NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door jotie »

Zo-even hoorde ik op de radio dat de NMBS zinnens is 150 treinen per dag extra te schrappen tijdens de zomermaanden, zogezegd omdat de bezettingsgraad ervan ondermaats is. Zie: http://www.deredactie.be/permalink/1.759119
Heeft iemand toevallig meer informatie over welke treinen het gaat?
Fles

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Fles »

Kennelijk zijn er zo veel treinen geschrapt dat er nog slechts een Franse trein overschoot voor de foto :mrgreen:

Het is een droevig verhaal....
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

In dat artikel staan al een aantal voorbeelden van lijnen. Aalst-Burst verbaast mij niet omdat het 90% schoolkinderen zijn. Het is wel een gemiste kans sinds de vernieuwing van de lijn om eens iets meer in te leggen en Vijfhuizen-Aalst te gebruiken als pendeltrein. Dit is een idee dat al eens ter sprake is gekomen. Vooral op een zaterdag zou dat wel eens welkom zijn, men moet enkel nog een ruime parking voorzien aan die halte.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Het gaat onder meer om:
- volledige onderbreking op lijn 82 (Aalst - Burst)
- schrapping van de L-treinen tussen Gent en Lokeren. De IC G neemt de halte in Beervelde over op weekdagen. Dit is in mijn ogen eigenlijk juist een vooruitgang, zeker voor wie opstapt in Beervelde. Reizigers over lange afstand ondervinden maar weinig hinder van die ene extra stop, terwijl de weggevallen stoptrein meer ruimte laat voor ander verkeer. Enkel Gentbrugge wordt getroffen, want daar halveert het aanbod.
- volgens bepaalde media bijkomende schrappingen van P-treinen op de lijnen 25, 36 en 59, al kan ik daarover voorlopig geen details vinden.

Groeten,
Laatst gewijzigd door Molenbruch Y. op 14 apr 2010, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Presario

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Presario »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Het gaat onder meer om:
- volledige onderbreking op lijn 82 (Aalst - Burst)
- schrapping van de 37 L-treinen tussen Gent en Lokeren. De IC G neemt de halte in Beervelde over op weekdagen. Dit is in mijn ogen eigenlijk juist een vooruitgang, zeker voor wie opstapt in Beervelde. Reizigers over lange afstand ondervinden maar weinig hinder van die ene extra stop, terwijl de weggevallen stoptrein meer ruimte laat voor ander verkeer. Enkel Gentbrugge wordt getroffen, want daar halveert het aanbod.
- volgens bepaalde media bijkomende schrappingen van P-treinen op de lijnen 25, 36 en 59, al kan ik daarover voorlopig geen details vinden.

Groeten,
Dank u wel voor de verduidelijking!
Ik vind wel nergens een reden waarom ze dit doen. Om het personeel te ontlasten tijdens de zomervakantie? Alhoewel er wel ongeveer 300 toeristentreinen worden ingelegd + nog eventueel de goed weer treinen...Of is het om TBL te installeren?

@foto in artikel de redactie: Triest, héél triest!
melle

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door melle »

Ik hoop dat ze nog wel de moeite gaan doen om extra treinen richting de kust in te leggen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Shrek »

Op Leuven-Mechelen rijden er volgens mij ook nog enkele treinen teveel in de vakantieperiodes. Deze morgen had ik op de P-trein zelfs een heel rijtuig voor mij alleen :roll:
Dit zou een ideale gelegenheid zijn om de TBL1+ te installeren in het materiaal :)
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Molenbruch Y. »

Wat erger is - en daar had ik in eerste instantie overheen gekeken - is dat ook de IC P buiten de spits volledig afgeschaft wordt.

Groeten,
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Joris »

Hallo,
Molenbruch Y. schreef:Wat erger is - en daar had ik in eerste instantie overheen gekeken - is dat ook de IC P buiten de spits volledig afgeschaft wordt.

Groeten,
Ik vroeg me al af waarom de ICg en niet de ICp dan in Beervelde stopte...
Van 4 naar 2 treinen op werkdagen vind ik wel vrij straf voor een drukke lijn als Lokeren-Gent...
Laten we vooral niet vergeten dat de ICg Oostende als eindbestemming heeft...
Die paar IC-P treinen die nog overblijven, worden die dan verlengd tot Blankenberge?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Molenbruch Y. »

En er is nóg meer slecht nieuws: ook de IC O wordt buiten de spits afgeschaft tussen Luik en Brussel. En dat voor een verbinding die zich ook op verplaatsingen van toeristen richt!

Idem voor de IR n. De stop in Mortsel-Oude-God wordt zowaar overgenomen door... de IC I.

Groeten,
HLD5531

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door HLD5531 »

De gouverneur van Oost-Vlaanderen had het op televisie, naar aanleiding van de goederentrein die ontspoorde in Deinze, over het feit en ik citeer "dat niemand op een eiland leeft, ook de NMBS niet"!!!! Blijkbaar zijn die kantoorgebouwen in Brussel van de NMBS wel een eiland anders kan men toch zo geen drastische aanpassingen doorvoeren aan de dienst.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door 260689 »

IC-P treinen die rijden van 1 juli tot 31 augustus:
(Blankenberge) - Gent - Antwerpen:
3027 FGSP - FN
3028 FGSP - FN
3036 FGSP - FN
3037 FGSP - FN
3038 FBK - FGSP - FN

Antwerpen - Gent - (Blankenberge):
3007 FN - FGSP
3008 FN - FGSP - FBK
3009 FN - FGSP - FBK
3010 FN - FGSP - FBK

Voor derest is de IC-P afgeschaft

IC-O treinen die rijden van 1 juli tot 31 augustus:

Brussel-Zuid Maastricht
465 FBMZ - Maastricht
466 FBMZ - Maastricht


Maastricht Brussel-Zuid:

478 Maastricht - Brussel-Zuid
479 Maastricht - Brussel-Zuid
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door ronny »

Presario schreef: Ik vind wel nergens een reden waarom ze dit doen. Om het personeel te ontlasten tijdens de zomervakantie? Alhoewel er wel ongeveer 300 toeristentreinen worden ingelegd + nog eventueel de goed weer treinen...Of is het om TBL te installeren?
zie berichtgeving over financieel verlies van nmbs
dus veel vertraging voor reiziger > minder dotatie voor nmbs > meer verlies voor nmbs > minder treinen voor reiziger
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door ronny »

Molenbruch Y. schreef:Wat erger is - en daar had ik in eerste instantie overheen gekeken - is dat ook de IC P buiten de spits volledig afgeschaft wordt.

Groeten,
Op de gele affiches in Berchem staan al een aantal ritten aangeduid als rijdt niet in de zomerperiode.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door bobke »

Triestig.
In plaats van het treinaanbod te verhogen, zodat het aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen, verlagen ze het. Ja, ik vind echt dat de NMBS toch eens gaat moeten kijken hoe onze noorderburen het doen. De NS wil spoorboekloos rijden.
Plaats reactie