Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Marianne »

Uit wat ik weet gaan veel Roosendalers naar Essen om daar de trein te nemen, omdat het inderdaad goedkoper is en je kan je auto er ook nog gratis parkeren. Een andere reden zal ik zo snel niet weten. Want vanuit Roosendaal heb je juist weer een snelle verbinding naar Brussel, de internationale trein, als die niet uitvalt of vertraging heeft tenminste.
Voor mensen zonder auto naar Essen is het niet echt een optie, net iets te ver weg, met slecht weer helemaal. Er was weleens sprake voor de opzet van een busverbinding, maar dat kostte te duur.

Maarre Roosendaal annexeren door Belgie? Zal niet weten wat ze in Belgie met Roosendaal moeten eigenlijk :wink:

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Trammist »

Wiet gaan halen... ow shit, dat mag niet meer sinds kort...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Accelerat »

Trammist schreef:Wiet gaan halen... ow shit, dat (mag) KAN niet meer sinds kort...
Al die coffeeshops en zo zijn daar al bijna 2 jaar dicht. :wink:
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

Oké ik zal wat nuanceren.
Schaf het "grenstarief" af en er zullen nog veel Nederlanders naar Essen komen.
De reden is zoals eerder vernoemd, het gratis parkeren, maar vooral het seniortarief.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Marianne »

Een nieuwtje vanuit Roosendaal, omdat ik er zelf woon volg ik dit natuurlijk met belangstelling. Misschien zijn er meer geinteresseerden dus zet ik het op het forum.

In het plaatselijke krantje wat uitgegeven wordt door de Gemeente Roosendaal stond dat de intercityverbinding met Belgie op losse schroeven staat.

De belangrijkste punten zijn, dat Roosendaal dus geen Belgisch station wordt en dat Roosendaal niet aangesloten wordt op de Belgische intercity Charleroi- Essen. Redenen zijn volgens het krantje en minister Eurlings, die het weer van de NMBS vernomen heeft:
- te forse investeringen nodig aan het Belgische materieel
- een te krappe keertijd in Roosendaal, waardoor een robuuste dienstverlening tussen Roosendaal en Charleroi niet mogelijk is
- Er is tussen Antwerpen en Essen sprake van een veel kleiner aantal reizigers op die trein, daarom keert deze trein vaak al in Antwerpen, inplaats van Essen bij vertragingen

Het is daarom te moeilijk en te kostbaar om de trein door te trekken naar Roosendaal.
Het behoud van de Benelux is geen optie, volgens Eurlings omdat het materieel dat nu op deze lijn rijdt straks door de Belgische spoorwegen voor de hogesnelheidslijn gebruikt gaat worden (dacht dat dit toch die V250 ging zijn?)
En het zou verliesgevend zijn om deze twee treinen naast elkaar te laten bestaan.

Men wil toch een alternatief onderzoeken naar een soortement van stoptrein, die dan sneller is dan de huidige boemel. Dat zal dan een geheel nieuwe treindienst moeten worden. Wanneer daarover een besluit genomen gaat worden is nog niet duidelijk, aldus het krantje.
Als dat doorgaat ontstaat er wel een halfuursdienst, de huidige boemel en de nieuwe stoptrein. Ik zie dat nog niet gebeuren. Maar wie weet.

Ben trouwens benieuwd of de huidige stoptrein ook wel gehandhaafd blijft tot Roosendaal. Die Varkensneuzen zijn ook niet zo jong meer, toch? Meen hier weleens ergens gelezen te hebben, dat ze die af willen voeren en niet willen opknappen. (maar kan het mis hebben) en ik zou dat jammer vinden, want het is een favoriete trein van mij (of het een comfortabele trein is voor de treinbestuurder weet ik natuurlijk niet).

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Robin »

de varkens gaan ze moderniseren ;). Ze zullen er binnekort de eerste stappen voor zetten.
Ze zouden beter de IC N inkorten tot Brussel-Zuid, dit is trouwens lang genoeg.

De benelux gaat inderdaad ook weg maar ze zijn ook een alternatief aan het zoeken.
Een 2de stoptrein zie ik nog niet gauw gebeuren, je hebt al een IC en stoptrein plus dat er nog eens goederen moet passeren.
Ook gaat men nog op de lijn werken ter hoogte van het albertkanaal.
De M6 mag NL niet en de perrons in roosendaal zou ook problemen geven dus waarom de IC niet rijden met I11+HLE13, moet toch wel gaan eigenlijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door treinbruno »

ze kunnen de IC Lille-Antwerpen tot Roosendaal doortrekken, die komt al in antwerpen rond de uren van de benelux :)
Afbeelding
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door groentje »

Bwah, die varkensneuzen dateren van medio jaren '70, mits goed onderhoud en een grondige upgrade (bij voorkeur) kunnen die er nog makkelijk 10 jaar tegen. Treinen moeten niet elke 10 jaar vervangen worden, hé.
De huidige stoptrein gaat via Antwerpen-Oost, als ik het wel heb, de 'nieuwe' stoptrein zouden ze via de pijp sturen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,
Een 2de stoptrein zie ik nog niet gauw gebeuren
Dat is nochtans weldegelijk de bedoeling, inderdaad via de tunnel.
De M6 mag NL niet en de perrons in roosendaal zou ook problemen geven dus waarom de IC niet rijden met I11+HLE13, moet toch wel gaan eigenlijk.
Daarvoor zijn er onvoldoende I11-rijtuigen. Op dit moment zijn ze grotendeels nodig voor de treinen over HSL 2: meer bepaald 7 stammen van 12 rijtuigen voor de IC A (= 84) en 4 stammen van meestal 9 rijtuigen voor de IC O (= 36). Met een effectief van 163 rijtuigen, biedt dat niet meer genoeg speelruimte om een volledige IC-dienst van pakweg Brussel naar Roosendaal te verzekeren. Ook lijkt het me niet evident om genoeg HLE 13'en te kunnen vrijmaken vooraleer de reeks 18 in dienst is.
ze kunnen de IC Lille-Antwerpen tot Roosendaal doortrekken, die komt al in antwerpen rond de uren van de benelux
Het is spoortechnisch een erg onwenselijke beweging om een trein van L59 naar niveau -2 te sturen (met het oog op verlenging door de Antwerpse NZV), omdat zo ook het verkeer naar de andere niveaus op dat moment 'afgesneden' wordt.

Groeten,
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door apestaart »

Zo'n 30 jaar geleden had men de dienst Oostende-Roosendaal en deze werd met die
varkensneuzen bereden, alleen waren ze niet in bordaux kleuren maar in oranje-grijs
gekleurd
Om een onbekende reden heeft men deze lijn ingekort tot Antwerpen-Centraal en wordt
deze lijn tegenwoordig met een andere treintype bereden
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door stefanic »

Marianne schreef:Een nieuwtje vanuit Roosendaal, omdat ik er zelf woon volg ik dit natuurlijk met belangstelling. Misschien zijn er meer geinteresseerden dus zet ik het op het forum.

In het plaatselijke krantje wat uitgegeven wordt door de Gemeente Roosendaal stond dat de intercityverbinding met Belgie op losse schroeven staat.

De belangrijkste punten zijn, dat Roosendaal dus geen Belgisch station wordt en dat Roosendaal niet aangesloten wordt op de Belgische intercity Charleroi- Essen. Redenen zijn volgens het krantje en minister Eurlings, die het weer van de NMBS vernomen heeft:
- te forse investeringen nodig aan het Belgische materieel
- een te krappe keertijd in Roosendaal, waardoor een robuuste dienstverlening tussen Roosendaal en Charleroi niet mogelijk is
- Er is tussen Antwerpen en Essen sprake van een veel kleiner aantal reizigers op die trein, daarom keert deze trein vaak al in Antwerpen, inplaats van Essen bij vertragingen

Het is daarom te moeilijk en te kostbaar om de trein door te trekken naar Roosendaal.
Het behoud van de Benelux is geen optie, volgens Eurlings omdat het materieel dat nu op deze lijn rijdt straks door de Belgische spoorwegen voor de hogesnelheidslijn gebruikt gaat worden (dacht dat dit toch die V250 ging zijn?)
En het zou verliesgevend zijn om deze twee treinen naast elkaar te laten bestaan.

Men wil toch een alternatief onderzoeken naar een soortement van stoptrein, die dan sneller is dan de huidige boemel. Dat zal dan een geheel nieuwe treindienst moeten worden. Wanneer daarover een besluit genomen gaat worden is nog niet duidelijk, aldus het krantje.
Als dat doorgaat ontstaat er wel een halfuursdienst, de huidige boemel en de nieuwe stoptrein. Ik zie dat nog niet gebeuren. Maar wie weet.

Ben trouwens benieuwd of de huidige stoptrein ook wel gehandhaafd blijft tot Roosendaal. Die Varkensneuzen zijn ook niet zo jong meer, toch? Meen hier weleens ergens gelezen te hebben, dat ze die af willen voeren en niet willen opknappen. (maar kan het mis hebben) en ik zou dat jammer vinden, want het is een favoriete trein van mij (of het een comfortabele trein is voor de treinbestuurder weet ik natuurlijk niet).

Groeten,
Marianne
Jullie gazetje is bijna juist...
reden 1 en 2: ok
reden 3: bijna juist. In geval van vertraging zou de IC Charleroi-Roosendaal al in Essen keren... Een gevolg van reden 2...

Als benelux via de HSL gaat rijden (met huidige materieel!) wordt dat 'Prio'. Als dan het materieel daarna wordt omgezet in V250, wordt het 'Fyra'.

In februari is alles zeer duidelijk uiteengezet in een gezamelijke vergadering NMBS-NS met de lokale OV-verantwoordelijken (Roosendaal en de belanghebbende provincies). Het aanbod ligt al vast: inderdaad halfuuraanbod stoptreinen en dit via de NZV (dus inderdaad 6' sneller dan de huidige stoptrein). En ja met de 'varkensneuzen'.

Marianne, Is dat gazetje ergens digitaal te consulteren, of kan je me een scan bezorgen van dat artikel?
spoorwegrealist
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door stefanic »

Molenbruch Y. schreef:Het is spoortechnisch een erg onwenselijke beweging om een trein van L59 naar niveau -2 te sturen (met het oog op verlenging door de Antwerpse NZV), omdat zo ook het verkeer naar de andere niveaus op dat moment 'afgesneden' wordt.
Bovendien zou de IC-C dan quasi gelijktijdig met de Benelux vanuit Berchem de pijp moeten induiken richting Antwerpen, en dat kan niet. Het is echter wel de bedoeling dat een aantal L-treinen van L12 wel naar L59 zullen doorrijden (of er vandaan zullen komen), dit omwille van spoorgebuik op niveau -2.
spoorwegrealist
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Robin »

niet vergeten dan de Thalys, Brecht shuttle, IC Antwerpen - Charleroi ook in moet ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door stefanic »

... en de IRn, de IRd en meerdere P-treinen
spoorwegrealist
melle

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door melle »

Molenbruch Y. schreef:Dag,
Een 2de stoptrein zie ik nog niet gauw gebeuren
Dat is nochtans weldegelijk de bedoeling, inderdaad via de tunnel.
De M6 mag NL niet en de perrons in roosendaal zou ook problemen geven dus waarom de IC niet rijden met I11+HLE13, moet toch wel gaan eigenlijk.
Daarvoor zijn er onvoldoende I11-rijtuigen. Op dit moment zijn ze grotendeels nodig voor de treinen over HSL 2: meer bepaald 7 stammen van 12 rijtuigen voor de IC A (= 84) en 4 stammen van meestal 9 rijtuigen voor de IC O (= 36). Met een effectief van 163 rijtuigen, biedt dat niet meer genoeg speelruimte om een volledige IC-dienst van pakweg Brussel naar Roosendaal te verzekeren. Ook lijkt het me niet evident om genoeg HLE 13'en te kunnen vrijmaken vooraleer de reeks 18 in dienst is.
ze kunnen de IC Lille-Antwerpen tot Roosendaal doortrekken, die komt al in antwerpen rond de uren van de benelux
Het is spoortechnisch een erg onwenselijke beweging om een trein van L59 naar niveau -2 te sturen (met het oog op verlenging door de Antwerpse NZV), omdat zo ook het verkeer naar de andere niveaus op dat moment 'afgesneden' wordt.

Groeten,
Zouden ze dit niet met M4 kunnen verzekeren?
Plaats reactie