NMBS en HSA onderhandelen nog maar een jaar of 10 over hun commerciële overeenkomst en hadden er dan ook pas onlangs eentje aan minister Schultz voorgelegd. Omdat die niet voldeed aan wat was afgesproken in de concessie, keurde Schultz die geheel tegen de verwachting van de spoorwegen af. Aangezien die toch wel graag op 9 december zouden starten met de Fyra, hebben ze net vorige week een tweede versie voorgelegd die naar het schijnt wel aanvaard zou worden. Ik vermoed dat ze volgende week de definitieve goedkeuring verwachten en dan dus ook de reservering kunnen openen.
De tweede versie is vorige week dinsdag opgestuurd en de verwachting van de spoorwegen was dat het akkoord nog vorige week gegeven zou worden. Aangezien er nog steeds geen tickets te koop zijn en zowel NS Hispeed als NMBS communiceren met "we weten nog niets meer", neem ik aan dat dat niet gebeurd is.
Afgaande op de publiek bekende informatie:
- NMBS wil 8x per dag Breda - Antwerpen rijden naast de Fyra Brussel, de afspraak uit 2005 is Den Haag - Breda - Brussel
- NMBS wil gecompenseerd worden voor verliezen (11,4 miljoen euro per jaar in het volgens NMBS meest gunstige scenario) op eerder genoemde verbinding, en stelt nu voor dat de Nederlandse staat voor de helft hieraan meebetaalt. Ik denk niet dat Nederland daarop zit te wachten, er zijn al genoeg financiële perikelen in Nederland en Europa (denk Griekenland, begrotingstekort) en Nederland verliest iedere dag al tonnen op die HSL.
- NMBS wil nog steeds een bankgarantie van de Nederlandse Staat
Schultz heeft eerder aangegeven dat ze in principe wel akkoord wil gaan met de bankgarantie, mits de andere afspraken uit 2005 zouden worden nageleefd. Er is nog steeds geen Den Haag - Breda - Brussel, en meebetalen aan de verliezen van de NMBS is eveneens geen afspraak. Long story short: ik denk niet dat Schultz (of haar vervanger voor OV-zaken, Mansveld) akkoord kunnen gaan met deze tweede versie van de samenwerkingsovereenkomst.
rvdborgt schreef:keurde Schultz die geheel tegen de verwachting van de spoorwegen af. Aangezien die toch wel graag op 9 december zouden starten met de Fyra, hebben ze net vorige week een tweede versie voorgelegd die naar het schijnt wel aanvaard zou worden. Ik vermoed dat ze volgende week de definitieve goedkeuring verwachten en dan dus ook de reservering kunnen openen.
Zo, een politiekster die helemaal zelfstandig een keer niet alles accepteert van de spoorwegen, wat een lef. Ik verwacht geen (permanente) goedkeuring maar een gedoogconstructie of tijdelijke goedkeuring. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de volgende aflevering in deze soap.
Dan zal het nog druk worden in die Fyra... ik denk dat voor veel reizigers een wat langere rit (via Breda) aantrekkelijker is dan het voorgestelde prijsmodel voor de directe trein.
FLV-FGSP schreef:Die dienst op Breda komt pas in april of juni.
Oei oei oei, laat de Nederlandse politici dat maar niet horen, anders blokkeren ze Amsterdam - Brussel zolang de dienst van/naar Breda nog niet op punt staat.
FLV-FGSP schreef:Die dienst op Breda komt pas in april of juni.
Oei oei oei, laat de Nederlandse politici dat maar niet horen, anders blokkeren ze Amsterdam - Brussel zolang de dienst van/naar Breda nog niet op punt staat.
Nou jaa, ze kunnen het eigenlijk wel weten. HSA en de minister hebben duidelijk gezegd dat de treindienst er kan komen 4 maanden nadat er een overeenkomst over is bereikt. Die overeenkomst is er nog steeds niet. Als die er eind deze maand misschein wel is, dan wordt het al eind maart voor de start van Breda - Antwerpen. Een begin met het reguliere wijzigingsblad van begin april ligt dan voor de hand.
Ik ben vandaag op de Beneluxtrein uitgenodigd voor een proefrit Amsterdam-Brussel-Amsterdam van de Fyra op 1 december
Naast de foldertjes met Fyra-propaganda zaten ze vandaag ook Fyrasnoepjes uit de delen. De helft met een Fyra logo, de helft rechtstreeks uit de winkel met een Hema logo erop
In Nederland is een keer een V250 ingezet in de Beneluxtrein als vervangend materieel op Amsterdam - Roosendaal. Tussen Schiphol en Rotterdam is deze zelfs over de HSL gegaan, i.v.m. vertraging ofzo. Het was niet gepland maar kwam toevallig zo uit.