Antwerpse noord-zuid verbinding (tunnel) vanaf 26/03/2007

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Bericht door yannickvw »

K'had iets gelezen dat sommige treinsamenstellingen niet boven geraken?
Gregske

Bericht door Gregske »

Pieter schreef:Ik heb al een vermoeden dat ik nu nooit meer mijn aansluiting kan halen tussen de stoptrein uit brussel en de stoptrein naar roosendaal (nu 4 min van spoor 1B naar spoor 6B, wat 1/10 lukt als ge goe doorsprint en er geen seconde vertraging is...)
Dat wordt nog slechter idd want de overstap wordt 3 minuten. Al kun je nu wel makkelijker overstappen van IC B (Brussel-Amsterdam) op de L Antwerpen-Roosendaal aangezien de IC B voortaan ook in Centraal halte houdt. 8)
Peche

Bericht door Peche »

Ik ben er vandaag door gereden, tis echt spectaculeir (ofzoiets geschrevn). Een klein lichtspectacel in het begin van de tunnel.

Ik kon mee met AM96 door de tunnel via een wedstrijd van infrabel :D
We konnen meer door de tunnel en gratis eten. Ook konden we naar de zoo of aquatopia.
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Ik ben er vandaag ook doorgereden. Ik had trouwens de indruk dat die blauwe lichten in het station en in het begin van de tunnel definitief waren. De flitsende lichten zullen jammer genoeg wel tijdelijk zijn, vrees ik. :)
Toen we aan de kant Luchtbal boven kwamen, voelde ik wel een paar keer een schok die mij onbekend voorkwam, het gaf mij de indruk dat de trein moeite had om op te trekken...

En "spectaculair" schrijf je met "ai". :wink:
Peche

Bericht door Peche »

Ja dat denk ik owk dat die tijdelijk zijn, en die groen rood boven de infrabel vlag ook wel :P.

De trein reed traag int begin en daarom had hij moeite omhoog te gaan. In het begin van de tunnel kwam ik beetje slecht omdat hij traag rijd :P.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik denk da ik maandag toch is langs daar naart school ga ipv langs mechelen :P
Wover

Bericht door Wover »

Ik vroeg mij eigenlijk nog iets af: Ik neem aan dat voor of na luchtbal de wissels liggen om terug naar de klassieke lijn te gaan, dus kan het dan niet zijn dat de seinen al dubbel geel geven als je uit de tunnel komt en dat je dan nog maar 40 of 60 mag? Zou dat dan ook geen problemen kunnen geven?
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Wover schreef:Ik vroeg mij eigenlijk nog iets af: Ik neem aan dat voor of na luchtbal de wissels liggen om terug naar de klassieke lijn te gaan, dus kan het dan niet zijn dat de seinen al dubbel geel geven als je uit de tunnel komt en dat je dan nog maar 40 of 60 mag? Zou dat dan ook geen problemen kunnen geven?
Die seinen liggen NA Luchtbal vanuit Antwerpen.
Daar duikt het linker spoor van lijn 12 onder lijn 25 de HSL4. Dan lopen beide richtingen parallel en daar liggen er twee sets overloopwissels. Lijn 12 en lijn 25 kunnen zo zonder kruisingen treinen uitwisselen in beide richtingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

op foto's leken mij dat toch vrij lange (en dus snelle) wisseles te zijn, dus het vertragen zal nog wel meevallen :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bij normale verandering van spoor zouden er wissels van 90 moeten gebruikt worden om van L12 naar L25 te gaan en omgekeerd
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Vanmorgen voor de eerste keer door de NZ Antwerpen gereden met de IR-n.
Eerst wel 5 minuten moeten wachten in Luchtbal voor we erin mochten.
De tunnel en het niveau -2 zijn fantastisch.
Allemaal lachende gezichten in Centraal wat niet normaal is voor een maandagmorgen.
Wel nog 10 minuten moeten wachten in Centraal omdat er nog een klassiekse moest aangekoppeld worden dat er normaal al aanhangt van in Essen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voorlopig gaan er nog loodsen mee (mensen die de nzv al kennen, vermoedelijk bestuurders van tuc rail) tot alle bestuurders de nzv kennen, deze zouden ook een gsm-r bijhebben die naar schijnt nodig is voor in de nzv te rijden (zover ik uitleg van antwerpse collega begrepen heb)
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Steven schreef:voorlopig gaan er nog loodsen mee (mensen die de nzv al kennen, vermoedelijk bestuurders van tuc rail)
Het zijn geen mensen van tuc rail.
Het zijn bestuurders van de depot's Antwerpen Centraal, Aarschot & Sint-Niklaas die instaan voor de loodsing.
Alle IR treinen Essen-Jambes en den benelux hebben nu een verplichte dienststilstand te Antwerpen Noorderdokken, om de loods te laten in of uitstappen.
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef:voorlopig gaan er nog loodsen mee (mensen die de nzv al kennen, vermoedelijk bestuurders van tuc rail) tot alle bestuurders de nzv kennen, deze zouden ook een gsm-r bijhebben die naar schijnt nodig is voor in de nzv te rijden (zover ik uitleg van antwerpse collega begrepen heb)
Ja, er stond een hokje op -2 voor de GSM-R's af te halen, waarschijnlijk daarvoor :)

Ik ben daarstraks ook eens een kijkje gaan nemen en de break richting Mechelen/Leuven genomen op -2, en die had absoluut geen moeilijkheden met de helling, vanaf dat je terug boven komt, maar nog wel op de helling dus, is er wel even een snelheidsbeperking van 40kph, maar de break kon zelfs aan 40kph gewoon uitbollen, moest geen tractie meer geven voor in Berchem te geraken.

Ik vind het trouwens heel erg de moeite. -2 ziet er echt heel mooi uit, en de nieuwe displays (3 lijnen voor vertrekuur en bestemming + dan nog 2 lijnen voor haltes) zijn een goede verbetering. Ook hangt het natuurlijk vol met grote 30 inch LCD's, kwestie van de Antwerpenaren hun chauvinisme wat aan te dikken zeker.

Er stond wel heel veel personeel op de perrons, en VTM was bezig met de woordvoerder van Infrabel te interviewen (denk ik).

Als ik binnekort wat meer tijd heb zal ik de tunnel zelf ook eens proberen te doen, maar kmoest helaas naar school (ik heb er al een uurtje voor geskipt)
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Ik ben er deze morgen door geweest met ICB 609. Ze zaten toen met een man of 5 in de cockpit, het was er dus lekker gezellig ;)
Wat mij opviel is dat het niveau -2 een heel spatieuze indruk geeft. Op de kou na heb je niet het gevoel dat je vele meters onder de grond zit. De architectuur lijkt me in elk geval geslaagd. Een minpuntje is echter wel dat ik 4 verschillende roltrappen moest nemen om er te geraken (Ik kwam van de ICG), maar ik vermoed dat dat wel zal verbeteren als een keer de andere toegangen in dienst gaan.
Plaats reactie