Petitie voor Brussel-Zuid !
Petitie voor Brussel-Zuid !
Petitie station Brussel-Zuid
De krantenkoppen stonden er recentelijk terecht bol van: de Antwerpenaars hebben hun spectaculair vernieuwde Centraal station, de Luikenaars beschikken nu over hun hypermoderne, door Calatrava ontworpen, station Luik-Guillemins. De Brusselaars daarentegen wachten nog steeds op een HST-station die naam waardig in de “hoofdstad van Europa”.
Hoewel de aankomst van de Thalys in 1991 een katalysator had moeten worden voor de vernieuwing van het station en het opbloeien van de omliggende wijk, werd er nog amper iets ondernomen om onze hoofdstad uit te rusten met een HST-station die de stad eer aandoet. Ondertussen worden de bezoekers en pendelaars verwelkomd in een versleten, oubollig station waarvan de sfeer en uitstraling herinnert aan vroegere Oosteuropese treinstations.
Daarom vragen wij, de ondertekenaars, aan Infrabel en aan de andere dochterbedrijven van de NMBS om een volledig en architecturaal ambitieus renovatieplan, met duidelijke en strikte deadlines, voor het station Brussel-Zuid, opdat men in de toekomst allen opnieuw trots zouden kunnen zijn om de reizigers vanuit heel Europa te mogen verwelkomen in een modern en aangenaam station.
Dus: met z'n allen stemmen op deze petitie! Weg met die rottende perrons!
De krantenkoppen stonden er recentelijk terecht bol van: de Antwerpenaars hebben hun spectaculair vernieuwde Centraal station, de Luikenaars beschikken nu over hun hypermoderne, door Calatrava ontworpen, station Luik-Guillemins. De Brusselaars daarentegen wachten nog steeds op een HST-station die naam waardig in de “hoofdstad van Europa”.
Hoewel de aankomst van de Thalys in 1991 een katalysator had moeten worden voor de vernieuwing van het station en het opbloeien van de omliggende wijk, werd er nog amper iets ondernomen om onze hoofdstad uit te rusten met een HST-station die de stad eer aandoet. Ondertussen worden de bezoekers en pendelaars verwelkomd in een versleten, oubollig station waarvan de sfeer en uitstraling herinnert aan vroegere Oosteuropese treinstations.
Daarom vragen wij, de ondertekenaars, aan Infrabel en aan de andere dochterbedrijven van de NMBS om een volledig en architecturaal ambitieus renovatieplan, met duidelijke en strikte deadlines, voor het station Brussel-Zuid, opdat men in de toekomst allen opnieuw trots zouden kunnen zijn om de reizigers vanuit heel Europa te mogen verwelkomen in een modern en aangenaam station.
Dus: met z'n allen stemmen op deze petitie! Weg met die rottende perrons!
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Al lang getekend. Zelfs het vernieuwde gedeelte begint al serieuze sporen van slijtage te vertonen, al eens de losliggende of kapotte tegels geteld?
Nu hoeft er voor mij geen Luik-Guillemins gebouwd te worden om Brussel Zuid te huisvesten, maar de toestand nu is gewoon lamentabel. De omgeving eveneens, trouwens.
Nu hoeft er voor mij geen Luik-Guillemins gebouwd te worden om Brussel Zuid te huisvesten, maar de toestand nu is gewoon lamentabel. De omgeving eveneens, trouwens.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Klopt het dat er iets gepland is na de afbraak van het postgebouw?
De perrons lijken inderdaad op niets, er is wellicht de laatste 20 jaar niets meer aan verbeterd. De telefoonhokjes zonder telefoon staan er nog, zelfs de bordjes die deze aangeven heeft men nooit verwijderd. Ik vind het alleszins een mooi voorbeeld voor den Belgiek.
De perrons lijken inderdaad op niets, er is wellicht de laatste 20 jaar niets meer aan verbeterd. De telefoonhokjes zonder telefoon staan er nog, zelfs de bordjes die deze aangeven heeft men nooit verwijderd. Ik vind het alleszins een mooi voorbeeld voor den Belgiek.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Ach in Antwerpen Centraal zijn de perrons op +1 ook al vervangen sinds de indienstname....(5 jaar geleden ?)groentje schreef:Al lang getekend. Zelfs het vernieuwde gedeelte begint al serieuze sporen van slijtage te vertonen, al eens de losliggende of kapotte tegels geteld?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Dus in Antwerpen zijn de tegels vervangen, omdat ze niet voldeden. In Brussel-Zuid voldoen ze ook niet. En lapt men ze dus op, door op de plaats van de gaten wat cement te gieten...
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
In het Antwerpen was het en soort marmerkorrels in epoxymengsel tussen inox latten.... scheurden al na één week....groentje schreef:Dus in Antwerpen zijn de tegels vervangen, omdat ze niet voldeden. In Brussel-Zuid voldoen ze ook niet. En lapt men ze dus op, door op de plaats van de gaten wat cement te gieten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Antwerpen kreeg een station van 400 miljoen euro, dus moest Luik er ook een hebben van 400 miljoen euro (heeft uiteindelijk 445 miljoen euro gekost omdat men er nog wat wissels moest leggen die men was vergeten volgens Haek).
Hoe gaat men dat verdelen voor Brussel-Zuid (Brussel-Midi voor de Nederlanders) ?
Het station in twee kappen ?
Hoe gaat men dat verdelen voor Brussel-Zuid (Brussel-Midi voor de Nederlanders) ?
Het station in twee kappen ?
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Stop maar met dromen, de NMBS zal pas iets ondernemen als er een trein ontspoord, brand uitbreekt of een reiziger die uitschuift omdat het perron afbrokkelt onder een trein komt te vallen.
-
- Berichten: 3753
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Ik heb willen horen zeggen dat de gevels Fonsnylaan 47 (oud NMBS-gebouw, goeddeels verhuisd naar Hallepoortlaan en sedertdien leeg en ongebruikt) en 45 (posterijen, staat al langer leeg) geklasseerd zijn en dat daardoor alle vernieuwingsprojecten geblokkeerd zitten. Natuurlijk typisch NMBS dat men dat pas verneemt als het te laat is, en dan het niet meer weet, en dus niets doet...Dietrich schreef:Klopt het dat er iets gepland is na de afbraak van het postgebouw?
Fonsnylaan 43 is toch het nog wel gebruikte gebouw van District Brussel-Zuid, dacht ik?
Inderdaad vind ik het zeer ergerlijk dat twee grote gebouwen op zulke eersteklaslocaties gewoon staan te verkrotten. Ook de lokalen onder het spoor, die vroeger door de Posterijen werden gebruikt, staan al heel lang leeg, gewoon ongebruikt.
Maar men mag niet zeggen dat er niets gebeurt: een deel krotwoningen tussen spoor en Merodestraat zijn vervangen door kantoornieuwbouw - of dat nu echt een vooruitgang is da's een andere discussie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Hoi,
Ik heb de petitie getekend omdat ik hiermee hoop dat men EINDELIJK dat gedrocht dat Brussel Zuid is aanpakt.Dit station is een groot station onwaardig!!
Lukas
Ik heb de petitie getekend omdat ik hiermee hoop dat men EINDELIJK dat gedrocht dat Brussel Zuid is aanpakt.Dit station is een groot station onwaardig!!
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Het contrast voor een gemiddelde Brit die de Eurostarterminal uitkomt en vervolgens nog een trein naar bijv. Antwerpen moet nemen, is inderdaad wel heel groot. Alhoewel die in eigen land misschien ook niet veel gewoon is
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
naar het schijnt weet men niet goed hoe er aan te beginnen omdat bij vernieuwingswerken er zowiezo sporen wegvallen
terwijl zowel Brussel Noord als Zuid alle sporen broodnodig hebben, en ze in de toekomst steeds meer nodig zullen zijn
en dat is ook de reden waarom Brussel Zuid nog altijd all relais is ipv EBP, omdat er sommigen vinden dat er geen wisselverminderingen mogen gebeuren tussen Zuid en Centraal, welke noodzakelijk zouden zijn om over te schakelen op EBP. Overigens heb ik gemerkt dat velen dat niet erg vinden om op all relais te werken in Brussel Zuid, omdat het naar het schijnt meer mogelijkheden zou bieden voor een van de drukste treincorridors van de wereld
uiteindelijk komt het er ooit wel allemaal, maar Brussel lijkt een zeer speciaal geval te zijn
terwijl zowel Brussel Noord als Zuid alle sporen broodnodig hebben, en ze in de toekomst steeds meer nodig zullen zijn
en dat is ook de reden waarom Brussel Zuid nog altijd all relais is ipv EBP, omdat er sommigen vinden dat er geen wisselverminderingen mogen gebeuren tussen Zuid en Centraal, welke noodzakelijk zouden zijn om over te schakelen op EBP. Overigens heb ik gemerkt dat velen dat niet erg vinden om op all relais te werken in Brussel Zuid, omdat het naar het schijnt meer mogelijkheden zou bieden voor een van de drukste treincorridors van de wereld
uiteindelijk komt het er ooit wel allemaal, maar Brussel lijkt een zeer speciaal geval te zijn
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Ik denk dat Brussel Zuid en Noord nu minder reizigers hebben dan voor de opening van de Noordzuid verbinding...Kristofke schreef:naar het schijnt weet men niet goed hoe er aan te beginnen omdat bij vernieuwingswerken er zowiezo sporen wegvallen
terwijl zowel Brussel Noord als Zuid alle sporen broodnodig hebben, en ze in de toekomst steeds meer nodig zullen zijn
Als er één station meer perrons nodig heeft is het Centraal. Dat station is actueel de beperkende faktor op het gebruik van de Noord zuid verbinding...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide