materieelreserve winter?
materieelreserve winter?
Een vraag
het valt mij op dat NMBS het laatste jaar gigantisch veel materieel laten verschroten heeft.
loc HLE23/25/26, klassieke motorstellen...
wil dit zeggen dat NMBS zoveel materieel op overschot heeft, of zal tijdens een winterprik van enkel dagen het gekende "wegens een defect aan de locomotief/motorstel is trein x afgeschaft" weer veelvuldig weerklinken?
het valt mij op dat NMBS het laatste jaar gigantisch veel materieel laten verschroten heeft.
loc HLE23/25/26, klassieke motorstellen...
wil dit zeggen dat NMBS zoveel materieel op overschot heeft, of zal tijdens een winterprik van enkel dagen het gekende "wegens een defect aan de locomotief/motorstel is trein x afgeschaft" weer veelvuldig weerklinken?
Re: materieelreserve winter?
Je mag dan een kleine reserve hebben aan materieel, dat wil nog niet zeggen dat die te vinden is op de plaats waar een andere loc/motorstel er tijdelijk de brui aan geeft. Bijkomend moet je dan ook nog een extra bestuurder ter beschikking hebben dat het reservematerieel tijdens de slechte dagen klaar houdt om te rijden zodat er op slag kan ingesprongen worden, anders heeft het weinig zin.
Re: materieelreserve winter?
steven,Steven schreef:Je mag dan een kleine reserve hebben aan materieel, dat wil nog niet zeggen dat die te vinden is op de plaats waar een andere loc/motorstel er tijdelijk de brui aan geeft. Bijkomend moet je dan ook nog een extra bestuurder ter beschikking hebben dat het reservematerieel tijdens de slechte dagen klaar houdt om te rijden zodat er op slag kan ingesprongen worden, anders heeft het weinig zin.
ik ben het niet volledig eens met jou:
materieel dat in panne valt tijdens de rit, dat valt niet te vermijden;
maar als tijdens een winterprik na een week er p-treinen afgeschaft worden of extra kort zijn omdat alle reservematerieel op is en men reeds materieel van p-treinen gebruikt om de reguliere diensten met ic/ir/L treinen te verzekeren (dan vaak ook nog in gewijzigde, meestal verkorte samenstelling) dan rijst toch wel de vraag of het wel zo verstandig is om nog functionerend materieel te verschroten.
denk maar aan de situatie 2 jaar geleden.
in Nederland heeft toen NS haar terzijde gestelde DDM1 rijtuigen opnieuw in gebruik genomen; bij nmbs was het roeien met de riemen de ze hadden (eigenlijk die ze niet hadden)
Re: materieelreserve winter?
Maar dan nog slaag je de factor personeel over. Het heeft echt geen nut dat materieel te hebben als je het personeel er voor niet hebt. Reservematerieel brengt zichzelf niet in dienst, gaat zichzelf niet verplaatsen naar de plaats van nood. Dergelijke logistieke organisatie niet onderschatten. Het is net op die kosten dat men bespaard. Afgeschafte treinen tellen nog altijd niet mee. Vergelijken met Nederland is mooi maar daar schaft men VOOR de pannes bij dat soort weer een bepaald % van al die treinen al af dus waarom nemen ze daar dan reservematerieel in dienst? Ze moeten in Nederland nog maar het woord sneeuw in het weerbericht zetten of zware storm en men begint al te schrappen.
Re: materieelreserve winter?
Nu zitten ze wel met een locomotievenoverschot, dus deze winter zouden de P-treinen wel moeten rijden. En kwa motorstellen moet dat er ook komen, aangezien er in vergelijking met december 2011 109 buiten dienst gaan, maar wel 305 bijkomen.
Maar eigenlijk zouden ze dat gewoon wat beter moeten onderhouden.
Maar eigenlijk zouden ze dat gewoon wat beter moeten onderhouden.
Re: materieelreserve winter?
retard niet overdrijven die 305 zijn er pas tegen 2016 normaal, daar zitten we nu dus nog niet aan.
Re: materieelreserve winter?
Je hebt gelijk, Steven. We moeten gewoonweg hopen dat ze de Rode Klassiekskes zo lang mogelijk houdenSteven schreef:Retard niet overdrijven die 305 zijn er pas tegen 2016 normaal, daar zitten we nu dus nog niet aan.

Maar nu terug on-topic: De NMBS laat al ieder jaar een bericht in de Metro plaatsen wat ze doet om dit fenomeen te vermijden:
Het is zo dat om de invloed van weersomstandigheden op het treinverkeer zo goed mogelijk te kunnen inschatten, de spoorwegen al jaren nauw samen werken met het KMI in Ukkel. Het KMI bezorgt daarbij vier maal per dag een gedetailleerd weerbericht aan de Centrale Verkeersleiding van Infrabel, aangevuld met Flashes als er plotse wijzigingen in de weersituatie zijn.
Wanneer vriesweer wordt voorspeld, kunnen vriesdiensten worden opgesteld voor treinmachinisten en kan de wisselverwarming worden ingeschakeld. Wanneer er sneeuw te verwachten is, kunnen 'sneeuwplantons' worden opgesteld. Dat betekent dat er personeel paraat staat om zo nodig tussen te komen om bijvoorbeeld wissels sneeuwvrij te maken.
Om nadelen van condensatie (dat treedt vooral op bij een plotse opwarming na een koude periode of bij zeer hoge luchtvochtigheid) te voorkomen, wordt het materieel geventileerd. Voor locs kunnen de problemen grotendeels vermeden worden als ze op voorhand geventileerd worden. Voor motorstellen is dit veel minder het geval, omdat ze moeten rijden om te kunnen ventileren. Om te ventileren moeten extra treinmachinisten worden ingezet, net zoals bij een vriesdienst extra personeel nodig is. Een concrete voorspelling van condensatiegevaar is daarom zeer belangrijk
Re: materieelreserve winter?
Steven schreef:Maar dan nog slaag je de factor personeel over. Het heeft echt geen nut dat materieel te hebben als je het personeel er voor niet hebt. Reservematerieel brengt zichzelf niet in dienst, gaat zichzelf niet verplaatsen naar de plaats van nood. Dergelijke logistieke organisatie niet onderschatten.
De eerste studies zijn al verschenen in Nederland die bevestigen dat het "personeel" het grootste probleem is bij verstoringen.
Omdat de machinisten en kaartjesknippers geregeld van lijnen wisselen, geraken ze snel verloren "in het land"
En je moet er van beide soorten ééntje hebben om een trein te laten rijden...
Zij hebben ook nog maximale werktijden...
En specifiek voor de machinisten, zij mogen niet op alle materieel en niet op alle lijnen...
Resultaat een iets of wat grote verstoring kabbelt voort tot de dag erna.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: materieelreserve winter?
Als je te veel reservematerieel hebt, zal het te lang stil staan. En rust roest. Een machine die enkele maanden niet gereden heeft, zal lang niet altijd even gemakkelijk terug opstarten. Zeker niet bij barre weersomstandigheden.
Je kan dat reservematerieel natuurlijk ook onderhouden (speciale maatregelen bij parkeren (die dan wel een snelle herindienststelling verhinderen), af en toe mee rijden, vriesdienst,...), maar dat kost extra geld, en daarvoor heb je personeel en plaats nodig. Net iets waarvan er geen op overschot is bij barre weersomstandigheden.
Het vermijden van winterproblemen is een maatschappelijke evenwichtsoefening tussen wat je wil investeren in 'overschot' om die piek op te vangen (een overschot dat je de rest van het jaar meesleept), en wat je wil accepteren als uitval enkele dagen per jaar. Dat geldt voor zowel personeel, infrastructuur als materieel.
Je kan dat reservematerieel natuurlijk ook onderhouden (speciale maatregelen bij parkeren (die dan wel een snelle herindienststelling verhinderen), af en toe mee rijden, vriesdienst,...), maar dat kost extra geld, en daarvoor heb je personeel en plaats nodig. Net iets waarvan er geen op overschot is bij barre weersomstandigheden.
Het vermijden van winterproblemen is een maatschappelijke evenwichtsoefening tussen wat je wil investeren in 'overschot' om die piek op te vangen (een overschot dat je de rest van het jaar meesleept), en wat je wil accepteren als uitval enkele dagen per jaar. Dat geldt voor zowel personeel, infrastructuur als materieel.
Re: materieelreserve winter?
als je bv 25 klassieke tweetjes op overschot hebt, dan kun je deze perfect in goede conditie houden:nahoj schreef:Als je te veel reservematerieel hebt, zal het te lang stil staan. En rust roest. Een machine die enkele maanden niet gereden heeft, zal lang niet altijd even gemakkelijk terug opstarten. Zeker niet bij barre weersomstandigheden.
je vormt 5 treinen van elk 5 stellen en je rijdt daar elke een p-trein dienst (bv Hasselt - Brussel) mee: je hebt een trein die je 's maandaags gebruikt, een voor dinsdag, een voor woensdag,... aan 't eind van de week heeft elke trein 1 rit heen & terug gereden, waardoor alles in orde blijft
als je deze 'pool' spreidt over 2 stelplaatsen, in ons vb deze behorende bij hasselt en deze bij Brussel Zuid, dan hoeft de terugrit niet eens op dezelfde dag te gebeuren als de heenrit
en heb je reeds op deze 2 locaties reservematerieel
Re: materieelreserve winter?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00393632
Openbaar vervoer is voorbereid
Spoorwegmaatschappij NMBS en spoorwegnetbeheerder Infrabel hebben hun winterplan geactiveerd. Treinbestuurders rijden met aangepaste snelheid en aangepast remgedrag en het treinmateriaal vraagt een specifieke aanpak, aldus de NMBS. In geval van nachtvorst blijven de locomotieven onder spanning om het eerste vertrek van de treinen te garanderen. ‘Vertragingen zijn zeker niet uitgesloten, maar we zijn op alles voorbereid', aldus Thomas Baeken van Infrabel.
De openbare vervoermaatschappijen MIVB en De Lijn kondigen aan dat er vannacht enkele trams op de netten rijden om de bovenleidingen en wissels sneeuw- en ijsvrij te houden. In Brussel houden drie strooiwagens die op banden en sporen kunnen rijden, de tram- en busbeddingen sneeuwvrij.
De bussen van De Lijn zijn het hele jaar door uitgerust met banden die een betere grip bij lagere temperaturen en winterse neerslag hebben dan gewone zomerbanden. De MIVB opent de telefooncentrale uitzonderlijk al om 6 uur. De Lijn informeert de reizigers via de website en twitter, en houdt contact met de verschillende verkeersredacties.
Re: materieelreserve winter?
- Die 25 stellen moeten dan ook onderhoud krijgen. 25 stellen onderhouden om ze elk amper 250km per week te laten rijden is een zeer dure exploitatie, waar NMBS vandaag niet het geld voor heeft. En dan spreek ik nog niet over stallingskosten voor 4 treinen (huur sporen bij Infrabel) en onderhoudscapaciteit (infrastructuur en personeel) voor een dergelijk materieeloverschot.carlos schreef:als je bv 25 klassieke tweetjes op overschot hebt, dan kun je deze perfect in goede conditie houden:nahoj schreef:Als je te veel reservematerieel hebt, zal het te lang stil staan. En rust roest. Een machine die enkele maanden niet gereden heeft, zal lang niet altijd even gemakkelijk terug opstarten. Zeker niet bij barre weersomstandigheden.
je vormt 5 treinen van elk 5 stellen en je rijdt daar elke een p-trein dienst (bv Hasselt - Brussel) mee: je hebt een trein die je 's maandaags gebruikt, een voor dinsdag, een voor woensdag,... aan 't eind van de week heeft elke trein 1 rit heen & terug gereden, waardoor alles in orde blijft
als je deze 'pool' spreidt over 2 stelplaatsen, in ons vb deze behorende bij hasselt en deze bij Brussel Zuid, dan hoeft de terugrit niet eens op dezelfde dag te gebeuren als de heenrit
en heb je reeds op deze 2 locaties reservematerieel
- Misschien moet je je idee eens voorleggen aan de pendelaars uit Hasselt. Hoe blij zullen die zijn dat ze plots met materieel uit 1962 naar Brussel moeten pendelen?
- Een trein die 1 keer per week rijdt en verder stil staat loopt kans op o.a. batterijproblemen.
- Hasselt onderhoudt vandaag geen klassieke dubbele motorstellen. In Brussel-Zuid is al sinds >20 jaar geen tractiewerkplaats voor binnelands materieel.
Re: materieelreserve winter?
Kun je dan niet beter de P-treinen als reserve beschouwen.... zij zullen dan wel eerst sneuvelen natuurlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: materieelreserve winter?
Er heeft vorig jaar volop Plan V en DDM1 dienst gedaan i.p.v. SLT, dat blijkbaar niet zo goed tegen de sneeuw kon. Natuurlijk blijft dat oude materieel niet eeuwig op standby staan (en de gevoelige materieelsoorten zijn inmiddels grotendeels aangepast) maar het is wel degelijk erg nuttig geweest.Steven schreef:Vergelijken met Nederland is mooi maar daar schaft men VOOR de pannes bij dat soort weer een bepaald % van al die treinen al af dus waarom nemen ze daar dan reservematerieel in dienst?
Groetjes,
Rian
Re: materieelreserve winter?
In Brugge staat erop de borden dat er nu al een paar treinen niet rijden bij toepassing van het hulpplan. Heeft dit al geen betrekking op zo'n situaties?
Overigens heeft nahoj gelijk wat betreft het reservematerieel. Voor die paar dagen dat dat echt zou nodig zijn, kan men beter het geld steken in het beter onderhouden van het materieel. En ook infrastructuur, want veel vertragingen zijn ingegeven door defecten aan de bovenleiding, wissels...
Men zou beter overal één loc in reserve zetten, en dit permanent, zeker met het huidige overschot. Kwa motorstellen is dit minder een probleem, daar kan men al rap met een verminderde samenstelling rijden.
Enfin, voor de huidige winter hoop ik toch dat men de Rode Klassiekskes niet te rap met de eigen Henricot-koppeling aan elkaar koppelt, zoals rvdborgt aanhaalt.
Overigens heeft nahoj gelijk wat betreft het reservematerieel. Voor die paar dagen dat dat echt zou nodig zijn, kan men beter het geld steken in het beter onderhouden van het materieel. En ook infrastructuur, want veel vertragingen zijn ingegeven door defecten aan de bovenleiding, wissels...
Men zou beter overal één loc in reserve zetten, en dit permanent, zeker met het huidige overschot. Kwa motorstellen is dit minder een probleem, daar kan men al rap met een verminderde samenstelling rijden.
Enfin, voor de huidige winter hoop ik toch dat men de Rode Klassiekskes niet te rap met de eigen Henricot-koppeling aan elkaar koppelt, zoals rvdborgt aanhaalt.