spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

Enkel op het stuk tussen het verkeersknooppunt Machelen en Schaarbeek is er nog veel werk voor de bedding van de sporen. Maar daar zaten ze met die problemen voor de bouwvergunning(en), dus daar zullen ze zo vertraging opgelopen hebben.

Greetings,
Glodenox
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Ondanks de vertraging bij het afleveren van vergunningen vind ik dat de werken in Haren en Schaarbeek goed vorderen, ik denk dat ze de laatste weken wat vertraging ingehaald hebben.
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

Het meeste werk is er volgens mij nog in/aan de tunnels, daar is men aan sporenleggen nog lang niet toe.
Die werken zullen ook bepalend zijn voor het halen van de deadline.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

Wat is de deadline ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

voor de L25N eind 2012 als ik me niet vergis, de tunnel onder de luchthaven krijgt 1 of 2 jaar meer dacht ik maar niet 100% zeker.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

en de verbinding "rond Mechelen " paar jaar meer waarschijnlijk.
Dan krijgen we een jaar of drie een "platte" aansluiting.
Laatst gewijzigd door dentheo op 29 apr 2010, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Teach2 »

voor de L25N eind 2012 als ik me niet vergis, de tunnel onder de luchthaven krijgt 1 of 2 jaar meer dacht ik maar niet 100% zeker.
Op het niveau van de bushalte op de luchthaven hangen overal affiches voor de werken volgens dewelke de trein vanaf juni 2012 van daar naar het noorden van het land zal rijden.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:en de verbinding "rond Mechelen " paar jaar meer waarschijnlijk.
Dan krijgen we een jaar of drie een "platte" aansluiting.
De aansluiting is sowieso gelijkvloers gepland, ook in de eindtoestand. Ik vermoed dat delen van de infrastructuur meteen overbelast moeten worden verklaard bij de indienstneming.

Groetjes,
Rian
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Hobbes »

De bovenleidingspalen aan de aansluiting te Mechelen zijn zover ik kan zien allemaal geplaatst, zelfs die op de brug over de E19.
Het gaat er dus redelijk vooruit, binnenkort kunnen ze met werktreinen beginnen?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

Yep, ik heb gisteren hetzelfde kunnen constateren. Deze drie palen zijn de laatste waar nog steunen naast staan:
Afbeelding Op dat stuk liggen wel nog geen geleide-rails die men gebruikt om de sporen aan te leggen, wat al wel ligt op het stuk op de middenberm van de E19. Mijn vermoeden blijft toch dat men van de kant van Mechelen gaat vertrekken met het aanleggen (daar ligt ook al een wissel om tot die werf te komen, bijvoorbeeld).

Greetings,
Glodenox
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steve »

Alle berichten over station Hasselt zijn afgesplitst naar het volgende onderwerp: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=7481&start=0
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

Aangezien het vandaag openwervendag was en de Diabolowerf hier deel van uit maakte, heb ik ze natuurlijk een bezoek gebracht. De nadruk lag hier vooral op het stuk tussen het station van Brussels Airport en de aansluiting op de toekomstige sporen op de middenberm van de E19. Hier is een samenvatting van wat ik zag en heb geleerd:

De maximumsnelheid in de tunnel gaat 90km/u zijn. Sneller zou vooral gevaarlijk zijn in de bochten. Ook zijn er een hoop wissels, waardoor men minder snel kan rijden.

De tunnel bestaat ruwweg uit 3 delen:
Station Brussels Airport -> Halverwege Brucargo
tunnel geboord met een TBM (Tunnelboormachine), wat een soort van gravende trein is die pakweg 80 meter lang is en met een graafschild op kop zich een weg baant onder de grond. Deze TBM's hebben hun werk volledig geleverd en dus is dit stuk praktisch klaar. Dezelfde TBM werd gebruikt voor beide tunnels te boren. Op het boorschild en de mantel ervan na heeft men de hele TBM achteruit door de tunnel getrokken om zo terug in de vertrekschacht uit te komen en aan de tweede tunnel te beginnen. Aan de aankomstschacht naast Pier A heeft men enkel dus het boorschild en de mantel moeten naar boven heisen en terug naar het vertrek brengen.
Vanaf ongeveer 8 November begint men hier met de sporen aan te leggen.
Goed om weten is dat alhoewel de huidige plannen geen uitbreiding van het station van Brussels Airport bevatten, men wel de voorzieningen heeft gedaan om het station in de toekomst te kunnen uitbreiden naar 4 perrons, mocht dit nodig zijn.

Dit is een foto van de vertrekschacht voor de TBM's: Afbeelding Hier zie je de twee geboorde kokers. Deze kokers waren niet toegankelijk voor het publiek, en dit omdat men er momenteel nog aan het werken is aan 1 van de 2 tussenstukken tussen de 2 kokers. Om die tussenstukken (voor evacuatie en dergelijke) te bouwen maakt men een cilinder van bevroren grond (daarvoor dienen die twee zwarte buizen die je aan de rechterkant ziet) en die graaft men dan uit zonder risico op insijpeling van grondwater. Ook is er een evacuatietunnel die uitkomt op een bestaande diensttunnel van Brussels Airport om te voorkomen dat er zo mensen naast de landingsbanen zouden kunnen komen. Afbeelding Hiermee doet men het "delicate" graafwerk, zoals voor die tussenschotten. Deze kop staat gemonteerd op een soort van kleine kraanwagen: Afbeelding Halverwege Brucargo -> Opsplitsing van de tunnel in twee tunnels, 1 naar Schaarbeek toe, 1 naar Mechelen toe
op dit stuk heeft men een bouwtechniek toegepast die als volgt gaat: eerst heeft men de twee zijwanden in de grond aangebracht, daarna heeft men gelijktijdig het dak erop aangelegd en de grond tussen die twee muren beginnen draineren.
Eenmaal het grondwater tussen de muren genoeg gezakt was begon men met het afgraven van die aarde. Halverwege is er een tussenverdieping aangelegd, deels voor allerlei installaties die nodig zijn, maar vooral om de druk die de grond en het grondwater op de twee zijmuren geven op te vangen.
Daarna hoeft men enkel nog een waterdichte vloer te leggen en vanaf dan kan men met het draineren stoppen.
De diepte van deze werken gaat van zo'n 18 meter naar 13 meter. Die draineringswerken hebben niet veel invloed op het grondwater naast de zijmuren aangezien men die zijmuren zo diep heeft gegraven dat men op een minder doordringbare bodemlaag zat.
Deze werken zijn nog niet volledig af, men moet nog een 2-tal meter van het onderste niveau afgraven en de vloer aanleggen op dat stuk.

Ik merkte meteen deze voorziene afsplitsing op toen ik door dit stuk tunnel aan het wandelen was. Mijn vermoeden was juist: dit is de afsplitsing die men heeft voorzien om mogelijk een station in Brucargo te plaatsen. Verder dan dit gaan ze echter niet graven. Afbeelding En hier eindigde de ondergrondse wandeling dan, op een honderdtal meter van de opsplitsing. De foto is niet echt geslaagd, maar de 4 vorige pogingen waren nog erger... Op deze plaats gaan dan de wissels liggen om te bepalen of de trein naar Mechelen of Brussel gaat. Afbeelding Opsplitsing van de tunnel in twee tunnels, 1 naar Schaarbeek toe, 1 naar Mechelen toe -> Aansluiting op de aan te leggen lijn op de middenberm van de E19
Dit stuk heeft men aangelegd met behulp van een tunnelkist en dit in open lucht.
De diepte is een stuk minder (maximum ongeveer 12 meter diep), waardoor dit een optie was. Hiervoor heeft men de Haachtsesteenweg en de E19 enkele keren verlegd, om dan zo in verschillende stappen 2 tunnels te verkrijgen. In deze twee tunnels kunnen telkens twee sporen aangelegd worden.


Iets over de sporen op de middenberm van de E19: de sporen gaan aangelegd worden om 200km/u toe te laten. Die snelheid gaan ze echter nauwelijks kunnen halen aangezien ze zullen moeten vertragen bij de wissels van de afsplitsing naar Brussels Airport en dan terug moeten vertragen in Zemst wanneer ze de flyover nemen om vanuit de middenberm naar Mechelen af te slagen.

Greetings,
Glodenox
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

ik ben er ook naar toe geweest, mijn foto's volgen nog wel op mijn site ;-)
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

eerste trein!

Bericht door LHOON »

Vanavond (vrijdag 04/06/10, 20:20) voor de allereerste keer een trein gezien op lijn 25N!

Een reeks ballastwagens, ingesloten tussen de 5531 enerzijds en de 5526 en 5517 anderzijds.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: eerste trein!

Bericht door Glodenox »

LHOON schreef:Vanavond (vrijdag 04/06/10, 20:20) voor de allereerste keer een trein gezien op lijn 25N!

Een reeks ballastwagens, ingesloten tussen de 5531 enerzijds en de 5526 en 5517 anderzijds.
Op welk stuk van de lijn?

Greetings,
Glodenox
Plaats reactie