Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Het laatste rijtuig van de EuroCity Brussel-Zürich, waarin een tiental passagiers zat, is vanochtend losgekomen in de buurt van Marche-en-Famenne. De rest van de trein reed alleen voort, zo berichtte RTL-TVi vandaag in zijn nieuwsuitzending van 19 uur.
De laatste wagon, uitgerust met een automatisch remmechanisme, kwam alleen tot stilstand op de sporen. De treinbestuurder hield ongeveer 200 meter verder halt om achteruit te rijden. Er vielen geen gewonden, hoewel de reizigers, tegen de aanwijzingen in, niet in de wagon bleven.
De NMBS gaf officieel geen uitleg over de oorzaak van het incident. "Dat komt zeer zeldzaam voor, slechts om de tien jaar. Het is bovendien niet gevaarlijk", preciseerde Philippe Rigaux, de woordvoerder van de NMBS. (belga/ka)
Het laatste rijtuig van de EuroCity Brussel-Zürich, waarin een tiental passagiers zat, is vanochtend losgekomen in de buurt van Marche-en-Famenne. De rest van de trein reed alleen voort, zo berichtte RTL-TVi vandaag in zijn nieuwsuitzending van 19 uur.
De laatste wagon, uitgerust met een automatisch remmechanisme, kwam alleen tot stilstand op de sporen. De treinbestuurder hield ongeveer 200 meter verder halt om achteruit te rijden. Er vielen geen gewonden, hoewel de reizigers, tegen de aanwijzingen in, niet in de wagon bleven.
De NMBS gaf officieel geen uitleg over de oorzaak van het incident. "Dat komt zeer zeldzaam voor, slechts om de tien jaar. Het is bovendien niet gevaarlijk", preciseerde Philippe Rigaux, de woordvoerder van de NMBS. (belga/ka)
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Tja, zo'n antwoorden moet je dan ook als persverantwoordelijke geven...Jeroen schreef:Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
"Dat komt zeer zeldzaam voor, slechts om de tien jaar".

Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Waarschijnlijk was Mr Govaerts ziek en moest zijn Franstalige collega het aan de pers uitleggen
.
Trouwens, bij een koppelingsbreuk wordt toch ook de remleiding "doorgeknipt", waardoor niet enkel de losgekoppelde wagon, maar heel de trein tot stilstand zou moeten komen?

Trouwens, bij een koppelingsbreuk wordt toch ook de remleiding "doorgeknipt", waardoor niet enkel de losgekoppelde wagon, maar heel de trein tot stilstand zou moeten komen?
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
http://rtlinfo.alinfini.be/index.php?op ... &mmo=33244
Enkel in het frans, maar ik dacht, misschien geen slecht idee om dit even mee te geven
AM80
Enkel in het frans, maar ik dacht, misschien geen slecht idee om dit even mee te geven
AM80
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam


Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Volgens mij ook, maar leg dat maar eens aan de gazetten uit.Wover schreef: Trouwens, bij een koppelingsbreuk wordt toch ook de remleiding "doorgeknipt", waardoor niet enkel de losgekoppelde wagon, maar heel de trein tot stilstand zou moeten komen?
trouwens als die na 200m stopt reed die toch niet echt hard.
Ge zult maar juist naar een andere wagon gaan terwijl zo'n koppeling breekt

Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Ik dacht dat soortgelijk voorval zich enkele jaren geleden (minder dan 10 jaar) heeft voorgedaan op de lijn van Luik naar Brussel.
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Volgens andere bronnen was de breuk tussen het eerste en het tweede rijtuig... (in de uitzending van dat nieuws hoor je trouwens de type 20 stevig blazen, in het stuk waar ze terug even achteruit rijden).
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
voor zover ik de beelden gezien heb op het filmke was er zelfs geen koppeling gebroken, als deze onvoldoende is aangedraaid of helemaal niet kan deze door het schokken er zelf uitwippen.
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Of door aantikken van een onvoldoende geborgde tweede schroefkoppeling. Doorgaans hebben rijtuigen (en NIET "wagons" stelletje pers-idiotenSteven schreef:voor zover ik de beelden gezien heb op het filmke was er zelfs geen koppeling gebroken, als deze onvoldoende is aangedraaid of helemaal niet kan deze door het schokken er zelf uitwippen.

Het IVW-rapport daarvan is gewoon voor iedere burger in te zien. Dat zouden ze daar ook eens moeten doen.

Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Volgens mij is die koppeling toch nie erg aangedraaid.
Ofwel geeft dit een erg vertekend beeld op het filmpje. Anyway, ik denk dat dat de enige plausibele uitleg is....

Ofwel geeft dit een erg vertekend beeld op het filmpje. Anyway, ik denk dat dat de enige plausibele uitleg is....


Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Vanavond was hij te horen op het radionieuws. En hij dreunde hetzelfde versje betreffende die 10 jaar op.Wover schreef:Waarschijnlijk was Mr Govaerts ziek en moest zijn Franstalige collega het aan de pers uitleggen.

