Fyra
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Fyra
Om 22:00 u Marc Descheemaecker te gast in het programma Nieuwsuur over hoe het al bij de aanbesteding door de staat mis kon gaan bij de aanloop naar het Fyra fiasco.
“Staat verantwoordelijk voor Fyra-fiasco.”
Het kabinet Kok-II heeft destijds een cruciale fout gemaakt door de exploitatie van de “HSL-Zuid” openbaar aan te besteden. De NS deed zo'n hoog bod dat er geen geld overbleef om een kwalitatief goede trein te kopen. Voormalig gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS is in de studio.
Zondagavond 30 november 22:00, NPO 2 (Nederland 2).
“Staat verantwoordelijk voor Fyra-fiasco.”
Het kabinet Kok-II heeft destijds een cruciale fout gemaakt door de exploitatie van de “HSL-Zuid” openbaar aan te besteden. De NS deed zo'n hoog bod dat er geen geld overbleef om een kwalitatief goede trein te kopen. Voormalig gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS is in de studio.
Zondagavond 30 november 22:00, NPO 2 (Nederland 2).
Re: Fyra
Descheemaecker had goede inbreng in het programma, maar de rest van de conclusies zijn een beetje te makkelijk.
Dat het bij NS dun door de broek liep bij de gedachte aan een concurrent in het hart van het Hoofdrailnet is te begrijpen, maar het is toch echt NS geweest die besloot om zo'n absurd hoog bod in te dienen. Dat kun je niet wijten aan een beslissing om het vervoer aan te besteden.
Dat het bij NS dun door de broek liep bij de gedachte aan een concurrent in het hart van het Hoofdrailnet is te begrijpen, maar het is toch echt NS geweest die besloot om zo'n absurd hoog bod in te dienen. Dat kun je niet wijten aan een beslissing om het vervoer aan te besteden.
Re: Fyra
Volgens mij heeft NS TWEE maal getoond dat ze het niet konden... 1) bij het naief bod en 2) bij de uitwerking
Misschien hebben zij zich bij het bod het hoofd laten "zot" praten door politici, dat kan maar wie was de "professioneel " ?
Bij het Fyra verhaal zijn ze ook uit de bocht gegaan. Een verdronken kalf (uitbating HSL) red je niet door een nog een koe achteraan te gooien .
Waarom beide problemen nu in één boek (dat deze week verschijnt ?) samengetrokken worden begrijp ik niet.
Is dat om NS management goed te praten ? Mogen staatsbedrijven geen fouten bekennen ?
Alex wanneer beginnen publieke zittingen parlementaire onderzoekscommissie Fyra ?
Misschien hebben zij zich bij het bod het hoofd laten "zot" praten door politici, dat kan maar wie was de "professioneel " ?
Bij het Fyra verhaal zijn ze ook uit de bocht gegaan. Een verdronken kalf (uitbating HSL) red je niet door een nog een koe achteraan te gooien .
Waarom beide problemen nu in één boek (dat deze week verschijnt ?) samengetrokken worden begrijp ik niet.
Is dat om NS management goed te praten ? Mogen staatsbedrijven geen fouten bekennen ?
Alex wanneer beginnen publieke zittingen parlementaire onderzoekscommissie Fyra ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra
Het boek is mede geschreven door een oud-vakbondsman, in die zin vind ik het niet verrassend dat de auteurs de schuld volledig bij de overheid neerleggen ('Er had nooit aanbesteed hoeven worden!') in plaats van daar waar zij hoort (zowel bij de overheid voor het accepteren van een absurd bod, als bij NS voor het doen van een absurd bod en het vervolgens consequent leveren van een wanprestatie).
De eerste verhoren achter gesloten deuren zijn al bezig, naar verwachting beginnen de openbare verhoren in het voorjaar.
De eerste verhoren achter gesloten deuren zijn al bezig, naar verwachting beginnen de openbare verhoren in het voorjaar.
Re: Fyra
Voor wie een avondje wil lezen: Het eindrapport https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 78-11.html
Re: Fyra
Nee,
Een volledige stond geparkeerd in een bundel van het station net voor de Expo van Milaan. Leek klaar voor gebruik.
Treinkennissen van mij zijn van Pisa naar Milaan gereden via Lucca (?) dan kom je in de buurt van Pistoia (?).
Langsheen dat traject stonden er meerdere in een bundel, die leken niet gebruiksklaar.

Een volledige stond geparkeerd in een bundel van het station net voor de Expo van Milaan. Leek klaar voor gebruik.
Treinkennissen van mij zijn van Pisa naar Milaan gereden via Lucca (?) dan kom je in de buurt van Pistoia (?).
Langsheen dat traject stonden er meerdere in een bundel, die leken niet gebruiksklaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide