hle18 (of HLE13) naar Nederland?
hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Nu het fyra-verhaal steeds meer de alures krijgt van een 7de rangs soapserie, zou het misschien nuttig zijn dat NMBS dringend werk maakt van de homologatie van HLE18 zodat deze met I11 rijtuigen (tegen 200 km/u) als volwaardig alternatief voor de fyra rampen trein ingezet kan worden.
Wat is er nodig om de HLE18 gebruiksklaar te maken voor zo'n dienst?
Homologatie (korte termijn):
-ECTS (is reeds aanwezige versie compatibile met Nederlandse ECTS?)
-ATB (in ECTS geïntegreerde versie of stand-alone oplossing?)
-1500Vdc: voldoende motorvermogen of traktieschakeling nodig (een loc vooraan en een achteraan)?
lange termijn: kan de HLE18 op realistisch betaalbare wijze omgebouwd worden (meer vermogen op 1500Vdc; hogere max snelheid)?
rijtuigen I11 sleep ok, trekduw: geen ATB in rijtuig met stuurcabine ; is er al ECTS aanwezig?
(maar geen probleem/noodzaak als men 2 HLE18-nen gebruikt)
lange termijn kan I11 gehomologeerd worden voor snelheden boven de 200 km/u ? (230 km/u of 250 km/u)
wat met de overschot aan HLE13? kan deze voor zo'n dienst aangepast worden? (korte termijn: ECTS, ATB)
op lange termijn hogere snelheid & hoger vermogen op 1500Vdc (de mogelijkheid van zo'n upgrade betekent niet noodzakelijk dat men zo'n upgrade zal uitvoeren maar kan ook gehanteerd worden in de prijsonderhandelingen met siemens)
Wat is er nodig om de HLE18 gebruiksklaar te maken voor zo'n dienst?
Homologatie (korte termijn):
-ECTS (is reeds aanwezige versie compatibile met Nederlandse ECTS?)
-ATB (in ECTS geïntegreerde versie of stand-alone oplossing?)
-1500Vdc: voldoende motorvermogen of traktieschakeling nodig (een loc vooraan en een achteraan)?
lange termijn: kan de HLE18 op realistisch betaalbare wijze omgebouwd worden (meer vermogen op 1500Vdc; hogere max snelheid)?
rijtuigen I11 sleep ok, trekduw: geen ATB in rijtuig met stuurcabine ; is er al ECTS aanwezig?
(maar geen probleem/noodzaak als men 2 HLE18-nen gebruikt)
lange termijn kan I11 gehomologeerd worden voor snelheden boven de 200 km/u ? (230 km/u of 250 km/u)
wat met de overschot aan HLE13? kan deze voor zo'n dienst aangepast worden? (korte termijn: ECTS, ATB)
op lange termijn hogere snelheid & hoger vermogen op 1500Vdc (de mogelijkheid van zo'n upgrade betekent niet noodzakelijk dat men zo'n upgrade zal uitvoeren maar kan ook gehanteerd worden in de prijsonderhandelingen met siemens)
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
I11-rijtuigen zijn er enkel op overschot als het gaat over stuurrijtuigen (BDX) of eerste klasserijtuigen (A). Ik zie niet in waar je die rijtuigen gaat halen.
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Retard schreef:I11-rijtuigen zijn er enkel op overschot als het gaat over stuurrijtuigen (BDX) of eerste klasserijtuigen (A). Ik zie niet in waar je die rijtuigen gaat halen.
volledig mee eens, maar NMBS & NS-HiSpeed zullen op relatief korte termijn toch wel een oplossing moeten zoeken voor de fyra soap;
als de keuze valt op I11, dan zal men wel I11-jes van een andere dienst wegnemen
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
De reeks 18 ontwikkelt een vermogen van 2400kW onder 1500 volt. Dat zal iets meer zijn onder de 1800 volt die er in de dagelijkse praktijk gevoed wordt en het zou genoeg moeten zijn om met reizigerstreinen 140km/u te halen. Daarvoor zal de Nederlandse ILT wel de aanwezigheid van ATB vereisen.
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
deadlock schreef:De reeks 18 ontwikkelt een vermogen van 2400kW onder 1500 volt. .
is dus evenveel als 1 desiro motorstel
gewicht van 1 desiro = 132 ton
dus 18kW per ton
gewicht 1 HLE18 + 7 I11 = 90t + 7x 53t = 461t
dus 5kw per ton
de acceleraties zullen zeker niet flitsend zijn
Laatst gewijzigd door carlos op 12 dec 2012, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
carlos schreef: maar NMBS & NS-HiSpeed zullen op relatief korte termijn toch wel een oplossing moeten zoeken voor de fyra soap
ik denk toch de de druk in de eerste plaats bij NSHispeed, en in het bijzonder bij de private partner HSA zal komen te liggen.
Als het fyra probleem niet op korte termijn opgelost kan worden zou de Nederlandse regering wel eens kunnen overwegen om de licentie van HSA in te trekken
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
vasonline schreef:Dat ze de 11.8 voorlopig maar in conditie houden
het voorbije weekend is er nog eentje naar Nederland geweest. Hierdoor is zijn homologatie weeral in orde voor de komende X (?) maanden.
vraag, geldt deze homologatie dan enkel voor deze ene loc of voor alle twaalf de elfjes?
vasonline schreef:Dat ze de 11.8 voorlopig maar in conditie houden
ze kunnen misschien bij logistics opnieuw HLE28 gaan huren (dan is logistics weer even van die lopende rekening van af)
mss kan NMBS overwegen om eens met Angels te gaan praten over de overname (aankoop) van een aantal van deze locomotieven.
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Als de HLE 18 of 13 in Nederland 140 km/h kan rijden (wat genoeg is, want Europa heeft toch verboden dat de treinen in Nederland 160 km/h zouden rijden), zijn die HLE 28 totaal niet nodig. Extra kost, en op de HST lijn zouden die toch maar 160 km/h halen, in tegenstelling tot de 200 km/h van HLE 18. Niet vergeten dat bij een bepaalde snelheid de Thalys in zijn gat zal hangen!pietmol schreef:het voorbije weekend is er nog eentje naar Nederland geweest. Hierdoor is zijn homologatie weeral in orde voor de komende X (?) maanden.vasonline schreef:Dat ze de 11.8 voorlopig maar in conditie houden
vraag, geldt deze homologatie dan enkel voor deze ene loc of voor alle twaalf de elfjes?ze kunnen misschien bij logistics opnieuw HLE28 gaan huren (dan is logistics weer even van die lopende rekening van af)vasonline schreef:Dat ze de 11.8 voorlopig maar in conditie houden
mss kan NMBS overwegen om eens met Angels te gaan praten over de overname (aankoop) van een aantal van deze locomotieven.
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Ik denk niet dat er een praktisch probleem is om een combinatie HLE18 met de nieuwste software (versie F) met internationale rijtuigen (I6/10/11 of ICR) over de HSL te sturen. Wel even homologeren natuurlijk. Enkel in de stations moet er dan ETCS komen en daar knelt het schoentje natuurlijk keihard. ATB op de 18 lijkt mij quasi uitgesloten. Eventueel kan een tijdelijke oplossing eruit bestaan zonder beveiliging te rijden (tegen 40 km/h dan), maar het zou mij sterk lijken moest dat aanvaard worden.
