spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Patrick »

Brussels Hoofdstedelijk Gewest treuzelt met afleveren bouwvergunningen voor... 500 m :shock:
"Onze Fréderic" zegt dat die er tegen midden dit jaar komen, is zo afgesproken met het kabinet van de Brusselse minister-president.
(De Redactie met videootje)
Bartjedj

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Bartjedj »

Brussel zou de vergunning kunnen koppelen aan communautaire onderhandelingen, maar er wordt gehoopt dat ze redelijk zijn en dat niet doen.
Doen ze het wel, zijn we vertrokken voor een tijdje :?

Komt uit De Standaard. De taalgrenzen zijn blijkbaar zwaarder dan de Berlijnse Muur :lol:
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

Patrick schreef:Brussels Hoofdstedelijk Gewest treuzelt met afleveren bouwvergunningen voor... 500 m :shock:
"Onze Fréderic" zegt dat die er tegen midden dit jaar komen, is zo afgesproken met het kabinet van de Brusselse minister-president.
(De Redactie met videootje)
Waar liggen die fameuze 500 m ?? tussen einde autostrade en Schaarbeek ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

idd het stukje op einde E19 en de aansluiting op schaarbeek
Bartjedj

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Bartjedj »

Diabolo - vooruitgang van de werken

De tunnelboormachine vertrok op 9 januari vanuit Duitsland per schip richting België en het
transport van de kleinere onderdelen van de kade van het Zeekanaal naar Brucargo is gestart
reeds op 12 januari.

Op 14 januari rond 23 uur (morgennacht, NVDR) bereiken het boorschild en het snijrad (de grootste onderdelen) met
een speciaal transport hun aankomstplaats: de vertrekschacht in de Brucargo-zone, vlakbij de
verkeerswisselaar van Machelen. De pers werd uitgenodigd om dit gebeuren bij te wonen.

In de tweede helft van maart start de tunnelboormachine met het boren van de eerste van
twee tunnelkokers in het kader van het Diabolo-project. Het traject loopt vanuit de vertrekput
(nabij het Fedex-gebouw) onder de start- en landingsbaan van richting ontvangstput ter hoogte
van de Pier A van Brussels Airport.

Ook in een project zoals Diabolo primeert de veiligheid. Om op alle noodgevallen voorbereid te
zijn, plannen de externe hulpdiensten een oefening begin april 2009.

Bron: Brussels Airport Communication Services

BDJ
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door jan_olieslagers »

Bartjedj schreef: In de tweede helft van maart start de tunnelboormachine met het boren
(....)
Om op alle noodgevallen voorbereid te zijn, plannen de externe hulpdiensten een oefening begin april 2009.
Een fraai staaltje van planning op zijn Belgisch. Lijkt het nu niet logischer om die oefening te houden vòòr het begin der werken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Arafi

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Arafi »

ostbahnhof schreef:Tussenstand 21feb08
Aan de brug over de e19 ter hoogte van Peutie staan er reeds betonnen pijlers op de middenberm. Waarschijnlijk om een trap te installeren.
Deze dient als diensttoegang voor de NMBS. Op de betonnen pijlers werden betonnen bakken geplaatst om een oprijhelling te creëren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef:
Bartjedj schreef: In de tweede helft van maart start de tunnelboormachine met het boren
(....)
Om op alle noodgevallen voorbereid te zijn, plannen de externe hulpdiensten een oefening begin april 2009.
Een fraai staaltje van planning op zijn Belgisch. Lijkt het nu niet logischer om die oefening te houden vòòr het begin der werken?
Hoe ga je een rampenoefening doen? waarschijnlijk speelt die boormachine een rol in die oefening, daar al is aan gedacht? Dat zou even grappig zijn als een rampenoefening op een luchthaven zonder een vliegtuig. Tracht dus eerst te achterhalen over wat soort rampenoefening het gaat.
Bartjedj

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Bartjedj »

Open sleuf aan Leuvensesteenweg is twistpunt

MECHELEN - De grote lijnen van het stationsproject zijn intussen bekend. De bewoners gaan er niet helemaal mee akkoord.
Het stationsgebouw wordt vervangen door een nieuwbouw, het plein voor het station krijgt een groene toets, naast de twee nieuwe spoorlijnen voor de hst komt een wegbypass die onder het kanaal Leuven/Dijle wordt doorgetrokken en in een open sleuf uitkomt op de Leuvensesteenweg.

Dat de bewoners die sleuf liever niet zien komen, kan Rudy Van Camp begrijpen. 'Maar voorlopig kunnen wij niet zeggen of een overkapping mogelijk is', zegt hij. 'Verdere studies zullen dat moeten uitwijzen. Een overkapping is heel duur, maar het heeft zeker niet alleen met de kostprijs te maken. Een langere tunnel heeft een heel andere reglementering op vlak van mobiliteit en milieunormen.'

Veel van de definitieve vorm zal ook afhangen van de resultaten van het milieu-effectenrapport. Een studiebureau is nu bezig met de opmaak daarvan en het is vast de bedoeling om het nog voor de zomervakantie aan de bewoners voor te leggen.

'Voorlopig buigen de studies zich vooral over de mobiliteit', zegt Rudy Van Camp. Er zijn verkeerstellingen gebeurd en herberekend om een realistisch beeld te krijgen van de situatie zoals die in 2020 zal zijn. De resultaten daarvan zijn bepalend.

Het lijkt er wel op dat het dossier stilaan op kruissnelheid komt, al moet het grote werk nog worden verricht.

'We vinden het heel belangrijk dat de bewoners bij het project nauw betrokken zijn', zegt Rudy Van Camp. 'Het is dan ook knap studiewerk dat de bewoners nu voorleggen. De voorstellen moeten eerst in de werkgroep mobiliteit worden besproken.' (rbm)

BDJ
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

Hoi,

Een week geleden ben ik op werfbezoek geweest in de tunnel die men aan het boren is onder de startbaan van Zaventem (deel van het Diabolo project)
De eerste tunnel is al helemaal in ruwbouw, de 2de verwacht men binnen 1-2 weken de doorbraak te maken.

Daarna moeten er nog 3 "cross passages" komen, om de passagiers bij rampen te kunnen evacueren.

Pas daarna kunnen er sporen en bovenleiding gelegd worden.

Zeer indrukwekkend zo tot op de Tunnel boormachine komen...
melle

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door melle »

Patrick schreef:Brussels Hoofdstedelijk Gewest treuzelt met afleveren bouwvergunningen voor... 500 m :shock:
"Onze Fréderic" zegt dat die er tegen midden dit jaar komen, is zo afgesproken met het kabinet van de Brusselse minister-president.
(De Redactie met videootje)
Doh, kunnen ze geen regeling maken dat overheidsbedrijven of maatschappelijk nut voorrang krijgen bij zo'n vergunningen??

Waarom gaat hier alles toch zo traaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaag...
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door groentje »

Omdat alles zo traag gaat in dit landje. En omdat er voor het minste buurtcomités rechtstaan om te protesteren tegen de plannen, terecht of niet. Als er bovendien om wat voor reden dan ook de aanvraag nog eens laattijdig gebeurt, dan krijg je dergelijke zaken.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

Het grote voordeel voor dit project is dat er nauwelijks huizen moesten gesloopt worden en dat de sporen over het algemeen redelijk ver van huizen lopen of reeds langs een ander spoor of autosnelweg loopt (wat meestal wel aanvaardbaar is voor mensen die in de buurt wonen). Ik kan me dan ook bijna geen protesten herinneren.

Enkel op die brug die men in Brussel moet aanleggen om een aansluiting te realiseren met het bestaande spoornetwerk hebben wat mensen geprotesteerd aangezien die brug toch redelijk dicht bij hun huizen ligt. Ze hadden dan wel al veel meer lawaai van de nabijgelegen autosnelweg, maar ik kan het ergens wel begrijpen dat ze dat extra lawaai zo beperkt mogelijk willen zien.

Greetings,
Glodenox
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door groentje »

Protesten in Linkebeek, Ternat, Dilbeek, Watermaal-Bosvoorde... echt niets zou ik dat niet durven noemen. Watermaal-Bosvoorde (de enige Brusselse gemeente in het rijtje) is trouwens zelf ook weinig gelukkig met de extra sporen, want er zouden wel eens een paar achtertuintjes kunnen verminderen. Om nog maar te zwijgen van de toegenomen geluidsoverlast van de sneller rijdende treinen, de extra treinen... :roll:
Kortom, er zullen er nog naar de rechtbank trekken om alles proberen te blokkeren.
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef:Protesten in Linkebeek, Ternat, Dilbeek, Watermaal-Bosvoorde...
eeuuhhh, tging hier toch over de Diabolo? Protest daartegen herinner ik me enkel in Haren. In de door u genoemde gemeenten komt toch geen Diabolo? Of wat heb ik gemist?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie