spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door LHOON »

Op het stuk dat er al ligt :-)

Ten zuiden van Mechelen, vlak na de aansluiting op L25.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: eerste trein!

Bericht door Steve »

LHOON schreef:Vanavond (vrijdag 04/06/10, 20:20) voor de allereerste keer een trein gezien op lijn 25N!

Een reeks ballastwagens, ingesloten tussen de 5531 enerzijds en de 5526 en 5517 anderzijds.
Ik kan er niets aan doen, maar ik blijf het zielig vinden dat de ooit zo machtige reeks 55 vrijwel uitsluitend nog voor dit soort taakjes wordt ingezet... :|
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door LHOON »

Wat is daar gaande? Op het eerste stuk tot aan de E19 hebben al treinen gereden, en nu is men daar kennelijk terug bezig dwarsliggers te leggen? Moet alles dan opnieuw?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Shrek »

LHOON schreef:Wat is daar gaande? Op het eerste stuk tot aan de E19 hebben al treinen gereden, en nu is men daar kennelijk terug bezig dwarsliggers te leggen? Moet alles dan opnieuw?
Bij de aanleg van een nieuwe spoorlijn legt men altijd eerst tijdelijke sporen, van daarop worden dan de uiteindelijke rails en dwarsliggers aangevoerd :wink:
De tijdelijke sporen zijn voorgemonteerd en kunnen zeer snel weer weggehaald worden :)
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door ostbahnhof »

Ben zaterdag es gaan kijken vanop de nieuwe fietsersbrug ter hoogte van Melsbroek-Zaventem daar waar 25N onder de E19 duikt. Werken vorderen goed.

Als ik het goed heb gezien dan zal er ook een spoor aangelegd worden dat bovengronds blijft en richting Brussel loopt. Klopt dit vermoeden?
Indien zo: wordt dit stuk dan later ook gebruikt door de IC's Antwerpen-Brussel om zo lijn 25 (en27) wat ontlasten?

Thanks,
o
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door stefanic »

Er komt inderdaad een lijn tussen Mechelen en Schaarbeek die de E19 volledig tot het einde volgt. Ter hoogte van Vilvoorde komt dan een driehoek (net zoals aan L36 Brussel-Leuven) die aansluit op de luchthaven. Zo krijg je dus 2 spoordriehoeken met het station van de Luchthaven ertussen (Diabolo-vorm...) die lijn 25 en lijn 36 verbindt in alle mogelijke richtingen.
spoorwegrealist
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door FLV-FGSP »

Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

http://www.vandaag.be/binnenland/47016_ ... beton.html
Door een fout van het bedrijf Carmeuse is er met kalk vervuild beton gebruikt in minstens honderd bouwwerven van het land. Er wordt nagegaan of de gebouwen afgebroken of hersteld worden.

In de Naamse vestiging van Carmeuse raakte zo'n 100 ton kalk in 20.000 m3 granulaat dat wordt gebruikt om beton mee te maken. Verschillende aannemers merkten in mei al op dat het beton oppervlakkig begon af te schilferen. Na lang zoeken bleek dat er kalk in het beton zit. Die slorpt water op waardoor het beton uitzet.

Onder meer de Diabolo-spoorlijn in Zaventem, het nieuwe hoofdkantoor van BNP-Paribas Fortis in Brussel en een nieuw studentencomplex in Gent zijn enkele van de honderden werven die getroffen zijn door het beton.
Wegenwerken

Ook bij de wegenwerken op de E19 in Nijvel zou het slechte beton gebruikt zijn. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer gaat maandag na of er nog meer wegenwerken getroffen zijn. "Onze grote bouwwerven kunnen alvast niet getroffen zijn. Gelukkig hebben we daarvoor veiligheidshalve onze eigen betoncentrale", verklaart woordvoerster Ilse Luypaerts.

Verzekeraars gaan nu na of de werven afgebroken of hersteld moeten worden. Er is al zeker voor miljoenen euro's schade.
Oh hoera. Net nu dat de werken goed vooruit gaan is er zo een stomme fout gebeurd...

