HST op windenergie
HST op windenergie
Volgens het VRT-nieuws van vanavond gaat Infrabel investeren in windmolens langsheen de HST-lijn tussen Leuven en Luik.
Deze zullen een deel van de stroom leveren voor de HST-lijn.
-
Re: HST op windenergie
Die gaan draaien door de turbulenties veroorzaakt door de HSTs.Adler schreef:Volgens het VRT-nieuws van vanavond gaat Infrabel investeren in windmolens langsheen de HST-lijn tussen Leuven en Luik.
Dit is meer dan een PR-stunt.Shrek schreef:mooie PR-stunt
Er worden in totaal 20 windmolens gepland.
Bij voldoende wind leveren die genoeg energie om alle treinen op de HST-lijn volledig te voeden.
-
Hier vindt U een site om het vermogen te bereken van een windturbine:
http://www.windpower.org/en/tour/wres/pow/index.htm
Vraagje: Hoe gaan ze de 25KV opwekken
volgens de gegevens van de fabrikant levert een 1.5MW turbine max 500V aan een winddsnelheid van 45km/h meteen rotordiameter van 70M op 64 M hoge hub
Kan iemand me overtuigen?
Willen ze zeggen met laten rijden: de voeding van de hulpkringen voor signalisatie,controle en sturing ,communications?
Of lten rijden spelend op "de traktie"??
volgens de gegevens van de fabrikant levert een 1.5MW turbine max 500V aan een winddsnelheid van 45km/h meteen rotordiameter van 70M op 64 M hoge hub
Willen ze zeggen met laten rijden: de voeding van de hulpkringen voor signalisatie,controle en sturing ,communications?
Ik denk niet dat het de bedoeling is om de turbines rechtstreeks aan het HST-net te koppelen.nighttrain schreef:Hier vindt U een site om het vermogen te bereken van een windturbine:
De opgewekte stroom zal waarschijnlijk eerst in het openbare net teruggevoerd worden en verkocht.
Met dat geld kan men dan weer de elektriciteit betalen voor de HST's.
Elektrische stroom is ten slotte elektrische stroom en draagt geen etiket van de eigenaar.
Een rechtstreekse koppeling zou de voeding trouwens te onafhankelijk maken van de weersomstandigheden en ook 's nachts kan men dan niets doen met de opgewekte stroom.
-
inderdaad heb gewoon eens de eventuele kritische jonge geesten hun zinnen willen prikkelen om na te denken dat de "headlines" de lading niet dekken, en gewoon bulshit en verloedering zijn.Adler schreef:Ik denk niet dat het de bedoeling is om de turbines rechtstreeks aan het HST-net te koppelen.nighttrain schreef:Hier vindt U een site om het vermogen te bereken van een windturbine:
De opgewekte stroom zal waarschijnlijk eerst in het openbare net teruggevoerd worden en verkocht.
Met dat geld kan men dan weer de elektriciteit betalen voor de HST's.
Elektrische stroom is ten slotte elektrische stroom en draagt geen etiket van de eigenaar.
Een rechtstreekse koppeling zou de voeding trouwens te onafhankelijk maken van de weersomstandigheden en ook 's nachts kan men dan niets doen met de opgewekte stroom.
Om de mensen te sussen
Hoeveel gaat het windmolenpark kosten voor de kust? Hoeveel gaat de gemeenschap erin pompen? En hoeveel gaat Suez eruit halenvoor hun zak?
nighttrain schreef: Hoeveel gaat het windmolenpark kosten voor de kust? Hoeveel gaat de gemeenschap erin pompen? En hoeveel gaat Suez eruit halenvoor hun zak?
Rara hoe ziet een subsidiepomp eruit ????
Net als een windmolen of een zonnepaneel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik begrijp niet wat er verkeerd zou zijn aan dit plan ?
Dat je het net als buffer moet gebruiken is evident omdat je geen elektriciteit kan opslaan.
Maar als de NMBS hiermee jaarlijks duizenden euro's kan besparen aan elektriciteitskosten, wat is daar dan verkeerd mee ?
