Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

Steven schreef:Het materiaal staat idd al eens stil maar niet op de plaats waar de inbouw gebeurd, dit moet daarvoor binnen in een atelier, je hebt al een put nodig om de antennes onderaan vlot te kunnen monteren. Heel de stuurtafel moet open gelegd worden om de bedrading aan te passen, dus op een uurtje tijd pas je zo een stuurtafel niet aan. Daarbij komt nog is een test aan een vaste installatie voor zoiets het spoor op mag, bepaalde schakelaars moeten nu eenmaal verlood worden.
Dus denken dat je zoiets op een paar weken kan inbouwen is gewoon zottenwerk. Vergeet niet dat elk voertuig een korte rit doet voor de homologatie (wat ze standaard al doen na een grote revisie en tussentijdse revisie). Jij spreekt hier alsof je veiligheid effe gaat kopen vlug bakje monteren en weer rijden.

om een voorbeeld te geven bij de breaks, daar moet de stuurtafel grondig aangepast worden, twee meters verhuizen zodat er voldoende plaats centraal zichtbaar is om al die lampjes samen te monteren. Kwestie van alles in het zichtveld van de treinbestuurder te plaatsen.
Steven,
Ik wil wel geloven dat het ietwat moeilijker is dan ik het voorstel, maar slechts enkele voertuigen op dit moment is toch wel heel mager.

Indien je zegt dat er toch enkele dagen nodig zijn per loc/stel dan stel ik daar tegenover dat bijna de helft van het materiaal elk weekend aan de kant staat. wel als ervan vrijdagnacht tot zondagnacht kan doorgewerkt worden in 2 ploegen dan kan er heel wat werk verzet worden. En tijdens de weeknachten kan er eventuel bij de stellen voor "volgend weekend" al wat précablage gedaan worden, niet alles moet aan 1 stuk door gedaan worden. Monteren van de antennes is zoiets dat je los kan zien van de rest.

Als er daarbuiten nog kan gezorgd worden dat er op meerdere plaatsen gelijktijdig gewerkt kan worden, en je er dan 40-50 per weekend kan doen, ben je binnen het jaar rond. Ja, ik weet het, daar heb je enkele honderden mensen nodig, sommigen voor de electronica, sommigen voor enkele gaatjes te boren.
Als men geen 9 jaar gewacht had, maar in 2005-2006 begonnen was, dan was men met een snelheid van 10 per week ook al rond geweest, en dat lijkt mij echt een haalbare planning.

Wie gaat dat tegen de families van de slachtoffers uitleggen?
Boxerke

Bericht door Boxerke »

Laten we hier aub op een beschaafde manier met elkaar omgaan. Het drama is zo al erg genoeg.

Mensen moeten leren begrijpen dat fouten maken ons allen kan overkomen. Wat de juiste toedracht van dit drama ook is. Heb respect, denk eens aan de treinbestuurder die dit drama heeft overleefd, denk aan de mensen op de trein die het hebben overleefd, denk aan de overledenen. Er zullen antwoorden komen op alle vragen die er zijn. Juiste en foute antwoorden. Maar ga niet roepen en zet geen kwaad bloed, daar help je niemand mee.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Vandaag ook "slachtoffer" geworden van de staking. Gisteren had ik enorm veel begrip voor vertragingen of problemen (maar had ik er eigenlijk nauwelijks), maar die onaangekondigde staking vandaag laat bij mij toch een zure smaak achter.

Ik heb railtime zoveel mogelijk zitten benutten, waardoor ik deze morgen geen enkel probleem had. Toen ik echter terug wou geraken van de VUB werkte dat plan helemaal niet meer. De 3 opties die op railtime 5 minuten daarvoor nog gingen rijden, waren ineens afgeschaft... Als ik op voorhand had geweten dat er zoveel problemen gingen zijn, dan had ik er geen enkel probleem mee gehad. Maar het feit dat ik ervoor eerst naar het station moest stappen vond ik zeer irritant.

EDIT: oww ja, wat ik eigenlijk wou vragen: denken jullie dat de staking morgen zal doorgaan?

Greetings,
Glodenox
Laatst gewijzigd door Glodenox op 16 feb 2010, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Volgens VTM zouden ze de treinbestuurder al ondervraagt hebben in het ziekenhuis.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
trainfreak

Bericht door trainfreak »

HLE 2302 schreef:Volgens VTM zouden ze de treinbestuurder al ondervraagt hebben in het ziekenhuis.
En volgens diezelfde zender is hij al met naam op tv geweest.
Daar gaat zijn leven...
rail s

Bericht door rail s »

Glodenox schreef: EDIT: oww ja, wat ik eigenlijk wou vragen: denken jullie dat de staking morgen zal doorgaan?

Greetings,
Glodenox
Grote chaos op spoornet door werkonderbreking
(...)
Afwachten voor morgen
De spontane acties van de treinbestuurders en -begeleiders, zullen in Wallonië woensdag afgelopen zijn. Dat melden de vakbonden. "In Wallonië zou alles morgen weer normaal moeten verlopen, op sommige plaatsen zelfs vandaag al", aldus Gérard Gelmini van CGSP-Cheminots. "Het is wenselijk dat deze spontane staking niet verdergezet wordt. Op korte termijn lost dit niets op. De speurders moeten hun werk kunnen doen en de oorzaak van het ongeval achterhalen."

"De treinbestuurders van Doornik, Bergen en 's-Gravenbrakel, die de staking begonnen zijn, zullen morgen weer aan het werk gaan", bevestigt Alain Mahieu van CSC-Transcom. In de andere depots, waar uit solidariteit meegestaakt werd, zal het werk ook worden hervat.

