het wel raar dat men Brussel-Parijs noemt als slechtste internationale verbinding wanneer men het daarna heeft over de dagelijks shuttle over de Spaans-Portugese grens...
Het voorbeeld Brussel - Parijs (eveneens naar Londen trouwens) is anders wel het beste voorbeeld van hoe het internationale open access-gebeuren niet hoort te zijn: een "privébedrijf" - dat eigenlijk een verdoken staatsbedrijf is - dat een monopolie heeft door gebrek aan concurrentie en systematisch de prijzen op kan drijven omdat het aanbod niet wordt uitgebreid ondanks groeiende reizigersaantallen. Ik ken denk ik geen enkel ander voorbeeld in Europa waar een "privébedrijf" zo'n monopolie bezit.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Europa spoort (niet)
Met al mijn instemming met de voorgaande twee reacties, dient het toch ook gezegd dat het tussen Spanje en Portugal al evenmin de hemel op aarde is... Hier in Portugal zijn er volgende zondag parlementsverkiezingen en dus waren er alweer volop beloftes en aankondigingen, we zullen maar eens afwachten wat er daarvan overschiet. Ik houd mijn adem niet in, allesbehalve!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Europa spoort (niet)
Renfe is niet bijzonder geïnteresseerd in iets anders dan hogesnelheidstreinen en die zijn er nog niet naar Portugal. En zelfs die rijden ze (elders) meestal maar mondjesmaat, behalve dan op Barcelona-Madrid. Renfe bepaalt immers want de klanten willen.jan_olieslagers schreef: ↑07 mar 2024, 20:41 Met al mijn instemming met de voorgaande twee reacties, dient het toch ook gezegd dat het tussen Spanje en Portugal al evenmin de hemel op aarde
Re: Europa spoort (niet)
Wel grappig dat de ex-CEO van Prorail zeurt over interoperabiliteit, terwijl NL vooral uitstelgedrag toont in de 2 belangrijkste domeinen: electrificatie en treinbeveiliging.
En het taalprobleem dat regelmatig aangehaald wordt is niet echt het ergste, want een trein stopt toch af en toe, waardoor je toch nog kunt wisselen van TB.
Het werd wel erg grappig toen de woordvoerder het had over de Duitse "Siemens" loc moest vervangen worden door een Belgische.... "Siemens" loc.
Maar in de spoorwereld ziet men daar waarschijnlijk het absurde niet van in.
En het taalprobleem dat regelmatig aangehaald wordt is niet echt het ergste, want een trein stopt toch af en toe, waardoor je toch nog kunt wisselen van TB.
Het werd wel erg grappig toen de woordvoerder het had over de Duitse "Siemens" loc moest vervangen worden door een Belgische.... "Siemens" loc.
Maar in de spoorwereld ziet men daar waarschijnlijk het absurde niet van in.
Laatst gewijzigd door pietje op 08 mar 2024, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Europa spoort (niet)
Er is al kleine verbetering in zicht want binnen enkele weken zal de Nightjet met een ÖBB Vectron naar Brussel rijden en is het gedaan met de locwissel in Aachen.
Re: Europa spoort (niet)
Gaan ze dan ook over lijn 3 rijden?ovspotter_be schreef: ↑07 mar 2024, 21:09 Er is al kleine verbetering in zicht want binnen enkele weken zal de Nightjet met een ÖBB Vectron naar Brussel rijden en is het gedaan met de locwissel in Aachen.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Europa spoort (niet)
Dat weet ik niet, het enige dat ik weet is dat er via L36 ipv L2 zal worden gereden door een ontbrekende toelating voor de Vector, voor L3 heb ik geen idee hoe het zit met de toelating.
Re: Europa spoort (niet)
Neen, de vectron mag blijkbaar op dit moment geen lijnen berijden onder 25kV, dus lijn 2 en 3 zijn (nog) niet mogelijk.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44
Re: Europa spoort (niet)
Kort door de bocht (dus ja, er zijn hier en daar andere voorbeelden, maar ik houd het even erg eenvoudig) - Er is eigenlijk algemeen te weinig echte wil om internationaal te rijden aan democratische prijzen, toch?
Hoe interessant zouden nieuwe auto-treinen zijn zodat elektrische wagens gewoon het grootste deel op een trein zouden staan en dan de korte stukken vooraan en achteraan de verplaatsing op eigen batterij zouden afleggen? Dan is een groot euvel van het aantal kilometers dat je kan rijden op een volle batterij ook opgelost. Maar ook dat idee komt nergens tot ontwikkeling...
Hoe interessant zouden nieuwe auto-treinen zijn zodat elektrische wagens gewoon het grootste deel op een trein zouden staan en dan de korte stukken vooraan en achteraan de verplaatsing op eigen batterij zouden afleggen? Dan is een groot euvel van het aantal kilometers dat je kan rijden op een volle batterij ook opgelost. Maar ook dat idee komt nergens tot ontwikkeling...
Re: Europa spoort (niet)
Het treffendste vind ik de afschaffing van RailPlus. In een tijd dat men de mond vol heeft van meer lange-afstandsvervoer per spoor, werd dit simpel maar efficiënt systeem alsmaar uitgekleed en uiteindelijk afgeschaft.Hagelander schreef: ↑08 mar 2024, 07:24 Kort door de bocht (dus ja, er zijn hier en daar andere voorbeelden, maar ik houd het even erg eenvoudig) - Er is eigenlijk algemeen te weinig echte wil om internationaal te rijden aan democratische prijzen, toch?
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Europa spoort (niet)
En het verschil met FR is dat er aldaar wel buitenlandse kandidaten zijn om in de vrije markt oftewel "open access" reizigersdiensten aan te bieden, zoals bv. naar Italie; tussen Portugal en Spanje zie ik er dat nog niet zo gauw van komen, zeker zolang er nog niet de nodige infrastructuur is. Ofschoon er aan die infrastructuur gewerkt wordt, en "centrum-rechts" heeft de verkiezingen gewonnen, gisteren. Maar op beide punten zijn de concrete resultaten af te wachten - en in deze contreien gaat alles nog langzamer dan in de rest van Europa.rvdborgt schreef: ↑07 mar 2024, 20:52Renfe is niet bijzonder geïnteresseerd in iets anders dan hogesnelheidstreinen en die zijn er nog niet naar Portugal. En zelfs die rijden ze (elders) meestal maar mondjesmaat, behalve dan op Barcelona-Madrid. Renfe bepaalt immers want de klanten willen.jan_olieslagers schreef: ↑07 mar 2024, 20:41 Met al mijn instemming met de voorgaande twee reacties, dient het toch ook gezegd dat het tussen Spanje en Portugal al evenmin de hemel op aarde
De beste mogelijkheden voor groei zie ik tussen NW-Europa (Benelux, Duitsland, Scandinavie) en Italie, en misschien ook wel naar de Balkan toe, toch zeker Ljubljana en Belgrado, mogeljks ook Budapest. Istanbul ware spectaculair, maar is allicht te ver om nog in een rit te bedienen? Zelfs als alles aan hoge snelheid kan gebeuren, en dat is niet voor morgen, allesbehalve, dan nog zie ik bv. Frankfurt-Istanbul of zelfs Wenen-Istanbul niet in een enkele nacht gereden worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.