Eurotunnel bestaat 30 jaar

Plaats reactie
HLE18
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door HLE18 »

Gisteren in het nieuws:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240506_91465719

Zal er iets gedaan worden voor deze verjaardag te vieren? Opendeur ofzo?
jan_olieslagers
Berichten: 3545
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door jan_olieslagers »

We mogen allemaal taart gaan eten bij @nighttrain :lol:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 272
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door DDietzen »

Nieuwsblad schreef:De tunnelexploitant heeft al meermaals stevige ambities uitgesproken voor de komende jaren. Zo werd de tunnel technologisch klaargemaakt om tot 1.000 treinen per dag aan te kunnen.
1000 treinen per dag?? In beide richtingen samen zal dat wel zijn, maar zelfs dan zou dat gelijkmatig verdeeld over de 24 uur van de dag een interval van minder dan 3 minuten (172,8 seconden) betekenen. Meer dan 20 treinen per uur per richting, rond de klok. Dat is toch een fors volume, zal vast theoretisch zijn op basis van een uniform treintype en geen rekening houden met de verschillen in rijkarakteristiek tussen HST's en shuttles en goederentreinen, zeker?
TKR
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door TKR »

Ik vermoed dat Het Nieuwsblad te horen heeft gekregen dat er met de nieuwe technologie elke 3 minuten een trein kan rijden per richting. En dat zij dan even gerekend hebben? 1000 heeft wel enige waaw-factor dat in het nieuws nodig is tegenwoordig.
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door nighttrain »

Er was een opendeur dag,met zeer beperkt aantal bezoekers.
Bij gebrek aan goede bakkers is er geen taartbedelig mogelijk.
De berichtgeveing is zoals altijd zeeeer slecht,zo sprak onze VRT specialist van 1 tunnel voor dit type en de ander voor de eurostars!!

Betreft het aantal treinen: er is veel verschil tussen de dagen voor zowel Eurostar,HGV,tourisme of vrachttreinen.
Op een normale dag zijn er bv 3 vertrekken/richting/uur voor tourisme (auto en bussen). Op drukke dagen zoals feestdagen ,Engelse vakantie gaat dit naar 5.5/per uur/richting ,ttz het ene uur zijn het er 5 in een uur ,en het andere zijn het er 6 per/richting.
Voor de vrachtwagens zijn dit er 7 per uur of 7.5 bv op dinsdag/woensdag/donderdag. Andere dagen 5 en 6 gedurende de nacht.
Eurostar: tussen 7 en 23h00 kunnen er dat 4/uur/richting of op sommige momenten (meestal een flight van 3).

Inderdaad het TVM syteem laat een vertrek interval toe van 3 minuten,wat ook meestal het geval is op drukke dagen.
Zoals U kan zien zijn het de Eurostars die capaciteit verloren laten gaan.

Dus als Eurotunnel een akkoord kan bekomen met de hoge snelheids operatoren om aan 140 Km/h door de tunnel te gaan ipv 160 Km/h kan men de klok rond als het moet om de 3 minuten een trein aan het portaal laten binnen rijden.
Eurotunnel zelf zal nooit zijn cyclus aan 160 Km/h invoeren voor zijn eigen treinen, omdat dit een commercieel onevenwicht gaat geven op de laadplatforms alsook een te hoge energieprijs.Die testen zijn ooit gedaan.
De situatie is sterk veranderd sinds de Brexit, omdat minder europeanen overgaan tot de aankoop van een paspoort om het UK binnen te gaan.Dus de impulsiever "crossings" zijn verdwenen..
Bijgevoegd ,,time space graph van een rustige avond...
Eurotunnel 053.jpg
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door nighttrain »

30 Jaar opening is mooi om te horen,maar er is nooit gesproken over wat voorafging , zeker op gebied van treinverkeer.

In 1992 werden de voorbereiding opgestart in Sutton bij London. Een 10 tal mensen (4 Belgen,3 Fransen en 3 Britten) zijn begonnen aan het voorbereiden van de opleidingsdocumenten voor de nieuwe treinbestuurders alsook de gehele reglementering(eurotunnel en voor vreemde netten zoals EUROSTAR). Alsook 10 mensen voor het controlecentrum en 20 voor het onderhoud van het rijdend materieel.

Januarie 93:opleiding Krupp locomotieven door de fabrikant en hun testrijder o.a. in Utrecht (3 locs).

In mei 93 hebben we een opleiding gekregen in Nancy voor de SNCF locomotieven BB 22200 TU, om de testen in de tunnel te beginnen. Ontstoffen,lanceringstesten,transferts van wagons,aerodynamische testen enz.