Groeten,
Glodenox
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door kika »

Ach zo'n overdaad van kalk heeft ook zijn charmes: Bern hf heeft zo ook stalagmieten 8)
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door eagleheart »

Glodenox schreef:http://www.vandaag.be/binnenland/47016_ ... beton.html
Door een fout van het bedrijf Carmeuse is er met kalk vervuild beton gebruikt in minstens honderd bouwwerven van het land. Er wordt nagegaan of de gebouwen afgebroken of hersteld worden.

In de Naamse vestiging van Carmeuse raakte zo'n 100 ton kalk in 20.000 m3 granulaat dat wordt gebruikt om beton mee te maken. Verschillende aannemers merkten in mei al op dat het beton oppervlakkig begon af te schilferen. Na lang zoeken bleek dat er kalk in het beton zit. Die slorpt water op waardoor het beton uitzet.

Onder meer de Diabolo-spoorlijn in Zaventem, het nieuwe hoofdkantoor van BNP-Paribas Fortis in Brussel en een nieuw studentencomplex in Gent zijn enkele van de honderden werven die getroffen zijn door het beton.
Wegenwerken

Ook bij de wegenwerken op de E19 in Nijvel zou het slechte beton gebruikt zijn. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer gaat maandag na of er nog meer wegenwerken getroffen zijn. "Onze grote bouwwerven kunnen alvast niet getroffen zijn. Gelukkig hebben we daarvoor veiligheidshalve onze eigen betoncentrale", verklaart woordvoerster Ilse Luypaerts.

Verzekeraars gaan nu na of de werven afgebroken of hersteld moeten worden. Er is al zeker voor miljoenen euro's schade.
Oh hoera. Net nu dat de werken goed vooruit gaan is er zo een stomme fout gebeurd...

Groeten,
Glodenox


En blijkbaar moet niets worden afgebroken want blijkt de fout zo groot niet, enkel het uitzicht zou wat 'lelijker' zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door K V B »

kika schreef:Ach zo'n overdaad van kalk heeft ook zijn charmes: Bern hf heeft zo ook stalagmieten 8)
Gaat overigens binnenkort wat aan gedaan worden. De SBB heeft grootste plannen met dat station.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door msts.be »

Ondertussen nog eens langs de L25N gereden: men heeft geopteerd voor R3-bovenleiding ipv 25kV bovenleiding met 3kV draad (zoals op L147), en om het hele ETCS-debacle te vergeten is men maar teruggevallen op klassieke lichtseinen met TBL1+. Vrij dom als je het mij vraagt, maar goed, we zullen tevreden mogen zijn dat de lijn nog voor 2013 in dienst is..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Ondertussen nog eens langs de L25N gereden: men heeft geopteerd voor R3-bovenleiding ipv 25kV bovenleiding met 3kV draad (zoals op L147), en om het hele ETCS-debacle te vergeten is men maar teruggevallen op klassieke lichtseinen met TBL1+. Vrij dom als je het mij vraagt, maar goed, we zullen tevreden mogen zijn dat de lijn nog voor 2013 in dienst is..
R3 kan je redelijk makkelijk vervangen door 25kV, dat is geen punt. Hebben ze alleen de bakens gelegd voor TBL1+ of ligt meteen de etcs infrastructuur er ook al? Dat is natuurlijk een belangrijk verschil he :)
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

msts.be schreef:Ondertussen nog eens langs de L25N gereden: men heeft geopteerd voor R3-bovenleiding ipv 25kV bovenleiding met 3kV draad (zoals op L147), en om het hele ETCS-debacle te vergeten is men maar teruggevallen op klassieke lichtseinen met TBL1+. Vrij dom als je het mij vraagt, maar goed, we zullen tevreden mogen zijn dat de lijn nog voor 2013 in dienst is..
Waarom is dat dom?
Het meeste materiaal zal volgend jaar nog niet voorzien zijn van ETCS, dus de exploitatiemogelijkheden zouden anders teveel beperkt worden.

Ik ga er toch van uit dat de lijn toch binnen een jaar in dienst kan, waarom zijn ze anders nu al bezig met de dure bovenleiding te spannen?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door AlexNL »

Het lijkt me dat er meer treinen gebruik gaan maken van L25N naast Thalys en evt. Fyra, dus ETCS aanleggen is niet het meest handige wat je kunt doen. :)
Plaats reactie