Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
janfabry

Re: Spartacusplan

Bericht door janfabry »

giuseppe schreef:Ik wist bijvoorbeeld niet dat de overwegen ten westen van de aftakking ook gaan verdwijnen.
Inderdaad, dat heeft niet echt iets met de sneltram te maken, maar wel de plannen van Infrabel om op de lange termijn de overwegen zoveel mogelijk te sluiten. In Diepenbeek is dit waarschijnlijk nog versneld door de ongevallen die hier de laatste jaren gebeurd zijn. Het gebeurde regelmatig dat de slagbomen (relatief) lang dicht waren, bijvoorbeeld als er een reizigerstrein aan de stopplaats Diepenbeek stilstond, waardoor automobilisten ongeduldig werden en begonnen te slalommen. Zo zijn er acht doden gevallen in (dacht ik) drie verschillende ongevallen.

Dus ook als Spartacus er niet zou komen, zouden de overwegen dicht moeten. In het persbericht van de gemeente staat daarenboven nog de algemene bewering "Volgens een Europese richtlijn dienen alle spoorovergangen sowieso te worden gesloten tegen 2015". Ik weet zelf niet hoe we dit precies moeten interpreteren, binnen de gemeente weet niemand echt of die "alle" slaat op "binnen Diepenbeek" of "binnen Europa" (begin maar te werken dan!), over welke richtlijn dit gaat, en hoe strikt die datum van 2015 is. Dit heb ik nog eens aan Infrabel gevraagd, maar als iemand nu al meer weet hoor ik het graag.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Er is een ding dat ik niet helemaal snap en misschien kan jij dat uitleggen. Er wordt over gesproken dat de bruggen en tunnels in 2015 klaar zijn, betekent dat dat er overal nog nieuwe overwegen voor dat derde spoor worden aangelegd?
janfabry

Re: Spartacusplan

Bericht door janfabry »

giuseppe schreef:Er wordt over gesproken dat de bruggen en tunnels in 2015 klaar zijn, betekent dat dat er overal nog nieuwe overwegen voor dat derde spoor worden aangelegd?
Bedoel je of er een brug wordt gelegd over het bestaande treinspoor, en dat de sneltram daarna met een gewone overweg de wegen gaat kruisen? Want zo is het niet: de nieuwe bruggen worden breed genoeg om er het sneltramspoor onder aan te leggen. Dus zelfs als de tramlijn vertraging heeft, wordt de brug breed genoeg gebouwd. Of was dit je vraag niet? Het zou trouwens een dubbel tramspoor tot in Diepenbeek-centrum worden, en pas vanaf daar enkel (eerst dacht men dubbel tot de campus, en dan al enkel), waarschijnlijk om de dienstregeling wat meer ruimte te geven om te kruisen, dus er is een stukje met vier sporen langs elkaar.

In het stuk tussen de universitaire campus en de aansluiting op de spoorweg komen wel twee nieuwe kruisingen met bestaande wegen en twee met fietspaden. Er verdwijnen dus negen spoorwegoverwegen (en zes potentiële tramoverwegen) en er komen vier tramoverwegen bij. Een overweg voor een tram heeft natuurlijk niet dezelfde impact als deze voor een trein: de snelheid, het gewicht en de frequentie van passages zijn lager, wat dus minder kans op conflicten zou moeten geven.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Wat ik bedoel is dat de tram eigenlijk al in 2012 zou gaan rijden, op dat moment zijn de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen natuurlijk nog niet klaar.
janfabry

Re: Spartacusplan

Bericht door janfabry »

giuseppe schreef:Wat ik bedoel is dat de tram eigenlijk al in 2012 zou gaan rijden, op dat moment zijn de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen natuurlijk nog niet klaar.
Dan worden er grote schansen geplaatst, en nemen we allemaal een aanloopje! Maar inderdaad, de timing en afstemming van de werken is nog niet duidelijk. Er zijn optimisten die geloven dat het allemaal op tijd klaar gaat zijn, er zijn pessimisten die dit niet geloven. Er zijn er die geloven dat de sneltram niet meer gaat komen, ik weet niet of dat opti- of pessimisten zijn. De overbrugging aan de Nierstraat kan eventueel nog uitgesteld worden (omdat daar geen tram komt), voor het centrum zal er toch een oplossing moeten zijn. Misschien dat het minst gecontesteerde deel (de brug aan de Waardestraat) er eerst en dus op tijd kan komen? Dit is maar een gok van mij, geen uitspraak waar je op mag voortbouwen. Het zal ook afhangen van de opdeling van de aanbesteding.

Volgende week maandag (19 april) is er een gemeenteraadszitting met voorafgaand een infomoment waar Infrabel en De Lijn het geheel komen voorstellen, ik vermoed dat deze vraag daar ook behandeld zal worden.
wooter

Re: Spartacusplan

Bericht door wooter »

Hoppaa...

