Hallo allemaal,
Ik werk ondertussen al 5 jaar bij de NMBS als stationspersoneel.
Het beroep van treinbestuurder heb ik leren kennen door enkele keren vooraan mee te gaan en spreekt mij enorm aan.
Daarom overweeg ik om de overstap te maken en mij in te schrijven.
Ik heb nog enkele vraagjes.
1. Bij medische testen scoor ik altijd slecht op dieptezicht.
Dit is al onderzocht geweest bij een oogarts en het blijkt te gaan om een geboren afwijking.
Ik heb geen enkele moeite om dieptes in te schatten of iets vast te grijpen omdat mijn hersenen 'dieptezicht' anders zijn gaan ontwikkelen maar bij de standaard diepte testen zijn de resultaten negatief.
Kan dit problemen geven voor de selectie, desnoods in beroep?
2. Ik zit in een rang 4 (Eerste) kan HR-Rail hier moeilijk over doen dat ik 'verlaag' in rang?
Ik veronderstel dat ik gewoon mijn huidige rang moet aftekenen?
3. Komt elektriciteit, mechanica, pneumatica,... nog veel aan bod?
Ik ben er nooit echt goed in geweest maar wel bereid om mij hierdoor te slaan.
Alvast bedankt!
Treinbestuurder worden
Re: Treinbestuurder worden
Op de eerste 2 vragen kan ik u niet meteen antwoord geven.
Elektriciteit en mechanica komen , raar maar waar , enkel in fase 0 voor , dus de eerste 10 dagen van de basis opleiding.
Dit is grotendeels de basis van elektriciteit en mechanica zoals o.a. de wet van Ohm toepassen , krachten berekenen op een lichaam , wrijvingscoëificient van een wiel , ...
Wat pneumatica betreft , dat komt gedurende de ganse opleiding voor daar lucht wordt gebruikt voor o.a. remsystemen , ...maar je moet zeker geen formules berekenen enzo hoor , gaat hem eerder over praktische zaken
Hier vind je paar pdf's met te kennen leerstof https://www.despoorwegenwervenaan.be/Te ... -leerstof2
Elektriciteit en mechanica komen , raar maar waar , enkel in fase 0 voor , dus de eerste 10 dagen van de basis opleiding.
Dit is grotendeels de basis van elektriciteit en mechanica zoals o.a. de wet van Ohm toepassen , krachten berekenen op een lichaam , wrijvingscoëificient van een wiel , ...
Wat pneumatica betreft , dat komt gedurende de ganse opleiding voor daar lucht wordt gebruikt voor o.a. remsystemen , ...maar je moet zeker geen formules berekenen enzo hoor , gaat hem eerder over praktische zaken
Hier vind je paar pdf's met te kennen leerstof https://www.despoorwegenwervenaan.be/Te ... -leerstof2
Re: Treinbestuurder worden
De medische criteria zijn opgenomen in de spoorcodex bijlage 8. Je kan dit opzoeken via
"1. Algemene vereisten
1.1. De treinbestuurders mogen niet lijden aan een medische aandoening en geen medicatie, drugs of stoffen
innemen die zouden kunnen leiden tot :
- plotseling bewustzijnsverlies;
- vermindering van de waakzaamheid of het concentratievermogen;
- plotselinge ongeschiktheid;
- verlies van het evenwichts- of coördinatievermogen;
- aanzienlijk verlies van de beweeglijkheid.
1.2. Gezichtsvermogen
Het gezichtsvermogen dient aan de volgende eisen te voldoen :
- een gezichtsscherpte veraf, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 met minimaal 0,5 voor het minst goede oog;
- maxima voor corrigerende lenzen : verziendheid : + 5/bijziendheid : - 8. In uitzonderlijke gevallen zijn
afwijkingen toegestaan na advies van een oogarts. Het besluit hierover wordt genomen door de arts;
- een voldoende gezichtsscherpte dichtbij en intermediair, met of zonder hulpmiddelen;
- contactlenzen en een bril zijn toegestaan indien deze periodiek door een specialist worden gecontroleerd;
- normale kleurwaarneming, vast te stellen aan de hand van een erkende test zoals Ishihara, zo nodig aangevuld
met een andere erkende test;
- gezichtsveld : volledig
- gezichtsvermogen voor beide ogen : doeltreffend;
- binoculair gezichtsvermogen : doeltreffend;
- herkenning van kleursignalen : de test is gebaseerd op herkenning van enkelvoudige kleuren en niet op relatieve
verschillen;
- contrastwaarneming : goed;
- afwezigheid van progressieve oogziekten;
- oogimplantaten, keratotomieën en keratectomieën zijn uitsluitend toegestaan indien zij jaarlijks of met een door
de arts vast te stellen frequentie worden gecontroleerd;
- ongevoeligheid voor verblinding;
- getinte en fotochromatische contactlenzen zijn niet toegestaan. Lenzen met UV-coating zijn wel toegestaan.
1.3. Eisen betreffende het gehoor- en spraakvermogen
Aan de hand van een audiogram dient te blijken dat het gehoorvermogen voldoende is, dat wil zeggen :
- het gehoorvermogen dient het mogelijk te maken een telefoongesprek te voeren en de waarschuwingssignalen
en radioberichten te horen.
De volgende richtwaarden gelden :
- het gehoorverlies mag niet hoger zijn dan 40 dB bij 500 en 1 000 Hz;
- het gehoorverlies mag niet hoger zijn dan 45 dB bij 2 000 Hz voor het oor met de minst goede geleiding van het
geluid via de lucht;
- geen afwijking van de gehoorgang;
- geen chronische spraakmoeilijkheden (gezien de noodzaak van een luide en duidelijke berichtenuitwisseling);
- in bijzondere gevallen is het gebruik van gehoorapparaten toegestaan.
1.4. Zwangerschap
Bij een lage tolerantie of een pathologische aandoening dient zwangerschap te worden beschouwd als een
tijdelijke grond voor schorsing van treinbestuurders. De wettelijke voorschriften ter bescherming van zwangere
treinbestuurders moeten worden toegepast.
2. Minimumomvang van de keuring vóór de aanstelling
2.1. Medische keuring :
- algemeen medisch onderzoek;
- test van de zintuigen (gezichtsvermogen, gehoor, kleurwaarneming);
- onderzoek van bloed of urine, onder meer op suikerziekte, voor zover noodzakelijk om de lichame-
lijke geschiktheid van de kandidaat te beoordelen;
- elektrocardiogram (ECG) in rust;
- onderzoek naar het gebruik van psychotrope stoffen zoals illegale verdovende middelen of psychot-
rope medicatie, alsmede naar alcoholmisbruik, waardoor twijfel kan ontstaan over de geschiktheid de betrokken
functie uit te oefenen;
- cognitieve eigenschappen : aandacht en concentratie, geheugen, waarnemingsvermogen, redeneringsvermogen;
- communicatie;
- psychomotorische eigenschappen : reactievermogen, bewegingscoördinatie."
De vraag is dus of je voldoet aan deze criteria vooral de vraag of je een doeltreffend binoculair gezichtsvermogen hebt is voor jou belangrijk. Misschien moet je eens vooraf op bezoek bij je eigen oogarts met de vraag of hij op papier wilt zetten of jouw binoculair zicht voldoende is. De spoorweg kennende zal het dan wel ok zijn.
Voor vraag twee is het van belang te weten hoelang je in je werkzetel moest blijven? Meestal vijf jaar? De enige uitzondering is vaak een graadverhoging... Let ook op wat zal er gebeuren indien je niet slaagt? Kan je dan terug naar je oude graad en rang, die hoger is? Ik zou deze vragen stellen aan hr-rail, eventueel via de contactpersoon die op de vacature staat waarvoor je wenst te solliciteren.
binoculair dieptezicht is er met een max van 5 m, dus of het zo noodzakelijk is?
"1. Algemene vereisten
1.1. De treinbestuurders mogen niet lijden aan een medische aandoening en geen medicatie, drugs of stoffen
innemen die zouden kunnen leiden tot :
- plotseling bewustzijnsverlies;
- vermindering van de waakzaamheid of het concentratievermogen;
- plotselinge ongeschiktheid;
- verlies van het evenwichts- of coördinatievermogen;
- aanzienlijk verlies van de beweeglijkheid.
1.2. Gezichtsvermogen
Het gezichtsvermogen dient aan de volgende eisen te voldoen :
- een gezichtsscherpte veraf, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 met minimaal 0,5 voor het minst goede oog;
- maxima voor corrigerende lenzen : verziendheid : + 5/bijziendheid : - 8. In uitzonderlijke gevallen zijn
afwijkingen toegestaan na advies van een oogarts. Het besluit hierover wordt genomen door de arts;
- een voldoende gezichtsscherpte dichtbij en intermediair, met of zonder hulpmiddelen;
- contactlenzen en een bril zijn toegestaan indien deze periodiek door een specialist worden gecontroleerd;
- normale kleurwaarneming, vast te stellen aan de hand van een erkende test zoals Ishihara, zo nodig aangevuld
met een andere erkende test;
- gezichtsveld : volledig
- gezichtsvermogen voor beide ogen : doeltreffend;
- binoculair gezichtsvermogen : doeltreffend;
- herkenning van kleursignalen : de test is gebaseerd op herkenning van enkelvoudige kleuren en niet op relatieve
verschillen;
- contrastwaarneming : goed;
- afwezigheid van progressieve oogziekten;
- oogimplantaten, keratotomieën en keratectomieën zijn uitsluitend toegestaan indien zij jaarlijks of met een door
de arts vast te stellen frequentie worden gecontroleerd;
- ongevoeligheid voor verblinding;
- getinte en fotochromatische contactlenzen zijn niet toegestaan. Lenzen met UV-coating zijn wel toegestaan.
1.3. Eisen betreffende het gehoor- en spraakvermogen
Aan de hand van een audiogram dient te blijken dat het gehoorvermogen voldoende is, dat wil zeggen :
- het gehoorvermogen dient het mogelijk te maken een telefoongesprek te voeren en de waarschuwingssignalen
en radioberichten te horen.
