spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

melle schreef:Waar zal er nu in Mechelen precies een aftakking zijn?
Voor de heraanleg van station Mechelen
Aangezien er nog geen bypass ligt langs het station zolang het station niet is vernieuwd, sluit men de nieuwe lijn 25N gewoon aan op lijn 25. Deze aansluiting bevindt zich tussen het station van Mechelen en het punt waar spoorlijn 27 over lijn 25 gaat (Google Maps). Op de map kan je de nieuw aangelegde berm al zien. Ongeveer waar de berm stopt op de beelden is waar de wissels zouden moeten gelegd zijn.

Na de heraanleg van station Mechelen
Bij de heraanleg gaan er 2 extra sporen ten oosten van het huidige station aangelegd worden waarlangs de treinen van lijn 25N gaan rijden (momenteel gepland voor tweede kwartaal 2013). De aansluiting op lijn 25 zal volgens mij dan plaatshebben tussen station Mechelen en Mechelen Nekkerspoel (Google Maps).
Ook mogelijk interessant om te weten: men gaat het tractiestation dat nu naast het station van Mechelen staat gaan verplaatsen naar de ruimte tussen de Postzegellaan, lijn 27 en lijn 53.

EDIT: bedankt voor de correctie over het tractiestation. Ik snap nog altijd niet hoe ik zo fout kon zijn in de locatie...

Greetings,
Glodenox
Laatst gewijzigd door Glodenox op 25 apr 2010, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
melle

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door melle »

ZIjn er eigenlijk al (3d) foto's opgedoken over hoe mechelen eruit zal zien?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:de nieuwe bovenleidingspalen hebben isolatoren voor .... 25kV. Een teken dat de lijnen aan die kant in de toekomst allemaal 25 kV zullen krijgen zoals er al meermaals werd gezegd.
[[off topic]] Mij zou het nogal belachelijk lijken als er nog hoogspanningsinfrastructuur geplaatst werd voor minder dan 25 KV, ooit eens moeten daar toch alle treinen op rijden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Ooit alles op 25 kV zetten is nog een hele verre toekomst, ver genoeg dat je in tussentijd al uwe infra nog niet moet voorzien daarop.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

melle schreef:ZIjn er eigenlijk al (3d) foto's opgedoken over hoe mechelen eruit zal zien?
Er is zelfs al een hele website voor opgericht door de werkgroep: http://www.mecheleninbeweging.be/

Greetings,
Glodenox
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

Steven schreef:Ooit alles op 25 kV zetten is nog een hele verre toekomst, ver genoeg dat je in tussentijd al uwe infra nog niet moet voorzien daarop.
Inderdaad, want op lijn 25N zijn het gewone 3kV isolatoren, dus daar zal het nog lang 3kV blijven.
Dat men 'in de buurt' van bestaande 25 kV lijnen wel al voorziet op dergelijke isolatoren is logisch, maar je moet toch in gedachten houden dat de isolatoren niet de grootste kost is van een aanpassing van een lijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef: Ook mogelijk interessant om te weten: men gaat het tractiestation dat nu naast het station van Mechelen staat gaan verplaatsen naar de groene driehoek op de map hierboven, afgebakend door die twee spoorlijnen en de Dijle.
Neen hoor, ze gaan het net naar de andere kant brengen. Tussen de lijn naar Brussel en die naar Gent :wink:
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

Shrek schreef:Neen hoor, ze gaan het net naar de andere kant brengen. Tussen de lijn naar Brussel en die naar Gent :wink:
Oww inderdaad, nu ik die afbeelding opnieuw bekijk op de site zie ik dat het totaal anders is: http://www.mecheleninbeweging.be/multim ... /page.html

Greetings,
Glodenox
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door giuseppe »

Jammer dat het oude station van Mechelen gaat sneuvelen. Het lijkt heel veel op dat van Eindhoven, dat ondertussen monumentenstatus heeft gekregen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door groentje »

In ben er niet rouwig om. Het is een verschrikkelijk onhandig station, met een loketzaal die volledig buiten het wandeltraject ligt, te smalle gangen en te weinig trappen telt.
Met de stijl is inderdaad niets mis, maar gelukkig hebben we nog dergelijke stationsgebouwen, ik denk aan o.a. Hasselt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Glodenox »

Echt erg vind ik het niet dat het stationsgebouw zou weggaan. Alhoewel er wel in de lokettenzaal een redelijk mooie muurdecoratie is, waarvan het jammer is als ze verloren gaat gaan.

Maar echt hoogstaande kunst is het stationsgebouw niet. Het is even mooi als een gemiddeld pakhuis naar mijn mening.

Greetings,
Glodenox
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

Glodenox schreef:Echt erg vind ik het niet dat het stationsgebouw zou weggaan. Alhoewel er wel in de lokettenzaal een redelijk mooie muurdecoratie is, waarvan het jammer is als ze verloren gaat gaan.

Maar echt hoogstaande kunst is het stationsgebouw niet. Het is even mooi als een gemiddeld pakhuis naar mijn mening.
Vergeleken met Luik vindt ik het "redelijk" zuinig, alhoewel Mechelen (25% ?) meer reizigers heeft dan Guillemin .
Maak het funktioneel en goedkoop dat is voor mij OK.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Mooi kan ik het station van Mechelen niet noemen en functioneel nog veel minder. Een eenvoudig functioneel nieuw gebouw is dus welkom en daarvoor moet niet noodzakelijk met zakken geld gesmeten worden.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Hogersluys »

Steven schreef:Een eenvoudig functioneel nieuw gebouw is dus welkom en daarvoor moet niet noodzakelijk met zakken geld gesmeten worden.
Een station moet toch een zekere grandeur uitstralen vind ik. Het is immer het visitekaartje van je stad. Anders kan je net zo goed een paar containers zetten.
pietje

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door pietje »

Wel het gaat daar toch blijkbaar nogal goed vooruit op sommige plaatsen.
Op het stuk tussen de "diabolo tunnels" en de brug over de E19 staan zowat alle bovenleidingspalen.
Er is al een stukje kabel aan de isolatoren gehangen (die voor de feederlijn).
Er liggen al stapels dwarsliggers naast de toekomstige spoorlijn.
Er is zelfs een stuk waar er al een paar lange rails los in de kant liggen.

Met andere woorden: het middenstuk zal zeker tijdig klaar zijn, nu maar hopen dat de aansluiting aan de luchthaven ook tijdig klaar geraakt.

Uit goede bron heb ik vernomen dat men op dit moment in de geboorde tunnels bezig is met de dwarsverbindingen te maken (3 stuks, waarvan 1 met aansluitende evacuatietunnel) die later als nooduitgang moeten dienen.

Wanneer men daarmee klaar is, kan met de eigenlijke spoorwerken begonnen worden.
Plaats reactie