Juni 93 tot oktober 93,met een kleine ploeg ingenieurs van ABB/Brush en 2 locomotieven class 92 en 6 testrijders (3 Belgen en 3 Britten)naar het testcircuit van Velim nabij Podebrady. De eerste weken deden we de afstelling van de electrische locomotieven (traktiekracht per snelheid/idem remkrachten) enz remsytemen,adhesie testen.
1 locomotief fugeerde afwisselend als tractiekracht terwijl de tweede een last simuleerde van 0T tot 2000T.(fimpje van 12 beschikbaar)
Vanaf september 93 start van een 50.000 km uithoudingstest op dit circuit ,simulatie van overtochten aan 35 min per cyclus (optrekken/doorrit/remming/stilstand).

November 93: comisioning testing met volledige shuttles in de tunnel. zoals noodsituaties 1 loco met 2000 Ton op 10% helling/aerodynamische testen/noodsituaties.

Januari94: start opleideing eerste treinbestuurders en chef de train/crewmembers.

Februari 94 : Had de eer om de eerste volledige overtocht te maken met TVM systeem non-stop, van terminal tot terminal..met volledig geladen HGV shuttle (2000 Ton )in 35 mn.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door AlexNL »

Ik waardeer je bijdragen altijd enorm, nighttrain. Je verhalen en je ervaring zijn zeer interessant om te lezen. :D
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door nighttrain »

Enkele sfeerfotos van het begin in 92 en 93.
Merk ook op de afwezigheid van computers op de burelen.
Na het werk in Sutton organiseerden de Belgen een klein feestje met onze nationale specialiteiten , het goede humeur en het bier....
Dat waren dus de eersten van
Copie de eurotunnel 19920055.jpg
Copie de eurotunnel 19920055.jpg
Copie de eurotunnel 19920048(1).jpg
het traincrew department,railway control center ,Rolling stock alsook de secrtaressen van de hoofdzetel in London...
Mischien kan iemand me op weg zetten om een filmpje van ongeveer 12 minuten te delen?
Bijlagen
Copie de eurotunnel 19920034(1).jpg
Copie de eurotunnel 19920033.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920065(1).jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920050.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920049.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920048.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920047.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920046.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920045.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920044.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920037.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920035.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920034.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920029.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920026.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920009.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920008.jpg
Copie de Copie de eurotunnel 19920001.jpg
Laatst gewijzigd door nighttrain op 12 mei 2024, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door nighttrain »

Enkele sfeerfotos van het begin in 92 en 93.
Merk ook op de afwezigheid van computers op de burelen.
Na het werk in Sutton organiseerden de Belgen een klein feestje met onze nationale specialiteiten , het goede humeur en het bier....
Dat waren dus de eersten van
Copie de eurotunnel 19920055.jpg
Copie de eurotunnel 19920055.jpg
Copie de eurotunnel 19920048(1).jpg
het traincrew department,railway control center ,Rolling stock alsook de secrtaressen van de hoofdzetel in London...
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef: 12 mei 2024, 11:51 Enkele sfeerfotos van het begin in 92 en 93.
Testen en ook opleiding van de eerste treinbestuurders. Merk op de gepensioneerde SNCF machinisten hielden eraan op snachts om 02h00 nog een "casse-croute te eten.
Alsook zien we de eerste certificaties als "conducteur tunnel sous la manche"
Bijlagen
eurotunnel 19920068.jpg
eurotunnel 19920064.jpg
eurotunnel 19920063.jpg
eurotunnel 19920062.jpg
Copie de eurotunnel 19920067.jpg
Copie de eurotunnel 19920062.jpg
Copie de eurotunnel 19920061.jpg
Copie de eurotunnel 19920060.jpg
Copie de eurotunnel 19920059.jpg
Copie de eurotunnel 19920058.jpg
Copie de eurotunnel 19920057.jpg
Copie de eurotunnel 19920056.jpg
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door AlexNL »

nighttrain schreef: 12 mei 2024, 11:51 Mischien kan iemand me op weg zetten om een filmpje van ongeveer 12 minuten te delen?
Uploaden naar YouTube en dan de link hier delen is het makkelijkste :D
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door nighttrain »

AlexNL schreef: 13 mei 2024, 10:42
nighttrain schreef: 12 mei 2024, 11:51 Mischien kan iemand me op weg zetten om een filmpje van ongeveer 12 minuten te delen?
Uploaden naar YouTube en dan de link hier delen is het makkelijkste :D
Bedankt,
Hier gaan we!

Duiding bij de film; de film is opgenomen door Rolf en Jurge Suter in juli 1993. Beiden zijn verwoede spoorwegliefhebbers en hebben de locs bestuurd enkel voor de opnames. Er was telkens de aanwezigheid van 1 Eurotunnel testrijder en 1 Czeck pilot.
Rolf was de ingenieur bij ABB Brown Boveri.
https://youtu.be/wvcDqri7xuo
JHS2013
Berichten: 476
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Eurotunnel bestaat 30 jaar

Bericht door JHS2013 »

Bedankt voor het delen! Altijd leuk om zulke verhalen te lezen en te zien.
Plaats reactie