Kleinbettingen - Luxemburg
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Kleinbettingen - Luxemburg
Heb in ODB gelezen dat in 2017 het stuk Kleinbettingen - LUX onder 25000 volt komt waarbij de lijn zo'n 2 maanden buiten dienst komt. Hoe zouden de ic's naar lux dan rijden? Iemand al met nieuws?
Grts
O
Grts
O
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Tijdens de werken? Bussen. Daarna? Enkel materieel dat 25kV lust. Er zijn zelfs plannen om tzt die spanningssluis te verkassen meer richting Namen.
De huidige spanningswisselinstallatie in Luxemburg gaat daardoor uit dienst.
De huidige spanningswisselinstallatie in Luxemburg gaat daardoor uit dienst.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Men is inderdaad aan heel de lijn bezig, maar het komt niet in één keer in dienst. In 2017 komt de spanningssluis bij Autelbas, daarna verhuist die naar Libramont om tenslotte rond 2022 op de Maasbrug in Namen terecht te komen.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Of een pendeldienst met desiro's via Athus - Rodange?The_Knitter schreef:Tijdens de werken? Bussen.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Maar neen, 99% van de werken kan gebeuren met 1 spoor in dienst. Men werkt al jaren zo op L162.Paul schreef:Of een pendeldienst met desiro's via Athus - Rodange?The_Knitter schreef:Tijdens de werken? Bussen.
De nieuwe palen, nieuwe consoles, nieuwe draden, nieuw onderstation,... kan allemaal gebouwd worden zonder totale lijnonderbreking.
Het is pas de dag van de omschakeling zelf dat er misschien geen verkeer mogelijk is. Maar dat zal dus echt niet lang duren.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Shrek, ik weet niet waar jij je op baseert, maar de langdurige en volledige buitendienststelling van dat lijnvak tot Luxemburg i.v.m. de omschakeling is wel degelijk vooropgesteld, (o.m.?) door de Luxemburgers.
- Dieselfreak
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?Steven schreef:Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Uiteraard gaat dat een verschuiving van materieel geven. Alles wat 25 kV aankan zal er kunnen rijden.Dieselfreak schreef:Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?Steven schreef:Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Ik baseer mij op de Belgische kant, daar is het stukje grens-Arlon al bijna helemaal omgebouwd zonder volledige buitendienststellingen. Het gedeelte dat nog rest rond Arlon zal eveneens zonder al te veel hinder voor het verkeer gebouwd worden.nahoj schreef:Shrek, ik weet niet waar jij je op baseert, maar de langdurige en volledige buitendienststelling van dat lijnvak tot Luxemburg i.v.m. de omschakeling is wel degelijk vooropgesteld, (o.m.?) door de Luxemburgers.
Van het Luxemburgse net ben ik niet op de hoogte. Maar het zou mij verbazen dat zij niet over dezelfde technische mogelijkheden beschikken als Infrabel.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Helemaal niet !Bibke schreef:Uiteraard gaat dat een verschuiving van materieel geven. Alles wat 25 kV aankan zal er kunnen rijden.Dieselfreak schreef:Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?Steven schreef:Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
De omschakeling gaat ongeveer gelijktijdig gebeuren met de verplichting van ETCS in Luxemburg. Enkel materieel met gehomologeerde ETCS èn 25kV zal nog naar Luxemburg kunnen rijden.
Op dit moment is er nog geen enkele dergelijke trein gehomologeerd in Luxemburg. Het zal voor de nmbs nog krap worden om dat op tijd rond te krijgen.
Wat wel zeker is: MS96 zal je er niet meer zien.
Voor de rest? HLE 18, Desiro, HLE 13, M6Bx, I11Bdx. Dat zijn 5 kanshebbers, maar ze zullen nooit alle 5 op tijd in orde zijn.
- Dieselfreak
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Spijtig!Shrek schreef:Wat wel zeker is: MS96 zal je er niet meer zien.
Ik hoop toch vooral op de I11.Shrek schreef:Voor de rest? HLE 18, Desiro, HLE 13, M6Bx, I11Bdx. Dat zijn 5 kanshebbers, maar ze zullen nooit alle 5 op tijd in orde zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Waarom geen MS96 meer? Worden die (of toch tenminste de 25kV-subreeks) dan niet met ETCS uitgerust?
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel eens Desiro zou kunnen worden, wetende dat men er ook van droomt om die over niet al te lange tijd in te zetten op Luik-Luxemburg...
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel eens Desiro zou kunnen worden, wetende dat men er ook van droomt om die over niet al te lange tijd in te zetten op Luik-Luxemburg...
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Dat was eigenlijk wat ik bedoelde maar ik hield het gemakkelijkshalve zeer summierShrek schreef:Helemaal niet !Bibke schreef:Uiteraard gaat dat een verschuiving van materieel geven. Alles wat 25 kV aankan zal er kunnen rijden.Dieselfreak schreef: Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?
De omschakeling gaat ongeveer gelijktijdig gebeuren met de verplichting van ETCS in Luxemburg. Enkel materieel met gehomologeerde ETCS èn 25kV zal nog naar Luxemburg kunnen rijden.
Op dit moment is er nog geen enkele dergelijke trein gehomologeerd in Luxemburg. Het zal voor de nmbs nog krap worden om dat op tijd rond te krijgen.
Wat wel zeker is: MS96 zal je er niet meer zien.
Voor de rest? HLE 18, Desiro, HLE 13, M6Bx, I11Bdx. Dat zijn 5 kanshebbers, maar ze zullen nooit alle 5 op tijd in orde zijn.
- Dieselfreak
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Toch geen Desiro voor de verbinding Brussel-Luxemburg? Die stellen zijn niet gemaakt voor IC-diensten.Steve schreef:Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel eens Desiro zou kunnen worden, wetende dat men er ook van droomt om die over niet al te lange tijd in te zetten op Luik-Luxemburg...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.