Eurostar in panne
Eurostar in panne
Eurostar 9154, gisteren meer dan 3 uur vertraging wegens defecte locomotief.
Iemand enig idee wat er gebeurd is?
Loc zomaar compleet dood in het midden van een traject?
En duurt zulks meer dan 3 uur? Is het wegslepen van een Eurostar zoveel moeilijker dan een gewone trein?
Iemand enig idee wat er gebeurd is?
Loc zomaar compleet dood in het midden van een traject?
En duurt zulks meer dan 3 uur? Is het wegslepen van een Eurostar zoveel moeilijker dan een gewone trein?
Re: Eurostar in panne
Zo'n trein is vrij lang en zwaar. Er zijn zeker locs die sterk genoeg zijn, maar die moeten op dat moment beschikbaar zijn, net zoals een bestuurder die én de lijn én het materieel kent. Bovendien zijn de Eurostars, net zoals alle HST's, uitgerust met Scharfenbergkoppelingen, met hulpkoppelingen kan ook gekoppeld worden, maar met aangepast materieel is het toch eenvoudiger.
Er zijn 2 plaatsen waar speciaal geprepareerde locs worden bewaard om een TGV te gaan halen: voor lijn 1 in Vorst (overdag, 's nachts in Aat) en voor lijn 2 in Leuven. Op dat moment was de hulploc voor lijn 1 al teruggekeerd naar Aat, terugkeren naar Brussel, kopmaken, zou langer duren dan de hulpelementen uit Leuven laten komen, die stonden al aan de juiste kant van de trein, en aangezien er op die plaats geen cabinesignalisatie meer is, maakt het systeem niet uit. Daarmee is de trein dan tot in Brussel-Zuid getrokken. De maximumsnelheid van die diesellocs is bij mijn weten 100 km/h.
Er zijn 2 plaatsen waar speciaal geprepareerde locs worden bewaard om een TGV te gaan halen: voor lijn 1 in Vorst (overdag, 's nachts in Aat) en voor lijn 2 in Leuven. Op dat moment was de hulploc voor lijn 1 al teruggekeerd naar Aat, terugkeren naar Brussel, kopmaken, zou langer duren dan de hulpelementen uit Leuven laten komen, die stonden al aan de juiste kant van de trein, en aangezien er op die plaats geen cabinesignalisatie meer is, maakt het systeem niet uit. Daarmee is de trein dan tot in Brussel-Zuid getrokken. De maximumsnelheid van die diesellocs is bij mijn weten 100 km/h.
Re: Eurostar in panne
Voor de Eurotunnel zijn er ook een aantal speciale diesellocs, zien er hetzelfde uit als de 6400/6500'en van DB Schenker. Als die trein in het midden van de tunnel kapot is gegaan, zal het nog wel even geduurt hebben voordat er een loc aanwezig was en de trein heeft kunnen afslepen. Is ook bekend waar de trein in panne is gevallen?
-
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Eurostar in panne
7 diesellocs in totaal. 90% van de tijd staat er 1Um langs elke kant van de tunnel, speciaal klaar om te vertrekken.Sander14 schreef:Voor de Eurotunnel zijn er ook een aantal speciale diesellocs, zien er hetzelfde uit als de 6400/6500'en van DB Schenker. Als die trein in het midden van de tunnel kapot is gegaan, zal het nog wel even geduurt hebben voordat er een loc aanwezig was en de trein heeft kunnen afslepen. Is ook bekend waar de trein in panne is gevallen?
Naargelang waar de €* in panne staat zal er meestal na 20' een UM kunnen vertrekken naar de trein in nood.In het slechtse geval zal er na 30' 2 bestuurders kunnen vertrekken.
Re: Eurostar in panne
zijn er permanent bestuurders beschikbaar dan?nighttrain schreef:7 diesellocs in totaal. 90% van de tijd staat er 1Um langs elke kant van de tunnel, speciaal klaar om te vertrekken.Sander14 schreef:Voor de Eurotunnel zijn er ook een aantal speciale diesellocs, zien er hetzelfde uit als de 6400/6500'en van DB Schenker. Als die trein in het midden van de tunnel kapot is gegaan, zal het nog wel even geduurt hebben voordat er een loc aanwezig was en de trein heeft kunnen afslepen. Is ook bekend waar de trein in panne is gevallen?
