Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
@nighttrain: twee opmerkingen in de marge:
*/ "commerciële zelfmoord" lijkt me weinig relevant. Commercieel denken, laat staan commercieel voelen, is niet de sterkste kant van NMBS. Men heeft niet voor niets een monopolie, he.
*/ kan men sowieso via Amadeus een NMBS-ticket boeken? ik dacht dat enkel de supersnelle treinen erin voorkwamen, en dan nog slechts nadat men aan de stations IATA=codes had toegekend die eigenlijk voor luchthavens bedoeld waren - zoals Amadeus voor vliegtuigtickets was opgezet?
*/ "commerciële zelfmoord" lijkt me weinig relevant. Commercieel denken, laat staan commercieel voelen, is niet de sterkste kant van NMBS. Men heeft niet voor niets een monopolie, he.
*/ kan men sowieso via Amadeus een NMBS-ticket boeken? ik dacht dat enkel de supersnelle treinen erin voorkwamen, en dan nog slechts nadat men aan de stations IATA=codes had toegekend die eigenlijk voor luchthavens bedoeld waren - zoals Amadeus voor vliegtuigtickets was opgezet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Zou het oude Luxemburgse systeem niet veel gemakkelijker zijn. Betalen per uur, of per 2 uur of voor een hele dag, ipv het aantal kilometers?
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
gemakkelijker wel, maar Luxemburg is wel een paar maatjes kleiner. Ik denk dat enkele (grote) zones verdedigbaar zijn, denk provinciaal niveau, of minstens arrondissementsniveau.
-
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Beste heer,jan_olieslagers schreef: ↑13 jan 2021, 17:51 @nighttrain: twee opmerkingen in de marge:
*/ "commerciële zelfmoord" lijkt me weinig relevant. Commercieel denken, laat staan commercieel voelen, is niet de sterkste kant van NMBS. Men heeft niet voor niets een monopolie, he.
*/ kan men sowieso via Amadeus een NMBS-ticket boeken? ik dacht dat enkel de supersnelle treinen erin voorkwamen, en dan nog slechts nadat men aan de stations IATA=codes had toegekend die eigenlijk voor luchthavens bedoeld waren - zoals Amadeus voor vliegtuigtickets was opgezet?
Commerciele zelfmoord was enkel bedoeld om aan te tonen dat Het produkt niet aantrekkelijk wordt en eventueel gebruikers afschrikt.
Betreffende Amadeus , Is niet enkel voor vliegtuigmaatschappijen, maar Is ook een verkoopnetwerk en reservatie ses van hotels ,treinen enz. Heb die contracten gezien vorig jaar voor o.a. De HHR lijn en SAR. Maar er was nog een andere ,maar de naam ontschiet mij. Maar In elk geval moeten ze toch hun produkt en hun parameters aanbieden op een platform om deze te kunnen verkopen..
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Dat overkwam mij recentelijks toen ik per grote uitzondering de bus naam (delijn). sms versturen, en prompt komt er een sms terug waarin vermeld tot welk uur men mag rijden. Het lijkt me op een manier ook logischer, want kosten een trein (of een bus) per uur of per kilometer? Mij lijkt de kost per uur doorslaggevend, vooral omdat de personeelskost per uur geteld wordt en niet per kilometer.Betalen per uur, of per 2 uur of voor een hele dag, ipv het aantal kilometers?
Het idee lijkt mij zeker het bekijken waard, maar ongetwijfeld werd het reeds geopperd en vermoedelijk werd het onmiddellijk afgeschoten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Logischer misschien wel, maar dan penaliseert men ook reizigers vanuit kleinere stations die verplicht zijn om een tragere stoptrein te nemen.jan_olieslagers schreef: ↑13 jan 2021, 22:01 Dat overkwam mij recentelijks toen ik per grote uitzondering de bus naam (delijn). sms versturen, en prompt komt er een sms terug waarin vermeld tot welk uur men mag rijden. Het lijkt me op een manier ook logischer, want kosten een trein (of een bus) per uur of per kilometer? Mij lijkt de kost per uur doorslaggevend, vooral omdat de personeelskost per uur geteld wordt en niet per kilometer.
Het idee lijkt mij zeker het bekijken waard, maar ongetwijfeld werd het reeds geopperd en vermoedelijk werd het onmiddellijk afgeschoten.
De Lijn maakt tevens ook een uitzondering voor sommige Limburgse snelbussen waarvoor men een duurder ticket dient te kopen.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Geachte mevrouw, :)Maar er was nog een andere ,maar de naam ontschiet mij.
Wellicht doelde u op Galileo of misschien op Sabre? Er blijken nogal wat van die reservatiesystemen te bestaan overigens. Ik wist niet dat men er ook hotelboekingen kon mee doen, alweer iets bijgeleerd!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Wat men ook verandert, het zal altijd in iemands nadeel zijn. Ik vermoed dat de huidige tarievenwirwar ontstaan is door een streven om het iedereen naar de zin te maken, en (in de beste der Belgische tradities) duizend-en-een compromissen aan te gaan. Of anders gezegd om altijd en overal de geit en de kool te sparen. Dat zal allicht meer aan de politiek liggen dan aan NMBS. Dat er een grens is aan de mogelijkheden terzake lijken we nu wel te ondervinden.dan penaliseert men ook reizigers vanuit kleinere stations die verplicht zijn om een tragere stoptrein te nemen
Het grote voordeel van de formule "betalen per reistijd" lijkt mij dat er veel minder betwisting kan zijn; alleen is er het heikele punt van de vertragingen. Stel maar ik wil een verplaatsing maken die volgens dienstregeling 52 minuten duurt, dus ik koop een ticket voor een uur; en dan heeft de trein een kwartuur vertraging - wat toch wel eens kan gebeuren - en op slag heb ik geen geldig ticket meer. Een mogelijkheid is om op het ticket het gekozen traject weer te geven, of zelfs de gekozen treinnummers; dan kan bij controle vlot gecheckt worden of er inderdaad vertraging in het spel is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
https://amadeus.com/en/industries/railjan_olieslagers schreef: ↑13 jan 2021, 22:35Geachte mevrouw,Maar er was nog een andere ,maar de naam ontschiet mij.
Wellicht doelde u op Galileo of misschien op Sabre? Er blijken nogal wat van die reservatiesystemen te bestaan overigens. Ik wist niet dat men er ook hotelboekingen kon mee doen, alweer iets bijgeleerd!
https://amadeus.com/en
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Ik begrijp deze uitspraak eerlijk gezegd niet.
Ongeveer een jaar geleden hebt U op dit forum in een gelijkaardige discussie (Retour Athus) het volgende gezegd:
"Welnu, laat degene die hier ooit van een tbg een opmerking heeft gekregen over de gevolgde reisweg dat hier nu melden.
Ik denk dat de regelgeving vooral en alleen toegepast wordt bij compensatie of geschillen. Wat mij logisch lijkt."
Einde citaat.
Waarom vindt U nu dat de treinbegeleider dit wel moest doen ?
Waar gaat het hier eigenlijk over ?
Een koppel besluit om met de Hello Belgium pass een uitstapje te maken naar de kust.
Mag ik eraan herinneren dat de NMBS enkele maanden geleden hiervoor een intense reklame campagne heeft gevoerd op sociale media met slogans als: "Hop de trein op naar meer dan 500 bestemmingen". Die reklames hebben ook een bom geld gekost.
Die mensen zijn zich niet bewust van het feit dat ze niet langs Leuven mogen en hebben ook niet de tijd en moed gevonden om alle verwarrende en verspreide informatie daarover te gaan opzoeken maar gaan gewoon voort op het reistraject dat door de reisplanner wordt aangegeven.
Dan is er de overijverige treinbegeleider die hun een tweede ticket laat betalen.
Er is hier al door verschillende op gewezen dat die mensen met dezelfde pass een veel langer traject in België hadden kunnen afleggen zonder te moeten bijbetalen.
Bij navraag bij de klantendienst krijgen zij eerst 2 tegenstrijdige antwoorden waarna sommige NMBS verantwoordelijken lucht krijgen van het feit dat dit verhaal, dat intussen uitgebreid in de media is verschenen, wel eens een heel negatieve deuk zou kunnen geven aan het imago van de NMBS en in een 'vergadering' alsnog besluiten om de mensen het betaalde geld terug te geven.
Ik heb er niets op tegen dat een treinbegeleider zijn werk doet, hoe meer controles hoe beter, maar dit vind ik toch wel wat overdreven, zoals U zelf trouwens hebt gezegd een jaar geleden.
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar de tegenspraak zit. In het geval Athus beschrijf ik een situatie: ik heb nog ooit meegemaakt dat een opmerking gemaakt wordt over een te volgen reisweg; het feit dat niemand daarop met een voorbeeld gekomen is - dat was toch de vraag - laat toch vermoeden dat ik het bij het rechte eind had. Deze tbg heeft wel de moeite genomen en dat kan ik appreciëren. Het was echt niet nodig om het hele verhaal nog eens uit de doeken te doen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Een bedenking die ik mij intussen al een paar keer gemaakt heb: als de NMBS nu eens zou zorgen dat alle verbindingen, dus ook die met stoptreinen, wat frequenter rijden, dan is de kans dat je met een omweg ergens sneller geraakt direct een stuk kleiner.
Daarnaast zou een soort zonesysteem, vooral in en rond de grote steden, het ook al wat kunnen vereenvoudigen, maar zaligmakend gaat dit zeker niet zijn.
En als men dan nog de X-rittenkaarten ineens de geldigheid van een volledige dag geeft, dan denk ik dat het aantal "misverstande" met occasionele reizigers al sterk kan verminderd worden.
Voor de doorwinterde reiziger die de moeite wil nemen om iets grondig uit te vlooien, is het huidige systeem misschien aanvaardbaar, maar als de trein ooit concurrentieel zou moeten zijn met andere vervoersvormen, zou men de reiziger dit soort onzin mogen besparen.
Ik lees hierboven de mogelijkheid voor tickets met geldigheid van 1 uur: ook een goed idee, maar dan eerder als aanvulling.
Hoe we in zo'n geval de NMBS nog kunnen aansporen om verbindingen te versnellen, of zelfs niet te vertragen, is mij niet duidelijk.
Daarnaast zou een soort zonesysteem, vooral in en rond de grote steden, het ook al wat kunnen vereenvoudigen, maar zaligmakend gaat dit zeker niet zijn.
En als men dan nog de X-rittenkaarten ineens de geldigheid van een volledige dag geeft, dan denk ik dat het aantal "misverstande" met occasionele reizigers al sterk kan verminderd worden.
Voor de doorwinterde reiziger die de moeite wil nemen om iets grondig uit te vlooien, is het huidige systeem misschien aanvaardbaar, maar als de trein ooit concurrentieel zou moeten zijn met andere vervoersvormen, zou men de reiziger dit soort onzin mogen besparen.
Ik lees hierboven de mogelijkheid voor tickets met geldigheid van 1 uur: ook een goed idee, maar dan eerder als aanvulling.
Hoe we in zo'n geval de NMBS nog kunnen aansporen om verbindingen te versnellen, of zelfs niet te vertragen, is mij niet duidelijk.
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
om het eventjes "zichtbaar" te maken...
zie hier enkele bijlagen
als je die route selecteert, krijg je een scherm zoals dit.
afhankelijk van de route krijg je wel of niet de opmerking "2 ticketten nodig". Tot hiertoe logisch. MAAR: en dat is het probleem: als je de route met 2 ticketten kiest,
en je klikt op de knop "ticket kopen" krijg je NIET de aankoop van die twee ticketten.. En zolang dat niet gefixed is blijft dit probleem geldig.
zie hier enkele bijlagen
als je die route selecteert, krijg je een scherm zoals dit.
afhankelijk van de route krijg je wel of niet de opmerking "2 ticketten nodig". Tot hiertoe logisch. MAAR: en dat is het probleem: als je de route met 2 ticketten kiest,
en je klikt op de knop "ticket kopen" krijg je NIET de aankoop van die twee ticketten.. En zolang dat niet gefixed is blijft dit probleem geldig.
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Ik zou zelfs meer zeggen: je koopt een ticket waar je niets kan mee aanvangen zolang je geen tweede ticket koopt.
En als je dat niet weet riskeer je nog een boete op de koop toe.
Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg
Ik heb nog eens enkele prijzen opgezocht en heb toch wel enkele merkwaardige zaken gevonden.
Alle vermelde prijzen zijn voor vandaag 17/1 en voor een standaard ticket.
A. Leuven-Oostende: € 20.40
B. Herent-Oostende: € 20.40
C. Wijgmaal-Leuven-Oostende: € 19.70
D: Herent-Leuven-Oostende: € 22.90 (20.40 + 2.50)
Kan iemand me een antwoord geven op de volgende vragen:
1. Waarom kost A evenveel als B ? ( afstand A > afstand B)
2. Waarom kost C minder als A en B ? ( afstand C > afstand A > afstand B )
3. Waarom kost D € 3.20 meer als C als je weet dat Wijgmaal even ver van Leuven ligt als Herent ?
Alle vermelde prijzen zijn voor vandaag 17/1 en voor een standaard ticket.
A. Leuven-Oostende: € 20.40
B. Herent-Oostende: € 20.40
C. Wijgmaal-Leuven-Oostende: € 19.70
D: Herent-Leuven-Oostende: € 22.90 (20.40 + 2.50)
Kan iemand me een antwoord geven op de volgende vragen:
1. Waarom kost A evenveel als B ? ( afstand A > afstand B)
2. Waarom kost C minder als A en B ? ( afstand C > afstand A > afstand B )
3. Waarom kost D € 3.20 meer als C als je weet dat Wijgmaal even ver van Leuven ligt als Herent ?