NMBS belooft snellere info over vertragingen
NMBS belooft snellere info over vertragingen
NMBS belooft snellere info over vertragingen
9 november 2011
BRUSSEL - Computers voor de treinbegeleiders, smartphone-applicaties voor reizigers en flatscreens in nieuwe treinen. Met die nieuwe snufjes wil de NMBS vanaf 2012 de klanten beter informeren als alles in het honderd loopt.
27 juni 2011 staat bij de NMBS in het geheugen gegrift. Het was de dag dat duizenden dagjestoeristen op de terugweg van de kust urenlang vastzaten in snikhete treinen na een combinatie van problemen. Grootste bron van ergernis was die avond het totale gebrek aan informatie.'We wisten door alle pannes en omleidingen zelf niet meer goed waar onze treinen waren', zegt Sabin S'heeren, reizigersdirecteur van de NMBS. 'Er liepen zoveel telefoontjes binnen van onze treinbegeleiders, het was totale chaos. Geen enkele trein reed zoals gepland, onze reizigersdispatching deed alles manueel. En daardoor konden we onze mensen ook niet meer de juiste informatie sturen.'
Waardeloze sms-dienst
De NMBS heeft de afgelopen maanden de ene na de andere vergadering belegd en ook groepen reizigers uitgenodigd om te vragen hoe het beter kan. De oplossing? Een gecentraliseerd softwaresysteem, waardoor iedereen voortdurend over de meest recente informatie beschikt.
Bij grote drama's is het belangrijk dat de informatie centraal beheerd wordt', zegt S'heeren. 'We hadden al langer een sms-dienst voor vertragingen en 183.000mensen hebben onze realtime routeplanner op hun smartphone, maar bij zware incidenten waren die waardeloos.'
Het zijn de detectiesystemen van spoorwegnetbeheerder Infrabel, bedoeld om door te seinen waar treinen zich bevinden, die de informatie zullen aanleveren. Als er verder op de spoorlijn een trein in panne staat, krijgen de treinbegeleiders daar de recentste informatie over via de draagbare computer waarmee ze nu al biljetten kunnen verkopen. En speciale flatscreens in nieuwe treinen berekenen op basis van de incidenten en de omleiding hoe lang het nog duurt voor u met de trein ter bestemming bent.
De treinbegeleiders krijgen ook bijscholing over hoe ze best communiceren bij incidenten. 'Als een trein stil staat, krijgt u voortaan binnen de drie minuten informatie', belooft S'heeren.
Bron: De Standaard
flatscreens in nieuwe treinen? hoe komt het dat ik dat niet geloof? IK heb nog nooit over flatscreens gehoord in de Desiro's.
9 november 2011
BRUSSEL - Computers voor de treinbegeleiders, smartphone-applicaties voor reizigers en flatscreens in nieuwe treinen. Met die nieuwe snufjes wil de NMBS vanaf 2012 de klanten beter informeren als alles in het honderd loopt.
27 juni 2011 staat bij de NMBS in het geheugen gegrift. Het was de dag dat duizenden dagjestoeristen op de terugweg van de kust urenlang vastzaten in snikhete treinen na een combinatie van problemen. Grootste bron van ergernis was die avond het totale gebrek aan informatie.'We wisten door alle pannes en omleidingen zelf niet meer goed waar onze treinen waren', zegt Sabin S'heeren, reizigersdirecteur van de NMBS. 'Er liepen zoveel telefoontjes binnen van onze treinbegeleiders, het was totale chaos. Geen enkele trein reed zoals gepland, onze reizigersdispatching deed alles manueel. En daardoor konden we onze mensen ook niet meer de juiste informatie sturen.'
Waardeloze sms-dienst
De NMBS heeft de afgelopen maanden de ene na de andere vergadering belegd en ook groepen reizigers uitgenodigd om te vragen hoe het beter kan. De oplossing? Een gecentraliseerd softwaresysteem, waardoor iedereen voortdurend over de meest recente informatie beschikt.
Bij grote drama's is het belangrijk dat de informatie centraal beheerd wordt', zegt S'heeren. 'We hadden al langer een sms-dienst voor vertragingen en 183.000mensen hebben onze realtime routeplanner op hun smartphone, maar bij zware incidenten waren die waardeloos.'
Het zijn de detectiesystemen van spoorwegnetbeheerder Infrabel, bedoeld om door te seinen waar treinen zich bevinden, die de informatie zullen aanleveren. Als er verder op de spoorlijn een trein in panne staat, krijgen de treinbegeleiders daar de recentste informatie over via de draagbare computer waarmee ze nu al biljetten kunnen verkopen. En speciale flatscreens in nieuwe treinen berekenen op basis van de incidenten en de omleiding hoe lang het nog duurt voor u met de trein ter bestemming bent.
De treinbegeleiders krijgen ook bijscholing over hoe ze best communiceren bij incidenten. 'Als een trein stil staat, krijgt u voortaan binnen de drie minuten informatie', belooft S'heeren.