Bovendien is het nog veel beter voor het milieu ook.
Ons land telt momenteel amper een paar honderd windmolens terwijl er in Duitsland al 17.000 staan geloof ik.
Dat je het net als buffer moet gebruiken is evident omdat je geen elektriciteit kan opslaan.
Maar als de NMBS hiermee jaarlijks duizenden euro's kan besparen aan elektriciteitskosten, wat is daar dan verkeerd mee ?
Ons land telt momenteel amper een paar honderd windmolens terwijl er in Duitsland al 17.000 staan geloof ik.
het zijn inderdaad populaire subsidiepompen...Adler schreef:Ik begrijp niet wat er verkeerd zou zijn aan dit plan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Bij voldoende wind leveren die genoeg energie om alle treinen op de HST-lijn volledig te voeden.[/quote]
Mijn eerste vraag kwam er als reaktie op deze zin.
Ik heb helemaal niets tegen dit type van energiewining. Alleen ben ik kritisch t.o.v. ronkende titels en dooddoeners.
Is België niet te dicht bebouwd om echte windturbine velden te creeeren?
de geluidspollutie is soms redelijk vervelend voor de omwoners.
Bestaan er studies die aantonen dat er werkelijk 1Miljoen Ton steenkolen of 5 staven Uranium/jaar minder zijn verbruikt sinds de ingebruikname van dit soort alternatieve energie?Idem voor de theoretische CO2 uitstoot en lucht gaan kopen in Darfour...
het electriciteisverbruik stijgt dagelijks.
Onlangs gelezen:In theorie werkt er dagelijks 1 kerncentrale in de USA enkel en alleen om de koeling van het amerikaanse computerpark te ventileren.
Mijn eerste vraag kwam er als reaktie op deze zin.
Ik heb helemaal niets tegen dit type van energiewining. Alleen ben ik kritisch t.o.v. ronkende titels en dooddoeners.
Is België niet te dicht bebouwd om echte windturbine velden te creeeren?
de geluidspollutie is soms redelijk vervelend voor de omwoners.
Bestaan er studies die aantonen dat er werkelijk 1Miljoen Ton steenkolen of 5 staven Uranium/jaar minder zijn verbruikt sinds de ingebruikname van dit soort alternatieve energie?Idem voor de theoretische CO2 uitstoot en lucht gaan kopen in Darfour...
het electriciteisverbruik stijgt dagelijks.
Onlangs gelezen:In theorie werkt er dagelijks 1 kerncentrale in de USA enkel en alleen om de koeling van het amerikaanse computerpark te ventileren.
Ik wil hier geen debat beginnen over alternatieve energie, maar toch nog even deze bedenkingen.
Een typische windturbine van vandaag levert 1 MW vermogen. Als je dit vergelijkt met de 1000 MW van Doel 3 en Doel 4 elk, is dit inderdaad zeer weinig.
Nu kan je 2 dingen doen, je kan ofwel zeggen: dat heeft allemaal geen zin, die dingen leveren bijna geen energie, zijn lelijk, maken lawaai en nemen veel plaats in, dus bouwen we er geen en gaan we rustig verder met alle bestaande energiebronnen op te gebruiken. Dit is het 'principe Dehaene' dat steeds wordt toegepast in dit land: los de problemen op als ze zich voordoen, mat het gevolg dat we met alles hopeloos te laat komen.
Ofwel kan je doen zoals Duitsland bijvoorbeeld, nu reeds nadenken over de toekomst en nu reeds duizenden van die windmolens installeren, als ik me niet vergis staan er daar nu reeds 17000.
Dat er bij ons geen plaats zou zijn voor windmolens ben ik het ook niet mee eens. neem bijvoorbeeld de haven van Antwerpen, daar is nog voldoende terrein ver van de bewoonde centra, waar men een heel park kan bouwen die een groot deel van de industrie in de haven zou kunnen van stroom voorzien. Duizend lijkt misschien heel veel, maar dit zijn maar 33 rijen van 33.
