liberalisering van het spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Je hebt me bijna van mijn stoel doen vallen. De VRT van een hoog niveau?
Een nadeel van in het "buitenland" wonen is dat je ook blootgesteld wordt aan de media in andere landen. En dan merk je hoe belabberd (en vooral, hoe vooringenomen) de VRT en de rest van de Vlaamse pers is.
De Standaard was ooit een kwaliteitskrant, maar komt tegenwoordig nog niet eens meer tot aan de enkels van een krant als de Neue Zürcher Zeitung.
Het begint een beetje een grijsgedraaide plaat te worden dat men steevast van zijn berg afdaalt om te komen verkondigen dat alles in het buitenland (en dan vooral Zwitserland, natuurlijk) toch zoveel beter is. Ik zie er niet meteen de meerwaarde van in, buiten dan persoonlijke triomf? Ik begrijp ook niet goed de relevantie van de vergelijking met de buitenlandse pers om al dan niet subsidies in het eigen land te bepleiten?
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door K V B »

Junkie88 schreef: Hoe kun je trouwens neutraal berichten als het rechtse spectrum al 3 decennia lang zich in de absurditeit aan het werken is.
Q.E.D zou ik zeggen...
Dat je dit denkt zegt inderdaad veel over de vooringenomenheid van de bronnen waar je je kennis over de VS vandaan haalt.
De Standaard haalt wel een hoog niveau, zeker op vlak van politieke verslaggeving. De Morgen ook.
De Standaard is al lang niet meer wat het bijvoorbeeld 30 jaar geleden was. Een van de problemen is dat de pers allemaal geld van de overheid krijgt, en daarom het niet meer aandurft echt nog kritisch te zijn tegenover de overheid...

DE KEW uitzenden is wel noodzakelijk. Het is een wedstrijd met een enorm prestige, het is in België & het stelt cultuur van hoog niveau ten toon aan iedereen die het wil, gratis. Er is al zo weinig plaats voor cultuur met een grote C.
Sorry hoor. Ik kijk ook graag naar de KEW, maar waarom die niet gewoon op youtube zetten. Het is juist omdat een kleine intellectuele minderheid die graag doet alsof hun idee van wat hoogstaand is universeel is de VRT beheerst dat die KEW uitgezonden wordt, terwijl er toch niet veel naar kijken.
Ik kijk overigens al lang geen TV meer, want er wordt toch nooit dat uitgezonen wat ik wil zien op een moment dat ik wil kijken.
Junkie88

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Junkie88 »

Heel even reageren omdat ik het niet kan laten.
1. Real Clear Politics is mijn belangrijkste bron. Een conservatieve nieuwsverzamelsite. Ik lees uiteraard ook The Daily Kos en FiveThirtyEight en nog veel meer.
2. 30 jaar geleden zat dS in het slop. Er zat ook nog een sterk CVP-geurtje aan de krant. Qua neutraliteit & diversiteit van verslaggeving is het nu beter.
3. Soms moet je opvoedende tv aanbieden als openbare zender (dat is mijn mening). Dasal. Als jij dat niet vindt, ok, dan verschillen we van mening.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Hogersluys »

K V B schreef: De Standaard is al lang niet meer wat het bijvoorbeeld 30 jaar geleden was. Een van de problemen is dat de pers allemaal geld van de overheid krijgt, en daarom het niet meer aandurft echt nog kritisch te zijn tegenover de overheid...
Sorry maar dat slaat nergens op. De Standaard krijgt nauwelijks geld van de overheid. Bovendien moet je De Standaard maar eens wat beter raadplegen om te zien dat ze zich regelmatig wél kritisch uitlaten over het overheidsbeleid.
dentheo
Berichten: 8179
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door dentheo »

Hoe zit dat eigenlijk met het geld voor de pers iemand getallen of lijstje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door kika »

Cijfers lopen uiteen tussen de 120 en 224 tot 300 miljoen euro wat naar de post gaat puur en alleen om kranten en weekbladen uit te reiken. Dat is dus exclusief vergoedingen voor speciale reportages of geld dat via-via wordt uitgereikt of via bvb. Fonds Pascal Decroox (hoewel dat naar individuele projecten/journalisten gaat, profiteren merendeels gevestigde media van goedkopere kwaliteitswerken).