Bron: De Standaard
flatscreens in nieuwe treinen? hoe komt het dat ik dat niet geloof? IK heb nog nooit over flatscreens gehoord in de Desiro's.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
in de Desiro heb ik al zeker 2 flatscreens gezien. Er staat er alvast eentje in eerste klasse.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Misschien kunnen ze eens beginnen met op alle haltes minstens een scherm voorzien met real time informatie?
Zo weten reizigers daar ook wanneer de trein vertraging heeft of niet komt, want net in die stations wordt vaak niets omgeroepen (wanneer het over een kleine vertraging gaat) of weer vergeten ...? Maandag werd er weeral niets omgeroepen op de stations van Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee van vertraagde of afgeschafte treinen ten gevolge van problemen met de bovenleiding in Nijlen. Dit terwijl er in Lier een omroeper zit die enkel Lier omroept... Een omroepbericht met melding van vertraagde en afgeschafte treinen en alternatieven is toch wel het minste. De mensen weten van niets op het perron en zien enkel andere treinen (IC/IR) voorbij rijden...
Op de treinen vind ik de schermen minder nodig, omdat de meeste treinbegeleiders goed en voldoende aankondigingen doen.
Zo weten reizigers daar ook wanneer de trein vertraging heeft of niet komt, want net in die stations wordt vaak niets omgeroepen (wanneer het over een kleine vertraging gaat) of weer vergeten ...? Maandag werd er weeral niets omgeroepen op de stations van Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee van vertraagde of afgeschafte treinen ten gevolge van problemen met de bovenleiding in Nijlen. Dit terwijl er in Lier een omroeper zit die enkel Lier omroept... Een omroepbericht met melding van vertraagde en afgeschafte treinen en alternatieven is toch wel het minste. De mensen weten van niets op het perron en zien enkel andere treinen (IC/IR) voorbij rijden...
Op de treinen vind ik de schermen minder nodig, omdat de meeste treinbegeleiders goed en voldoende aankondigingen doen.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
In Merode is het me ook al 2 maal voorgevallen dat mijn afgeschafte trein totaal niet werd omgeroepen. Normaal gebeurd het omroepen via de op voorhand ingesproken stemmen (de naam van het systeem ontglipt me momenteel), maar het blijft altijd muisstil in het geval van een afschaffing
In plaats van een scherm met live-informatie ben ik eerder te vinden om op elk perron van de kleinere stations ten minste een lichtkrant te zetten (die dingen waar woorden meestal naar links doorschuiven) met enkel de informatie van wat de volgende trein is en hoe laat hij verwacht wordt. Het hoeven niet die dure grote bakken te zijn die in de grotere stations ophangen. Zo'n lichtkrant met 1 of 2 lijnen lijkt me al meer dan voldoende om zeer veel informatie over te brengen naar de reiziger en lijkt me pakken goedkoper.
In plaats van een scherm met live-informatie ben ik eerder te vinden om op elk perron van de kleinere stations ten minste een lichtkrant te zetten (die dingen waar woorden meestal naar links doorschuiven) met enkel de informatie van wat de volgende trein is en hoe laat hij verwacht wordt. Het hoeven niet die dure grote bakken te zijn die in de grotere stations ophangen. Zo'n lichtkrant met 1 of 2 lijnen lijkt me al meer dan voldoende om zeer veel informatie over te brengen naar de reiziger en lijkt me pakken goedkoper.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Volgens mij moet je niet op 1 paard wedden, maar op al die verschillende manieren informeren. Sommigen kunnen niet (goed) lezen, anderen niet goed horen. Mensen op trein of in het station hebben allebei net zo goed recht op goede informatie. En dan mag http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=9490 zoiets natuurlijk ook niet!
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Een LCD monitor is anders spotgoedkoop tegenwoordig.Glodenox schreef: In plaats van een scherm met live-informatie ben ik eerder te vinden om op elk perron van de kleinere stations ten minste een lichtkrant te zetten (die dingen waar woorden meestal naar links doorschuiven) met enkel de informatie van wat de volgende trein is en hoe laat hij verwacht wordt. Het hoeven niet die dure grote bakken te zijn die in de grotere stations ophangen. Zo'n lichtkrant met 1 of 2 lijnen lijkt me al meer dan voldoende om zeer veel informatie over te brengen naar de reiziger en lijkt me pakken goedkoper.
Het systeem dat men alhier in Bern toepast is de eenvoud zelve: Een monitor, met een compacte computer en een webbrowser die gewoon telkens weer dezelfde webpagina opvraagt. Die wordt dan gekoppeld aan een GSM modem. Kostprijs aan materiaal waarschijnlijk nog geen 1000 euro.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
U bedoelt PIDAAS. Het probleem van het niet aankondigen van afgeschafte treinen is bekend en de operator probeert in dat geval dat manueel te doen maar dat is niet altijd mogelijk.Glodenox schreef:In Merode is het me ook al 2 maal voorgevallen dat mijn afgeschafte trein totaal niet werd omgeroepen. Normaal gebeurd het omroepen via de op voorhand ingesproken stemmen (de naam van het systeem ontglipt me momenteel), maar het blijft altijd muisstil in het geval van een afschaffing
Begin december komt er een nieuwe versie waarbij dat probleem opgelost zou moeten zijn.
Deze kan ook schermen aansturen, de installatie van schermen op L26 is in onderzoek ( vooral hoe maken we ze absoluut diefstal en vandalisme bestendig).
Midden december volgen Schaarbeek, Haren Zuid, Bockstael, Jette en Sint Agatha Berchem.
Midden januari volgt Brussel-Noord, begin maart Brussel-Centraal en Brussel-Congres.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Mja, inderdaad. Maar het lijkt me net iets moeilijker om zo'n scherm te beschermen tegen vandalisme dan een lichtkrant. Maar op een LCD kan natuurlijk een pak meer informatie gezet worden.K V B schreef:Een LCD monitor is anders spotgoedkoop tegenwoordig.
Het systeem dat men alhier in Bern toepast is de eenvoud zelve: Een monitor, met een compacte computer en een webbrowser die gewoon telkens weer dezelfde webpagina opvraagt. Die wordt dan gekoppeld aan een GSM modem. Kostprijs aan materiaal waarschijnlijk nog geen 1000 euro.
De kosten zullen inderdaad vrij laag zijn. 1000 euro zal waarschijnlijk net te weinig zijn voor een beschermende kast rond het systeem te zetten, maar ver zal je er niet naast zitten.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Absoluut zal nooit lukken, inzetten op goedkoop en makkelijk onderdelen te vervangen is beter.Kristofke schreef: Begin december komt er een nieuwe versie waarbij dat probleem opgelost zou moeten zijn.
Deze kan ook schermen aansturen, de installatie van schermen op L26 is in onderzoek ( vooral hoe maken we ze absoluut diefstal en vandalisme bestendig.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Zulke schermen zijn nooit goedkoop.
Elk van de platte schermen die je in stations ziet is een scherm met een computer. Het is niet zo dat het zoals thuis een TV scherm is dat met een kabel gevoed wordt. Elk scherm krijgt via een dataverbinding informatie die de computer verwerkt en dan weergeeft op het scherm. Bovendien moeten de schermen werken in extreme omstandigheden van -20 graden tot +35 graden.
Zulke platte schermen veeg je niet met enkele duizenden euro's uit.
Elk van de platte schermen die je in stations ziet is een scherm met een computer. Het is niet zo dat het zoals thuis een TV scherm is dat met een kabel gevoed wordt. Elk scherm krijgt via een dataverbinding informatie die de computer verwerkt en dan weergeeft op het scherm. Bovendien moeten de schermen werken in extreme omstandigheden van -20 graden tot +35 graden.
Zulke platte schermen veeg je niet met enkele duizenden euro's uit.
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Misschien moet je daarom zulke schermen NIET zetten.
Die looplichtjes in England lijken sterk op die looplichtjes die je in etalages ziet staan.
Twee lijntjes en "lichtend" ook als de zon erop schijnt... daar kan geen enkel vlak scherm tegenop
Die looplichtjes in England lijken sterk op die looplichtjes die je in etalages ziet staan.
Twee lijntjes en "lichtend" ook als de zon erop schijnt... daar kan geen enkel vlak scherm tegenop
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Is dat dan een computerstem dat gaat omroepen in die stations.Kristofke schreef:U bedoelt PIDAAS. Het probleem van het niet aankondigen van afgeschafte treinen is bekend en de operator probeert in dat geval dat manueel te doen maar dat is niet altijd mogelijk.Glodenox schreef:In Merode is het me ook al 2 maal voorgevallen dat mijn afgeschafte trein totaal niet werd omgeroepen. Normaal gebeurd het omroepen via de op voorhand ingesproken stemmen (de naam van het systeem ontglipt me momenteel), maar het blijft altijd muisstil in het geval van een afschaffing
Begin december komt er een nieuwe versie waarbij dat probleem opgelost zou moeten zijn.
Deze kan ook schermen aansturen, de installatie van schermen op L26 is in onderzoek ( vooral hoe maken we ze absoluut diefstal en vandalisme bestendig).
Midden december volgen Schaarbeek, Haren Zuid, Bockstael, Jette en Sint Agatha Berchem.
Midden januari volgt Brussel-Noord, begin maart Brussel-Centraal en Brussel-Congres.
Hopelijk even duidelijk en goed zoals in Salzburg daar komt zelf geen speker meer ts
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen
Nee, dat zijn op voorhand ingesproken berichten. En ik heb al verscheidene berichten gehoord waarbij ik verbaasd was dat deze op voorhand ingesproken waren, dus er zijn wel veel situaties voorzien. Vandaar dat het me bizar leek dat er niets werd omgeroepen bij een afschaffing, maar ik ben hoopvol voor de nieuwe versie.trainspotterstef schreef:Is dat dan een computerstem dat gaat omroepen in die stations.
Hopelijk even duidelijk en goed zoals in Salzburg daar komt zelf geen speker meer ts