NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

Teach2 schreef: De reiziger boet weeral maar eens voor het gebrek aan moed en/of kunde aan de top (ook in de politiek) om eindelijk eens de efficiëntie van dit extreem logge bedrijf aan te pakken en zo besparingen te realiseren.
De NMBS wil alles doen om geld te sparen, behalve "efficientie " verhogen.
Dat is een "verboden" woord.
Toen Vyncke ooit over "benchmark" (cijfer-vergelijkingen met andere maatschappijen begon) kon hij inpakken.
Politiek weet echter ook niet wat ze willen, de NMBS als vervoerder of als tewerkstellingsapparaat....
Gevolgen: afkeer tov ticketautomaten en huur- en kooplocomotieven incl. onderhoud
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Shrek »

Dietrich schreef:Men denk teveel aan zichzelf (ik heb er geen last van dus...)
Ken jij dan zoveel mensen die hier wel last van gaan hebben? Niemand wint iets bij een lege trein hoor...
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

Shrek schreef:
Dietrich schreef:Men denk teveel aan zichzelf (ik heb er geen last van dus...)
Ken jij dan zoveel mensen die hier wel last van gaan hebben? Niemand wint iets bij een lege trein hoor...
Ten eerste zijn het misschien weinig passagiers per trein maar in totaal zal het wel over een (paar) duizend gaan. Dit wat betreft de mensen die die treinen nemen (potentieel is iets anders, en bij deze ben je dit ook kwijt).

Ten tweede doet men bijna het omgekeerde van wat men eigenlijk zou moeten doen in de tijden van vandaag. Het is niet dat het allemaal gebieden zijn zonder inwoners hoor, men slaagt er gewoon niet in van meer mensen de trein te doen nemen.

Aalst-Burst heeft enkel in de spits treinen rijden met 2 uitzonderingen: een heen-en-terug naar Zottegem op de middag. De meeste gebruikers van die treinen zijn dan ook schoolkinderen en wat pendelaars die zo naar Gent of Brussel rijden. Gedurende de rest van de dag is het daar muisstil. Dit terwijl Erpe-Mere 19.000 inwoners heeft, het station ligt aan de autosnelweg en er zijn daar een groot aantal bedrijven. De halte Vijfhuizen ligt op de Gentsesteenweg op een bijzonder drukke weg naar Aalst. Men doet absoluut geen moeite om die lijn beter te exploiteren (terwijl ze pas vernieuwd is) om die mensen beter te bedienen. In de spits treinen van/naar Zottegem zou ook al veel doen, maar helaas... Tja, cijfers kan ik niet bovenhalen, wat ik wel ook nog weet is dat men in Aalst op zaterdag klaagt over een parkeerprobleem terwijl er een pendeltrein zou kunnen bestaan van aan Vijfhuizen (met nieuwe parking) tot in het centrum, en dat de bussen lijn 91 en 92 anderzijds wel goed vol kunnen zitten (maar met die ben je 15 of 21 min langer onderweg + slechter comfort).

Wat ik op L82 ook niet begrijp is het feit dat de lijn nog altijd maar aan 70 km/h wordt bereden. Ik ben zeker dat er hier veel technische uitleg kan voor worden gegeven, maar de vraag is waarom met dit niet heeft aangepast toen men gans de bedding en sporen heeft vernieuwd. Ik heb die trein onlangs nog genomen en er zijn daar redelijke stukken waar je precies maar aan 60 km/h voorbij dondert.

Dus dit is maar 1 voorbeeld maar wel eentje dat aantoont dat men daar gewoon geen potentieel in wil zien.

Ik hoop dat dit mede door de crisis komt en dat men die situaties herstelt in de toekomst. Een nieuw en beter IC-IR plan zou alleszins niet slecht zijn. Ik ben maar van één ding te spreken en dat is het GEN als het zijn beloftes zal nakomen, maar daar heeft men een eind buiten Brussel geen boodschap aan.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Hogersluys »

Vreemd dat men eerst L82 volledig heraanlegd maar dan tegelijk het aanbod bijna afschaft.

Ik heb ook de indruk dat de NMBS terug naar 1984 aan het gaan is. Maar niet getreurd, ik heb sinds kort een rijbewijs, mocht de NMBS het te gortig maken kan ik altijd daarop terugvallen (tegen mijn zin, maar als de NMBS geen reizigers WIL vervoeren). De uitleg van stefanic dat het in december nog erger zal worden doet alleszins het ergste vermoeden.

In de metro stond overigens dat er mogelijks vervangbussen zullen ingezet worden. Is daar iets van aan?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

De NMBS had voor vorig jaar ongeveer 2,5 miljard subsidie gekregen... nu blijkt dat ze nog een half miljard verlies bij elkaar hebben "verzameld" (want aan het rijden zelf zal het wel niet liggen).
Ze hebben meer treinen aangeboden, maar ze hadden er de infra niet voor (zie de vertragingen) en nu blijkt dat ze eigenlijk het geld er ook niet voor hadden...knappe managers.
Daarom moeten ze nu wel "iets" doen om zich niet volledig belachelijk te maken en dus besparen ze op de treinen ..de reden van hun bestaan.
Zie je een bakker besparen door minder brood te bakken ???? Normaal bespaart men toch op de niet bedrijfskritische systemen.

Maar misschien hebben ze meer "doorzicht" dan wij wel denken en geeft dit de meeste kans op meer subsidie voor dit en volgende jaren.
En dan kunnen ze met treintjes blijven rijden op "hun" manier, met massa's niet-rijdend personeel.
Theo
Groeten vanop de Heide
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door jotie »

Het argument dat er per saldo tijdens de zomer evenveel treinen zullen rijden als vorig jaar, is toch echt wel larie en apekool. Stel dat men zou beslissen om ieder veldwegje te asfalteren, maar tegelijk de Brusselse ring zou opbreken en dat er dan een woordvoerder zou verschijnen die zonder verpinken stelt: "We hebben weliswaar de Brusselse ring opgebroken, maar België telt nog altijd evenveel kilometers asfalt waar alle autobestuurders gebruik van kunnen maken."

Twee: als een woordvoerder verkondigt dat per afgeschafte trein de alternatieven zijn bekeken, dan moet de NMBS die alternatieven ook kenbaar maken. Blijkt er geen alternatief te zijn, moet de NMBS met De Lijn en de TEC voor een alternatief zorgen of desnoods een taxi laten voorrijden. Zo simpel zou dat moeten zijn.

Drie: de NMBS is geen gewoon bedrijf, maar levert een openbare dienst. Da's een fundamenteel andere opdracht dan met treintjes rijden en zo min mogelijk verlies trachten te maken. Uiteraard leeft de NMBS niet op een eiland en moet zij rekening houden met de algemene financiële toestand, maar de NMBS-top zou op dat moment de federale overheid het mes op de keel moeten durven zetten en ermee dreigen niet meer te rijden als de openbare dienstverlening in het gedrang komt. Herinner u de MIVB die er eind vorig jaar mee dreigde de laatste twee weken van december niet meer te rijden als er niet overmatig moest bespaard worden. Het was op het randje van chantage, maar er was binnen de week een akkoord.

Overigens is het echt niet moeilijk het openbaar vervoer extra te ondersteunen. Hogere accijnzen op brandstof, kilometerheffingen, crisistaks op de autoverzekering, verhoging van de verkeersbelasting, etc. Kortom, de auto als ultieme melkkoe van de eeuw (ja, ik heb een bloedhekel aan dat vierwielig tuig): binnen de kortste tijd zijn er zo honderden miljoenen te creëren die netjes naar het openbaar vervoer kunnen vloeien. Maar da's een politieke discussie, en hier off-topic - sorry.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

beste jotie uw laatste voorstellen zijn mooi maar je vergeet dat dit een apenlandje is.
Spoorwegen = federale bevoegdheid
wegen = gewestelijke bevoegdheid = wegentaks gaat naar gewestregeringen.
...
kortweg met zoveel regeringen en zo weinig gemeenschappelijk overleg mag je uw oplossingen algemeen opbergen voor de komende 50 jaar en langer. ze slagen hier nog niet in het gewoon uitvoeren van hun eigen wetten en dan ga jij zoiets verlangen, :-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Shrek »

jotie schreef:Het argument dat er per saldo tijdens de zomer evenveel treinen zullen rijden als vorig jaar, is toch echt wel larie en apekool. Stel dat men zou beslissen om ieder veldwegje te asfalteren, maar tegelijk de Brusselse ring zou opbreken en dat er dan een woordvoerder zou verschijnen die zonder verpinken stelt: "We hebben weliswaar de Brusselse ring opgebroken, maar België telt nog altijd evenveel kilometers asfalt waar alle autobestuurders gebruik van kunnen maken."
Het is net andersom, de overvolle toeristentreinen (autosnelwegen in jouw vergelijking) blijven net wel rijden. Het zijn de veldweggetjes die dichtgaan :wink:
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

