NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

giuseppe schreef:
dentheo schreef:
giuseppe schreef:Maar betaalt de NMBS dan ook de subsidies terug die het voor de IC-O van de Nederlandse overheid heeft gekregen?
Komen die van de Nederlandse overheid..ik dacht van stad Maastricht en misschien Limburg.
Is dat dat geen nederland? :wink: Maar inderdaad de subsidie komt van Maastricht en Limburg.
Dat is en zeer groot verschil, anders zou Roosendaal ook wel een "belgisch" station zijn...
Theo
Groeten vanop de Heide
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Kalimero »

Dietrich schreef:
Kalimero schreef:Er zijn reizigers die een treinkaart kopen voor een jaar, met het oog op een bepaalde trein.
De dienstregeling lag vast tot december.
Daar nu nog aan sleutelen is in mijn ogen contractbreuk.
Het argument zou dus de slechte financiële situatie zijn, maar een goede boekhouding moet zoiets toch kunnen zien aankomen ? Echt verrassend is het trouwens niet, waarom dan nu halsoverkop zo'n ingreep ?
In juni is er meestal ook een aanpassing (en een nieuw spoorboekje) dus het is niet de eerste keer.
Dat zijn meestal verschuivingen in de uurregeling, bijvoorbeeld om betere aansluitingen te voorzien.
Structurele afschaffingen moeten tijdig aangekondigd worden. Dit was voorspelbaar en had al in december gepland kunnen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

De afschaffingen van juni zijn er meestal zo een 250 voor het zomerseizoen, dit jaar zijn het er gewoon 150 meer. Dus in die zin is er geen probleem naar aankondiging toe en er zijn deze zomer nog altijd drie procent meer treinen dan in zomer 2007. Ik wil maar duidelijk maken dat je met cijfers kan doen wat je wil en ze laten interpreteren zoals je wil. De voorstelling van cijfers maakt of je ze positief of negatief zal beoordelen. De gevolgen lees je zelf hierboven in de persoonlijke reacties van iedereen.
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Elgar »

stefanic schreef:...

Concreet bv voor Antwerpen: IRn tijdens de dal overdag en de avondtreinen vallen weg. Er rijden nog steeds 2 IC, een IR, 2 L en de Benelux. Mortsel-OudeGod behoudt z'n 2 stops per uur inderdaad via stop van de IC-I (daluren!) Verder worden de pendeltjes Herentals-Lier terug gereduceerd tot het beperkte aanbod van 2008, dus enkel tijdens de spits (de rest van die treinen was op enkele reizigers na leeg, het gaat over minder dan 10 reizigers in die treinen).
Je mag ook niet vergeten dat de IRn aansluiting geeft in Mechelen op de treinen naar Sint-Niklaas.

Dit betekent dat je deze zomer (buiten de spits) voor een traject Brussel -> L54, 23 minuten mag staan koekoeloeren in Mechelen. Voor Vilvoorde -> L54 zelfs 26 minuten.

Het aanbod op Antwerpen-Brussel blijft misschien voldoende, maar hou a.u.b. ook eens een keer rekening met aansluitingen.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door jotie »

Gezien de NMBS beweert dat er voor iedere trein die wordt afgeschaft een alternatief bestaat, zou ik eens een mailtje sturen naar de klantendienst. Als er binnen een week geen antwoord is, stuur je het door naar de ombudsman. Blijf aandringen tot je een antwoord ontvangt dat zwart op wit erkent dat er geen redelijk alternatief is (mocht dat effectief zo zijn). Je kan als reiziger enkel met dezelfde botheid en stuursheid reageren waarmee de NMBS zonder enig gebruikersoverleg alles afschaft wat er af te schaffen valt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

Dan rest enkel de vraag wat redelijke alternatieven zijn en ik vrees dat je dan (indien je reactie zal krijgen) zal merken dat voor redelijkheid niet altijd met dezelfde maten en gewichten gewerkt word. Kortweg een beetje oeverloze discussie in zekere zin. Je moet eerst al weten hoe ze het woordje redelijke alternatieven invullen voor je er kan over gaan discusieren he.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door stefanic »

Elgar schreef: Je mag ook niet vergeten dat de IRn aansluiting geeft in Mechelen op de treinen naar Sint-Niklaas.

Dit betekent dat je deze zomer (buiten de spits) voor een traject Brussel -> L54, 23 minuten mag staan koekoeloeren in Mechelen. Voor Vilvoorde -> L54 zelfs 26 minuten.

Het aanbod op Antwerpen-Brussel blijft misschien voldoende, maar hou a.u.b. ook eens een keer rekening met aansluitingen.
Met een ruim aanbod heb je voor elke trein wel een beste aansluiting ergens. Dus als je één trein weghaalt, zal het altijd wel ergens niet goed zijn.
De IC-N of IC-I kunnen niet afgeschaft (L124, L12). IC-B ook niet (internationaal). IRd heeft een belangrijke functie in Wallonie. En als je één van de L-treinen schrapt vallen vele stations op 1 trein/uur (Kontich,...)
De IRn was de enige die zonder veel gevolgen op de rest van het net kon verdwijnen. En ik blijf het herhalen: tijdens de spits is er in Mechelen geen wijziging qua overstap naar L53 en L54.

Iedereen moet echt eens gaan beseffen dat er echt wel getracht wordt om over de jaren een zo optimaal aanbod uit te tekenen. Als (in ons eigen werk!) nu ineens MOET gesnoeid worden doen we dat uiteraard met tegenzin, en trachten we een oplossing te zoeken waarbij zo weinig mogelijk (maar helaas niet 'geen') reizigers hinder ondervinden. Laat het aub ook duidelijk zijn dat er in december 2009 (of daarvoor, op het moment dat het aanbod voor dec2009 werd vastgelegd EN goedgekeurd door het complete management) GEEN spraken van was dat er een half jaar later plots zou gaan moeten gesnoeid worden. En zoals gemeld: waar in de toekomst uitbreidingen nodig zijn, zullen deze er ook komen. De besparingen worden uitgevoerd daar waar het het best te verantwoorden is (war de 'schade' voor de reizigers zo beperkt mogelijk is). Iedere regioverantwoordelijke strijdt daarbij natuurlijk voor het behoud van zijn 'eigen' treinen, en 'vooral in Vlaanderen' afschaffen, zoals geinsinueerd wordt, is er zeker niet bij.
spoorwegrealist
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door calabria »

stefanic schreef:Iedereen moet echt eens gaan beseffen dat er echt wel getracht wordt om over de jaren een zo optimaal aanbod uit te tekenen. Als (in ons eigen werk!) nu ineens MOET gesnoeid worden doen we dat uiteraard met tegenzin, en trachten we een oplossing te zoeken waarbij zo weinig mogelijk (maar helaas niet 'geen') reizigers hinder ondervinden.
Is de bezetting van IC P en de L trein tussen Gent en Lokeren dan zo laag dat ze allebei moeten afgeschaft worden? En is er dan naar de bezetting tijdens de zomer gekeken, of naar die op een koude winderdag. Dat maakt volgens mij een heel verschil. Enfin, voor de Antwerpenaren is er nog steeds de E34 om tot aan de kust te raken. Dat de nmbs op deze manier inkomsten kwijtraakt is een spijtige zaak, maar dan kunnen ze volgend jaar weer wat snoeien om dat op te lossen. :|
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

Je hebt inkomsten en uitgaven en als de meeste van die treinen echt maar tien man en een paardekop vervoeren kan je ze beter afschaffen in die kalme periodes, je hebt anders meer kosten dan inkomsten. Ik heb ook graag frequente verbindingen van heel vroeg tot heel laat. Maar een firma moet roeien met de riemen die ze heeft. De inkomsten dus die liefst hoger zijn dan de uitgaven om een trein te laten rijden.
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

De NMBS gaat serieus niet meer inkomsten krijgen als ze flexibiliteit en verbindingen wegkapt... Normaal zou het aanbod juist moeten groeien. Er rijden als maar meer wagens rond, wegen geraken dicht en de brandstof wordt duurder. En in België schaft men treinen af. Wees maar zeker dat dit voor een deuk zal zorgen, de zoveelste. Op den duur ga je op de trein enkel nog mensen zien die pendelen voor hun werk en het leed erbij nemen of zij die niet anders kunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Shrek »

Dit is een maatregel die blijkbaar veel reactie uitlokt maar waar uiteindelijk bijna niemand last van gaat hebben :roll:
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

Spijtig dat velen hier niet verder kunnen denken dan hun neus lang is. Denk dat dat ook een beetje het probleem is van veel beleidsmensen in dit land. Men denk teveel aan zichzelf (ik heb er geen last van dus...) of enkel denken aan de kosten die komen op korte termijn en niet naar de baten op lange termijn.

