Van die laatste is er wèl al eentjeSteven schreef:maar TBL1+ kan niet opgelegd worden aan derden. Geen enkele goederentrein, thalys, eurostar, TGV of ICE is voorzien van TBL1+.
Ontsporing Wilsele
Re: Ontsporing Wilsele
Re: Ontsporing Wilsele
De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Re: Ontsporing Wilsele
Neenee, de "oude" ICE"s worden uitgerust met een nieuwe ETCS-computer. Daar zitten dan alle belgische STM's op, inclusief TBL1+. Er is momenteel al één stel klaar volgens mijn info, homologatie is nog niet rond.Steven schreef:De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Re: Ontsporing Wilsele
Te veel problemen met de oude?Shrek schreef:Neenee, de "oude" ICE"s worden uitgerust met een nieuwe ETCS-computer.Steven schreef:De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Groetjes,
Rian
Re: Ontsporing Wilsele
Die was gewoon heel onhandig: standalone TBL2 vraagt een stilstand om te kunnen wisselen tussen ETCS en TBL2 (of ATB). Met STM's gaat dat automatisch en al rijdend.rvdborgt schreef:Te veel problemen met de oude?Shrek schreef:Neenee, de "oude" ICE"s worden uitgerust met een nieuwe ETCS-computer.Steven schreef:De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Re: Ontsporing Wilsele
Wat een verhoogd comfort is voor de bestuurders. Maar terug naar het ongeval op L53
Re: Ontsporing Wilsele
Waarom zo laat? Dat is daar toch blijkbaar een risicopunt. Het is niet de eerste keer dat daar een cargo ontspoort (weet zelf van 3 gevallen, laatste keer met lading diepvrieserwten).Shrek schreef:Nu het duidelijk is dat de trein door het rood reed kunnen we eens verder gaan analyseren.
Er zit 150 meter tussen sein en wissel, met een automatisch remsysteem had de trein *waarschijnlijk* stilgestaan en was hij nooit ontspoort.
Nu is het zo dat op die plaats infrabel nog geen TBL1+ heeft gelegd (dat is voorzien voor 2014).
Re: Ontsporing Wilsele
Dat is deels de wisselwerking operatoren-infrabel. Als Crossrail, B-Logistics en de anderen aangeven niet meteen TBL1+ te willen installeren heeft het ook niet veel zin dat Infrabel prioriteit geeft aan een lijn waar enkel zij op rijden.Jeroen schreef:Waarom zo laat? Dat is daar toch blijkbaar een risicopunt. Het is niet de eerste keer dat daar een cargo ontspoort (weet zelf van 3 gevallen, laatste keer met lading diepvrieserwten).
En langs de andere kant wordt er over 2 jaar ETCS geïnstalleerd in die bocht, dan is het stukken goedkoper TBL1+ tegelijk uit te voeren.
(Bij een ETCS-installatie krijg je TBL1+ er quasi gratis bij).
Re: Ontsporing Wilsele
Gebeurt de keuze van de prioriteit ook op keuze van de "geschiedenis" van een sein ?
Sommige seinen hebben toch meer "incidenten" verzameld dan andere.
Sommige seinen hebben toch meer "incidenten" verzameld dan andere.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ontsporing Wilsele
Maar anderzijds wordt er een aantal kilometers verderop gejubeld dat ETCS er werkzaam is, als één van de eerste baanvakken op het Belgische net. Met dezelfde operatoren op dezelfde lijn als de Y Dijlebrug. Logica?Shrek schreef:Dat is deels de wisselwerking operatoren-infrabel. Als Crossrail, B-Logistics en de anderen aangeven niet meteen TBL1+ te willen installeren heeft het ook niet veel zin dat Infrabel prioriteit geeft aan een lijn waar enkel zij op rijden.Jeroen schreef:Waarom zo laat? Dat is daar toch blijkbaar een risicopunt. Het is niet de eerste keer dat daar een cargo ontspoort (weet zelf van 3 gevallen, laatste keer met lading diepvrieserwten).
En langs de andere kant wordt er over 2 jaar ETCS geïnstalleerd in die bocht, dan is het stukken goedkoper TBL1+ tegelijk uit te voeren.
(Bij een ETCS-installatie krijg je TBL1+ er quasi gratis bij).
Re: Ontsporing Wilsele
Dat zijn helemaal niet dezelfde operatoren. Op Mechelen-Leuven gebruiken de Desiro's vandaag al de ETCS-installatie. En de voornaamste reden van ETCS daar nu al te leggen is voor de traffiek Antwerpen-Athus, dat zou vanaf 2015 volledig ETCS moeten zijn (13 en 3000 worden daarvoor uitgerust, veel sneller dan de traxxen en class 66 die Y Dijlebrug gebruiken).Jeroen schreef:Maar anderzijds wordt er een aantal kilometers verderop gejubeld dat ETCS er werkzaam is, als één van de eerste baanvakken op het Belgische net. Met dezelfde operatoren op dezelfde lijn als de Y Dijlebrug. Logica?
Re: Ontsporing Wilsele
Voor TBL1+ werd een risico-analyse per sein gemaakt. De belangrijkste parameters waren daar frequentie van de treinen en snelheid van de treinen.dentheo schreef:Gebeurt de keuze van de prioriteit ook op keuze van de "geschiedenis" van een sein ?
Sommige seinen hebben toch meer "incidenten" verzameld dan andere.
In functie daarvan werden de prioriteiten opgesteld, niet in functie van het verleden (hoewel die twee natuurlijk voor 95% samenvallen).
Maar daar wordt soms van afgeweken als daar goede redenen voor zijn, zoals daar in Wilsele.
Re: Ontsporing Wilsele
Hoe, dat zijn niet dezelfde operatoren? De Crossrail die daar is ontspoord , zou toch enkele kilometers verderop op L53 doorheen de ETCS-zone zijn gereden (ook al biedt die techniek dan misschien geen meerwaarde voor die maatschappij anno 2013)? Al het verkeer op L53 tussen Mechelen en Leuven passeert toch aan die vertakking? Dus ook al het goederenverkeer? Maar men legt dus wel ETCS op een belangrijk stuk van die lijn maar aan een vertakking even verderop waar er al meerdere ontsporingen zijn gebeurd, ligt er eigenlijk helemaal niets. Dat is toch niet logisch?Shrek schreef:Dat zijn helemaal niet dezelfde operatoren. Op Mechelen-Leuven gebruiken de Desiro's vandaag al de ETCS-installatie. En de voornaamste reden van ETCS daar nu al te leggen is voor de traffiek Antwerpen-Athus, dat zou vanaf 2015 volledig ETCS moeten zijn (13 en 3000 worden daarvoor uitgerust, veel sneller dan de traxxen en class 66 die Y Dijlebrug gebruiken).Jeroen schreef:Maar anderzijds wordt er een aantal kilometers verderop gejubeld dat ETCS er werkzaam is, als één van de eerste baanvakken op het Belgische net. Met dezelfde operatoren op dezelfde lijn als de Y Dijlebrug. Logica?