spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

wooter schreef:Diegenen die kunnen leven met de gebreken van de trein (omwille van morele overtuiging, budget of gemakzucht) zullen de trein blijven gebruiken. Alle anderen die andere prioriteiten hebben, zullen in de wagen blijven rijden omdat het tot nog toe het enige vervoersmiddel is dat doorgaans het snelste is. Zélfs met alle files.
Ik heb sinds begin dit jaar een nieuwe auto, een auto die toevallig ook de gemiddelde snelheid kan bijhouden. Dit is niet mogelijk per rit maar enkel in zijn totaliteit te bezien, dus over alle gereden km's.
Ik heb ondertussen meer als 10.000 km gedaan waaronder twee keer duitsland een uitstap en twee keer nl, meerdere andere grote verplaatsingen binnen belgie waar de trein me geen hulp kon bieden. Vaststelling van formaat mijn gemiddelde snelheid op al die km's = 51 km/u. Om maar te zeggen dat een auto u een schijnbaar snel gevoel kan geven. Ter info ik verplaats me nooit per auto tijdens de files want dan neem ik de trein.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door AlexNL »

Ik reis afwisselend met de auto of met de trein. Het hangt er vanaf wat me het handigste op locatie kan brengen in een acceptabele termijn. En vaak neem ik de trein ook al duurt mijn reis dan tot 20 minuten langer dan met de auto... ik vind het prettiger reizen. Ik kan mijn tijd beter gebruiken (laptop + internet) en ik kom wat uitgeruster aan op mijn werk.

Ik moet voor mijn werk tijdelijk 3 dagen per week van Breda naar Veenendaal (bij Utrecht in de buurt). Ik pak nu wel de auto, want zelfs met files mee duurt het dan 'slechts' 1,5 uur, en 1 uur als er geen files zijn. Met het OV ben ik minstens 2,5 uur onderweg. Altijd. Dat verschil is me toch veel te groot. Eerder moest ik iedere dag van Breda naar Amsterdam, toen heb ik wel steeds de trein (en een paar weken de Fyra) gepakt omdat het reistijdverschil dan een stuk kleiner is.

Het probleem met auto's is wel dat, zoals eerder vermeld, je met meer asfalt alleen maar meer problemen creëert: er zullen meer auto's komen waardoor je een paar jaar later wéér kunt gaan verbreden. Het is veel interessanter voor vrijwel iedereen (reizigers, stadsbesturen, enz.) om aan de randen van de steden goede overstapstations te maken. Een ruimte waar je als forens je auto kunt stallen, om daarna met goed snel OV de binnenstad in te gaan.

Groen is asfalt niet bepaald, onderhoud is vervelend, onteigenen kost veel tijd en geld, en het helpt niet permanent. Ik zie meer toekomst in parkeergarages met haltes waar tijdens de spits iedere 4 minuten een tram/metro/trein staat, en in uitgebreide voorstadsnetwerken, dan in alleen maar asfalt erbij blijven storten.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:Vaststelling van formaat: mijn gemiddelde snelheid op al die km's = 51 km/u. Om maar te zeggen dat een auto u een schijnbaar snel gevoel kan geven.
Voor een auto lijkt me dat een normaal getal inderdaad, 51 km/h op een trip van enkele honderden km. Dan mag er nog wat pauze bij zijn voor tanken / sanitair / benen strekken / misschien zelfs hapje. Maar om met de trein een gemiddelde van 51 km/h te halen VAN VOOR DE DEUR TOT VOOR DE DEUR op een trip van 200 à 400 km dat lijkt mij weinig waarschijnlijk - tenzij men vertrekt en aankomt vlak aan een goedbediend station. Voor de meesten zal het "over alles" gemiddelde bedroevend lager zijn, wat ook geldt maar nog sterker voor het vliegtuig.

Neem maar eens twee willekeurige personen - bvb. twee willekeurige forumdeelnemers, bvb. gij en ik - en reis maar eens van de een zijn huis naar dat van de ander. Ik garandeer u dat de trein slechts in de uitzonderlijkste gevallen sneller zal zijn dan de auto. In ons concrete geval is het met de auto hooguit een half uur, met de trein een hele odyssee langs Dendermonde met minstens langs mijn kant nog een flinke wandeling.