Naargelang waar de €* in panne staat zal er meestal na 20' een UM kunnen vertrekken naar de trein in nood.In het slechtse geval zal er na 30' 2 bestuurders kunnen vertrekken.
-
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Eurostar in panne
Langs de Franse kant gebruiken we de bestuurders die de rangeringen doen, treinen klaar maken en van en naar perron brengen en of werktreinbestuurders die een werktrein klaar maken.Robin schreef:zijn er permanent bestuurders beschikbaar dan?nighttrain schreef:7 diesellocs in totaal. 90% van de tijd staat er 1Um langs elke kant van de tunnel, speciaal klaar om te vertrekken.Sander14 schreef:Voor de Eurotunnel zijn er ook een aantal speciale diesellocs, zien er hetzelfde uit als de 6400/6500'en van DB Schenker. Als die trein in het midden van de tunnel kapot is gegaan, zal het nog wel even geduurt hebben voordat er een loc aanwezig was en de trein heeft kunnen afslepen. Is ook bekend waar de trein in panne is gevallen?
Naargelang waar de €* in panne staat zal er meestal na 20' een UM kunnen vertrekken naar de trein in nood.In het slechtse geval zal er na 30' 2 bestuurders kunnen vertrekken.
Langs de Engelse zijde enkel de werktreinbestuurders. dus soms ,moeten we die oproepen op sommige dagen indien er iets gebeurtt bv tussen 18h00 en 22h00. Maar ales hangt af van hun planning.
Voor alle duidelijkheid langs de Engelse kant gaan we met die bestuurders ook HS1 depanneren indien nodig, wij hebben nl het rescue kontrakt voor die lijn.
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Eurostar in panne
Toevallig te Buizingen ????groentje schreef:Tussen Halle en Brussel-Zuid, geloof ik.
Re: Eurostar in panne
Het is verkeerd gegaan bij de omschakeling naar 3kV. Beide locomotieven buiten dienst door een overslag in de hoogspanning.
Re: Eurostar in panne
En ik die dacht dat al die locs een spanningsvoelertje hadden voor ze de hoofdschakelaar sluiten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Eurostar in panne
Dat hebben die ook... Maar als de laagspanningskabels niet liggen zoals het hoort (te kort bij de hoogspanning) en door trillingen de isolatie van de laagspanning beschadigd raakt dan heb je een tijdbommetje...
Re: Eurostar in panne
En dat in de 2 locs gelijktijdig?Jules schreef:Dat hebben die ook... Maar als de laagspanningskabels niet liggen zoals het hoort (te kort bij de hoogspanning) en door trillingen de isolatie van de laagspanning beschadigd raakt dan heb je een tijdbommetje...
Een Euro* heeft toch geen hoogspanningskabel die beide locs verbindt in tegenstelling tot zowat alle TGV's?
Re: Eurostar in panne
Toch wel, dat heet de bovenleidingpietje schreef:En dat in de 2 locs gelijktijdig?Jules schreef:Dat hebben die ook... Maar als de laagspanningskabels niet liggen zoals het hoort (te kort bij de hoogspanning) en door trillingen de isolatie van de laagspanning beschadigd raakt dan heb je een tijdbommetje...
Een Euro* heeft toch geen hoogspanningskabel die beide locs verbindt in tegenstelling tot zowat alle TGV's?
Re: Eurostar in panne
Ja, maar dan zou dezelfde fout zich in beide locs tegelijk hebben voorgedaan?Shrek schreef:Toch wel, dat heet de bovenleidingpietje schreef:En dat in de 2 locs gelijktijdig?Jules schreef:Dat hebben die ook... Maar als de laagspanningskabels niet liggen zoals het hoort (te kort bij de hoogspanning) en door trillingen de isolatie van de laagspanning beschadigd raakt dan heb je een tijdbommetje...
Een Euro* heeft toch geen hoogspanningskabel die beide locs verbindt in tegenstelling tot zowat alle TGV's?
Of was 1 van beide misschien vooraf al ergens defect geraakt?
Ik geloof namelijk niet in zoveel toeval