ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont

Bericht door HLE 2302 »

LHOON schreef:Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
KVB is het Franse beveiligingssysteem, te vergelijken met TBL/ETCS. Een zeer goed en veilig systeem met constante snelheidscontrole, kans om door een rood sein te rijden is quasi nihil.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:
LHOON schreef:Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
KVB is het Franse beveiligingssysteem, te vergelijken met TBL/ETCS. Een zeer goed en veilig systeem met constante snelheidscontrole, kans om door een rood sein te rijden is quasi nihil.
Met de gewone TBL is het echt niet te vergelijken hoor. ETCS heeft wel een deel van de specificaties geërfd van KVB, dus daar zijn veel overeenkomsten.
KVB werkt ook met bakens in het spoor die de trein "vertellen" wat er verderop op het spoor allemaal te vinden is. Ook met details als radiokanaalwisselingen en spanningssluizen. Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS :wink:
Gelijkaardig verhaal met PZB/LZB in Duitsland.
En te denken dat PZB al bestond op de stoommachines in Duitsland...
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont

Bericht door rvdborgt »

nahoj schreef:
Shrek schreef:Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS :wink:
Gelijkaardig verhaal met PZB/LZB in Duitsland.
Het zo lang mogeljk behouden van de bestaande beveiliging en het niet invoeren van ETCS is een manier om zo lang mogelijk concurrenten buiten te houden, of ze toch minstens met extra kosten op te zadelen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Laterale signalisatie i.c.m. ETCS kun je dus vooral zien als een tussenoplossing. Op een bepaald moment in de toekomst (ergens tussen 2030 en 2050) gaat alle rollend materieel immers voorzien zijn van ERTMS en cabinesignalisatie en dan kunnen alle seinen langs de baan verwijderd worden. Het streefdoel is ERTMS Level 2 of Level 3.
In België wordt dat 2025. Vanaf dan staat in onze netverklaring dat enkel treinen met ETCS op Belgisch grondgebied mogen rijden.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

Is er een uitzondering voorzien voor bvb. museumlijnen? Mocht er tegen die tijd lightrail op het normale spoornet zijn, moeten die er dan ook aan doen op het hoofdnet? Enneuhm: mooi, 2025, maar als ik dat kaartje zie, betekend dat de laatste 7 jaar het leeuwendeel moet gebeuren, ben een beetje bang dat infrabel zich daar serieus kan verslikken, of is dat onterecht?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Infrabel zal er zich niet in verslikken. Denk eerder dat het rollend materieel niet tijd up to date zal zijn.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

Kan je dat voor een leek als ik toelichten?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Infrabel zal er zich niet in verslikken. Denk eerder dat het rollend materieel niet tijd up to date zal zijn.
HLE18 en de Desiro ML zijn alvast geen probleem denk ik? Evenals HLE28/29 dat niet zou moeten zijn. Voor de rest is er nog 13 jaar en tegen die tijd zijn alle klassiekjes er toch ook wel en is er een veel homogener materieelbestand?
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?
Ik hoop dat Noorderkempen niet het grootste is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Ik denk dat de Chinese HST-stations de grootste stations zijn waar men rijdt onder ETCS-beveiliging. Of nouja, CTCS, een Chinese afgeleide van ETCS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?
Ik hoop dat Noorderkempen niet het grootste is ?
Noorderkempen sowieso al niet, want Virton is groter :lol:
Ik heb in ieder geval geen weet van buitenlandse grote stations, maar zo'n groot probleem is dat niet hoor. Oké, je hebt meer manuren nodig om dat allemaal te programmeren en te installeren, maar de regels en procedures zijn net hetzelfde.
kika schreef:Enneuhm: mooi, 2025, maar als ik dat kaartje zie, betekend dat de laatste 7 jaar het leeuwendeel moet gebeuren, ben een beetje bang dat infrabel zich daar serieus kan verslikken, of is dat onterecht?
Ik denk het niet, de TBL1+ installatie zit intussen 2 jaar voor op schema, dus het kan wel.
Daarnaast gaat het ook steeds sneller. Bij lijn 36 en diabolo moest iedereen nog wat uitzoeken hoe je nu net zo'n etcs-installaties ontwerpt, maar nu zijn er duidelijke procedures, automatiseringstools en voorbeelden om op terug te vallen. Daardoor daalt de designtijd enorm en kunnen we elk jaar meer kilometers spoor uitrusten. Bovendien zal een deel van het net ETCS Limited Supervision krijgen, een light-versie zeg maar. Daar is veel minder designwerk aan dus dat gaat ook snel gaan.
Tenslotte plant infrabel nog een verdere verhoging van het budget voor seininrichting, waardoor we op het geld ook niet zullen moeten wachten :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:HLE18 en de Desiro ML zijn alvast geen probleem denk ik? Evenals HLE28/29 dat niet zou moeten zijn. Voor de rest is er nog 13 jaar en tegen die tijd zijn alle klassiekjes er toch ook wel en is er een veel homogener materieelbestand?
Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.
Eerst zien en dan geloven :roll:
Nuja, het belangrijkste blijft dat treinen zonder memor/krokodil/TBL toegelaten worden. Dat treinen zonder ETCS verboden worden is een mooie besparing, maar dat is minder belangrijk voor de spoorwegmarkt :)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Ik ben benieuwd. Als dit forum nog bestaat tegen die tijd hebben we het er nog wel een keer over :p
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Ik heb in ieder geval geen weet van buitenlandse grote stations, maar zo'n groot probleem is dat niet hoor. Oké, je hebt meer manuren nodig om dat allemaal te programmeren en te installeren, maar de regels en procedures zijn net hetzelfde
Elk nieuw beveiligingssysteem sinds 1830 heeft geleid tot tragere afhandeling van het spoorverkeer.
Ik vroeg mij af welke invloed ETCS heeft op het gebeuren in een station....
Trager binnenrijden door pessimistische remcurves etc., waaruit volgt langer bezette wisselstraten enz.
Dat kan in een station met kruisende wisselstraten tot redelijke verrassingen leiden indien elke wisselstraat een minuut langer bezet blijft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie