Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12800
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 05 sep 2023, 14:34
Shrek schreef: 05 sep 2023, 10:27 Die lijn is wel actief en wordt nog onderhouden. De netverklaring van Infrabel is een betere bron dan openstreetmap :wink:
Maar op de technische netkaart van de netverklaring staat het stuk Eupen-Raeren ook als buiten dienst?

Op SSP staat de lijn overigens ook buiten dienst en ook al zal het technisch misschien wel mogelijk zijn om iets over te laten rijden als je de seininrichting ziet is er toch werk om dat geschikt te maken voor gewone reizigerstreinen... De lijn is niet gemaakt voor meer dan 40km/u en in Raeren staan nog oude mechanische seinen met bijbehorende oude blokpost en seinhuizen, overwegen waar altijd SF05 moet toegepast worden... Dan zou heel dat station praktisch nieuwe seinen en wissels en dergelijke moeten gaan krijgen al.
2 weken geleden is er nog een trein naar Raeren gereden, dus het kan zeker nog. Maar voor een normale reizigersdienst moet uiteraard alles vernieuwd worden en daar is momenteel geen budget voor voorzien.
jan_olieslagers
Berichten: 3780
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Dus er kunnen treinen rijden op een lijn die volgens de technische netkaart "buiten dienst" is? Soni pazzi, questi Romani.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 829
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Eimai »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2023, 15:39 Dus er kunnen treinen rijden op een lijn die volgens de technische netkaart "buiten dienst" is? Soni pazzi, questi Romani.
Alles kan bij de spoorwegen, met de nodige toelatingen. Anders ga je ook geen werktreinen op spoorlijnen in aanbouw kunnen zetten bijvoorbeeld. Ik vermoed dat er een aantal extra regels bij zullen komen kijken om er iets over te laten rijden dat ze die lijn niet in normale exploitatie in dienst kunnen laten.
jan_olieslagers
Berichten: 3780
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Alles kan bij de spoorwegen, met de nodige toelatingen.
Dankje, @eimai, ik denk niet dat men het schoner had kunnen uitdrukken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22782
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Spoorlijnen zijn er in verschillende groepen, spoorlijn in vereenvoudigde exploitatie hebben andere regels dan hoofdspoorlijnen. Meestal zie je dat al aan het type seinen, wat voor overwegen er zijn (als die er al zijn), wat de maximale snelheid is op de lijn.
FLV-FGSP
Berichten: 1959
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens berichten uit Aken gaan ook de Duitsers vanaf december 2024 van de S41 spreken. RE29 blijft dan gereserveerd voor de toekomstige snellere trein.
dovaere
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 30 apr 2024, 14:03 Met de laatste wijziging van de dienstregeling zijn alle E50xx Luik - Aachen een I11B met 1I10B vervangen. Dus de samenstellingen zijn als volgt:

1T18
I10B
I11A
I11B
I11BDX
Bedankt, zie ik daar niet twee recente nieuwigheden:
  • Dus het stuurrijtuig I11BDx is recent (opnieuw?) geschikt gemaakt of toegelaten voor Duitsland? De toelating is nog zonder PZB?
  • 1I10B: moest die ook nog (opnieuw) toegelaten worden of was er een andere reden? Is dat steeds de versie met fietsplaatsen?
  • Dus de dubbele loc is voortaan niet meer nodig naar Aachen?
Aanvulling: moeten dezelfde toelatingen nog gebeuren voor de stoppende Beneluxtrein naar Nederland en voor de klassieke trein naar Parijs, of gaat het daar niet om I10B en I11BDx?
Laatst gewijzigd door dovaere op 30 apr 2024, 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3547
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 30 apr 2024, 15:16
260689 schreef: 30 apr 2024, 14:03 Met de laatste wijziging van de dienstregeling zijn alle E50xx Luik - Aachen een I11B met 1I10B vervangen. Dus de samenstellingen zijn als volgt:

1T18
I10B
I11A
I11B
I11BDX
Bedankt, zie ik daar niet twee recente nieuwigheden:
  • Dus het stuurrijtuig I11BDx is recent (opnieuw?) toegelaten voor Duitsland?
  • 1I10B: moest die ook nog (opnieuw) toegelaten worden of was er een andere reden? Is dat steeds de versie met fietsplaatsen?
  • Dus de dubbele loc is voortaan niet meer nodig naar Aachen?
De I11BDX was van in het begin toegelaten. Maar twas door diverse defecten dat er een 2e loc aanhing. De I10B is 1 zonder airco. Heb er dus niet op gelet of het 1 met fietsenafdeling.
rvdborgt
Berichten: 4471
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 30 apr 2024, 15:16 Aanvulling: moeten dezelfde toelatingen nog gebeuren voor de stoppende Beneluxtrein naar Nederland en voor de klassieke trein naar Parijs, of gaat het daar niet om I10B en I11BDx?
I11BDx heeft al naar Maastricht gereden toen IC 0 daarheen reed.
260689
Berichten: 3547
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 30 apr 2024, 16:25
dovaere schreef: 30 apr 2024, 15:16 Aanvulling: moeten dezelfde toelatingen nog gebeuren voor de stoppende Beneluxtrein naar Nederland en voor de klassieke trein naar Parijs, of gaat het daar niet om I10B en I11BDx?
I11BDx heeft al naar Maastricht gereden toen IC 0 daarheen reed.
Dat was toen nog met de oude vertrouwde T13 als trekpaard. Geen idee of die licentie nog geldig is voor de T13 naar Maastricht.
dovaere
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 30 apr 2024, 15:20 De I11BDX was van in het begin toegelaten. Maar twas door diverse defecten dat er een 2e loc aanhing.
Bedankt, ik denk dat ik dat van die dubbele loc verwarde met al die andere treinen die tegenwoordig met twee locs rijden of gaan rijden: de IC's naar Eupen en Welkenraedt, de huidige Benelux en de toekomstige naar Breda/Rotterdam, straks naar Parijs...
260689
Berichten: 3547
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 30 apr 2024, 16:36
260689 schreef: 30 apr 2024, 15:20 De I11BDX was van in het begin toegelaten. Maar twas door diverse defecten dat er een 2e loc aanhing.
Bedankt, ik denk dat ik dat van die dubbele loc verwarde met al die andere treinen die tegenwoordig met twee locs rijden of gaan rijden: de IC's naar Eupen en Welkenraedt, de huidige Benelux en de toekomstige naar Breda/Rotterdam, straks naar Parijs...
Parijs gaat met 1T18 zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22782
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

De Benelux gaat trek-duw worden eens de nieuwe HLE17 er zijn.
jpvdveer
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jpvdveer »

dovaere schreef: 30 apr 2024, 15:16 Is dat steeds de versie met fietsplaatsen?
Vorige week met zo'n trein gereden en er waren inderdaad fietsplaatsen in de I10. Zoals ook in de treinen naar Luxemburg is dat denk ik ook de enige reden waarom er een I10 in dergelijke I11 stammen meerijdt.
Gydo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Gydo »

FLV-FGSP schreef: 19 feb 2024, 09:53 Volgens berichten uit Aken gaan ook de Duitsers vanaf december 2024 van de S41 spreken. RE29 blijft dan gereserveerd voor de toekomstige snellere trein.
Waar gaat die dan stoppen? Wat wordt de frequentie?
Plaats reactie