spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

wooter schreef: Ik heb mijn ernstige twijfels over milieu en leefkwaliteit als ik zie dat de E40 Brussel-Leuven netjes ver van alle dorpscentra af blijft, terwijl het treinverkeer dwars door alle dorpjes tussen Brussel en Leuven gaat. Buiten de nieuwe hogesnelheidslijnen en deze spoorlijn in het midden van de E19, werden alle andere spoorlijnen vaak dwars door of tegen dorpscentra aangelegd. Logisch ook: anders heb je voor- en natransport nodig...
Maar niemand dwingt mensen om op minder dan honderd meter van een spoorweg te gaan wonen, en in de steden hoor je het geluid van de treinen toch niet verder dan dat, er is ander lawaai dat het vanaf die afstand overstemt. Over vervuiling zou ik mij bij spoorwegen geen zorgen maken, want meestal rijden de treinen toch electrisch. Bij autosnelwegen is dat toch even anders.

De spoorwegen die jij zegt dat dwars door wongebieden lopen zijn allemaal ouder dan de mensen die er wonen, dus ik zie het probleem niet.
Ik heb zelf ooit in een appartement gewoond vlak bij een station. Als ik 's morgens wakker werd hoorde ik regematig dat er treinen vertokken, maar het meest irritante dat ik daar had was dat er dan files stonden voor de overweg tot voor mijn deur en iedereen die zijn motor die hele tijd liet draaien,minstens 5 minuten per keer dat die dicht ging.
Maar als je ergens gaat wonen moet je de bestaande "ongemakken" erbij nemen ofwel het er terug afbollen...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door K V B »

pietje schreef:
Ik heb zelf ooit in een appartement gewoond vlak bij een station. Als ik 's morgens wakker werd hoorde ik regematig dat er treinen vertokken, maar het meest irritante dat ik daar had was dat er dan files stonden voor de overweg tot voor mijn deur en iedereen die zijn motor die hele tijd liet draaien,minstens 5 minuten per keer dat die dicht ging.
Ik heb ook een tijd tegenover een station gewoond (Solothurn). Dat vond ik zelfs leuk, want ik had een mooi uitzicht... En het apartement was goed geïsoleerd, dus veel last van lawaai had ik eigenlijk niet.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
Een trein heeft het zeer moeilijk om een confortabele oplossing te bieden voor mensen die in een haven of op een industrieterrein werken.
Mensen met vroege of late shift enz.
Lukt wel voor kantoren in de nabijheid van stations...
Je kan om te beginnen natuurlijk proberen zoveel mogelijk de werkgelegenheid rond stations concentreren. En mischien moet men eens de locatie van bepaalde stations herbekijken. Het zou met niet verbazen indien sommige stations best wat verschoven mogen worden. Maar wat ruimtelijke ordening betreft heeft men in Vlaanderen nog een lange weg te gaan...

Wel kan men ondertussen meer met pendelbussen werken. In Groot Brittanië is het best gebruikelijk dat een bedrijvenpark zelf een pendeldienst naar een nabijgelegen station organiseert. In België mag zoiet niet eens...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

