Molenbruch Y. schreef:
Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat een aantal van deze tijdelijke beperkingen uiteindelijk in een definitieve maatregel zullen uitmonden, met name:
- de afschaffing van de IR n buiten de spits. Zolang de IC B in haar huidige vorm blijft, is er ook zonder IR n immers nog een degelijk gespreid aanbod over (met vertrek in FN om x.03, x.17, x.35 en x.45).
't Is maar wat je degelijk gespreid noemt. Op de IC B kan je niet rekenen, dat is eigenlijk een 'toevalstrein'. Wat overblijft rijdt binnen hetzelfde halfuur richting Brussel. Degelijke spreiding zou volgens mij een stipte dienst om het kwartier inhouden, en daar staan we nog ver af.
Het valt me weer zwaar tegen van de NMBS. Is er de afgelopen jaren eigenlijk iets anders gebeurt dan 'afschaffingen'? Een aantal tariefformules is afgeschaft, de eerste klasse in de nieuwe rijtuigen dusdanig geëgaliseerd dat ze afgeschaft lijkt, de dienstverlening aan de loketten vermindert terwijl de rijen wachtenden groeien (je zal maar een biljet willen kopen in FBMZ), wachttijden voor aansluitingen worden ingekort of afgeschaft, treinen die niet 'renderen' maar die wel behoren tot het verlenen van een maatschappelijke dienst, worden tijdens de zomer afgeschaft, enz.
Is er dan niets goeds te melden? Toch wel: railtime.be, maar da's een dienst van Infrabel. Wat we nodig hebben is een voogdijminister die de NMBS dwingt om haar opdracht serieus te nemen, niet dat lieflijk glimlachende dametje van nu dat enkel ja-knikt bij elk dwaas plan van de NMBS-top.