Uren sproeitrein Gent
Re: Uren sproeitrein Gent
Dankzij Laurent Joseph van Wallorail.be heb ik volgende informatie kunnen bemachtigen:
93230 (18/04)
LIER 08:00
LIER-ROOSTER D/E 08:02
Y.LINT 08:07
Y.DUFFEL 08:08
Y.SINT-KATELIJNE-WAVER 08:16
Y.OTTERBEEK 08:18
MECHELEN-DIJKSTRAAT 08:21
MECHELEN 08:26
Y.HEIKE 08:32
KAPELLE-OP-DEN-BOS-ZEEKANAAL 08:37
LONDERZEEL 08:43
DENDERMONDE 09:02
93901 (18/04)
DENDERMONDE 09:10
LONDERZEEL 09:28
KAPELLE-OP-DEN-BOS-ZEEKANAAL 09:35
Y.HEIKE 09:39
MECHELEN 09:46
93231 (18/04)
MECHELEN 10:10
Y.HEIKE 10:17
HEIKE-ROOSTER K/L/C 10:19
WILLEBROEK-ZEEKANAAL 10:27
WILLEBROEK 10:28
PUURS 10:35
TEMSE 10:45 - 7 10:52
SINT-NIKLAAS 11:04
LOKEREN 11:18
ZELE 11:26 - 11:41
DENDERMONDE 11:52
SCHELLEBELLE 12:17
Y.MELLE 12:29
Y.MELLE-WEST 12:30
MERELBEKE-ROOSTER S 12:32
Y.OOST DRIEHOEK LEDEBERG 12:34
Y.WEST DRIEHOEK LEDEBERG 12:35
GENT-SINT-PIETERS 12:39
93902 (18/04)
GENT-SINT-PIETERS 12:56
Y.WEST DRIEHOEK LEDEBERG 13:00
Y.OOST DRIEHOEK LEDEBERG 13:01
MERELBEKE-ROOSTER S 13:04
Y.MELLE-WEST 13:09
Y.MELLE 13:10
SCHELLEBELLE 13:21
DENDERLEEUW 13:36
Heel erg bedankt, Laurent Joseph, http://www.wallorail.be
93230 (18/04)
LIER 08:00
LIER-ROOSTER D/E 08:02
Y.LINT 08:07
Y.DUFFEL 08:08
Y.SINT-KATELIJNE-WAVER 08:16
Y.OTTERBEEK 08:18
MECHELEN-DIJKSTRAAT 08:21
MECHELEN 08:26
Y.HEIKE 08:32
KAPELLE-OP-DEN-BOS-ZEEKANAAL 08:37
LONDERZEEL 08:43
DENDERMONDE 09:02
93901 (18/04)
DENDERMONDE 09:10
LONDERZEEL 09:28
KAPELLE-OP-DEN-BOS-ZEEKANAAL 09:35
Y.HEIKE 09:39
MECHELEN 09:46
93231 (18/04)
MECHELEN 10:10
Y.HEIKE 10:17
HEIKE-ROOSTER K/L/C 10:19
WILLEBROEK-ZEEKANAAL 10:27
WILLEBROEK 10:28
PUURS 10:35
TEMSE 10:45 - 7 10:52
SINT-NIKLAAS 11:04
LOKEREN 11:18
ZELE 11:26 - 11:41
DENDERMONDE 11:52
SCHELLEBELLE 12:17
Y.MELLE 12:29
Y.MELLE-WEST 12:30
MERELBEKE-ROOSTER S 12:32
Y.OOST DRIEHOEK LEDEBERG 12:34
Y.WEST DRIEHOEK LEDEBERG 12:35
GENT-SINT-PIETERS 12:39
93902 (18/04)
GENT-SINT-PIETERS 12:56
Y.WEST DRIEHOEK LEDEBERG 13:00
Y.OOST DRIEHOEK LEDEBERG 13:01
MERELBEKE-ROOSTER S 13:04
Y.MELLE-WEST 13:09
Y.MELLE 13:10
SCHELLEBELLE 13:21
DENDERLEEUW 13:36
Heel erg bedankt, Laurent Joseph, http://www.wallorail.be
Re: Uren sproeitrein Gent
Om 13u38 was er geen sproeitrein te zien in FDD.
De stationschef kon de trein (93902) niet vinden in zijn computer, in het blok vonden ze hem wel en hij zou om 14u15 aankomen op spoor 11.
De sproeitrein is uiteindelijk om 14u25 aangekomen met 6244 vooraan en 6315 achteraan, beiden in het Infrabel-blauw.
Ik wou nog even een gesprek aan gaan met de bestuurder die even was uitgestapt, maar die was helaas weinig zegs
De stationschef kon de trein (93902) niet vinden in zijn computer, in het blok vonden ze hem wel en hij zou om 14u15 aankomen op spoor 11.
De sproeitrein is uiteindelijk om 14u25 aangekomen met 6244 vooraan en 6315 achteraan, beiden in het Infrabel-blauw.
Ik wou nog even een gesprek aan gaan met de bestuurder die even was uitgestapt, maar die was helaas weinig zegs
Re: Uren sproeitrein Gent
Gisteren ochtend zijn de locomotieven van de sproeitrein vervangen door de 6250 (TUC) en de 6296 (Infrabel).
Re: Uren sproeitrein Gent
Heb je hier toevallig ook een dienstregeling van?
Heeft de sproeitrein nog steeds standplaats in Denderleeuw?
Heeft de sproeitrein nog steeds standplaats in Denderleeuw?
Uren sproeitrein Gent
23/4 Denderleeuw 8:55 Wetteren 9:26 Gent St P Aalter 10:25 Brugge 10:52 Blankenberge 11:12
23/4 Knokke 13:40 Brugge 14:10 Gent St P 15:11 Aalst 15:46 Denderleeuw 15:53
24/4 Denderleeuw 8:50 Aalst 8:56 Dampoort 9:31 Eeklo 9:57
25/4 Brussel Z 8:54 Denderleeuw 9:20 Gent St P 10:16 (Y Welle even stilstand)
25/4 Gent St P 10:41 Denderleeuw 11:15
26/4 Denderleeuw 8:6 Zottegem 8:25 Geraardsbergen 8:38
23/4 Knokke 13:40 Brugge 14:10 Gent St P 15:11 Aalst 15:46 Denderleeuw 15:53
24/4 Denderleeuw 8:50 Aalst 8:56 Dampoort 9:31 Eeklo 9:57
25/4 Brussel Z 8:54 Denderleeuw 9:20 Gent St P 10:16 (Y Welle even stilstand)
25/4 Gent St P 10:41 Denderleeuw 11:15
26/4 Denderleeuw 8:6 Zottegem 8:25 Geraardsbergen 8:38
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Uren sproeitrein Gent
De Panne was voorzien op 22/4 en zal dus op latere datum moeten uitgevoerd worden.
Dat wil zeggen dat er na 26/4 nog wel in district NW gereden zal worden maar of dat vanuit Denderleeuw is kan ik niet meteen zeggen.
Dat wil zeggen dat er na 26/4 nog wel in district NW gereden zal worden maar of dat vanuit Denderleeuw is kan ik niet meteen zeggen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Uren sproeitrein Gent
Vanaf 1 januari van dit jaar geldt voor alle openbare diensten in Vlaanderen een verbod op het gebruik van pesticiden.
Pesticiden kunnen dan enkel nog gebruikt worden onder specifieke voorwaarden na het doorlopen van een bijzondere procedure.
schijnbaar is de sproeitrein stil gezet !
Kan iemand dit bevestigen ?
Pesticiden kunnen dan enkel nog gebruikt worden onder specifieke voorwaarden na het doorlopen van een bijzondere procedure.
schijnbaar is de sproeitrein stil gezet !