K V B schreef: Wel kan men ondertussen meer met pendelbussen werken. In Groot Brittanië is het best gebruikelijk dat een bedrijvenpark zelf een pendeldienst naar een nabijgelegen station organiseert. In België mag zoiets niet eens...
De mislukking op dat gebied hier in de buurt is station Noorderdokken.
Gebouwd met redelijk aantal stopplaatsen voor bussen, maar veel heb ik er nooit gezien, alhoewel de hele haven er net achter ligt.
Waarom niet ? Ik zou het niet weten.. (iemand ? want ik zou het echt graag weten)
Ik denk dat pendelbussen wel mogen. Hier in het dorp komen er een stuk of vier verschillende, drie of vier keer per dag voor de chemische bedrijven in de haven..
En als die hier in het dorp komen (tiental haltes aan de woonkernen) dan gaan de mensen niet eerst naar het station fietsen, dan met de trein naar Noorderdokken en dan nog eens een bus...kost minstens en uur meer.
Blijkbaar hadden de ontwerpers van Noorderdokken hun huiswerk slecht gemaakt, de bussen reden nochtans al jaaaaren.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
K V B schreef: Wel kan men ondertussen meer met pendelbussen werken. In Groot Brittanië is het best gebruikelijk dat een bedrijvenpark zelf een pendeldienst naar een nabijgelegen station organiseert. In België mag zoiets niet eens...
De mislukking op dat gebied hier in de buurt is station Noorderdokken.
Gebouwd met redelijk aantal stopplaatsen voor bussen, maar veel heb ik er nooit gezien, alhoewel de hele haven er net achter ligt.
Waarom niet ? Ik zou het niet weten.. (iemand ? want ik zou het echt graag weten)
De "tewerkstellingsdichtheid" in een haven is best laag. En de meeste mensen werken er in vaste shifts. Dus moet je de zaak afstemmen op de werktijden. Ergens denk ik dat de NMBS en De Lijn hier net iets te log voor zijn. Je laat dergelijk diensten beter aan een klein bedrijf over, dat direct op de wensen van de klant kan inspelen.
Maar voor een kantoorpakr moet het zeker beter kunnen. Daar komen en gaan de mensen immers meer verspreid over de dag. Maar ook hier is de coördinatie belangrijk.
Ik denk dat pendelbussen wel mogen. Hier in het dorp komen er een stuk of vier verschillende, drie of vier keer per dag voor de chemische bedrijven in de haven..
Het prolbeem is dat het mag als je geen OV aanbied. Dus als het enkel voor je eigen werknemers is mag het. Maar iemand tegen betaling meenemen die dezelfde kant op moet mag niet. En dat is een probleem. Bedrijven mogen werknemervervoer aanbieden, maar geen openbaar vervoer.
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Dus... wachten op de liberalisering van die markt... :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Wat heeft woon werk verkeer tussen een treinstation en een bedrijf nu te maken met liberalisering. Het is toch ergens logisch dat je bepaalde regels gaat opstellen over wie wel en niet openbaar vervoer mag aanbieden. Dat een Bedrijf als Opel Antwerpen een pendeldienst zou hebben tussen het station en haar bedrijf is logisch. Dat dit niet als openbaar vervoer moet gebruikt worden lijkt me ook logisch. Dat twee bedrijven (naast elkaar gelegen op de Noorderlaan bijvoorbeeld) een samenwerking doen in dergelijke zaken moet dan wel weer kunnen als die kostenbesparend en efficiëntie meebrengt. Maar het is zeker niet de bedoeling dat eender welk bedrijf als nevenactiviteit zomaar effe bussen gaat laten rijden in de haven. Ik snap sommige mensen hier op dat vlak niet. Langs de ene kant spreken er hier verschillende dat bepaalde taken niet tot de kerntaak van een bedrijf behoren maar langs de andere kant lees je hier suggesties die dergelijke zaken tegenspreken.
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Busdiensten organiseren voor hun werknemers is niet hun hoofdactiviteit, en hoeveel werknemers zouden deze busdiensten gebruiken als ze eens op het station geen verbinding meer hebben met thuis... Op die uren zijn er vaak ook geen files meer, dus is de auto gewoon een veel beter vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Blijkbaar meer als genoeg, kom eens kijken naar wat Audi Brussels doet of naar De Post. Jij zit op een treinforum niets anders te doen dan de auto te promoten. Wat wil je hier mee bekomen???
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door K V B »

Steven schreef: Maar het is zeker niet de bedoeling dat eender welk bedrijf als nevenactiviteit zomaar effe bussen gaat laten rijden in de haven.
Daarom ook dat ik er voor pleit dat dergelijke shuttlebussen uitgevoerd mogen worden door eender welk bedrijf dat aan de juiste voorwaarden voldoet. Dan kunnen bedrijven die dat als hoofdactiviteit hebben het doen... En dat hoeft dus niet altijd "De Lijn" te zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Dat gebeurd heden al, zelfs de nmbs maakte daar ooit gebruik van. Toen de huidige depot Antwerpen Noord nog op Antwerpen dam zat reden er pendelbussen voor het personeel naar de haven. Deze bussen waren van de firma "de polder".
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door K V B »

Steven schreef:Dat gebeurd heden al, zelfs de nmbs maakte daar ooit gebruik van. Toen de huidige depot Antwerpen Noord nog op Antwerpen dam zat reden er pendelbussen voor het personeel naar de haven. Deze bussen waren van de firma "de polder".
En waren die bussen voor iedereen toegankelijk of enkel voor personeel van de NMBS?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:Dat gebeurd heden al, zelfs de nmbs maakte daar ooit gebruik van. Toen de huidige depot Antwerpen Noord nog op Antwerpen dam zat reden er pendelbussen voor het personeel naar de haven. Deze bussen waren van de firma "de polder".
En waren die bussen voor iedereen toegankelijk of enkel voor personeel van de NMBS?
enkel nmbs

maar we zijn hier weer serieus aan het afwijken van het onderwerp.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Hogersluys »

wooter schreef:
Ik heb mijn ernstige twijfels over milieu en leefkwaliteit als ik zie dat de E40 Brussel-Leuven netjes ver van alle dorpscentra af blijft, terwijl het treinverkeer dwars door alle dorpjes tussen Brussel en Leuven gaat. Buiten de nieuwe hogesnelheidslijnen en deze spoorlijn in het midden van de E19, werden alle andere spoorlijnen vaak dwars door of tegen dorpscentra aangelegd. Logisch ook: anders heb je voor- en natransport nodig...
Een trein stoot geen CO2 of andere schadelijke producten uit. Ook maakt een spoorlijn enkel lawaai als er een trein voorbij komt (op veel spoorlijnen amper 1 trein per uur in beide richtingen en dit vrijwel altijd tussen 5u en 22u, dus 's nachts heb je daar geen last van), dit in tegenstelling tot een autosnelweg die werkelijk 24/24u lawaai en overlast geeft.

Nee, wat mij betreft woon ik liever naast een spoorlijn dan naast een autosnelweg. Je mag trouwens niet vergeten dat de meeste spoorlijnen in de 19e eeuw aangelegd zijn, toen reikte de bebouwing op veel plaatsen nog zo ver niet. Vlaanderen is nog maar eens het slachtoffer van haar eigen laksheid op het gebied van ruimtelijke ordening (onder meer lintbebouwing en slecht ingeplante verkavelingswijken).
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Hogersluys schreef:Een trein stoot geen CO2 of andere schadelijke producten uit. Ook maakt een spoorlijn enkel lawaai als er een trein voorbij komt (op veel spoorlijnen amper 1 trein per uur in beide richtingen en dit vrijwel altijd tussen 5u en 22u, dus 's nachts heb je daar geen last van), dit in tegenstelling tot een autosnelweg die werkelijk 24/24u lawaai en overlast geeft.
Die elektriciteit wordt natuurlijk niet uit mijn en uw duim gezogen... :) Toevallig woon ik op een kilometer of 6 van een kolencentrale, en 230 meter van lijn 34 die heel wat meer trafiek kent dan een treintje per uur. De snelweg ligt op anderhalve kilometer en die geeft inderdaad een meer monotone en constant lawaai, maar dat lawaai is amper een achtergrondruis tegenover de bel van de overweg en de kedekedeng van de passerende goederentrein :).

Ieder is vrij te wonen waar ie wil natuurlijk, dus ik klaag niet. Maar zeg niet dat een spoorweg niet stoort en enkel goed is voor het milieu.
Hogersluys schreef:Je mag trouwens niet vergeten dat de meeste spoorlijnen in de 19e eeuw aangelegd zijn, toen reikte de bebouwing op veel plaatsen nog zo ver niet. Vlaanderen is nog maar eens het slachtoffer van haar eigen laksheid op het gebied van ruimtelijke ordening (onder meer lintbebouwing en slecht ingeplante verkavelingswijken).
Het is nu niet alsof de dorpskernen van Zaventem, Veltem-Beisem, Herent of Kessel-Lo in de loop der jaren korter bij de spoorlijn is gaan liggen...
Steven schreef:Jij zit op een treinforum niets anders te doen dan de auto te promoten. Wat wil je hier mee bekomen???
Een OV dat concurrentieel kan zijn met de auto, of alleszins complementair.
Plaats reactie