De volgende richtwaarden gelden :
- het gehoorverlies mag niet hoger zijn dan 40 dB bij 500 en 1 000 Hz;
- het gehoorverlies mag niet hoger zijn dan 45 dB bij 2 000 Hz voor het oor met de minst goede geleiding van het
geluid via de lucht;
- geen afwijking van de gehoorgang;
- geen chronische spraakmoeilijkheden (gezien de noodzaak van een luide en duidelijke berichtenuitwisseling);
- in bijzondere gevallen is het gebruik van gehoorapparaten toegestaan.
1.4. Zwangerschap
Bij een lage tolerantie of een pathologische aandoening dient zwangerschap te worden beschouwd als een
tijdelijke grond voor schorsing van treinbestuurders. De wettelijke voorschriften ter bescherming van zwangere
treinbestuurders moeten worden toegepast.
2. Minimumomvang van de keuring vóór de aanstelling
2.1. Medische keuring :
- algemeen medisch onderzoek;
- test van de zintuigen (gezichtsvermogen, gehoor, kleurwaarneming);
- onderzoek van bloed of urine, onder meer op suikerziekte, voor zover noodzakelijk om de lichame-
lijke geschiktheid van de kandidaat te beoordelen;
- elektrocardiogram (ECG) in rust;
- onderzoek naar het gebruik van psychotrope stoffen zoals illegale verdovende middelen of psychot-
rope medicatie, alsmede naar alcoholmisbruik, waardoor twijfel kan ontstaan over de geschiktheid de betrokken
functie uit te oefenen;
- cognitieve eigenschappen : aandacht en concentratie, geheugen, waarnemingsvermogen, redeneringsvermogen;
- communicatie;
- psychomotorische eigenschappen : reactievermogen, bewegingscoördinatie."
De vraag is dus of je voldoet aan deze criteria vooral de vraag of je een doeltreffend binoculair gezichtsvermogen hebt is voor jou belangrijk. Misschien moet je eens vooraf op bezoek bij je eigen oogarts met de vraag of hij op papier wilt zetten of jouw binoculair zicht voldoende is. De spoorweg kennende zal het dan wel ok zijn.
Voor vraag twee is het van belang te weten hoelang je in je werkzetel moest blijven? Meestal vijf jaar? De enige uitzondering is vaak een graadverhoging... Let ook op wat zal er gebeuren indien je niet slaagt? Kan je dan terug naar je oude graad en rang, die hoger is? Ik zou deze vragen stellen aan hr-rail, eventueel via de contactpersoon die op de vacature staat waarvoor je wenst te solliciteren.
binoculair dieptezicht is er met een max van 5 m, dus of het zo noodzakelijk is?
Re: Treinbestuurder worden
Ik las onlangs een artikel over neuroplasticiteit, ook op oudere leeftijd. Het zou mits de juiste correctie van bril en uitgebreide visuele oefening mogelijk zijn dieptezicht te oefenen/leren, zonder succegarantie natuurlijk. Meer info in het boek van susan r. Barry.
Re: Treinbestuurder worden
Ik heb vandaag mijn mondeling gesprek in Brussel om treinbestuurder te worden. Wish me luck.
Komt er veel uit die technische brochure?
Is dat gebouw gemakkelijk te vinden in Brussel-Zuid?
Komt er veel uit die technische brochure?
Is dat gebouw gemakkelijk te vinden in Brussel-Zuid?
Re: Treinbestuurder worden
Er zijn meerdere NMBS gebouwen maar als je in de Frankrijkstraat moet zijn is het simpelste om via de zuidgang het perron te verlaten (deze heeft vaste trap en liften). Als je toch in de hoofdgang zou geraken moet je de uitgang Horta nemen en dan naar links om aan de Frankrijkstraat te geraken.
Idem voor het geval je de Onderwijsstraat als adres heb gekregen.
Als je op het hallepoortgebouw moet zijn neem je dan weer beter de uitgang Fonsnylaan die van daaruit de snelste weg aanbied naar je bestemming.
Idem voor het geval je de Onderwijsstraat als adres heb gekregen.
Als je op het hallepoortgebouw moet zijn neem je dan weer beter de uitgang Fonsnylaan die van daaruit de snelste weg aanbied naar je bestemming.
Re: Treinbestuurder worden
Bedankt Steven. Ik heb het gemakkelijk gevonden. Helaas ben ik niet geslaagd. Wanneer kan ik herkansen?
Re: Treinbestuurder worden
Gewoon opnieuw solliciteren als er een nieuwe vacature uitkomt. Rekening houden met wat men je gezegd heeft waarom je niet geslaagd bent en het beter proberen te doen.
Re: Treinbestuurder worden
Elke sollicitatie is gekoppeld aan een HR bericht, op de briefwisseling (email?) die je kreeg zou een bericht nr moeten staat als H-HR 123 of gelijkaardig. Als de vacature online een ander nr heeft dan die op je huidige briefwisseling kan je uzelf terug kandidaat stellen.