Shrek schreef:Dietrich schreef:Men denk teveel aan zichzelf (ik heb er geen last van dus...)
Ken jij dan zoveel mensen die hier wel last van gaan hebben? Niemand wint iets bij een lege trein hoor...
Ten eerste zijn het misschien weinig passagiers per trein maar in totaal zal het wel over een (paar) duizend gaan. Dit wat betreft de mensen die die treinen nemen (potentieel is iets anders, en bij deze ben je dit ook kwijt).
Ten tweede doet men bijna het omgekeerde van wat men eigenlijk zou moeten doen in de tijden van vandaag. Het is niet dat het allemaal gebieden zijn zonder inwoners hoor, men slaagt er gewoon niet in van meer mensen de trein te doen nemen.
Aalst-Burst heeft enkel in de spits treinen rijden met 2 uitzonderingen: een heen-en-terug naar Zottegem op de middag. De meeste gebruikers van die treinen zijn dan ook schoolkinderen en wat pendelaars die zo naar Gent of Brussel rijden. Gedurende de rest van de dag is het daar muisstil. Dit terwijl Erpe-Mere 19.000 inwoners heeft, het station ligt aan de autosnelweg en er zijn daar een groot aantal bedrijven. De halte Vijfhuizen ligt op de Gentsesteenweg op een bijzonder drukke weg naar Aalst. Men doet absoluut geen moeite om die lijn beter te exploiteren (terwijl ze pas vernieuwd is) om die mensen beter te bedienen. In de spits treinen van/naar Zottegem zou ook al veel doen, maar helaas... Tja, cijfers kan ik niet bovenhalen, wat ik wel ook nog weet is dat men in Aalst op zaterdag klaagt over een parkeerprobleem terwijl er een pendeltrein zou kunnen bestaan van aan Vijfhuizen (met nieuwe parking) tot in het centrum, en dat de bussen lijn 91 en 92 anderzijds wel goed vol kunnen zitten (maar met die ben je 15 of 21 min langer onderweg + slechter comfort).
Wat ik op L82 ook niet begrijp is het feit dat de lijn nog altijd maar aan 70 km/h wordt bereden. Ik ben zeker dat er hier veel technische uitleg kan voor worden gegeven, maar de vraag is waarom met dit niet heeft aangepast toen men gans de bedding en sporen heeft vernieuwd. Ik heb die trein onlangs nog genomen en er zijn daar redelijke stukken waar je precies maar aan 60 km/h voorbij dondert.
Dus dit is maar 1 voorbeeld maar wel eentje dat aantoont dat men daar gewoon geen potentieel in wil zien.
Ik hoop dat dit mede door de crisis komt en dat men die situaties herstelt in de toekomst. Een nieuw en beter IC-IR plan zou alleszins niet slecht zijn. Ik ben maar van één ding te spreken en dat is het GEN als het zijn beloftes zal nakomen, maar daar heeft men een eind buiten Brussel geen boodschap aan.