Ik heb over dit incident vanavond al vanalles gehoord. Trein die onmiddelijk tot stilstand is gekomen, trein die 200m achteruit is gereden, passagiers die op geen enkel ogenblik gevaar hebben gelopen maar wel langsheen volle baan lanterfantten, trein die eigenlijk niet in twee is gebroken maar toch losgekomen is van elkaar, wagon die bijna was losgekomen etc etc
Trouwens, hoe kan die TB op zijn eentje terugrijden én koppelen? Wie stuurt ondertussen, wie kijkt bij het achteruit rijden?
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Waarom zou Infrabel dat doen? Dit is een probleem met een NMBS-trein, niet met het spoornetwerk.Jeroen schreef: Vanavond was hij te horen op het radionieuws. En hij dreunde hetzelfde versje betreffende die 10 jaar op.Vreemd ook dat het nu eens niet Infrabel was die de communicatie verzorgde...
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Op eigen initiatief achteruit rijden, zonder toezicht van Infrabel.....
Ofwel vertellen de media, en de persdienst rare dingen, ofwel kennen die gasten op het terrein hun spelregels niet.
Ofwel vertellen de media, en de persdienst rare dingen, ofwel kennen die gasten op het terrein hun spelregels niet.
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Bij koppelingsbreuk mag je als bestuurder gans alleen achteruit rijden tot tegen je "verloren" gedeelte, alleen mag er geen overweg tussen zitten.
Wat gebeurt bij een koppelings breuk is dit dus (los van wat allemaal gezegd word op forum en media dus)
-de bestuurder merkt dit door het leeglopen van de LAR, remleiding dus, want de remslangen zullen ontkoppelen nadat de haak kapot of los gekomen is
-elk deel zal automatisch stilvallen, door een noodremming aangezien de LAR leegloopt, als TB kan je niet deze vullen, volhouden en verder rijden ... da gaat gewoon niet.
-als tb moet je dan ook nog alarm geven omdat er "vermoeden van ontsporing is" omdat je als TB om die moment niet kan kijken als het een koppelingsbreuk is of een ontsporing, dit veroorzaakt ook het leeglopen van de LAR. Maar eenmaal je vastgesteld hebt (onmiddellijk gaan kijken zodra je stilstaat) dat het geen ontsporing is maar een gewone koppelingsbreuk mag dat alarm weer opgeheven worden.
-dan sluit je de LAR kraan op het achterste rijtuig van het eerste gedeelte, dan kan je de LAR weer gaan vullen, remmen lossen dus en stapvoets achteruit rijden tot tegen het losgekomen gedeelte.
-met de koppelingsbeugel van de niet beschadigde wagon (de andere zal dus kapot zijn meestal, vandaar de stilstand) haak je weer in, verbind de remslangen, die zijn normaal niet kapot, die ontkoppelen doordat ze recht getrokken worden tijdens de koppelingsbreuk.
-dan een remproef doen en klaar.
-bij reizigers treinen valt dat inderdaad bijna nooit voor. Bij goederen treinen ietsje meer. Veel kan er echter niet misgaan omdat alle delen vanzelf en direct afremmen en stilvallen.
Wat gebeurt bij een koppelings breuk is dit dus (los van wat allemaal gezegd word op forum en media dus)
-de bestuurder merkt dit door het leeglopen van de LAR, remleiding dus, want de remslangen zullen ontkoppelen nadat de haak kapot of los gekomen is
-elk deel zal automatisch stilvallen, door een noodremming aangezien de LAR leegloopt, als TB kan je niet deze vullen, volhouden en verder rijden ... da gaat gewoon niet.
-als tb moet je dan ook nog alarm geven omdat er "vermoeden van ontsporing is" omdat je als TB om die moment niet kan kijken als het een koppelingsbreuk is of een ontsporing, dit veroorzaakt ook het leeglopen van de LAR. Maar eenmaal je vastgesteld hebt (onmiddellijk gaan kijken zodra je stilstaat) dat het geen ontsporing is maar een gewone koppelingsbreuk mag dat alarm weer opgeheven worden.
-dan sluit je de LAR kraan op het achterste rijtuig van het eerste gedeelte, dan kan je de LAR weer gaan vullen, remmen lossen dus en stapvoets achteruit rijden tot tegen het losgekomen gedeelte.
-met de koppelingsbeugel van de niet beschadigde wagon (de andere zal dus kapot zijn meestal, vandaar de stilstand) haak je weer in, verbind de remslangen, die zijn normaal niet kapot, die ontkoppelen doordat ze recht getrokken worden tijdens de koppelingsbreuk.
-dan een remproef doen en klaar.
-bij reizigers treinen valt dat inderdaad bijna nooit voor. Bij goederen treinen ietsje meer. Veel kan er echter niet misgaan omdat alle delen vanzelf en direct afremmen en stilvallen.
Laatst gewijzigd door 2012 op 06 mei 2008, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne
Ergens anders lees ik dan echter dat het rijtuig helemaal niet is los geraakt. Dus laat staan dat de trein 200m "verder" is geraakt en de TB dan nog achteruit is gereden. De pers heeft er weer een zootje van gemaakt, wat er nu juist gebeurd is is een groot misterie. 