Het is niet omdat er af en toe een licht kritisch artikel over bepaalde overheden of haar projecten gaat, dat het allemaal rozegeur en maneschijn is. Het volstaat om een kop koffie te drinken met journalisten met een ietwat langere carrière om onfrisse verhalen te horen over o.a. Christian Van Thillo en zijn invloeden op het perswezen.

In grote lijnen volg ik KVB's mening over de Belgische media en cultuur, hoewel ik heb ook geen hoge dunk van bvb. de Nederlandse of Duitse pers. Sowieso lijkt het voor mij persoonlijk verstandiger om me niet te verliezen in deze discussie, die voer ik misschien beter niet op internet :D

Spoorwegen:
retard schreef:Ik heb zelf ook in Duitsland op die (nogal trage) L-treinen gezeten, en dat valt redelijk redelijk goed mee. Het enige natuurlijk is dat we omwille van de privatisering, vier biljetten moesten kopen, en dit alleen omdat we van het ene Bundesland naar het andere moesten.
Omdat je van het ene Verkehrsverbund naar het andere ging of voordelige tickets wilde gebruiken. Niet direct gerelateerd aan liberalisering, maar ik geef je gelijk dat het niet goed is: die informatie moet gewoon openbaar zodat o.a. private (ticket of reisinfo)partijen die kunnen gebruiken om je degelijke info te geven en je zelf niet ieder detail hoeft te weten zonder direct de hoofdprijs te moeten betalen. In Duitsland kan je trouwens nog steeds kaartjes kopen van station x naar y, maakt niet uit wie ze uitbaat. Kost helaas vaak wat meer. Het zou vergelijkbaar zijn met een buzzy pass, go pass en 2 voordelige tickets van MIVB en TEC te gebruiken, gewoon omdat je toevallig door 4 verschillende gebieden komt, of op 4 voertuigen uitgebaat door andere maatschappijen, waarbij je eventueel ook 1 veel duurder ticket zou kunnen hebben. Niet vergeten dat je met 1 ticket méér rechten hebt (o.a. qua aansluitingen en vertragingen). Dat is dus een goed voorbeeld van waarmee je rekening kan houden tijdens liberalisering en/of regionalisering: wat voor kader schep je, wat wil je voor de reiziger en welke vrijheden krijgen de vervoerders?
dentheo
Berichten: 8179
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door dentheo »

Volgens mij gaat er ook rechtstreeks geld naar de kranten....
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door kika »

Ik ben in België nog nooit openbaarheid van bestuur tegengekomen, je zal dus zelf mogen tellen:
- 0% btw
- gratis treinreizen
- tolvrij papier
- advertentieovereenkomsten tussen overheid en pers (schattingen zitten meestal in de tientallen miljoenen)
- VTM Jeugdjournaal kreeg (krijgt?) ook een kwart miljoen
- Raad voor journalistiek, Vlaamse mediaregulator en nog zo'n club krijgen ook enkele honderdduizenden euro's
- 'gemeenschappelijke opleidingsprojecten'
-...