Blijkbaar moest ik mijn reactie hier posten.
wooter schreef:
Nieuw warenhuis na afsluiting zwart kruispunt Grendelbaan

12/04 Het gevaarlijke kruispunt van de N2 met de N76 - beter bekend als het kruispunt van de Grendelbaan - wordt voor de Spartacussneltram volledig afgesloten. Verder worden de (bekende) plannen voor Diepenbeek vermoedelijk grotendeels uitgevoerd: drie bruggen en een fietstunnel vervangen de 9 overgangen. Tegen 2015 moet die operatie afgerond zijn.

Opvallend is dat de ingewikkelde constructie die voor auto’s ter hoogte van de Molenstraat voorzien was, niet meer op het plan staat. In ruil wordt nu het zwarte, drukke kruispunt van de Grendelbaan helemaal afgesloten voor het verkeer. Het verkeer op de N76 wint daardoor aan snelheid. De wagens die vanuit Bilzen komen en het centrum van Diepenbeek willen bereiken worden zo over de Katteweidelaan gestuurd. Die zal daardoor wel een pak drukker worden en het kruispunt met de N76 wordt er ook opgewaardeerd.
Universiteitslaan
Wie naar Hasselt wil, wordt ofwel naar de Universiteitslaan ofwel naar de oprit van de E313 geleid. Door het centrum van Diepenbeek richting Hasselt rijden, kan dus vanuit Bilzen niet langer.
Diepenbeek VV
Voor wie vanuit Diepenbeek naar Bilzen wil, gelden dezelfde regels. Ook in die richting gaat het kruispunt dicht. Er wordt wel voorzien in een veilig fietspad dat de fietsverbinding tussen Bilzen, het centrum van Diepenbeek, de Universitaire Campus en Hasselt verbindt.

Langs die N76 komt trouwens een ventweg vanaf de Katteweidelaan, die over het vroegere voetbalterrein van Diepenbeek VV leidt naar een nieuwe brug en zo richting Molenstraat. Aan de zijkant van die brug zou dan een nieuwe vestiging van Colruyt komen.

De andere bruggen over de spoorweg komen, zoals gepland, aan de Nierstraat en de Waardestraat. Waar nodig worden ook daar verbindingswegen voorzien. De fietstunnel komt op de Stationsstraat, de drukke fietsader vanuit het dorpscentrum richting Provinciale school. De Lijn en Infrabel wachten wel nog op een akkoord van de gemeenteraad die op 19 april over dit plan debatteert.
http://www.hbvl.be/limburg/diepenbeek/n ... lbaan.aspx

Dat kruispunt is net volledig ingericht met een ondergrondse fietstunnel en conflictvrije lichten voor het verkeer op de N76.

De Katteweidelaan loopt in beide kanten uit op woonzones...

En tenslotte is de N2 een calamiteitenroute voor de E313 die enkele maanden geleden nog z'n rol speelde toen er op de E313 enkele zware ongevallen gebeurden, en wordt de N2 op het grondgebied van Bilzen net gerenoveerd... Omleiding via de E313 betekent dat het lokale verkeer dat nu langs Diepenbeek naar Hasselt passeert, zal passeren doorheen Rapertingen of Lutselus.

Waarom die dwang om lokaal verkeer te pushen naar routes voor het doorgaand verkeer? Zo rijdt iedereen makkelijk 5 kilometer meer en is 5 minuten langer onderweg...
Ik heb al gezien dat een petitie rondgaat om het kruispunt met de Grendelbaan te behouden.

Dat men het kruispunt Grendelbaan met de N76 wil afsluiten om de N76 op te waarderen als verbinding tussen de E314 en E313 moet ik toch eens goed mee lachen: dat is nl. dezelfde N76 die dwars door Lutselus snijdt, en recent een rotonde heeft gekregen thv de Stationsstraat. Ik zie dan niet direct in waarom de N76 ter hoogte van de Grendelbaan expresswegallures moet krijgen als zuidelijker (aansluiting E313, Dooistraat) en noorderlijker (Stationsstraat, Lutselus) er net maatregelen worden genomen om het verkeer te vertragen...
janfabry

Re: Spartacusplan

Bericht door janfabry »

giuseppe schreef:Wat ik bedoel is dat de tram eigenlijk al in 2012 zou gaan rijden, op dat moment zijn de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen natuurlijk nog niet klaar.
Lies Jans heeft de afgelopen maanden enkele schriftelijke vragen gesteld over de timing van het Spartacusproject (ze volgt hiermee in de kritische voetsporen van Jan Peumans).

Over lijn 1:
Kan de minister een timing geven van de te volgen procedure? Kan zij verzekeren dat lijn 1 in 2012 operationeel is?

Begin 2010 worden de kandidaten geselecteerd in functie van de realisatie van de sneltramlijn Hasselt-Maastricht. De kandidaten ontvangen dan het referentieontwerp en het prestatiebestek. Voor referentieontwerp en prestatiebestek is de afwerking voorzien tegen eind januari 2010. De gunningsprocedure loopt vervolgens tot de tweede helft van 2011.

De Lijn zit momenteel procedureel op schema voor de uitvoering van Lijn 1. Ik heb aan De Lijn gevraagd een geactualiseerde tijdsraming door haar studieconcern THV Varinia te laten opmaken.
In een verslag van een overleg met de Nederlandse partners (na een andere vraag) lezen we:
  • februari-maart 2010: bestek klaar + start aanbestedingsprocedure
  • tweede helft 2011: start werken
  • december 2013: einde werken
Het is me wel niet duidelijk of deze einddatum slaat op het volledig traject tot in Maastricht of enkel het deel op Belgische bodem.

Voor lijn 2 en lijn 3 is er geen duidelijk antwoord gekomen:
Een aantal decretaal verankerde procedures moeten worden gevolgd. Meer in het bijzonder gaat het in chronologische volgorde over onder andere de opmaak van een plan-MER, het GRUP en een project-MER.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Nog geen beslissing over sneltram

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits zet de studies voor de verdere ontwikkeling van een goed openbaar vervoer in Limburg verder. In het dossier van de spoorverbinding Hasselt-Neerpelt-Lommel wordt er op dit moment bekeken hoe dat vervoer het beste kan gebeuren, meldt ze vandaag. Er is de mogelijkheid van de sneltram, maar er is ook het treinalternatief. Die beide pistes worden de komende maanden afgewogen. De Lijn en de NMBS hebben de opdracht gekregen om dat te onderzoeken. Op basis van de uitkomst van die studie zal het milieu-effectenrapport eventueel aangepast worden. Minister Crevits beklemtoont dat het belangrijk is om een zorgvuldige keuze te maken.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=18935
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

"Spartacus mag bedding van lijn 20 gebruiken"

10/09 De Raad van Bestuur van Infrabel heeft zijn akkoord gegeven om de bedding van de buitendienstgestelde spoorlijn 20 tussen Bilzen en de Nederlandse grens in Lanaken vrij te geven voor de realisatie van de sneltramlijn Hasselt-Maastricht. Die tramlijn is een onderdeel van het Spartacusplan van De Lijn.

Het ter beschikking stellen van die bedding past perfect in de Infrabel-strategie om via samenwerking met andere openbare vervoersmaatschappijen te komen tot een geïntegreerd en op elkaar afgestemd openbaar vervoersysteem”, klinkt het bij Infrabel.

De concrete voorwaarden waaronder deze overdracht kan gebeuren, zullen in de komende maanden worden bepaald. In het kader van de aanleg van de sneltramlijn Hasselt- Maastricht zei Infrabel eerder al toe om negen overwegen af te schaffen op de spoorlijn Diepenbeek-Bilzen.

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/spartacus-ma ... uiken.aspx
Laatst gewijzigd door Bibke op 12 sep 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Tram legt hypotheek op trein Hasselt-Maastricht

11/09 "Infrabel en De Lijn nekken het spoorverkeer tussen Hasselt en Maastricht." Dat zegt Vlaams Belang in een reactie op de overdracht van de spoorbedding tussen Beverst en Lanaken aan De Lijn. Hierdoor kan De Lijn de spoorbedding gebruiken voor Spartacuslijn 1, de geplande sneltram van Hasselt naar Maastricht.

Volgens Infrabel zal de tramlijn de geplande ingebruikname van het goederenspoor tussen Lanaken en Maastricht niet in de weg staan. "Dat is een illusie", vindt Wim de Meester (Vlaams Belang). "Door het beschikbaar maken van de sporen voor tramstellen, worden die veel te licht voor treinstellen. De seinen zijn ontwikkeld voor trams en totaal niet geschikt voor treinen. Door de overdracht van de bedding wordt de containerterminal in Lanaken waardeloos voor Vlaanderen en Limburg. Dit speelt volledig in de kaart van Luik want alle goederenverkeer richting Vlaamse zeehavens moet via Luik, terwijl er een veel kortere en goedkopere weg is." De Meester doelt op de historische spoorlijn 20, van Antwerpen over Hasselt en Maastricht naar Aken. "Door de tramlijn kan men ook de aansluiting van Belgisch-Limburg op de belangrijke Euregiobahn vergeten. Wij roepen dan ook alle politici met verantwoordelijkheidszin op om alles in het werk te stellen om de plannen van Spartacuslijn 1 op te bergen", aldus nog De Meester.

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/tram-legt-hy ... richt.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Nog iets waar ze bij het VB blijkbaar geen verstand van hebben: Spoorwegen :?

Ik maak er uit op dat er toch wel schot zit in de realisatie van de (snel)tramlijn Hasselt-Maastricht, en daar kunnen we alleen maar gelukkig mee zijn.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Nu hoop ik ook nog altijd op een snelle IC-verbinding langs die verbinding (ooit...), maar dit is inderdaad gewoon tegen zijn om tegen te zijn. Technisch moet het immers gewoon mogelijk zijn om met een trein langs die Spartacuslijn te passeren (bij mijn weten wordt het immers normaalspoor), en gezien de oorspronkelijke bedding voor 2 sporen was bedoeld (en de lijn meer in het midden zal komen), lijkt het gabarit me ook wel OK (ik heb de ontwerpen niet bestudeerd, natuurlijk, het is maar wat beter giswerk van mij). Tegen dan zal men misschien wel tot het verstand zijn gekomen dat lightrail gewoon ook een spoorvoertuig is, en dus geen afzonderlijke bedding nodig heeft.
pietje

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Ja, een IC-trein Maastricht-Hasselt-Brussel kan via de verbindingsboog van Leuven volgens mij sneller zijn dan de huidige verbinding via Luik, zonder dat daar een HSL voor gelegd moet worden.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat men die optie niet genomen heeft.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

groentje schreef:Nu hoop ik ook nog altijd op een snelle IC-verbinding langs die verbinding (ooit...), maar dit is inderdaad gewoon tegen zijn om tegen te zijn. Technisch moet het immers gewoon mogelijk zijn om met een trein langs die Spartacuslijn te passeren (bij mijn weten wordt het immers normaalspoor), en gezien de oorspronkelijke bedding voor 2 sporen was bedoeld (en de lijn meer in het midden zal komen), lijkt het gabarit me ook wel OK (ik heb de ontwerpen niet bestudeerd, natuurlijk, het is maar wat beter giswerk van mij). Tegen dan zal men misschien wel tot het verstand zijn gekomen dat lightrail gewoon ook een spoorvoertuig is, en dus geen afzonderlijke bedding nodig heeft.
Technisch zal het niet "gewoon mogelijk" zijn om met een trein over de spartacuslijn te gaan. Hiervoor is namelijk veel meer nodig dan dat die normaalspoor is. Het VB heeft hier wel degelijk een punt.
Sporen voor een tram zijn niet vergelijkbaar met die voor een trein, zelfs als is de spoorbreedte identiek. Als we ooit treinen op Hassel - Maastricht willen zien dan is het belangrijk dat de lijn volgens de normen van een echte spoorlijn gebouwd wordt (en men de tramvoertuigen hieraan aanpast).
janfabry

Re: Spartacusplan

Bericht door janfabry »

pietje schreef:Ja, een IC-trein Maastricht-Hasselt-Brussel kan via de verbindingsboog van Leuven volgens mij sneller zijn dan de huidige verbinding via Luik, zonder dat daar een HSL voor gelegd moet worden.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat men die optie niet genomen heeft.
Iemand heeft mij ooit met veel overtuiging verteld dat dit een bewust plan was om het belang van Luik te vrijwaren. Stel dat spoorlijn 20 (Hasselt-Maastricht) nooit gesloten was, en dat de IJzeren Rijn terug opengesteld werd, dan zou er een hoop verkeer niet mee via Luik moeten gaan. Niet alleen de stations, maar ook de omkadering (technische werkplaatsen enz.) daar zouden dan nooit zo groot kunnen worden (werkgelegenheid!). Om die reden zou het tegenhouden van verdere ontwikkeling, en zelfs van afbouw (lijn 20) van de spoorwegen in Limburg dus vooral een Luiks/Waalse oorsprong hebben.

Natuurlijk, zoals altijd met geschiedschrijving en intenties, zal het verhaal anders klinken naargelang de achtergrond van de verteller. Ik weet er verder niets over, dus ook niet hoeveel waarheid er in deze uitleg zit.

De reactie van Infrabel dekt niet heel het verhaal: het Vlaams Belang zegt "een spoorlijn tussen Maastricht en Hasselt wordt niet meer mogelijk", Infrabel reageert "De spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken wordt niet bedreigd." Dus het stuk Lanaken-Hasselt (eigenlijk Lanaken-Bilzen zeker?) wordt wel degelijk onmogelijk voor toekomstig treinverkeer (de tramlijn wordt geen normaalspoor dacht ik, in Hasselt ligt al een stukje)? Dat zou natuurlijk wel een beperking zijn op de verdere ontwikkeling van die lijn, voor goederen of voor reizigersverkeer.
Plaats reactie