Kan iemand dit bevestigen ?
Re: Uren sproeitrein Gent
Volgens wat ik vond van wetgeving gaat het over een verbod van gebruik op openbaar terrein. De ballast is geen openbaar terrein. Het is al langer verplicht de bermen ecologisch te beheren, het zogenaamde bermbesluit.ijzeren rijn 82 schreef:Vanaf 1 januari van dit jaar geldt voor alle openbare diensten in Vlaanderen een verbod op het gebruik van pesticiden.
Pesticiden kunnen dan enkel nog gebruikt worden onder specifieke voorwaarden na het doorlopen van een bijzondere procedure.
schijnbaar is de sproeitrein stil gezet !
Kan iemand dit bevestigen ?
Re: Uren sproeitrein Gent
Ik dacht dat Infrabel daarop een uitzondering had gekregen. Het is maar te hopen ook, want er bestaat geen geschikt alternatief voor de sproeitrein.ijzeren rijn 82 schreef:Vanaf 1 januari van dit jaar geldt voor alle openbare diensten in Vlaanderen een verbod op het gebruik van pesticiden.
Pesticiden kunnen dan enkel nog gebruikt worden onder specifieke voorwaarden na het doorlopen van een bijzondere procedure.
schijnbaar is de sproeitrein stil gezet !
Kan iemand dit bevestigen ?
Re: Uren sproeitrein Gent
Er was recent wel politieke commotie over de trein
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01656824 schreef:SP.A EN GROEN KLAGEN GEBRUIK PESTICIDEN AAN
‘Schaf giftrein van spoorwegen af’
30 APRIL 2015 | wer
SP.A en Groen eisen dat de spoorwegen hun ‘onkruidtrein’ op stal laten. Maar die is nodig voor de veiligheid, zegt Infrabel.
Met de lente in het land is traditiegetrouw ook de onkruidtrein van de Belgische spoorwegen op pad. Die trein controleert de hoofdsporen in het land. Een ingenieus camerasysteem aan boord van die trein detecteert onkruid in de spoorwegbermen en besproeit vervolgens die plek met pesticiden. ‘Dankzij die camera’s is er tot dertig procent minder onkruidverdelger nodig’, beklemtoont Infrabel.
De reden voor het inzetten van de onkruidtrein is de veiligheid. Opschietend onkruid kan de spoorwegbermen, opgetrokken uit kiezelstenen, beschadigen. En dat brengt de stabiliteit van de rails bovenop die bermen in het gedrang, zegt Infrabel.
SP.A en Groen wijzen echter op de enorme hoeveelheid pesticiden die hiervoor wordt gebruikt. ‘Het zou om zo’n 625.000 liter per jaar gaan’, zegt zowel S.PA-kamerlid David Geerts als de partij Groen. Die laatste heeft het daarom zelfs over een ‘giftrein’. Infrabel wil het cijfer niet bevestigen.
Alternatief
David Geerts wijst erop dat sinds 1 januari voor alle overheden een streng verbod geldt op het gebruik van pesticiden. ‘Als milieuschepen in Heist-op-den-Berg heb ik fors moeten investeren in middelen, materiaal en mensen om dat pesticidenverbod te kunnen naleven. Dan lijkt het mij vreemd dat ze bij de spoorwegen dat verbod zomaar naast zich mogen neerleggen.’
Infrabel wijst er op dat de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) akkoord ging met een afwijking op dat verbod, ‘onder meer omdat het om een veiligheidsmaterie gaat. Er bestaat geen economisch haalbaar alternatief om het onkruid uit de spoorwegbermen te verwijderen.’
Wel experimenteert Infrabel her en der met ‘testzones’ waar de bermen wél pesticidenvrij worden onderhouden. Maar die technieken zouden vandaag nog onvoldoende resultaat opleveren.
Het inzetten van de sproeitrein kost 1,3 miljoen euro per jaar. 10.000 km Belgische spoorwegbermen wordt jaarlijks via deze trein ‘onkruidvrij’ gehouden.
Re: Uren sproeitrein Gent
Maar ook vanuit die hoek komt er geen alternatief voor de "giftrein"...Jeroen schreef:Er was recent wel politieke commotie over de trein
Re: Uren sproeitrein Gent
En wat is er mis met onkruid in het ballast?Shrek schreef:Ik dacht dat Infrabel daarop een uitzondering had gekregen. Het is maar te hopen ook, want er bestaat geen geschikt alternatief voor de sproeitrein.ijzeren rijn 82 schreef:Vanaf 1 januari van dit jaar geldt voor alle openbare diensten in Vlaanderen een verbod op het gebruik van pesticiden.
Pesticiden kunnen dan enkel nog gebruikt worden onder specifieke voorwaarden na het doorlopen van een bijzondere procedure.
schijnbaar is de sproeitrein stil gezet !
Kan iemand dit bevestigen ?
Eénjarigen sterven elk jaar af. Enige probleem dat je hebt is dat het "organisch materiaal" in uw ballast toeneemt, maar dat heb je na het sproeien ook (zij het dat er minder kruiden groeien, dus minder snelle opbouw van organisch materiaal. Het meeste van die verteerde plantenresten spoelt ook weg vermoed ik.
Bomen en struiken worden gesnoeid door de voorbijrijdende treinen.
Enige plaats waar er mss wel een sproeitrein nodig is, zijn lijnen waar er zeer weinig verkeer is, waar er niet gesnoeid wordt door het voorbijrijdende verkeer.
Ik zie ook op meer en meer plaatsen dat er geen ballast meer gebruikt wordt (uitbreiding GEN, bvb op L50A, L161, lage sporen in FBMZ, ...). Men legt de dwarsliggers op een betonnen/asfalt bodemplaat. Dus daar is de sproeitrein niet nodig vermoed ik?
Re: Uren sproeitrein Gent
Dit voorjaar heeft men al grote inspanningen gedaan met snoeien langs het spoor. Dit om de zichtbaarheid te verhogen. Men laat de treinen de bomen niet snoeien. Net zoals je liever ook met je auto de bomen niet snoeit.rdv schreef:En wat is er mis met onkruid in het ballast?Shrek schreef:Ik dacht dat Infrabel daarop een uitzondering had gekregen. Het is maar te hopen ook, want er bestaat geen geschikt alternatief voor de sproeitrein.ijzeren rijn 82 schreef:Vanaf 1 januari van dit jaar geldt voor alle openbare diensten in Vlaanderen een verbod op het gebruik van pesticiden.
Pesticiden kunnen dan enkel nog gebruikt worden onder specifieke voorwaarden na het doorlopen van een bijzondere procedure.
schijnbaar is de sproeitrein stil gezet !
Kan iemand dit bevestigen ?
Eénjarigen sterven elk jaar af. Enige probleem dat je hebt is dat het "organisch materiaal" in uw ballast toeneemt, maar dat heb je na het sproeien ook (zij het dat er minder kruiden groeien, dus minder snelle opbouw van organisch materiaal. Het meeste van die verteerde plantenresten spoelt ook weg vermoed ik.
Bomen en struiken worden gesnoeid door de voorbijrijdende treinen.
Enige plaats waar er mss wel een sproeitrein nodig is, zijn lijnen waar er zeer weinig verkeer is, waar er niet gesnoeid wordt door het voorbijrijdende verkeer.
Ik zie ook op meer en meer plaatsen dat er geen ballast meer gebruikt wordt (uitbreiding GEN, bvb op L50A, L161, lage sporen in FBMZ, ...). Men legt de dwarsliggers op een betonnen/asfalt bodemplaat. Dus daar is de sproeitrein niet nodig vermoed ik?