Stoomritten 29.013
Stoomritten 29.013
De dienst ‘Historisch Patrimonium’ van de NMBS Holding bewaart historisch rollend materieel in 2 museumbewaarplaatsen, dit in afwachting van de oprichting van een spoorwegmuseum. Enkele collectiestukken zijn rijvaardig gemaakt, waaronder stoom-locomotief 29.013, gestationeerd in Schaarbeek. De instandhouding ervan is niet te onderschatten: bespreken onderhoud, coördinatie wettelijke keuringen, speciale ritten onderhandelen én… ervaring van de bestuurdersequipe op peil houden. Begin juli worden instructieritten voor nieuwe stoombestuurders gepland. H-P&E.022 biedt u de mogelijkheid één van deze ritten mee te maken, in antieke eersteklas rijtuigen uit 1933-34. Wegens werken in station Schaarbeek, hebben deze treinen Vilvoorde als start- en eindpunt. De reis gaat naar Leuven, waar op vertoon van het treinticket een vrij bezoek in de museumbewaarplaats van Leuven kan worden gemaakt!!!
Praktisch: De stoomtrein rijdt op 05-06-07 juli en vertrekt in Vilvoorde telkens om 9u18 (terug 11u25) / 11u48 (terug 14u22) / 14u50 (terug 17u00). De rit met de stoomtrein kost 7,50 EUR. De biljetten zijn verkrijgbaar in elk Belgisch station vanaf 21 juni. Het aantal plaatsen is beperkt, de biljetten zijn noch terugbetaalbaar, noch omwisselbaar.
Praktisch: De stoomtrein rijdt op 05-06-07 juli en vertrekt in Vilvoorde telkens om 9u18 (terug 11u25) / 11u48 (terug 14u22) / 14u50 (terug 17u00). De rit met de stoomtrein kost 7,50 EUR. De biljetten zijn verkrijgbaar in elk Belgisch station vanaf 21 juni. Het aantal plaatsen is beperkt, de biljetten zijn noch terugbetaalbaar, noch omwisselbaar.
Toch niet,
De huidige equipe omvat om en rond de 10 personen, 5 daarvan hebben niet ver meer tot aan hun pensioen, om die te vervangen én om de equipe uit te breiden moeten er zo'n 10 nieuwe leerlingen worden weerhouden.
Waarom uitbreiding equipe? Oordeel zelf maar: als er op een stoomweekend zoals Lier-Turnhout moet worden gereden zijn er al zo'n 15 à 20 prestaties nodig!!! (2 dagen in 3x8 + de voorafgaandelijke opstook...)
De huidige equipe omvat om en rond de 10 personen, 5 daarvan hebben niet ver meer tot aan hun pensioen, om die te vervangen én om de equipe uit te breiden moeten er zo'n 10 nieuwe leerlingen worden weerhouden.
Waarom uitbreiding equipe? Oordeel zelf maar: als er op een stoomweekend zoals Lier-Turnhout moet worden gereden zijn er al zo'n 15 à 20 prestaties nodig!!! (2 dagen in 3x8 + de voorafgaandelijke opstook...)
in geval van die stomer is dat niet zo op die manier, je mag dat zo enggeestig niet bezienTBbart schreef:ook een reden is dat de big boss die overdag zit te blinken in z'n stoomlok geen goeste heeft om snachts ten 1 op te staan voor z'n lok op te warmen... daarvoor hebben ze gewone tb's nodig die tot het perron rijden en daar neemt de big boss het over.
Message voor "Steven": ik kan wel degelijk tellen, en check eens bij Tim om te zien of ik weet waarover ik praat
Wat de ritten begin juli betreft:
- 4 juli: opstook door 2 van die zogenaamde 'big bossen' met daaropvolgend testrit (daarna afstel met ketel vol water en ringvuur)
- 5 juli: nachtstoker vanaf ong. 2 uur (tot 10 uur), daarna 2 'big bossen' met 2 leerlingen (4 prestaties)
- 6 & 7 juli idem
In totaal: 17 prestaties
Voor Lier-Turnhout en Ottignies in 2005 was de 'scope' van de ritten langer en was er inderdaad slechts een 2x8 nodig de 2 dagen, maar met telkens 3 in de stuurpost (geen luxe, vertrouw me!) = 12 prestaties + 1 opstoker de zaterdagmorgen + 2 bewakers de weekendnacht = juist ja...15 prestaties!
Wat de ritten begin juli betreft:
- 4 juli: opstook door 2 van die zogenaamde 'big bossen' met daaropvolgend testrit (daarna afstel met ketel vol water en ringvuur)
- 5 juli: nachtstoker vanaf ong. 2 uur (tot 10 uur), daarna 2 'big bossen' met 2 leerlingen (4 prestaties)
- 6 & 7 juli idem
In totaal: 17 prestaties
Voor Lier-Turnhout en Ottignies in 2005 was de 'scope' van de ritten langer en was er inderdaad slechts een 2x8 nodig de 2 dagen, maar met telkens 3 in de stuurpost (geen luxe, vertrouw me!) = 12 prestaties + 1 opstoker de zaterdagmorgen + 2 bewakers de weekendnacht = juist ja...15 prestaties!
vooral goed weten hoe je veilig met da vuur omgaat, technisch is er op een HLE meer te vinden dan een stomern maar de feeling met een stomer is dan weer groter dan met een hleTBbart schreef:aja, rijdende bom intressant...jaja der zit veel machanic in dus volgens mij is dat nog niet zo simpel ik denk da ge da machien van binnen en vanbuiten uit elkaar moet kunnen halen en terug in elkaar steken in u gedachten...