Dit lijkt me overigens niet zo'n erg relevante vergelijking, op lange afstand is met de trein reizen heel anders dan met de auto. Veel dingen waarvoor de auto een pauze moet maken kunnen op de trein immers al rijdend (sanitair / benen strekken / hapje ...) Maar kwa snelheid over het volledige traject, en ook kwa komfort wint de auto het over de hele lijn. In Belgie met zijn relatief goedkope tickets is de trein nog altijd duurder dan de auto bovendien, denk ik - al spelen er daar vele factoren mee.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

als je u alleen gaan verplaatsen is de auto altijd duurder ook in ons klein landje. De meeste mensen brengen enkel de kost van brandstof in rekening wat dus verkeerd is. De prijs per km bestaat namelijk altijd uit een deel aankoop, verzekering, tax, onderhoud, brandstof. Anders was iedereen al rijk geweest van de vergoeding die ze voor hun woon werkverkeer kregen indien die de effectieve kost per km moest zijn ;-). (momenteel in de meeste gevallen iets van 15 tot 20 cent per km dacht ik?)
13'erke

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door 13'erke »

Steven schreef:als je u alleen gaan verplaatsen is de auto altijd duurder ook in ons klein landje. De meeste mensen brengen enkel de kost van brandstof in rekening wat dus verkeerd is. De prijs per km bestaat namelijk altijd uit een deel aankoop, verzekering, tax, onderhoud, brandstof. Anders was iedereen al rijk geweest van de vergoeding die ze voor hun woon werkverkeer kregen indien die de effectieve kost per km moest zijn ;-). (momenteel in de meeste gevallen iets van 15 tot 20 cent per km dacht ik?)
Ja, maar heb je bij de prijs per km dan ook het deel van de belastingen gerekend dat iedere belg per jaar bijdraagt aan het OV? Kwestie van wel een eerlijke vergelijking te maken.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door stefanic »

uw belastingseld wordt eveneens aangewend voor wegeninfrastructuur. Ik denk niet dat ze rondgeraken met de inningen van wegentaks en brandstoftaks alleen. En niet iedereen die belastingen betaald gebruikt evenveel de wegeninfrastructuur, net zoals niet iedereen evenveel van het OV gebruik maakt.
spoorwegrealist
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Mijn gemiddelde snelheid ligt tussen de 80 en 110 km/u.

De wagen is inderdaad duurder. Véél duurder. Maar de investering moet zowiezo gebeuren omdat het OV voor kortere verplaatsingen al niet gebruikt wordt (2 uur onderweg zijn met de bus om een autorit van 12 minuten te vervangen is niet mijn ding). Dus doorgaans is de brandstofkost de enige kost van belang. En dan nog is de auto duurder.

Maar de auto is sneller. Is ook meer comfortabel. Heeft geen wachttijden voor en na vertrek. Heeft airco. Geen druk babbelende en lachende ambtenaren aan het tafeltje naast je. Geen rondslingerende baggage. Een goed audiosysteem, meer baggageruimte die afgesloten kan worden, en instelbare zetels.

True, ik kan niet opstaan en een wandelingetje maken. Mijn wagen heeft ook geen toilet aan boord, noch kan ik mijn laptop openen en m'n werk al doen terwijl ik in de file sta of op weg naar huis aan het rijden ben. Maar ik sta wel een half uur vroeger thuis.

Een eersteklasse abonnement komt in prijs erg kort in de buurt van een zuinige middenklasser aan branstofkosten... En met de teloorgang van de uitrusting van 1ste klasse, wordt het verschil in comfort tussen een Opel Astra en een eersteklasserijtuig enkel dramatischer.

Over wegenbelasting, brandstofaccijnzen en dergelijke... Amper 9% van de geïnde taksen en accijnzen die geïnd worden uit voertuigen, verkeer en mobiliteit worden aangewend voor het wegverkeer. Daarentegen krijgt De Lijn voor het grondgebied Vlaanderen al evenveel subsidies als wat de Nederlandse overheid uittrekt voor alle Openbaar Vervoer op hun grondgebied en 16 miljoen inwoners...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

wooter schreef:Mijn gemiddelde snelheid ligt tussen de 80 en 110 km/u.
jij woont aan de oprit van de snelweg in uw buurt en kiest enkel bestemmingen die in een straal van 100m rond een afrit gelegen zijn? Zoniet is uw gemiddelde snelheid echt wel verkeerd :-).

Je moet alle ritjes tellen die je doet. Mijn getal is gewoon van mijn dashboard afgehaald (de boordcomputer doet dus het rekenwerk) en dus geen eigen berekening.
Als ik naar het werk moet per auto (op de dagen dat ik geen andere keuze heb) doe ik ook een stuk snelweg en ligt mijn topsnelheid ook rond de 120 toch blijft de gemiddelde snelheid over die afstand hangen rond de 50 km/u. (de snelste tijd voor die 26 km bedraagt nog steeds 23 min en dat was in de meeste gunstige omstandigheden).
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Hehehe, 80-110 km/u is wel degelijk de gemiddelde snelheid op mijn boordcomputer :). Ik moet 4 minuten rijden tot de eerstvolgende oprit, en ik rij elke dag tot aan het Noordstation :).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

maar jij geeft een variatie van 30 km/u op uw gemiddelde, dat is vrij veel. mijn boordcomputer maakt gewoon het gemiddelde van alle ritten die de auto al gemaakt heeft. Dus ook de ritjes naar mijn ouders, ook de ritjes naar .... en daarvan is het gemiddelde dus 51 km/u ondertussen. Dus ondanks alle ritten op de snelweg die ik al met die auto gedaan heb. Jij spreekt maar van 1 type traject als ik u goed versta.
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

wooter schreef: Over wegenbelasting, brandstofaccijnzen en dergelijke... Amper 9% van de geïnde taksen en accijnzen die geïnd worden uit voertuigen, verkeer en mobiliteit worden aangewend voor het wegverkeer.
Wie heeft u dat wijsgemaakt?

ALLE geïnde taxen accijnzen,... volstaan NIET om het wegenstelsel te onderhouden en uit te breiden.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

pietje schreef:
wooter schreef: Over wegenbelasting, brandstofaccijnzen en dergelijke... Amper 9% van de geïnde taksen en accijnzen die geïnd worden uit voertuigen, verkeer en mobiliteit worden aangewend voor het wegverkeer.
Wie heeft u dat wijsgemaakt?

ALLE geïnde taxen accijnzen,... volstaan NIET om het wegenstelsel te onderhouden en uit te breiden.
Daarover woedt al jaren een welles nietes spelletje, maar aangezien de auto veel meer belast wordt dan een trein is de kans groot dat het waar kan zijn...
Theo
Groeten vanop de Heide
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Steven schreef:maar jij geeft een variatie van 30 km/u op uw gemiddelde, dat is vrij veel. mijn boordcomputer maakt gewoon het gemiddelde van alle ritten die de auto al gemaakt heeft. Dus ook de ritjes naar mijn ouders, ook de ritjes naar .... en daarvan is het gemiddelde dus 51 km/u ondertussen. Dus ondanks alle ritten op de snelweg die ik al met die auto gedaan heb. Jij spreekt maar van 1 type traject als ik u goed versta.
Ik spreek van een gemiddelde berekend vanaf het vullen van de tank tot het vullen van de tank. Daar zit woon-werkverkeer in, en ander verkeer.
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

dentheo schreef:
pietje schreef:
wooter schreef: Over wegenbelasting, brandstofaccijnzen en dergelijke... Amper 9% van de geïnde taksen en accijnzen die geïnd worden uit voertuigen, verkeer en mobiliteit worden aangewend voor het wegverkeer.
Wie heeft u dat wijsgemaakt?

ALLE geïnde taxen accijnzen,... volstaan NIET om het wegenstelsel te onderhouden en uit te breiden.
Daarover woedt al jaren een welles nietes spelletje, maar aangezien de auto veel meer belast wordt dan een trein is de kans groot dat het waar kan zijn...
Ik ken die discussie, en het verschil in zienswijzen is dat die 9% enkel gaat over de autosnelwegen, de N-wegen en gemeentewegen worden gemakkelijkheidshalve "vergeten", terwijl die ook met auto's bereden worden.
wooter

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door wooter »

Dat is dan weer een zienswijze waar ik niet mee bekend ben. Het is niet zo eenvoudig om de gemeentewegen uit te filteren, omdat dit vaak bekostigd wordt door de lokale overheid. Maar er wordt geen verschil gemaakt tussen snelwegen en N-wegen, die beiden een gewestelijke bevoegdheid zijn.

In één scenario wordt het autoverkeer onevenredig goedkoop belast: als men op "milieuvervuiling" een prijs bepaalt. Enkel jammer dat die prijsbepaling nattevingerwerk is, en die bedragen dus compleet letterlijk uit de lucht gegrepen zijn. Die veronderstellingen geven overigens ook bedragen op voor de vervuiling van bussen en vrachtwagens, maar daaruit blijkt al dat een bus een bezettingsgraad moet hebben van 50% om positiever te zijn dan een auto.

De belastingen op personenwagens bracht in 2008 al 13 miljard op. Enkel personenwagens! Maar een fractie gaat naar onderhoud (30 miljoen, pas in 2008 opgetrokken naar 80 miljoen) en nieuwe projecten. En dan komt er een nieuwe CO²-taks, perfect om het gat in de begroting dicht te rijden.

Nee, in weze rij je met de trein en bus royaal gesponsord door de automobilist, en met de auto makkelijk aan het driedubbele van de echte kostprijs.
Plaats reactie