Gisterenavond de direct mailing van de NMBS ontvangen:
Voortaan kan je de nieuwe automaten gebruiken om je abonnement te verlengen of een biljet te kopen. Ze zijn sneller, praktischer en bovendien kan je er voor meer producten terecht.
Niets dan voordelen
Groter gebruiksgemak, vooral dankzij een verkoopdialoog die volledig herwerkt en gebruiksvriendelijker is
Een preselectie van producten en bestemmingen die in het specifieke verkooppunt het vaakst gevraagd worden
Nieuwe betaalmogelijkheden: naast de muntstukken worden ook debet- en creditkaarten aanvaard
Je kunt er de abonnementen op je MOBIB-kaart verlengen en de geldigheidsperiode ervan controleren
B-Excursies aankopen. Tot nog toe kon dit alleen aan het loket van het station en/of via het internet
De nieuwe automaten worden geleidelijk in dienst gesteld
Om te weten of de automaat in je station operationeel is, zoek je de kleine led in de linkerbovenhoek van de machine. Als die groen is, dan is de automaat in dienst. Indien niet, dan moet je nog even geduld oefenen.
Als je er meer over wilt weten en wil zien hoe je aan de nieuwe automaten een biljet kan kopen, dan ga je naar http://www.nmbs.be om er het instructiefilmpje te bekijken.
a) je kan dus niet online opzoeken welke apparaten al ter beschikking gesteld worden van de klant: "zoek het zelf maar uit aan de hand van een groen ledje en voor de rest mag je wachten"
b) het instructiefilmpje waarvan sprake is nergens terug te vinden op de site van de nmbs. Een zoektocht op "instructiefilmpje levert je een link op naar http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... maten.aspx waar bovenstaande tekst staat zonder de laatste paragraaf.
Net voor de eerste keer de de nieuwe automaten getest. Wat mij opviel is dat je bij ieder scherm eventjes moet wachten vooraleer het toestel reageert op drukken op het scherm. Dat scheelt per ticket toch weer een 15tal seconden (voor mensen die vlot met het systeem overweg kunnen).
De eerste sluitingen door de automaten komen eraan:
In drie treinstations tussen Brussel en Leuven gaan eind deze maand de loketten dicht. Het gaat om de gemeenten Kortenberg, Schaarbeek en Zaventem. Daar melden zich volgens de NMBS minder dan 100 reizigers per dag aan aan de treinloketten.
In de plaats van de loketten komen er nieuwe biljetautomaten. De socialistische spoorbond ACOD klaagt aan dat de dienstverlening aan de reizigers alsmaar meer in het gedrang komt.
Overigens zijn de huidige biljettenautomaten in de stations geregeld defect. Maar die zijn verouderd en worden vervangen door nieuwe, zegt de NMBS.
Tegen eind dit jaar sluiten de loketten in 40 weinig bezochte stations in ons land.
Steve schreef:Waar kunnen de automaten nu eigenlijk getest worden? Nog steeds enkel in Brussel-Zuid of eindelijk ook al elders?
In Gent (StPieters) waren ze gewoon in gebruik. De oude automaten waren overplakt met affiches die naar de nieuwe automaten verwezen. Ik denk dat men ze gradueel station per station activeert.
Nog een krantenbericht over de (oude) ticketautomaten:
Helft van ticketautomaten in stations werkt niet
12/06 Binnenland De helft van de ticketautomaten in de treinstations is defect. Dit blijkt uit een test van de redactie in de grootste stations van Vlaanderen en Brussel.
Meestal zijn de printer en de betaalterminal van de automaten stuk. Het kan soms ook om kleinere problemen gaan, zoals het papier dat op is. Volgens de NMBS wordt er alles aan gedaan om de defecte toestellen zo snel mogelijk te vervangen. Momenteel is men ook bezig om 740 nieuwe toestellen te plaatsen.
Ergens wel logisch natuurlijk dat de oude bakken geen onderhoud meer krijgen. Maar des te meer een reden om de nieuwe zo snel mogelijk in dienst te nemen !
Inderdaad. Nu, je kan nog altijd niet alles terugvinden in de automaten, naast het retourbiljet met terugkeer uit een ander station (interessant bij weekendbiljetten) heb ik ook geen mogelijkheid gezien om klasverhogingen te kopen. Vandaag getest in de automaat in Brussel-Zuid, aan de Air-Francebalie.
En voor de rest moet je nog steeds zelf vooraf weten welk biljet het goedkoopst zal zijn, en het juiste product selecteren, vooraleer je vertrek- en bestemmingsstation kan ingeven...
Het Snelmenu heet overigens Sélection Rapide in het Frans
Die betaalterminals zijn altijd meertalig. Ik dacht zelfs viertalig. Standaard geven ze enkel Frans en Nederlands weer tot ze de taal van de kaart kennen.
In Kalmthout was ze gisteravond 14-06 niet bruikbaar. De automaat stond geblokkeerd op een scherm waarvan het enige begrijpbare password was. En er was geen beweging in te krijgen.
Retard schreef:In Ingelmunster werkten ze nog niet:
Mag dit in Ingelmuster trouwens in het Frans? Ziet dat een flamingant dat ziet:
Over mogen en moeten kan ik niets zinnigs vertellen, wel dat opdrachtgevers bij dat model kaartautomaat bijna standaard vergeet om het display van de kaartterminal goed af te stemmen op het grote display. Een voorbeeld: met kredietkaarten moe(s?)t je geen pincode ingeven, terwijl er links toch staat geef uw pincode in. Of er wordt lui vermeld: geef uw kaart in/volg de instructies op het slechter leesbare scherm.
Vraagje over het display van de betaalterminal: leesbaar? Onder een goede hoek geplaatst?