rvdborgt schreef:Je moet het verkeerd aangepakte project HSL-Zuid / lijn 4 niet als representatief voor alle ERTMS-implementaties nemen.
Bij de HSL-Zuid proberen alle spelers een rookgordijn op te gooien en zo mogelijk anderen de schuld in de schoenen te schuiven. In werkelijkheid heeft iedereen wel iets verkeerd gedaan, maar iedereen doet dus zijn best om dat te verbergen.
Ik heb verder wel begrepen dat het grote probleem van dit moment de treinapparatuur van Bombardier is, die niet op alle punten aan de ERTMS/ETCS-specificaties zou voldoen. En dat ligt dus niet aan de specificaties of het zogenaamd laat beschikbaar zijn, maar gewoon aan Bombardier zelf. Als ik me niet vergis, rijden er ook nog steeds geen locs met Bombardier-spullen op de Betuweroute en beginnen sommige vervoerders daar een beetje genoeg van te krijgen, nu de infrakant van de beveiliging daar al ruim 1,5 jaar klaar is.
Wat ik dus niet begrijp is dat verschillende heel belangrijke personen op Europees niveau, zoals bv. Michael Clausecker, directeur-generaal van Unife, en Karel Vinck, Europees coordinator voor ERTMS, op allerlei congressen komen vertellen wat een groot succes ERTMS wel is in Europa en zelfs daarbuiten, terwijl een project dat nu al minstens 8 miljard euro heeft gekost al jaren ongebruikt is omwille van problemen met ERTMS. Ik tel daarbij nog niet de gederfde inkomsten van al die jaren. Die HSL-lijn is niet zomaar een klein projectje maar is samen met de Betuweroute momenteel het belangrijkste ERTMS-project in Europa.
Wat Bombardier betreft, die HSL lijn is in eerste instantie gebouwd om er de treinen van AnsaldoBreda op te laten rijden die ook al jaren niet kunnen geleverd worden, ook zogezegd omwille van ETCS, alhoewel dat maar een van de vele problemen zal zijn waarmee AnsaldoBreda kampt en die ETCS voor hun een welgekomen uitvlucht is om alle andere problemen te verbergen.
Ik begrijp ook niet de opmerking van Descheemaecker in zijn brief als zou Bombardier Transportation die lijn niet belangrijk genoeg vinden om daar nu veel tijd en energie in te steken om de problemen op te lossen omdat er andere projecten zijn in Europa zijn die voor hun blijkbaar belangrijker zijn.
Waarschijnlijk denkt men bij Bombardier, je hebt de zaak zelf verknoeid, los het nu maar zelf op.
En de politieke verantwoordelijken, die laten maar begaan, althans in Belgie.