NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door dentheo »

Een bedrijf dat slechts één klant heeft, leeft gevaarlijk....
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door 2012 »

dentheo schreef:Een bedrijf dat slechts één klant heeft, leeft gevaarlijk....

één klant ... en dan nog, t'zijn wel europese aanbestedingen als er wat nieuws gekocht word, gezien de bedragen van de bestelling is dat verplicht.
Daarmee dat de titel verre van goed gekozen heeft, als NMBS kies je niet echt meer wie je leverancier is, hangt af van beste koop volgens het lastenboek.
Als je voor "vriendjes" kiest dan kan de benadeelde partij een rechtzaak aanspannen enz... dus NMBS heeft niemand zijn lot in handen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Een bedrijf dat slechts één klant heeft, leeft gevaarlijk....
Brugge werkt toch ook voor de MIVB en de SNCF?
pietmol

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Mux heeft niets met de stuurtafel op zich te zien. Op de stuurtafel zijn er amper aanpassingen nodig om hem te voorzien van mux. Men bouwt gewoon een extra communicatiemodule in die de analoge signalen van de stuurtafel omzet in digitale signalen. Dat is de basis achter mux wat vooral een communicatiesysteem is tussen twee punten sinds de hle13 en i11 in trekduw rijden. Of de stuurtafel dan bruikbaar is om met een hle18 te rijden betwijfel ik natuurlijk want er is meer dan alleen communicatie nodig. Je moet van de loc ook de juiste info terug kunnen krijgen en eenvoudig kunnen weergeven bij de bestuurder. Daar is de stuurtafel van de M4 en M5 niet op voorzien natuurlijk.
Kortweg met dezelfde aanpassing als bij de hle27 zouden M4/M5 terug met een hle27 kunnen trekduw rijden maar niet noodzakelijk met een hle18.

Steven, mux als dus danig heeft inderdaad niets te maken met de stuurtafel, maar toch..

mux is een communicatiesysteem.

ter vergelijking de analogie met de PC wereld:

vroeger had je een parallelle printer poort (centronix); de kabel bevatte 24 draadjes. het was een directe verbinding tussen PC en printer; enkel de printsignalen werden doorgegeven.
(cfr HLE21-M4 trekduw kabel)
vandaag gebruiken we USB; in het USB-kabeltje zitten 4 daden: 2 voedingslijnen en 2 lijnen die de databus vormen. Doordat we met een databus werken heeft elk 'device' zijn eigen adres, maw elk datapacketje dat over de bus verstuurd wordt zal het adres van de bestemmeling en van de afzender bevatten. Als je een oude centronics printer aan een nieuwe pc zonder printer poort, maar met usb wil hangen, dan zal je een USB-Centronix interface moeten gebruiken. echter als je zo'n interface koopt is het niet zeker dat hij jouw printer ondersteunt, of dat alle functies van je printer ondersteund worden.
(cfr MUX)

Nu zo'n interface om een M4/M5 stuurrijtuig aan een mux locomotief te hangen zal zeker niet 'off the shelf' beschikbaar zijn. maw indien NMBS zo'n interface zou willen dan dienen zij een leverancier te contacteren en deze te vragen zo'n interface op maat te maken. Op maat maken wil ook zeggen dat men exact dient te beschrijven wat men wil.

waaraan zou zo'n interface dan moeten voldoen?
hij moet een bedieningpaneel hebben waarop een aantal knopjes en keuzeschakelaars staan:
keuzeschakelaar: type loc dat er aanhangt: HLE21, HLE27, HLE18, HLE13 (het zou onzinnig zijn dat na inbouw van de interface de HLE21 niet meer trek-duw zou kunnen rijden)
keuzeschakelaar spanning (enkel actief voor HLE18 en HLE13)
andere functieschakelaars van HLE27, HLE18 en HLE13 die vanddag niet beschikbaar zijn op de M4/M5 stuurtafel

ik vrees dat de ontwikkeling van zo'n interface nogal veel zou kosten, dit voor een eerder beperkte serie (18x M5 en zo'n 30x M4)

extra stuurrijtuigen (nieuwe of omgebouwde M4, dat laat ik in 't midden) met M6 stuurtafel met mux zou een betere oplossing zijn, vooral als je ziet hoeveel IC treinen met M4 rijtuigen vandaag rondrijden met 2 HLE27 locs (oa op de dienst Luik -Brussel - Quievrain)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22531
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steven »

Dat laatste is niet om die stuurrijtuigen te vervangen maar eerder om die HLE27 nog wat km's te laten zover ik begrepen heb. Door de instroom van nieuwe locs zouden er anders nu al vele werkloos staan, dit in verband met hun periodiek onderhoud.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steve »

Steven schreef:Dat laatste is niet om die stuurrijtuigen te vervangen maar eerder om die HLE27 nog wat km's te laten zover ik begrepen heb. Door de instroom van nieuwe locs zouden er anders nu al vele werkloos staan, dit in verband met hun periodiek onderhoud.
Dat snap ik nu toch moeilijk, want het was perfect te voorzien. Als je zoveel 18'en en 19'en laat leveren, dan weet je gewoon dat je met een dergelijk overschot zult zitten. Was er geen sprake van dat de HLE 27 gedeeltelijk naar de goederendienst zou gaan? Het gekke is nog dat de HLE 23, 26 en binnenkort 20 er volledig uit zijn, en ook de HLE 13 is al bijna volledig naar goederen verkast... stel je voor dat één van die zaken niet (meteen) was doorgegaan, dan zou het overschot nóg groter zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22531
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steven »

Het overschot is groter, doordat de reeks 13 nog effectief op reizigers zit daar waar men die al volledig op goederen wilde hebben. Maar door het debacle bij cargo wilde men die laatste 13-en niet terugnemen (ze zijn officieel allemaal van logistics). Dus heb je ergens een overschot dat niet voorzien was.
Als je weet dat de reeks 29 teruggaat naar zijn eigenaar komt er plaats vrij om eventueel terug een paar HLE13 naar logistics te sturen (die locs die nu een P trein doen bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steve »

Steven schreef:Het overschot is groter, doordat de reeks 13 nog effectief op reizigers zit daar waar men die al volledig op goederen wilde hebben. Maar door het debacle bij cargo wilde men die laatste 13-en niet terugnemen (ze zijn officieel allemaal van logistics). Dus heb je ergens een overschot dat niet voorzien was.
Als je weet dat de reeks 29 teruggaat naar zijn eigenaar komt er plaats vrij om eventueel terug een paar HLE13 naar logistics te sturen (die locs die nu een P trein doen bijvoorbeeld).
Is dat handjevol 13'en dat nu nog op reizigers zit (een paar treinen op de IC-J) echt op z'n eentje verantwoordelijk voor het overschot aan 27'en (en misschien zelfs ook 21'en, geen idee wat de marges momenteel zijn)? Het lijkt me wat sterk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22531
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steven »

handjevol? Kom is in Vorst kijken soms staan er gewoon 3 a 4 locs reeks 13 zonder rijtuigen klaar om gebruikt te worden. Als me niet vergis (wat altijd kan) zijn er nog altijd een tiental locs reeks 13 beschikbaar voor reizigerstreinen. Eentje daarvan doet zelfs een P trein Dendermonde Brussel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steve »

Steven schreef:handjevol? Kom is in Vorst kijken soms staan er gewoon 3 a 4 locs reeks 13 zonder rijtuigen klaar om gebruikt te worden. Als me niet vergis (wat altijd kan) zijn er nog altijd een tiental locs reeks 13 beschikbaar voor reizigerstreinen. Eentje daarvan doet zelfs een P trein Dendermonde Brussel.
Oké, maar dan rijden ze ook niet. Als ze eruit gaan, komen er gewoon 21'en of 27'en in de plaats die dan nog steeds staan te niksen in afwachting van een (onverwachte) opdracht... dus ik vrees dat het percentage van daadwerkelijke gebruik van de 27'en ook daarmee niet bijster zal stijgen.

Interessant trouwens, die P-trein op lijn 60 met een 13... een idee om welke trein(en) het gaat?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22531
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steven »

Als ik me niet vergis is dat P7095, daarna gaat die loc naar vorst om tegen de middag klaar te zijn om de 97 op te halen en nadien naar Luxemburg te rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Steve »

Steven schreef:Als ik me niet vergis is dat P7095, daarna gaat die loc naar vorst om tegen de middag klaar te zijn om de 97 op te halen en nadien naar Luxemburg te rijden.
Interessante P-trein toch... 4 M4'tjes, een stuk minder druk dan veel andere P-treinen ook al omdat hij de NZV niet bedient, maar na de eerdere HLE 11 en 20 hangt er nu dus blijkbaar een 13 voor. :mrgreen:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Retard »

Het klopt van E7095. Deze wordt vanaf 1 augustus al verzekert door een HLE13.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door Retard »

Kan met trouwens geen 20 27's ontmuxen? Deze kunnen dan de M5'en doen. Voor het geen wat de 27's nu doen, hebben ze toch HLE 18 en 19?
carlos

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen

Bericht door carlos »

Retard schreef:Kan met trouwens geen 20 27's ontmuxen? Deze kunnen dan de M5'en doen. Voor het geen wat de 27's nu doen, hebben ze toch HLE 18 en 19?

men zou ook extra licht gewijzigde stuurrijtuigen M6 kunnen bijkopen, afwijkingen tov de bestaande M6BdX: 1ste klasse interieur, dus AdX en HLE21 trekduwkabels.

dan zou men M5 stammen als volgt kunnen samenstellen:

M5BDX+( 9x M5)+M6ADX


zodat deze stammen zowel met HLE21/27/13/18 kunnen rijden
Plaats reactie