Dat is de huidige betekenis. Maar het is niet altijd zo geweest. Oorspronkelijk werd Z alleen gebruikt voor treinen gesleept door dieselloc. Stoomtreinen hadden een nummer zonder letter. Elektrische treinen een E. Motorwagens een M, TA of TT, naargelang het type. Ik spreek nu over de jaren 50 en 60 van vorige eeuw...
Trein botst kraan
Re: Trein botst kraan
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: Trein botst kraan
Heeft niks te maken met ramptoerist hoor, ik vroeg het omdat dat op treinbestuurder.be stond, en op de site van de NMBS (storingen op het net) niet.
Ik dacht dat die site (treinbestuurder.be) een fout had gemaakt
Ciao Ciao
Re: Trein botst kraan
Op de website van de NMBS staan enkel de storingen met onmiddellijke impact op het treinverkeer. Een incident in een werkplaats heeft normaal enkel daar impact. In dit geval betreft het dan nog de werkplaats HST, die heeft nooit onmiddellijke impact op het binnenlands verkeer.
Re: Trein botst kraan
Inderdaad: een stam M5'en ging wandelen en geraakte op het verkeerde pad
Dat gebeurde niet in de HST-werkplaats en er was de nodige hinder.
Re: Trein botst kraan
Nu ja, de "Z" werd ingevoerd na het begin van de elektrificatie om vergissingen te vermijden. Toch een kleine rechtzetting: de aanduiding geeft niet de tractie weer, maar wel of er al dan niet een pantograaf tegen de rijdraad staat. Dieselmotorwagen EM130 kan (en moet) dus als "E" rijden indien de controlepanto tegen de draad staat.Paul schreef: ↑04 apr 2021, 22:14 Dat is de huidige betekenis. Maar het is niet altijd zo geweest. Oorspronkelijk werd Z alleen gebruikt voor treinen gesleept door dieselloc. Stoomtreinen hadden een nummer zonder letter. Elektrische treinen een E. Motorwagens een M, TA of TT, naargelang het type. Ik spreek nu over de jaren 50 en 60 van vorige eeuw...
Re: Trein botst kraan
Het is ooit veel ingewikkelder geweest, met Z, E, TA, TT, M en helemaal niks als ik me niet vergis voor stoomtreinen. Pittig detail aan de rand: die M stond voor de grote motorwagens die de NMBS enkele tientallen jaren in dienst had. In het spoorboekje stond daar vaak bij: trein met beperkte capaciteit, reservatie verplicht of soms: voorrang voor reizigers met gereserveerde zitplaatsen. Soms werden bepaalde categorieën reizigers gewoon niet toegelaten (militairen, reizigers met sociaal abonnement 3de klasse...)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein botst kraan
Dit staat op treinbestuurder.be:
L27M/2: Antwerpen-Noord-Bundel B1: Ontspooring
Iemand meer info?
L27M/2: Antwerpen-Noord-Bundel B1: Ontspooring
Iemand meer info?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Re: Trein botst kraan
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Re: Trein botst kraan
Soms maak ik die schrijffouten expres zo dat sommige hier op het forum blij worden dat ze iemand weer kunnen verbeteren.
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Re: Trein botst kraan
Oké, je zult het wel nooit leren - spellen en respecteren...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13