Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

In welk jaar zal de opening zijn van HSL-ZUID

2009
10
26%
2010
11
29%
2011
14
37%
Er komt geen HSL
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Infra_speed

Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Infra_speed »

Ik zou graag willen weten van iemand die mij kan vertellen wanneer de HSL-ZUID van Amsterdam naar Brussel zal rijden op het speciale HSL-spoor.
In mei gaat HSA/ Pro Rail proefrijden op het HSL-spoor in Nederland, maar wanneer word het traject opgeleverd?
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door FLV-FGSP »

Heel de lijn is opgeleverd, in Nederland in oktober, in België in december. Alleen is geen enkele spoorwegonderneming momenteel klaar om erover te rijden.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door rvdborgt »

Infra_speed schreef:Ik zou graag willen weten van iemand die mij kan vertellen wanneer de HSL-ZUID van Amsterdam naar Brussel zal rijden op het speciale HSL-spoor.
In mei gaat HSA/ Pro Rail proefrijden op het HSL-spoor in Nederland, maar wanneer word het traject opgeleverd?
Het traject IS al opgeleverd (Nederlands deel begin oktober, Belgisch deel eind december). De vervoerders hebben echter nog steeds geen toegelaten materieel.
Wat betreft de startdatum van de verschillende treindiensten:
Antwerpen - Brecht: NMBS hoopt 14 juni, als alles goed gaat.
Amsterdam - Rotterdam: HSA hoopt "in de loop van 2009".
Amsterdam - Brussel: HSA en NMBS hopen "in de loop van 2010", maar dat zou wel eens eind 2010 kunnen worden.
Amsterdam - Parijs (Thalys): normaliter 13 december 2009.

Over het in dienst nemen van de nieuwe treinstellen van AnsaldoBreda durft niemand meer uitspraken te doen. "Eerst zien, dan geloven" is meer het motto volgens mij.

Groetjes,
Rian
pietje

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef:Het traject IS al opgeleverd (Nederlands deel begin oktober, Belgisch deel eind december). De vervoerders hebben echter nog steeds geen toegelaten materieel.
Wat betreft de startdatum van de verschillende treindiensten:
Antwerpen - Brecht: NMBS hoopt 14 juni, als alles goed gaat.
Amsterdam - Rotterdam: HSA hoopt "in de loop van 2009".
Amsterdam - Brussel: HSA en NMBS hopen "in de loop van 2010", maar dat zou wel eens eind 2010 kunnen worden.
Amsterdam - Parijs (Thalys): normaliter 13 december 2009.

Over het in dienst nemen van de nieuwe treinstellen van AnsaldoBreda durft niemand meer uitspraken te doen. "Eerst zien, dan geloven" is meer het motto volgens mij.

Groetjes,
Rian
Bedoel je nu dat de dienst Amsterdam-Brussel wel over de HSL gaat, maar dat het nog niet zeker is dat dit met Albatrossen gaat zijn?
Of hoe moet ik het zien dat deze verbinding in 2010 in dienst komt, maar dat niemand durft te voorspellen wanneer de Albatrossen in dienst komen?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:
rvdborgt schreef:Wat betreft de startdatum van de verschillende treindiensten:
Amsterdam - Brussel: HSA en NMBS hopen "in de loop van 2010", maar dat zou wel eens eind 2010 kunnen worden.

Over het in dienst nemen van de nieuwe treinstellen van AnsaldoBreda durft niemand meer uitspraken te doen. "Eerst zien, dan geloven" is meer het motto volgens mij.
Bedoel je nu dat de dienst Amsterdam-Brussel wel over de HSL gaat, maar dat het nog niet zeker is dat dit met Albatrossen gaat zijn?
Dat heb je goed begrepen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Bedoel je nu dat de dienst Amsterdam-Brussel wel over de HSL gaat, maar dat het nog niet zeker is dat dit met Albatrossen gaat zijn?
Of hoe moet ik het zien dat deze verbinding in 2010 in dienst komt, maar dat niemand durft te voorspellen wanneer de Albatrossen in dienst komen?
Het was toch al een tijdje de bedoeling om met traxxen over de HSL te slenteren? :)
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door giuseppe »

Vraag me eigenlijk alleen af of dat wel kan eens de Thalys met 300 km/u rijdt, kan me niet voorstellen dat de deuren van het ICR op dit snelheidsverschil zijn berekend.
Infra_speed

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Infra_speed »

bedankt allemaal voor jullie reactie!

Maar zijn de problemen rond de ERMTS opgelost? In een Regionale krant (BN/De Stem) stond namelijk een artikel dat ze nog problemen hebben rond Lage Zwaluw (NL) voor de HSL-brug over het Hollandsche Diep.

Eind 2005 was bekend dat NMBS samen met HSA-(nu NS Hispeed) een gezamelijke order heeft geplaatst bij treinenfabrikant Ansaldobreda (lelijke treinen trouwens persoonlijk). Dit bedrijf kan de treinstellen niet leveren voor de opening in december 2007. (2 jaar vertraagd) Dit heeft gevolgd dat HSA treinstellen zou gaan leasen bij Angel Trains, een leasemaatschapij in Engeland. Gaat overgens alleen over het leasen van locomotieven. Ik heb namelijk nog geen Angel traxx gezien op het HSL-spoor als de lijn daadwerkelijk is opgeleverd. Mijn conclussie is dat Siemens aan Nederlandse zijde nog steeds problemen heeft met de ERMTS en dat is de reden dat we geen treinen zien.

Mijn poll was eigenlijk verkeerd. Kon beter zetten wanneer er een HSL-trein gaat rijden op het spoor. :oops:
Sander

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Sander »

giuseppe schreef:Vraag me eigenlijk alleen af of dat wel kan eens de Thalys met 300 km/u rijdt, kan me niet voorstellen dat de deuren van het ICR op dit snelheidsverschil zijn berekend.
Jazeker, er zijn in 2007 drukproeven gehouden met een Zwitserse Re 482+ICR-rijtuigen en een Thalys op volle snelheid.
Hans

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Hans »

Infra_speed schreef:Dit heeft gevolgd dat HSA treinstellen zou gaan leasen bij Angel Trains, een leasemaatschapij in Engeland. Gaat overgens alleen over het leasen van locomotieven. Ik heb namelijk nog geen Angel traxx gezien op het HSL-spoor als de lijn daadwerkelijk is opgeleverd.
Op L4 zijn wel testritten geweest met de traxxen, maar idd wegens problemen met de ETCS kan er geen reguliere dienst gedaan worden. Ik ken de details niet, maar ergens in deze topics staat nog wel meer :Never ending story met HSL4, Noorderkempen Brecht !!!!!, Stelling: HSL Zuid.

Ik denk dat verder niemand nog een datum durft te voorspellen. Hoewel men een van deze weken de eerste V250 verwacht, heb ik ergens vernomen. Laten we hopen dat deze meteen ook gaat mogen blijven.
Infra_speed

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Infra_speed »

Hans schreef:
Infra_speed schreef:Dit heeft gevolgd dat HSA treinstellen zou gaan leasen bij Angel Trains, een leasemaatschapij in Engeland. Gaat overgens alleen over het leasen van locomotieven. Ik heb namelijk nog geen Angel traxx gezien op het HSL-spoor als de lijn daadwerkelijk is opgeleverd.
Op L4 zijn wel testritten geweest met de traxxen, maar idd wegens problemen met de ETCS kan er geen reguliere dienst gedaan worden. Ik ken de details niet, maar ergens in deze topics staat nog wel meer :Never ending story met HSL4, Noorderkempen Brecht !!!!!, Stelling: HSL Zuid.

Ik denk dat verder niemand nog een datum durft te voorspellen. Hoewel men een van deze weken de eerste V250 verwacht, heb ik ergens vernomen. Laten we hopen dat deze meteen ook gaat mogen blijven.
HSL-station zoals Noorderkempen (B) en Breda (NL) zullen op de lange termijn onrendabel worden voor de reizigers. Ben benieuwd welke mensen er vanaf Breda opstappen om naar Belgie of Amsterdam te komen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door rvdborgt »

Infra_speed schreef:Ik heb namelijk nog geen Angel traxx gezien op het HSL-spoor als de lijn daadwerkelijk is opgeleverd. Mijn conclussie is dat Siemens aan Nederlandse zijde nog steeds problemen heeft met de ERMTS en dat is de reden dat we geen treinen zien.
De ETCS-uitrusting van de Traxxen is van Bombardier. Bombardier heeft daar inderdaad problemen mee, maar er wordt wel degelijk proefgereden om in eerste instantie rijden onder level 1 in orde te krijgen. Zodra dat in orde is, zullen er in eerste instantie treinen van Amsterdam naar Rotterdam gaan rijden.

Groetjes,
Rian
Infra_speed

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Infra_speed »

Rian, bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp kan er op een gedeelte van het HSL-traject Rotterdam-CS- > Amsterdam-CS gereden worden voor de jaarwisseling.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door dentheo »

Infra_speed schreef:bedankt allemaal voor jullie reactie!

Maar zijn de problemen rond de ERMTS opgelost? In een Regionale krant (BN/De Stem) stond namelijk een artikel dat ze nog problemen hebben rond Lage Zwaluw (NL) voor de HSL-brug over het Hollandsche Diep.
Zou kunnen kloppen.
Door een "gelukkige" hand kreeg ik vooraf de dienstregeling van de 300km/h Thalysritten Ams, Rtd, Antw Centraal en Lille...
(Was makkelijk om op tijd in Brecht te zijn :) :) )
Daarop was duidelijk dat er tussen Rotterdam en Breda maar 200 km/h gereden werd, er is dus nog iets aan de hand....
Theo
Groeten vanop de Heide
Infra_speed

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Infra_speed »

NS Hispeed heeft al een reclame filmpje gemaakt voor de nieuwe shuttle verbinding Brussel- Amsterdam

http://www.youtube.com/watch?v=ISVf8x1ZZwo[url][/url]
Plaats reactie