Hoe dat met Hogersluys' "nauwelijks" valt te rijmen, is mij ook een raadsel, toegegeven bovenstaande gaat over pers over het algemeen, niet DS specifiek, ook ken ik hun budgetten niet, is dit een peuleschil of gaat het over een existentiële bijdrage? Enfin, wat mij betreft, steken ze dat geld maar in een gezond spoorbedrijf :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Steven »

een kleine suggestie, dit is een spoorwegforum, als jullie een babbeltje over "kranten" willen houden is er misschien een ander forum :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door kika »

Om weer even in te gaan op het bericht dat de NS 'amper' haar hoofd boven water zou kunnen houden: het afgelopen halfjaar heeft het bedrijf een winst geboekt van 147 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 108 miljoen. Goed er zijn enkele eenmalige opbrengsten en geen tegenvallers, maar het lijkt er sterk op dat de belangrijkste reden waarom ze zeggen dat het allemaal 'onzeker' is en 'moeilijk op langere termijn' haar belangrijkste geldschieter en tevens aandeelhouder te zijn. Het speelt inderdaad zeker mee dat NS verschillende afdelingen heeft (witwaskantoor in Ierland, Qbuz, broodjeszaken, vastgoedspeelgoed,...), maar de openheid daarover is soms ver te zoeken. Ook dat vind ik een prima denkoefening van wat voor soort spoorliberalisering je eventueel wilt, als pakweg Veolia de vuilnisbakjes leegt op de Belgische sporen (stations en treinen), boeit niemand dat, maar als de NMBS vennootschappen zou gaan oprichten in Ierland omwille van belastingvoordelen, zijn er vast minder mensen blij mee. Daarom vind ik het belangrijk dat er vrij strikte eisen zijn aan de vervoerders en infrabeheerders. Vrolijk word ik niet van neonreclame of superdure plastic sandwiches, maar dat is bijzaak.

Had er nog iemand argumenten tegen het uitbesteden van specifieke lijnen aan harde condities (halfuurdiensten, weekendregeling etc.), behalve dat de halve NMBS op haar achterpoten zou staan?
wbrm
Berichten: 411
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door wbrm »

kika schreef:Het speelt inderdaad zeker mee dat NS verschillende afdelingen heeft (witwaskantoor in Ierland, Qbuz, broodjeszaken, vastgoedspeelgoed,...), maar de openheid daarover is soms ver te zoeken. Ook dat vind ik een prima denkoefening van wat voor soort spoorliberalisering je eventueel wilt, als pakweg Veolia de vuilnisbakjes leegt op de Belgische sporen (stations en treinen), boeit niemand dat, maar als de NMBS vennootschappen zou gaan oprichten in Ierland omwille van belastingvoordelen, zijn er vast minder mensen blij mee.
Alsof de huidige spoorwegen transparant zijn... :lol:
kika schreef:Had er nog iemand argumenten tegen het uitbesteden van specifieke lijnen aan harde condities (halfuurdiensten, weekendregeling etc.), behalve dat de halve NMBS op haar achterpoten zou staan?
Wanneer zal half de NMBS NIET op haar achterpoten staan?
Ik bedoel, de vakbonden maken verandering zo moeilijk, de zaak failliet laten gaan (...Sabena) is de enige optie.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door kika »

wbrm schreef:
kika schreef:Had er nog iemand argumenten tegen het uitbesteden van specifieke lijnen aan harde condities (halfuurdiensten, weekendregeling etc.), behalve dat de halve NMBS op haar achterpoten zou staan?
Wanneer zal half de NMBS NIET op haar achterpoten staan?
Ik bedoel, de vakbonden maken verandering zo moeilijk, de zaak failliet laten gaan (...Sabena) is de enige optie.
Eerlijkheidshalve zal je ook moeten toegeven dat in ieder geval hier op het forum meer genuanceerde mensen rondlopen, die voor de NMBS werken. Maar het is een feit dat de vakbonden zeer machtig zijn.
dentheo
Berichten: 8179
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door dentheo »

Vandaag aangekregen nr 200 van Today's Railways met overzicht van de evolutie van de spoorwegen in Europa in die 18 jaar.
Waarin zowel evolutie hoge snelheid, locomotieven , liberalisering, regionaal vervoer, vracht... EEG directieven enz.
Altijd interessant.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie