De 2 onderstaande berichten vond ik op de site van de Nederlandse reizigersorganisatie Rover:
Nu drie incidenten duwtreinen
ROVER is niet onder de indruk van de geruststellende uitspraken van de NS over de veiligheid van geduwde treinen. Er zijn het afgelopen jaar drie ernstige incidenten met deze treinen gebeurd.
ROVER reageert op citaten van de NS, zoals die door het ANP zijn verspreid:
"De NS garanderen dat het treintype veilig is". Op te merken valt dat dit type treinsamenstelling, dat nu ongeveer 1 jaar zo rijdt, inmiddels betrokken is geweest bij 3 ernstige incidenten, waarvan de oorzaak in alledrie de gevallen nog niet goed is opgehelderd. Het eerste incident was de (derde) ontsporing vorige zomer aan de westzijde van Amsterdam C. Die leidde uiteindelijk tot een snelheidsbeperking van max. 25 km/u, speciaal voor dit type treinsamenstelling in geduwde toestand. Daarnaast zijn nu twee treinen gebroken.
"Er is een kans van een op vele miljoenen dat een koppeling het begeeft." Dit type treinsamenstelling maakt circa 70 ritten per dag maakt (ca. 35 ritten heen en 35 terug op de noord-zuid-IC), dat is 25.550 ritten per jaar. Het aantal koppelingbreuken bij dit type treinsamenstelling is tot nu toe 2. Dat betekent dus tot nu toe een kans van 1 op 12.275 dat tijdens de rit Haarlem - Limburg of omgekeerd de koppeling breekt. Zo uitgedrukt is dat een kans die aanmerkelijk groter is dan een op vele miljoenen.
"Exact dezelfde trein rijdt al jarenlang tussen Amsterdam en Brussel." Dat is onjuist. Weliswaar is dat ook een trek-duwtrein, maar het geduwde (of getrokken) treingewicht is véél lager: slechts 7 enkeldeks rijtuigen, tegen 12 rijtuigen in de IC Haarlem - Limburg (waar dikwijls een dubbeldekker bij zit). Er zit door het kleinere aantal rijtuigen ook minder harmonica-effect in die treinsamenstellingen (door het in- en uitveren van de buffers). Het bewijs van dit verschil maakt de reiziger dagelijks mee: in geduwde toestand gaan bij het wegrijden en remmen vaak flinke schokken in lengterichting door de trein. Die schokken oefenen ongetwijfeld grote krachten uit op de koppelingen, en ook op wissels die in afbuigende stand worden bereden, als de schokken zich juist dan voordoen. Om die laatste reden wordt dit 'harmonica-effect' ook (zij het terloops) genoemd in het IVW-rapport over de derde ontsporing van Amsterdam.
Pagina geplaatst: 8 maart 2006
ROVER: Vooralsnog verbod geduwde IC’s
Laatstelijk zijn er incidenten geweest met “geduwde” IC’s, die in tweeën braken door defecten aan de koppeling. Dat leidt tot kans op botsingen en dodelijke slachtoffers. Daarom eist ROVER stopzetting van het gebruik van geduwde IC’s.
Bij Zaltbommel en Geldrop braken treinen in tweeën. Naar verluidt betrof het hier geduwde treinen, met de locomotief dus achteraan. Bij de daaropvolgende automatische noodremming bestaat de kans dat de treingedeelten weer met een klap tegen elkaar oprijden, met alle gevolgen van dien. Ook kunnen reizigers of conducteurs die op het fatale moment net van het ene rijtuig naar het andere lopen, uit de trein vallen, en worden verpletterd.
Zolang de oorzaak van de incidenten niet is opgehelderd, en totdat adequate maatregelen zijn genomen, eist ROVER dat er geen “geduwde” IC’s rijden (met de locomotief achterop).
Pagina geplaatst: 8 maart 2006
het was gewoon een fout wat 1 op de ikweetniehoeeel voorkwam, daarbij is het helemaal niet nieuw om in trek/duw-formatie te rijden..
Wat wel zo is is dat die trein altijd wel schokt bij het verlaten van het station
rijden er in nederland dan zo weinig geduwde treinen rond?
hier zie je ze bijna overal
Van de IC-A heb ik steeds de indruk dat hij heel gemoedelijk optrekt en dus weinig last heeft van het harmonica-effect. Gisteren heb ik nog in een geduwde M4-trein gezeten die iets meer schokte, maar als daarvan de koppeling al zou breken
volgens mij moeten d nederlanders eens goed naar hun koppelingen kijken
Shrek schreef:rijden er in nederland dan zo weinig geduwde treinen rond?
In Nederland is 80% zeg maar van de passagiers treinen Stel, Stel, Stel en nog eens stel. Ze hebben daar nog maar 1 model van loc meer die met rijtuigen rijden (1600/1800). En uitzonderlijk eens een 15.
Greg schreef:Hier is zoiets nog nooit gebeurd en hoelang rijd de IC-A al zo.
Ik herinner me wel een koppelingsbreuk van de IC-A op de lijn Leuven-Brussel enkele jaartjes geleden... de loc hing toen wel voorop (waardoor je dan ook weer niét kunt vergelijken).
Shrek schreef:rijden er in nederland dan zo weinig geduwde treinen rond?
In Nederland is 80% zeg maar van de passagiers treinen Stel, Stel, Stel en nog eens stel. Ze hebben daar nog maar 1 model van loc meer die met rijtuigen rijden (1600/1800). En uitzonderlijk eens een 15.
De 16/1800 + rijtuigen + stuurstandrijtuig rijdt alleen op Maastricht / Heerlen - Haarlem (niet meer lang, aangezien ze gaan splitsen/koppelen in Sittard), Venlo - Den Haag en Zwolle - Roosendaal. Ook die enkele getrokken IC's naar Berlijn rijden er mee (wordt aan de grens overgenomen door een Duitse lok). DDM zou je ook trek-duwcombinaties kunnen noemen, al zitten ze vast aan elkaar.
Maar treinstellen lijken me eigenlijk ook gewoon makkelijker? Geen omlooptijd en mogelijkheid tot splitsen en koppelen zonder een speciaal rijtuig. Wat zijn de nadelen er van?
1600 moet 1800 en er is helemaal geen 1600 meer bij de NS want alle 1600'en zijn bij Railion!
Dus je hebt 2 soorten locs, (1700/1800)
1700 rijd vooral op de IC Haarlem-Maastricht/Heerlen(trek-duw of trek-trek(uitzonderlijk))
*1700 rijd ook de IC Den Haah C-Eindhoven/Venlo(trek-trek)
*1700 rijd ook met DD-AR, onze dubbeldeksstammen van 3 rijtuigen plus stuurstand(trek-suw dus)
*1800 rijd geen IC Haarlem-Maastricht/Heerlen omdat ze niet de juiste kabels voor de nieuwe stuurstand hebben en op de IC Den Haag-Eindhove/Venlo heb je geen stuurstand dus 1800 rijd ook gedeeld met de 1700 de dienst.
*1800 rijd ook de alleroudste dubbeldecksstammen, de DDM (5 rijtuigen + 1 stuurstand) die heel veel lijken op DD-AR, DDM rijd bijna alleen nog maar op de dienst Alkmaar-Amersfoort Schotshorst
Tsja, en verder heb je natuurlijk de BNL nog als trek-trein, en zoals jullie weten zijn dat 6 rijtuigen + 1 stuurstand.
sweek schreef:De 16/1800 + rijtuigen + stuurstandrijtuig rijdt alleen op Maastricht / Heerlen - Haarlem (niet meer lang, aangezien ze gaan splitsen/koppelen in Sittard), Venlo - Den Haag
Venlo/Eindhoven - Den Haag wordt gereden met ICK, die oude Duitsers dus.
Overigens zijn 1800'en gewoon 1600'en, toen een aantal 1600'en naar Cargo ging en de rest naar Reizigers, heeft Reizigers besloten om haar locs om te nummeren naar de 1800-serie. Zo is de 1831 = 1631, 1832 = 1632 en zo verder.
@ Greg: wij kennen geen 15 meer in de normale dienst .
tja somsen trekken mensen besluiten zonder eerst een degelijke oorzaak van iets te zoeken, ze zien enkel naar de gevolgen en denken alles te weten zeker?
Wanneer er veel rijtuigen in de samenstelling zitten, kan je dat harmonica-effect niet reduceren door niet meteen het kot open te trekken en de tractie niet ineens volledig weg te nemen, maar trapsgewijs naar stand nul te gaan? Of niet onmiddelijk ( volle ) tractie te geven vlak na het remmen.