Welk materieel voor de L-treinen?
Welk materieel voor de L-treinen?
De klassieke motorstellen, waarmee de meeste L-treinen in ons land gereden worden, beginnen ondertussen toch ook al ouder te worden. Vooral de oude reeksen 100 en 200 hebben toch ook al de leeftijd van 40 jaar bereikt. Wanneer het materieel voor het GEN geleverd zal zijn, zullen de gemoderniseerde motorstellen hoogstwaarschijnlijk de L-treinen over het gehele land gaan overnemen van de oude reeksen klassieke motorstellen, die dan wellicht buiten dienst zullen gesteld worden.
Nu heb ik twee vragen:
Zijn er genoeg of zullen er genoeg gemoderniseerde motorstellen zijn om al die L-treindiensten over te nemen?
En die gemoderniseerde stelletjes zullen wellicht ook niet meer heel lang meegaan. Zullen er dan nieuwe tweetjes moeten besteld worden, of zullen bijvoorbeeld Breaks de L-treinen gaan overnemen?
Nu heb ik twee vragen:
Zijn er genoeg of zullen er genoeg gemoderniseerde motorstellen zijn om al die L-treindiensten over te nemen?
En die gemoderniseerde stelletjes zullen wellicht ook niet meer heel lang meegaan. Zullen er dan nieuwe tweetjes moeten besteld worden, of zullen bijvoorbeeld Breaks de L-treinen gaan overnemen?
euhm sprinters anyone? 
de L Herentals- Antwerpen is trouwens nu al met een break hoor, en voor de rest denk ik dat eens het GEN af is, inderdaad de meeste L's met gemoderniseerde klassiekjes gaan gereden worden, daarna met breaks in een overgangsperiode en daarna (binnen 20/30 jaar ofzo) zullen ze waarschijnlijk nieuw materieel moeten kopen e, hoewel de am86's ook nog wel een heel tijdje zullen meegaan.
Eeventueel zouden zelfs de varkensneuzen L's kunnen doen denk ik...

de L Herentals- Antwerpen is trouwens nu al met een break hoor, en voor de rest denk ik dat eens het GEN af is, inderdaad de meeste L's met gemoderniseerde klassiekjes gaan gereden worden, daarna met breaks in een overgangsperiode en daarna (binnen 20/30 jaar ofzo) zullen ze waarschijnlijk nieuw materieel moeten kopen e, hoewel de am86's ook nog wel een heel tijdje zullen meegaan.
Eeventueel zouden zelfs de varkensneuzen L's kunnen doen denk ik...
Dat doen ze nu al hé.Wover schreef: Eeventueel zouden zelfs de varkensneuzen L's kunnen doen denk ik...
L trein Antwerpen-Puurs
L trein Antwerpen-Sint-Niklaas
L trein Antwerpen-Roosendaal
L trein Brussel-Nijvel
....
In de wandelgangen hoor je toch vaker het gerucht dat ze de vierledige willen gaan moderniseren. En dat zou op zich geen slechte zaak zijn.
Want op gebied van besturing en betrouwbaarheid kan je geen beter moterstel hebben.
Re: Welk materieel voor de L-treinen?
Waarom denk je dat die gemoderniseerde stelletjes niet lang meer zullen meegaan? Ik denk dat je daar nog raar van zou opkijken.Trainspotterke schreef:D
Als ze die een degelijk onderhoud geven, kunnen die gemakkelijk nog 10-tallen jaren blijven rondbollen. Dat is ook de bedoeling geweest hé.
Anders zouden ze daar zoveel geld niet in hebben geïnvesteerd.
Enkel de klassieke moterstellen tot nummer 270 die dus met de acec panto en met een maximumsnelheid van 130 zouden op termijn buiten dienst gaan.
Re: Welk materieel voor de L-treinen?
* Moterstel nummer 153 tot 270: bouwjaar 1962, 1963, 1965Trainspotterke schreef:Vooral de oude reeksen 100 en 200 hebben toch ook al de leeftijd van 40 jaar bereikt.
* Moterstel nummer 595 tot 600 (sabena stellen): bouwjaar 1970.
* Moterstel 601-640: bouwjaar 1966. (Meerdere van deze moterstellen
zijn reeds gemoderniseerd.)
* Moterstel 665 to 676: bouwjaar 1970 (meerdere gemoderniseerd)
* Moterstel 677-782: bouwjaar 1973, 1974, 1978, 1979.
(meerdere gemoderniseerd)
op de L hasselt-leuven-(landen) zitten er nu ook breaks, ik vind dit een zeer goede vooruitgang, die break's zijn eigenlijk perfect voor L-treinen. Als ze ooit materiaal voor L-treinen tekort hebben hoop ik dus dat ze langere comfortabele stellen (zoals MS96) bijkopen voor de IC/IR-verbindingen en de breaks daarvan naar de L-diensten verplaatsen 

Alleen in het weekend is dit Brugge-Gent-Brussel-Luchthaven.OO-MSS schreef:260689 schreef:In het weekend rijden ze in pool met break.Tim schreef:In 't weekend wordt de L-trein Gent - Brugge zelfs met AM96 gereden.
Er zijn 2 diensten met AM96 en 2 met een break.
die worden ook op de Luchthaven gebruikt zeker ?