Er bestaan nog veel meer mensen buiten deze die enkel en alleen een trein nemen tijdens de spits om te gaan werken. De NMBS heeft een enorm tekort aan visie om mensen naar de treinen te lokken. Zoals men nu bezig is lijkt het erop alsof tijdens de spits de verbindingen redelijk mogen zijn en buiten de spits (en niet naar de kust) stukken mogen wegvallen... want de gemiddelde Belg wilt toch niet de trein nemen (vervoer hebben ze wel nodig, maar ja "ze nemen toch de auto"). Men zou mensen juist moeten stimuleren om dat wel te doen door ook buiten de spits, in het weekend etc een deftige dienst te verlenen. Dit is nu vooral in het weekend niet overal het geval en ik zie niet bepaald veel goede vooruitzichten.

De afschaffingen van die tariefformules dit jaar waren ook een mooi voorbeeld. Ik treed enkelen op dit forum bij met te zeggen dat men inderdaad de trouwe gebruikers aan het afstraffen is en vooral nieuwe ontmoedigt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

Dietrich er worden 150 extra treinen geschrapt in de daluren maar dat zegt totaal niets over het totaal aantal treinen er komen er op andere verbindingen ook x aantal bij, de ICT treinen en de EXT treinen die er komen zorgen er voor dat het totaal aantal treinen quasi niet veranderd je zal dus een aanbod hebben dat iets meer gericht is op de piekvraag in de zomer zijnde de gewone spitsuren en de treinen richting toeristische bestemmingen.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door stefanic »

Dietrich, in zekere zin heb je natuurlijk gelijk. En uiteraard zou het fantastisch zijn als we alle dagen van de week een hoog aanbod kunnen geven. Maar we zitten nu helaas (en IEDEREEN en ALLE bedrijven) in een periode waar je liever niet het geld door deuren en ramen gooit (zeker niet het geld van iemand anders... de belastingbetaler :wink: ). Het is onverantwoord om nu treinen met veel verlies te laten rijden (op enkele treinen na rijden ALLE treinen met verlies). Elke dag lees je in de kranten over afvloeingen op bedrijven ontslagen, failissementen. Ook de NMBS wordt getroffen! Ook de NMBS moet manieren vinden om de kosten te drukken.
Het is waar dat velen met de crisis kiezen voor de goedkopere trein ipv de auto, en het zou dan ook logisch zijn dat NMBS hier actief op inspeelt met een goed aanbod, om die nieuwe klanten te houden en te overtuigen van het voordeel van de trein. Ik las vandaag in een knipsel dat NMBS een van de ENIGE Europese maatschappijen is die in 2009 meer reizigers vervoerde dan in 2008, maar tegelijkertijd wel aan de staart bengelt qua schuldenberg (of op kop staat, hoe je het wil zien :? ).

Als de Overheid bereid is via subsidies de NMBS te steunen in de opvang van de crisisslachtoffers die voor de trein kiezen... maar ook de Overheid moet overal besparen...

Ik zie de huidige (kleine!) terugstap in het aanbod dan ook echt als een tijdelijke terugstap, voor de nodige ademruimte, en om krachten op te doen (instroom desiro, T18, treinpersoneel) om dan op een gezonde manier terug op te bouwen, beginnend met een vers IC/IR-plan...
spoorwegrealist
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Teach2 »

Dietrich er worden 150 extra treinen geschrapt in de daluren maar dat zegt totaal niets over het totaal aantal treinen er komen er op andere verbindingen ook x aantal bij, de ICT treinen en de EXT treinen die er komen zorgen er voor dat het totaal aantal treinen quasi niet veranderd je zal dus een aanbod hebben dat iets meer gericht is op de piekvraag in de zomer zijnde de gewone spitsuren en de treinen richting toeristische bestemmingen.
Sorry, maar da's zand in de ogen strooien wat je hier probeert te doen! Er worden 150 treinen MEER afgeschaft dan andere jaren, wanneer men ook die extra treinen naar toeristische bestemmingen e.d. inlegde! Die treinen kan je ter verdediging inbrengen van de andere treinen die elk jaar tijdens de zomer worden afgeschaft, maar niet voor deze 150.

Je doet hier uitschijnen dat die treinen afgeschaft zijn om andere extra treinen en ICT's mogelijk te maken, terwijl dat niet het geval is: ze worden gewoon afgeschaft, punt. De reiziger boet weeral maar eens voor het gebrek aan moed en/of kunde aan de top (ook in de politiek) om eindelijk eens de efficiëntie van dit extreem logge bedrijf aan te pakken en zo besparingen te realiseren.
Plaats reactie