Het blijft wel afwachten of morgen de treinen volgens het boekje zullen rijden. Het ongenoegen blijft duidelijk groot bij het treinpersoneel. "De situatie zal waarschijnlijk moeilijk blijven", zei Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van Infrabel, in de studio van Terzake. (lpb/belga/adb)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... king.dhtml
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

@trainfreak.

Idd daar gaat z'n leven, gewoon schande dat ze zijn naam al vrijgegeven hebben, veel mensen hebben er dan wel begrip voor ... er zijn nog altijd veel mensen zonder begrip ook.
Het ergste van allemaal is dat dit ongeval kon worden vermeden met zelfs het MEMOR systeem.

Ik blijf het herhalen, moesten een van die 2 newlooks op kop gestaan hebben, dan was er niks gebeurd.

Greetz 2302.

[tekst (licht) gewijzigd door trainfreak]
bilbo

Bericht door bilbo »

Misschien een stomme vraag, maar ik vermoed dat Belgische Locs die in het buitenland rijden wel uitgerust zijn met het buitenlands beveiligingssysteem ? (vb open access Cargo)

En omgekeerd zijn buitenlandse Locs op het Belgische net verplicht uitgerust met TBL1+ of soortgelijk ?

Groeten
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

bilbo schreef:Misschien een stomme vraag, maar ik vermoed dat Belgische Locs die in het buitenland rijden wel uitgerust zijn met het buitenlands beveiligingssysteem ? (vb open access Cargo)

En omgekeerd zijn buitenlandse Locs op het Belgische net verplicht uitgerust met TBL1+ of soortgelijk ?

Groeten
Buitenlandse loc's enz. zijn idd uitgerust met die veiligheids systemen zoals KVB, ATB en PZB ... maar in België kan dat niet worden gebruikt omdat onze bakens daar niet combineerbaar met zijn.

Greetz 2302.
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls

waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

fitnessboy schreef:als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls

waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
Idd ... en dat kan al 30 jaar eigenlijk, maarja ..

Greetz 2302
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Ik blijf het herhalen, moesten een van die 2 newlooks op kop gestaan hebben, dan was er niks gebeurd.
@ HLE2302: daar zit een deel van de redenering die ik heel wat bladzijden terug maakte: zit de ouderdom van stel 214 hier voor iets tussen en zoja, hoe?

Bedankt voor feedback,
mvg
JJN
rail s

Bericht door rail s »

HLE 2302 schreef:
bilbo schreef:Misschien een stomme vraag, maar ik vermoed dat Belgische Locs die in het buitenland rijden wel uitgerust zijn met het buitenlands beveiligingssysteem ? (vb open access Cargo)

Groeten
Buitenlandse loc's enz. zijn idd uitgerust met die veiligheids systemen zoals KVB, ATB en PZB ... maar in België kan dat niet worden gebruikt omdat onze bakens daar niet combineerbaar met zijn.

Greetz 2302.
Nog iets mooi (als ik mij niet vergis):

Eigenlijke mogen er geen nieuwe beveiligingssystemen uitgebouwd worden omdat alles op het europese moet worden geörienteerd.
Daarom mag TBL1+ ook niet zomaar worden opgelegd aan ander vervoerders, de kans dat we hier dus DLC/X-rail of SFB/Captrain treinen gaan zien rijden met het nieuwe systeem is bijzonder klein.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

JayBeeke schreef:
@ HLE2302: daar zit een deel van de redenering die ik heel wat bladzijden terug maakte: zit de ouderdom van stel 214 hier voor iets tussen en zoja, hoe?

Bedankt voor feedback,
mvg
JJN
De Hele oude klasiekjes hebben geen MEMOR, maar het verouderde gong/fluit systeem.

Bij de memor heb je een lamp voor je neus die je waarschuwt, in dit geval heeft de bestuurder gepunt voor het sein dat 2geel gaf en is daarna gestopt in buizingen ... als je dan weer vertrekt en die lamp brand voor je neus herriner je het weer en weet je dat je met een beperking reed. Met die oude stellen moet je echter gewoon een knop die uitvalt terug induwen, je hebt geen enkel memorisatiemiddel meer ... en vermoedelijk is de treinbestuurder gewoon vergeten dat hij naar een rood sein reed daardoor ... dusja, de bestuurder mag dan wel rood hebben genegeert, het is toch met heel serieus verzachtende omstandigeden.

Daarom ook, met die newlooks ... die tevens wel uitgerust zijn met het nieuwe MEMOR systeem, ging dit niet gebeurd zijn ... want de bestuurder ging die lamp voor zijn neus zien branden hebben en ging gezien hebben dat hij met een beperking reed.

Greetz 2302.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

rail s schreef:
HLE 2302 schreef:

Groeten

Greetz 2302.
Nog iets mooi (als ik mij niet vergis):

Eigenlijke mogen er geen nieuwe beveiligingssystemen uitgebouwd worden omdat alles op het europese moet worden geörienteerd.
Daarom mag TBL1+ ook niet zomaar worden opgelegd aan ander vervoerders, de kans dat we hier dus DLC/X-rail of SFB/Captrain treinen gaan zien rijden met het nieuwe systeem is bijzonder klein.
Ze zullen verplicht worden door Infrabel waarschijnelijk, ze zijn nu ook verplicht om met PZB in Duitsland te rijden, met MEMOR in belgië. :wink:

Dat is een regel om gehomologeert te mogen worden voor een bepaalt net, de nodige veiligheidsuitrustingen hebben die dat land vereist. En als ons land TBL 1+ vereist, dan zal dit ook verplicht worden opgelegt aan de privé vervoerders.

Greetz 2302.
Plaats reactie