jotie schreef:Overigens is het echt niet moeilijk het openbaar vervoer extra te ondersteunen. Hogere accijnzen op brandstof, kilometerheffingen, crisistaks op de autoverzekering, verhoging van de verkeersbelasting, etc. Kortom, de auto als ultieme melkkoe van de eeuw (ja, ik heb een bloedhekel aan dat vierwielig tuig): binnen de kortste tijd zijn er zo honderden miljoenen te creëren die netjes naar het openbaar vervoer kunnen vloeien. Maar da's een politieke discussie, en hier off-topic - sorry.
Inderdaad maar men wilt dat niet inzien, zolang de Belg maar in zijn auto kan tuffen en klagen dat het dikwijls niet meer vooruitgaat. Ik denk niet dat de brandstofprijzen sowieso veel zullen zakken de komende 10-20 jaar (als er na 20 jaar nog zal zijn). Hef (terecht, als het OV verbetert) die taksen op de brandstof en het enige dat je zult zien is dat 70% en masse begint te klagen dat de overheid geld uit hun zakken klopt zonder het idee te willen zien en te snappen. Dit gaat in dit land zelfs zo ver dat het bijna een hype is van te klagen over flitspalen (terwijl het over veiligheid en de wegcode gaat).

Het is echt triestig om te zien dat decennia geleden wij nog een uitgebreid spoorwegnetwerk hadden en dit zwaar is afgebouwd. In die tijd dacht men al dat de auto alles ging oplossen maar men mag nu toch eens beseffen dat het niet zo is. DIe schade valt lastig in te halen, het enige wat men niet moet doen is nog meer schade toebrengen.

In Vlaanderen kan je zelfs niet echt van veldweggetjes in spoorwegen meer spreken. L82 (veldweggetje voor sommigen) bedient met Erpe-Mere een gebied van 19.000 inwoners. Maar velen willen dat gewoon niet zien.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Teach2 »

de NMBS-top zou op dat moment de federale overheid het mes op de keel moeten durven zetten en ermee dreigen niet meer te rijden als de openbare dienstverlening in het gedrang komt.
Sorry, maar daar ben je verkeerd mijns inziens: het is niet de NMBS-top die de regering onder druk moet zetten, maar omgekeerd: het probleem is in dit landje echt niet dat er te weinig geld in de NMBS gepompt wordt door de regering, het probleem is hoe de NMBS met dat geld omgaat. Dat men eens de moed verzamelt om van dat bedrijf een modern spoorwegbedrijf te maken, in de plaats van de extreem logge 'oostblok jaren 60' bureaucratie die het nu is en waar efficiëntie een vies woord is, en men kan die besparingen die nu nodig zijn, en véél meer nog, doen zonder dat daar een enkele trein voor moet sneuvelen.

Spijtig genoeg heeft daar niemand de moed of de kunde voor op dit moment, dus zal de reiziger het gelag weer maar eens betalen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door bobke »

De brandstofprijzen zullen niet meer zakken volgens mij. Nu de Amerikaanse economie weer op gang komt, ook China die op volle gang boert. Die jagen dus de prijs op, en daarna zal de prijs stijgen doordat de voorraden opraken.

NMBS zou misschien eens een campagne kunnen voeren, dat aantoont dat de trein (of ja openvervoer) goedkoper is dan de auto. Dat men eens echte voorbeelden geeft. VB persoon X gaat elke met de auto naar bedrijf Y. Hij moet dus elke dag een afstand van A tot B afleggen en omgekeerd. De kosten hieraan zijn: Brandstofkosten, herstellingskosten, afschrijvingen, taxen etc. En dan daarnaast de prijs zetten van hoeveel een abonnenment of... zou kosten voor die afstand A tot B etc. Dan denk ik wel dat er mensen zijn, die dan wel eens zullen nadenken en het misschien zelf eens voor hun zullen uitrekenen en tot de conclusie komen dat de trein een stuk goedkoper is en bovendien milieuvriendelijker.
Is maar een voorbeeldje dat ik geef é (er staan mss fouten in).

Mvg Bob
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

beste bobke zolang de mensen enkel brandstof als kost inbrengen voor hun woon werkverkeer zal niemand naar die vergelijking willen luisteren, ze zien een auto toch al iets dat je überhaupt moet hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

misschien kunnen jullie dit ook is lezen.
Bijlagen
87treinenlatenstoppenkostgeld.pdf
(213.65 KiB) 215 keer gedownload
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

Dat artikel in de PDF bevestigt alleen dat er hier zaken niet kloppen of op zijn minst veel minder goed geregeld zijn dan in het buitenland.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

jotie schreef:
Drie: de NMBS is geen gewoon bedrijf, maar levert een openbare dienst. Da's een fundamenteel andere opdracht dan met treintjes rijden en zo min mogelijk verlies trachten te maken.

Ik heb wel graag dat met met mijn belastinggeld zorgzaam omgaat.....efficientie kan waarschijnlijk zorgen voor twee keer meer treinen voor diezelfde 2-3 miljard euro...
en daar gaat het om treintjes rijden....
Kent iemand de verhouding rijdend personeel en niet-rijdend personeel voor enkele europese landen ??

Ik moet opletten want dat is benchmarken en dan vlieg je buiten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie