NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

giuseppe schreef:Maar betaalt de NMBS dan ook de subsidies terug die het voor de IC-O van de Nederlandse overheid heeft gekregen?
Komen die van de Nederlandse overheid..ik dacht van stad Maastricht en misschien Limburg.
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door bobke »

Als er minder reizigers zijn, kan men toch gewoon met kleinere stellen rijden. Hierdoor besparen ze toch al elektriciteit (wat toch een grote kost is voor de NMBS) en zijn de reizigers geen slachtoffer meer.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

bobke schreef:Als er minder reizigers zijn, kan men toch gewoon met kleinere stellen rijden. Hierdoor besparen ze toch al elektriciteit (wat toch een grote kost is voor de NMBS) en zijn de reizigers geen slachtoffer meer.
Waarschijnlijk is personeel een grotere kost dan de electriciteit...
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door stefanic »

bobke schreef:Als er minder reizigers zijn, kan men toch gewoon met kleinere stellen rijden. Hierdoor besparen ze toch al elektriciteit (wat toch een grote kost is voor de NMBS) en zijn de reizigers geen slachtoffer meer.
Da's een redenering die niet klopt. Er wordt tegenwoordig getracht om het aantal materieelwissels zoveel mogelijk te beperken. Vandaar dat grotere treinen (nodig tijdens de spits) de hele dag rondrijden. Samenstellingen tijdens de dag wijzigen impliceert immers een bijkomende bestuurder (het achtergelaten gedeelte kan niet zomaar blijven staan) en rangeerders (koppelen/ontkoppelen, remproef). Het is precies omwille van besparingen dat de samenstellingen niet zoveel wijzigen. de electriciteitskost zal niet opwegen tegen de bijkomende personeelskost (en personeel dat je ook moet hebben!)
spoorwegrealist
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Nicholas »

stefanic schreef:Verder worden de pendeltjes Herentals-Lier terug gereduceerd tot het beperkte aanbod van 2008, dus enkel tijdens de spits (de rest van die treinen was op enkele reizigers na leeg, het gaat over minder dan 10 reizigers in die treinen).
Ik begrijp dat er ergens wat geknipt moet worden, maar dit vind ik toch wel een inconsequente maatregel van de NMBS. Ze maken de mensen eerst blij door een halfuursdienst aan te bieden naar Lier, Herentals en Antwerpen en nu schaffen ze het gewoon helemaal af. Wolfstee, Bouwel, Nijlen en Kessel krijgen opnieuw één magere stoptrein per uur. Het gaat hier toch niet over onbelangrijke stations (op Wolfstee na). Hoe moeten al deze reizigers op hun bestemming geraken? Moeten we weer zoals vroeger allemaal op een eigen houtje naar Lier? Waarom denk je dat Lier zo'n hoog reizigersaantal heeft?

We mogen toch niet vergeten dat Nijlen en Kessel alleen al samen meer dan 19 000 inwoners hebben...
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door giuseppe »

dentheo schreef:
giuseppe schreef:Maar betaalt de NMBS dan ook de subsidies terug die het voor de IC-O van de Nederlandse overheid heeft gekregen?
Komen die van de Nederlandse overheid..ik dacht van stad Maastricht en misschien Limburg.
Is dat dat geen nederland? :wink: Maar inderdaad de subsidie komt van Maastricht en Limburg.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door stefanic »

Nicholas schreef:
stefanic schreef:Verder worden de pendeltjes Herentals-Lier terug gereduceerd tot het beperkte aanbod van 2008, dus enkel tijdens de spits (de rest van die treinen was op enkele reizigers na leeg, het gaat over minder dan 10 reizigers in die treinen).
Ik begrijp dat er ergens wat geknipt moet worden, maar dit vind ik toch wel een inconsequente maatregel van de NMBS. Ze maken de mensen eerst blij door een halfuursdienst aan te bieden naar Lier, Herentals en Antwerpen en nu schaffen ze het gewoon helemaal af. Wolfstee, Bouwel, Nijlen en Kessel krijgen opnieuw één magere stoptrein per uur. Het gaat hier toch niet over onbelangrijke stations (op Wolfstee na). Hoe moeten al deze reizigers op hun bestemming geraken? Moeten we weer zoals vroeger allemaal op een eigen houtje naar Lier? Waarom denk je dat Lier zo'n hoog reizigersaantal heeft?

We mogen toch niet vergeten dat Nijlen en Kessel alleen al samen meer dan 19 000 inwoners hebben...
Je hebt gelijk, hoewel je overdrijft met die 'nu schaffen ze het helemaal af'. Ik zal het nogmaals zeggen:
De afschaffingen betreffen
-ENKEL juli-augustus
-ENKEL buiten de spits
En JA de kans is zeer groot dat dit ook volgende zomers zal gaan gebeuren.

En specifiek voor de afgeschafte treinen Lier<->Herentals is de bezetting ridicuul laag! Op eens een uitschieter na zitten op deze treinen altijd minder dan 10 reizigers. Dezelfde ridicuul lage bezetting geldt ook voor treinen in de tegenpiek, maar die kunnen we niet afschaffen want het materieel moet ook nog ter plaatse geraken voor de piektreinen.

Ik zou me eerder zorgen maken over december, want dan zal er -helaas- duchtig geveegd worden, en ik heb het dan niet specifiek over de Kempen.
spoorwegrealist
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Nicholas »

Eerst en vooral bedankt voor de toelichting.
Mijn excuses dat ik het betreffende bericht niet goed gelezen had, en dus dacht dat het over een definitieve maatregel ging. :wink:
Dat deze buiten de spits in de vakantieperiode niet rijden, is niet zo'n ramp. Die treinen zijn onder het jaar wel erg handig voor studenten en werknemers die vaak net na de spits beginnen of voor de spits stoppen. :)


Je vreest dus, naast de andere lijnen, ook voor de lijn Lier-Herentals in december nog grotere besparingen?
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door stefanic »

Nicholas schreef:
Je vreest dus, naast de andere lijnen, ook voor de lijn Lier-Herentals in december nog grotere besparingen?
Wat ik bedoel is dat er duchtig gesnoeid zal worden in december. Daarvoor wordt niet naar en specifieke lijn of regio gekeken (vandaar mijn opmerking) maar naar alles.
En als dit betekent dat er ook in de Kempen moet sneuvelen, dan is dat zo. IK ga nu zeker nog geen details geven.

Er wordt voor ALLE treinen over het hele net een nauwkeurige analyse gemaakt naar kost, opbrengst, aantal reizigers, alternatieven voor die reizigers, tijdstip van de rit (dal, piek, week, weekend,...) etc.
Op basis daarvan, en met de nodige filters, komen de individueel (!!) interessante kandidaten voor afschaffing naar boven.
Daarna wordt gekeken of dit technisch wel kan (een quasi ledige trein kan nodig zijn voor de omloop van het materieel en is dus niet 'zomaar' te verwijderen, vandaar die !! bij 'individueel') en of deze trein geen specifieke functie heeft die uit de droge eerste filtering niet naar boven komt.
spoorwegrealist
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

Is men dan eigenlijk niet IC-IR aan het uiteen trekken? Bedoeling was dat de treinen klokvast reden en je zeker kon zijn dat je om :15 bvb een IC of IR had. Nu zijn we precies aan het terugkeren naar voor 1984.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dcr »

Hoe minder treinen je inzet, hoe minder reizigers,
hoe minder reizigers hoe minder treinen er worden ingezet,
hoe minder treinen je inzet hoe minder reizigers...

Je zou denken dat de NMBS na zoveel jaren eindelijk door heeft hoe het werkt?

Hoe gaan ze het dalend aantal reizigers uitleggen aan de bevoegde minister?
(cfr beheerscontract)
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Teach2 »

Hoe gaan ze het dalend aantal reizigers uitleggen aan de bevoegde minister?
Een combinatie van twee zaken:

-een Descheemaeker, die er in slaagt zich werkelijk overal uit te lullen;
-een politiek die te weinig geïnteresseerd is, en vooral te weinig échte kennis ter zake heeft om in te zien hoe fout het bij de NMBS loopt en eindelijk eens deftig orde op zaken te stellen, en die dat dus allemaal gewoon weer gaat laten gebeuren, en eender welke uitleg die Descheemaeker er aan geeft weer zonder te veel lastige vragen of een teveel aan diepgravendheid en politieke durf zal aanvaarden.

Zo zal het gebeuren.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Kristofke »

dentheo schreef:
bobke schreef:Als er minder reizigers zijn, kan men toch gewoon met kleinere stellen rijden. Hierdoor besparen ze toch al elektriciteit (wat toch een grote kost is voor de NMBS) en zijn de reizigers geen slachtoffer meer.
Waarschijnlijk is personeel een grotere kost dan de electriciteit...
Ik zou niet goed weten hoe dit de personeelskosten kan beïnvloeden.

Misschien wil men meer verlof goedkeuren in de zomer zodat velen die maanden een minder hoog loon hebben, maar dat vakantiegeld is zowiezo toch al betaald geweest deze maand.

Zo goed als 100% van het rijdend personeel is statutair en daar valt niet op te besparen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:
dentheo schreef:
bobke schreef:Als er minder reizigers zijn, kan men toch gewoon met kleinere stellen rijden. Hierdoor besparen ze toch al elektriciteit (wat toch een grote kost is voor de NMBS) en zijn de reizigers geen slachtoffer meer.
Waarschijnlijk is personeel een grotere kost dan de electriciteit...
Ik zou niet goed weten hoe dit de personeelskosten kan beïnvloeden.

Misschien wil men meer verlof goedkeuren in de zomer zodat velen die maanden een minder hoog loon hebben, maar dat vakantiegeld is zowiezo toch al betaald geweest deze maand.

Zo goed als 100% van het rijdend personeel is statutair en daar valt niet op te besparen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Wees gerust dat deze afschaffingen eigenlijk met tegenzin gebeuren, maar er zijn verschillende redenen die ons daartoe verplichten:
-broodnodige besparingen (deze zomertreinen zijn stap 1!)
-vrijmaken materieel voor inbouw veiligheidssysteem
-adempauze voor treinpersoneel (en materieel zelf!)
Bij het vaststellen van de dienstregeling in december is er rekening gehouden met de beschikbaarheid van het personeel. Is er toen een onverstandige beslissing genomen of was dat al met in het achterhoofd dat deze besparingen zouden komen?
stefanic schreef:Het gaat tevens over daluurtreinen!
Wil je daarmee zeggen dat de 3006 in het dal rijdt en de spits op lijn 59 pas om 7:42 begint?

Groetjes,
Rian
Plaats reactie