Maar goed, doe maar voort zoals steeds in dit land, los de problemen op als ze zich voordoen, zoals men bv. gedaan heeft met de HSL4. Men bouwt een HSL-lijn en op het moment dat ze af is, denkt men: oei we zijn vergeten dat die ETCS niet werkt en oei, we zijn vergeten treinen te bestellen bij een betrouwbare leverancier.
Arm land !
Een typische windturbine van vandaag levert 1 MW vermogen. Als je dit vergelijkt met de 1000 MW van Doel 3 en Doel 4 elk, is dit inderdaad zeer weinig.
Nu kan je 2 dingen doen, je kan ofwel zeggen: dat heeft allemaal geen zin, die dingen leveren bijna geen energie, zijn lelijk, maken lawaai en nemen veel plaats in, dus bouwen we er geen en gaan we rustig verder met alle bestaande energiebronnen op te gebruiken. Dit is het 'principe Dehaene' dat steeds wordt toegepast in dit land: los de problemen op als ze zich voordoen, mat het gevolg dat we met alles hopeloos te laat komen.
Ofwel kan je doen zoals Duitsland bijvoorbeeld, nu reeds nadenken over de toekomst en nu reeds duizenden van die windmolens installeren, als ik me niet vergis staan er daar nu reeds 17000.
Dat er bij ons geen plaats zou zijn voor windmolens ben ik het ook niet mee eens. neem bijvoorbeeld de haven van Antwerpen, daar is nog voldoende terrein ver van de bewoonde centra, waar men een heel park kan bouwen die een groot deel van de industrie in de haven zou kunnen van stroom voorzien. Duizend lijkt misschien heel veel, maar dit zijn maar 33 rijen van 33.
Maar goed, doe maar voort zoals steeds in dit land, los de problemen op als ze zich voordoen, zoals men bv. gedaan heeft met de HSL4. Men bouwt een HSL-lijn en op het moment dat ze af is, denkt men: oei we zijn vergeten dat die ETCS niet werkt en oei, we zijn vergeten treinen te bestellen bij een betrouwbare leverancier.
Arm land !
-
Begrijp me AUB niet verkeerd , uw zienswijze is correct en ook enigzins mijn gedacht. Enkel zou ik liever hebben dat we realistisch blijven alvorens de mensen te verblinden met slogans als deze 20 windmolens gaan de treinen doen rijden. Dus mijn devis was enkel voetjes op de grond houden en rekenen met de minima van de opbrengst in plaats van de teoretische maxima!Moest men zeggen dat deze op jaarbasis stroom gaan leveren om de HST stations,technical equipment en support van electriciteit te voorzien ,zou ik zeggen "goe bezig".Adler schreef:Ik wil hier geen debat beginnen over alternatieve energie, maar toch nog even deze bedenkingen.
Arm land !
Wat is de lange termijnvisie van deze windmolenparken? slijtage,onderhoudskosten,pannes,veiligheid.Naast de E 40 heb ik de molens al meer zien stilstaan dan draaien,telkens waren er mensen aan het werken.Ja ze werken als het donker is...
Wat ik zo erg vind is dat men als "ongelovige" wordt beschouwd als men even durft te tellen.nighttrain schreef: Begrijp me AUB niet verkeerd , uw zienswijze is correct en ook enigzins mijn gedacht. Enkel zou ik liever hebben dat we realistisch blijven alvorens de mensen te verblinden met slogans als deze 20 windmolens gaan de treinen doen rijden. Dus mijn devis was enkel voetjes op de grond houden en rekenen met de minima van de opbrengst in plaats van de teoretische maxima!
Willen de mensen het NIET weten ? Wie houdt wie voor de gek ?
Enerzijds wil de politiek de mensen angst aanpraten, anderzijds overdrijven zij ongelooflijk het effekt van alternatieve oplossingen om diezelfde mensen dan weer gerust te stellen.
Door nu bergen subsidie te geven aan bepaalde "technische" oplossingen bevorderd men ZEKER NIET de groei van andere mogelijk meer effectievere oplossingen.
Subsidieregeltjes zijn nu belangrijker dan energie-effectiviteit en dat vind ik ongezond.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide