rvdborgt schreef: ↑08 apr 2023, 20:59
Knooppunten bestaan op sommige plaatsen deels. Maar daar waar ze deels bestaan, is hun voortbestaan geenszins gegarandeerd, zoals we bv. in Mechelen of Leuven kunnen zien.
In Leuven of Mechelen is een knooppunt toch helemaal niet nodig?
Als je in Mechelen 4 snelle treinen per uur naar Brussel en Antwerpen hebt kan je misschien wat discuteren over de spreiding, maar met 4/u zijn alle aansluitingen van/naar die richtingen vanzelf toch aanvaardbaar?
De secundaire lijnen (Turnhout, Sint-Niklaas, Gent,...) ook allemaal op elkaar goede aansluitingen geven is dan weer helemaal niet mogelijk of je moet er een gigantisch station van gaan van maken.
Voor Leuven is het zelfs nog beter: je hebt al 5 treinen per uur op Leuven-Brussel die mooi gespreid zijn, die overstappen zitten dus vanzelf al snor. In de andere richtingen zijn er teveel verbindingen om die allemaal op één knoop te laten verbinden. Dan is volgens mij de huidige NMBS-optie een stuk beter: er komen bijna het uur rond treinen aan en vertrekken weer zodat de materieelomlopen zo optimaal mogelijk zijn.