Dus samengevat: mooie dromen allemaal, maar er zal niets gebeuren totdat prorail begint met ETCS te leggen. Infrabel laat zien dat het allemaal perfect kan, de Nederlanders mogen zelfs even langskomen om eens te zien hoe het moet
Dus samengevat: mooie dromen allemaal, maar er zal niets gebeuren totdat prorail begint met ETCS te leggen. Infrabel laat zien dat het allemaal perfect kan, de Nederlanders mogen zelfs even langskomen om eens te zien hoe het moet
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Toen men besloten heeft om bepaalde I10b- en I6a-rijtuigen up te graden naar 200 km/u, was dat volgens de bijhorende communicatie "voor toekomstig gebruik op lijn 2 en lijn 4"...
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Op korte termijn een tractievoertuig of stuurrijtuig met ATB uitrusten èn homologeren is totaal uitgesloten. Reken minstens op een jaar, wellicht meer.
Voor nieuw te homologeren tractievoertuigen komen daar nog veel meer tests bij (stoorstroommetingen bv.).
Enige technische mogelijkheden die ik zie zijn de de gekende Benelux-rijtuigen of UIC-rijtuigen, in combinatie met een HLE 11 of HLE 28 / Traxx. Voor HLE 11 of 28 moet men wel niet te lang twijfelen: HLE 11 is al voor de helft op non-actief, en rust roest; B-Log moet terug over HLE 20 kunnen beschikken als zijn Traxxen naar de Benelux gaan (lijkt me echter juridisch/commercieel uitgesloten dat dat nog gebeurt), en die HLE 20 staan nu ook stil.
Alternatief is HLE 27 en een loc-wissel in Roosendaal.
Maar het lijkt me, afgezien van de technische moeilijkheden, weinig waarschijnlijk dat men Fyra zal stilleggen.
Voor nieuw te homologeren tractievoertuigen komen daar nog veel meer tests bij (stoorstroommetingen bv.).
Enige technische mogelijkheden die ik zie zijn de de gekende Benelux-rijtuigen of UIC-rijtuigen, in combinatie met een HLE 11 of HLE 28 / Traxx. Voor HLE 11 of 28 moet men wel niet te lang twijfelen: HLE 11 is al voor de helft op non-actief, en rust roest; B-Log moet terug over HLE 20 kunnen beschikken als zijn Traxxen naar de Benelux gaan (lijkt me echter juridisch/commercieel uitgesloten dat dat nog gebeurt), en die HLE 20 staan nu ook stil.
Alternatief is HLE 27 en een loc-wissel in Roosendaal.
Maar het lijkt me, afgezien van de technische moeilijkheden, weinig waarschijnlijk dat men Fyra zal stilleggen.
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
De NS 1200 serie ontwikkelt ook 2400kw en mag daarmee op papier 150 en in de praktijk 130km/u rijden. Snel optrekken is in Nederland sowieso niet voor E-locs. De 1600/1800 serie trekt echt bizar langzaam op bijvoorbeeld. Het zou genoeg moeten zijn, helemaal voor de stukjes van de HSL naar Breda, Breda-HSL, HSL-Rotterdam Centraal, Rotterdam Centraal-HSL en HSL-Schiphol-Amsterdam.carlos schreef:is dus evenveel als 1 desiro motorstel
gewicht van 1 desiro = 132 ton
dus 18kW per ton
gewicht 1 HLE18 + 7 I11 = 90t + 7x 53t = 461t
dus 5kw per ton
de acceleraties zullen zeker niet flitsend zijn
Re: hle18 (of HLE13) naar Nederland?
Akkoord, beste oplossing en snel te doen is traject inkorten:nahoj schreef:
Maar het lijkt me, afgezien van de technische moeilijkheden, weinig waarschijnlijk dat men Fyra zal stilleggen.
bv. Brussel -Rotterdam spaart een half uur. (1 fyra ?)
Of Antwerpen-Amsterdam, spaart één uur ( 2 fyra's ?)
Dit totdat de "Alfa Romeo" treinen stabiel zijn .
Deze week reed hij er tussen Schiphol en Rotterdam 7-8 minuten uit.. het kan dus, als alles meewil.
Daarna stopte hij R'dam zuid en dan weer spurt naar Antwerpen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide