Fyra

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zijn de kleine korte Eurostar nog te huur ?.....alhoewel geen ETCS... :x :x
Op korte termijn lijkt enkel een gesleepte rijtuigstam mij de oplossing te zijn, iets anders vraagt te veel ombouwwerken.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Stijn82 schreef:Dat ze het V250 verhaal definitief gaan afschieten betwijfel ik ten zeerste. De soep wordt nooit zo heet gegeten dan ze wordt opgediend. Door te dreigen de afnames stop te zetten wordt druk gezet op AnsaldoBreda om de zaak op te lossen, en waarschijnlijk zal dat dan ook wel gebeuren. Of 't moet zijn dat ze de huidige V250's behouden en gaan aanvullen met andere materieel om een volledige vloot te bekomen..
Als ik het persbericht van NS lees is een voorlopige stop op afname 'per direct' een feit. Door nu ook een bijkomende onafhankelijke partij te vragen om de V250 te keuren, geeft NS in zekere zin het lot over de V250 uit handen. Als die externe partij zou concluderen dat de V250 in zijn huidige staat niet meer is dan een prototype, dan lijkt het me evident dat het licht voorgoed uitgaat. Levert zo'n inspectie niet veel meer op dan enkele kanttekeningen, dan kunnen NS en NMBS natuurlijk 'gewoon' voortdoen, maar als tegen de zomer bijvoorbeeld de airco plat gaat en op die manier weer gevaarlijke situaties ontstaan, zal er allicht snel weer een rijverbod komen. Ik heb geen glazen bol, maar zoals de zaken er nu voorstaan, zou ik niet verbaasd opkijken mocht er in dienstregeling 2014 geen spoor van de Fyra meer te bekennen zin.

Dat gezegd: ik vind het besluit van de overheidsdienst om de V250 koudweg de toegang tot het net te verbieden, wel héél sterk. In Duitsland hebben ze hun portie ellende met de ICE ook gehad, denk maar aan die asbreuken en rondvliegende deuren. Een rijverbod is daar evenwel nooit ingesteld, al heeft DB uiteraard wel meteen gepaste maatregelen genomen. In dat opzicht is de V250 echt wel geschiedenis aan het schrijven.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

Zojuist gezien op het NOS journaal:

Nieuwsuur op Nederland 2 om 22u00 gaat over de Fyra gaan.

(terzake-achtig veronderstel ik)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

jotie schreef:Dat gezegd: ik vind het besluit van de overheidsdienst om de V250 koudweg de toegang tot het net te verbieden, wel héél sterk. In Duitsland hebben ze hun portie ellende met de ICE ook gehad, denk maar aan die asbreuken en rondvliegende deuren. Een rijverbod is daar evenwel nooit ingesteld, al heeft DB uiteraard wel meteen gepaste maatregelen genomen. In dat opzicht is de V250 echt wel geschiedenis aan het schrijven.
Ik ben ook verbaasd, anderzijds waardeer ik het zeer dat ze zoiets hebben van: er vallen onderdelen af, deze keer misschien geen zeer essentiële, maar zoek dat maar eerst eens grondig uit voor je weer gaat rijden. Mijn verbazing gaat dan vooral naar het feit: ze waren toegelaten, wat weet men nu dat men toen niet wist waardoor een verbod gerechtvaardigd is? Of was die eerste toelating ook al maar met de hakken over de sloot?

Na het ongeval in Eschede waren toch alle ICE1 stellen aan de kant gesteld en toen DB ze weer wilden gebruiken werd dat verboden door het EBA (eerst ultrasone check van alle wielen)?
BR406: rondvliegend ballast was redelijk eenvoudig. Beetje kijken hoe hard je kan in welke samenstelling. Toelating heeft in België dan ook 7 jaar geduurd (http://dispatch.opac.d-nb.de/DB=1.1/CMD ... =1421-2811)
BR407: kunnen we dit jaar testritten verwachten in België? Ook alweer een paar jaar vertraging.
BR403: na een koppelingsbreukongeluk, werd het gekoppeld rijden tijdelijk verboden, na een vliegende deur werd het stel in beslag genomen, spoorlijn gesloten voor 10 uur, nadat duidelijk was dat een slecht afgestelde moer de oorzaak was, kwam er een snelheidslimiet en moesten alle treinen van dat type binnen 2 weken gecheckt worden. Bij een gelijkaardig maar veel minder ernstig incident een jaar terug weet ik niet hoe het is afgewikkeld.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Fyra.

Bericht door Hogersluys »

Steve schreef:Ik moet zeggen... ik had me aan heel wat verwacht (de hele voorgeschiedenis liegt er niet om), maar dat we zo kort na de start al zouden belanden in het trieste dieptepunt waar we nu aanbeland zijn, had ik zelfs niet durven denken.

In de hele discussie hoop ik wel één ding: dat het kind niet met het badwater weggegooid wordt. Je kan heel veel zeggen over de kwaliteit van het rollend materieel, de reserveringsplicht, het afschaffen van alle redelijke alternatieven enzovoort, maar dat neemt allemaal niet weg dat de tijdswinst door het gebruik van de HSL gigantisch is (en nog groter kan worden als de vrij ruime marges nog wat ingekort worden).
Er is geen tijdswinst. De Thalys reed namelijk ook al over de HSL. Voor mensen waar tijd echt belangrijk was reed dus de Thalys.

Ik hoop dus dat ze het kind met het badwater wél weggooien. Hoe sneller hoe liever.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: nrtwerpen

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:
ostbahnhof schreef:uit welk materieel bestaat de INT Antwerpen-Roosendaal? Ook AM75?
Ik wou eerst antwoorden AM75, maar 5 minuten later kwam er een duikersbril... Ik denk dat Luchthaven sterk vertraagd was. Dus pendel is een duikersbril ?
Gisteravond zag ik in Roosendaal de gewone L-trein van 21u22 vertrekken met een enkele Sprinter (de 904).
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Er is geen tijdswinst. De Thalys reed namelijk ook al over de HSL. Voor mensen waar tijd echt belangrijk was reed dus de Thalys.
De Thalys reed meer 6 keer per dag. Nu weliswaar 10 keer per dag. De frequentie verhogen naar elk halfuur (wat toch oorspronkelijk de bedoeling was voor Thalys + Fyra) betekent wel degelijke een gigantische tijdwinst.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: nrtwerpen

Bericht door Hobbes »

Bordensteker schreef:
dentheo schreef:
ostbahnhof schreef:uit welk materieel bestaat de INT Antwerpen-Roosendaal? Ook AM75?
Ik wou eerst antwoorden AM75, maar 5 minuten later kwam er een duikersbril... Ik denk dat Luchthaven sterk vertraagd was. Dus pendel is een duikersbril ?
Gisteravond zag ik in Roosendaal de gewone L-trein van 21u22 vertrekken met een enkele Sprinter (de 904).
De L trein rijdt nog steeds met AM75, die sprinter is de last minute vervanging voor de Fyra dit weekeinde, die rijdt als pendel tussen Antwerpen en Roosendaal, zonder tussenstops.
Er staan naar het schijnt veel AM75 stuk, en buiten dat mogen alleen sprinters naar Roosendaal... En dan mogen ze niet gekoppeld zijn ook... :roll:
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Het is andermaal een spelletje van semantiek en discours(analyse), maar MDS had in de Zevende Dag de grootste moeite om zichzelf verstaanbaar te maken: hij noemt de problemen met de V250 'hallucinant', hij wil 'brutale maatregelen' tegen AnsaldoBreda, en hij wil het geld van de NMBS in het project recupereren. Bovendien wil hij eventueel ook een schadevergoeding uit de brand slepen en eigenlijk de hele BeNe-dienst vanaf scratch heropbouwen... maar hij wil niet bevestigen dat de V250 de bons krijgt. Dat is zoiets als beweren dat een cirkel niet noodzakelijk niet-rechthoekig is.

Enfin, oordeel zelf: http://www.deredactie.be/permalink/1.1529352

Morgen exit Fyra?
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Fyra.

Bericht door Iain Dobson »

Sorry if this has already been mentioned, but I would advise people to have a look at this Wikipedia Article. I am writing a newsletter and I am mentioning this Fyra fiasco and as part of it, showing that the FYRA trains are not a one off.

http://en.wikipedia.org/wiki/IC4

All sounds strangely familiar!

Iain
dentheo
Berichten: 8179
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

jotie schreef:
Dat gezegd: ik vind het besluit van de overheidsdienst om de V250 koudweg de toegang tot het net te verbieden, wel héél sterk. In Duitsland hebben ze hun portie ellende met de ICE ook gehad, denk maar aan die asbreuken en rondvliegende deuren. Een rijverbod is daar evenwel nooit ingesteld, al heeft DB uiteraard wel meteen gepaste maatregelen genomen. In dat opzicht is de V250 echt wel geschiedenis aan het schrijven.
Ach moest de V250 Belgisch fabrikaat geweest zijn was dit verbod niet uitgevaardigd....

Volgens sommige berichten heeft men een V250 neus gevonden, volgens anderen een bodemplaat en volgens nog een andere een verluchtingsrooster.
Laatst gewijzigd door dentheo op 20 jan 2013, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

De tijd dat België een innoverend land was met bijhorende bedrijven op vlak van treinen is echter al lang achter de rug, ik zou zeggen die kans was dus bitter klein dat er een "Belgische V250" trein zou bestaan.
dentheo
Berichten: 8179
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Zijn de kleine korte Eurostar nog te huur ?.....alhoewel geen ETCS... :x :x
Op korte termijn lijkt enkel een gesleepte rijtuigstam mij de oplossing te zijn, iets anders vraagt te veel ombouwwerken.

Inderdaad even Oostenrijk bellen en Angel trains....
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Wat ik gehoord heb is eigenlijk de Fyra enkel verboden voor commerciële diensten uit te voeren op Lijn 4 Antwerpen-Nederland HST.

Er was eerst een snelheidslimiet voor de Fyra, maar deze is wijselijk niet toegepast voor lange tijd alvorens hem te verbieden. Dat TGV's, Thalyssen en Eurostars 240 km/u rijden door de sneeuw zorgt al voor vertragingen, laat staan dat een Fyra tegen 100 km/u op een LGV gaat rijden, daar zou Thalys waarschijnlijk snel staan over klagen bij de IB Infrabel omdat de fout nu eenmaal niet aan de spoorweginfrastructuur ligt maar bij het materieel.

Aangezien de Fyra niet via L12 kan rijden wegens geen rijpad vanaf Roosendaal is het ding afgeschaft.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:Volgens sommige berichten heeft men een V250 neus gevonden, volgens anderen een bodemplaat en volgens nog een andere een verluchtingsrooster.
Hmmm. Misschien wel de spoiler-achtige rand aan de onderzijde van de neus: die zou misschien aan de achterzijde van de trein weleens niet tegen losgeraakte ijsbrokken bestand kunnen zijn?
Veel Pininfarina ontwerpen zien er wel gelikt uit, maar die rijden nooit met 250 km/h achteruit.

Dit is uiteraard slechts een door mij hier achter de pc verzonnen (maar m.i. niet ondenkbare) oorzaak! Afgebroken en rondstuiterende ijsbrokken kunnen op meer plaatsen schade aanrichten.
Plaats reactie