Niet alleen Hergenrath, maar ook Diesdele!
Niet alleen Hergenrath, maar ook Diesdele!
Naast Hergenrath op L37 wordt er ook op L26 (de oostelijke ringlijn rond Brussel, verbindt Halle met Vilvoorde) een nieuwe stopplaats geopend per 9 december! Deze halte krijgt de naam Viviers d'Oie/Diesdele, vlakbij de gelijknamige tunnel!
neen dit nieuwe station ligt op L26 en dat is het oosten van brussel dus.Jeroen schreef:Dit is niet het nieuwe West-station in Anderlecht dan, dat gedeeld gaat worden met de MIVB?
L28 ligt ten westen van brussel waar men voorziet op brussel west en simonis terug te openen met invoering van het GEN, het station in anderlecht zal op de L50A komen te liggen. dit zal men aanleggen bij het uitbreiden van de 50A van 2 naar Vier sporen.
Steven zei het al, Weststation ligt op lijn 28 van Brussel-Klein Eiland naar Schaarbeek via Jette (je passeert er op enkele km van), net zoals Simonis, Anderlecht is een geheel nieuw station te bouwen op de lijn 50A Brussel-Oostende. Diesdelle is een station op lijn 26 Halle-Vilvoorde, op het grondgebied van Ukkel.Jeroen schreef:Dit is niet het nieuwe West-station in Anderlecht dan, dat gedeeld gaat worden met de MIVB?
Diesdelle ligt ergens tussen Sint-Job en Boondaal in. Er is inderdaad misschien wel potentieel voor die halte, maar:
- Sint-Job ligt vlakbij, op zo'n 800 m
- de wijk is nu niet bepaald de meest "openbaar vervoer-minded" wijk van Brussel
- met een relatief mager aanbod op lijn 26 (niets 's avonds, niets in het weekend) lok je sowieso weinig nieuwe reizigers, zeker niet als je weet dat de meesten de comfortabele BMW-4x4 van pappie gewend zijn...
Het station op lijn 50A in Anderlecht zal waarschijnlijk COOVI/CERIA zijn, naar het gelijknamige metrostation. Dat is waar je die grote Brico Plan-It ziet liggen als je voorbijrijdt op de 50A (rechts als je richting Brussel rijdt).
- Sint-Job ligt vlakbij, op zo'n 800 m
- de wijk is nu niet bepaald de meest "openbaar vervoer-minded" wijk van Brussel
- met een relatief mager aanbod op lijn 26 (niets 's avonds, niets in het weekend) lok je sowieso weinig nieuwe reizigers, zeker niet als je weet dat de meesten de comfortabele BMW-4x4 van pappie gewend zijn...
Het station op lijn 50A in Anderlecht zal waarschijnlijk COOVI/CERIA zijn, naar het gelijknamige metrostation. Dat is waar je die grote Brico Plan-It ziet liggen als je voorbijrijdt op de 50A (rechts als je richting Brussel rijdt).
Vorig weekend was bij Hergenrath overigens nog niet veel te zien. De perronelementen stonden nog steeds op de plek waar ze al maanden staan te wachten.groentje schreef:Op de site van Infrabel onder grote werken en GEN zijn wel enkele kaartjes te vinden. Voldoen die, of zoek ik verder?
Groetjes,
Rian
Re: Niet alleen Hergenrath, maar ook Diesdele!
Ukkel - De NMBS heeft in Ukkel een nieuwe stopplaats geopend aan Diesdelle, tussen de stations Boondael en Sint-Job. Het is een van de eerste stations van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) waar de reizigers gebruik van kunnen maken.
De nieuwe halte Diesdelle ligt op lijn 26 Halle-Vilvoorde-Mechelen, een lijn die niet de drie grote Brusselse stations aandoet, maar allemaal kleine stationnetjes bedient.
Hoewel de halte al officieel geopend is, zijn de laatste werkzaamheden nog aan de gang. Zo moeten de perrons nog verlengd worden waardoor ook reizigers op langere treinen overal in en uit kunnen stappen.
De gemeente Ukkel was al langer vragende parij voor de inrichting van station Diesdelle. De halte wordt nu verwezenlijkt dankzij een financiering van Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de Brusselse en de federale regering.
In 2016 zal het GEN acht nieuwe spoorlijnen naar Brussel tellen. De bedoeling van het net is meer en frequentere treinverbindingen met Brussel te voorzien vanuit Wallonië en Vlaanderen en uiteindelijk het autoverkeer van en naar Brussel hierdoor te verminderen.
© FM Brussel
De nieuwe halte Diesdelle ligt op lijn 26 Halle-Vilvoorde-Mechelen, een lijn die niet de drie grote Brusselse stations aandoet, maar allemaal kleine stationnetjes bedient.
Hoewel de halte al officieel geopend is, zijn de laatste werkzaamheden nog aan de gang. Zo moeten de perrons nog verlengd worden waardoor ook reizigers op langere treinen overal in en uit kunnen stappen.
De gemeente Ukkel was al langer vragende parij voor de inrichting van station Diesdelle. De halte wordt nu verwezenlijkt dankzij een financiering van Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de Brusselse en de federale regering.
In 2016 zal het GEN acht nieuwe spoorlijnen naar Brussel tellen. De bedoeling van het net is meer en frequentere treinverbindingen met Brussel te voorzien vanuit Wallonië en Vlaanderen en uiteindelijk het autoverkeer van en naar Brussel hierdoor te verminderen.
© FM Brussel