Fictieve spoorwegmaatschappij
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Ik weet niet hoe realistisch je het wilt hebben? In Düsseldorf overstappen maakt het geen hele lange afstandsverbinding, maar zeker erg bruikbaar. Sporen in Keulen, Hannover-Berlijn, Berlijn zelf (vast nog een paar andere) zitten al behoorlijk vol. Ik zou enkele haltes weglaten: Gütersloh, Herford, Spandau of Berlijn Hbf, Dresden-Neustadt, Ehrenfeld, Düren, springen me daar direct in het oog. Brühl vind ik ook maar niks aan, daar mogen mensen wel even een stukje S-bahn rijden, Plopsaland hoeft ook geen tgv naar Maastricht Vooral omdat het om langere afstanden gaat, kan je kleinere knooppunten weglaten vind ik. Bij een lokale IC mag Berchem er graag bij, voor mensen ten zuiden of deels ook centrum maken 15 minuten reistijd veel meer uit op hun rit naar Gent/Brussel/.. Bij langere afstanden mag de aanreistijd net iets meer zijn. Het lijkt in tegenstelling te zijn, maar een reistijd op langere afstand wordt vaak vergeleken met vliegtuig of maakt het minder interessant voor bvb. een verlengd weekend in Praag. Erg tof dat je alle treinen de hele week door laat rijden.
Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners .
Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners .
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Oostende - Düsseldorf is al een redelijk lange afstand, maar ik denk dat ik deze route eerder ga doortrekken naar Berlin dan in te korten tot Düsseldorf, op die manier is er ook meer capaciteit op de as Ruhrgebiet - Berlin, één van de meer populaire trajecten binnen Duitsland.kika schreef: ↑17 jan 2022, 11:37 Ik weet niet hoe realistisch je het wilt hebben? In Düsseldorf overstappen maakt het geen hele lange afstandsverbinding, maar zeker erg bruikbaar. Sporen in Keulen, Hannover-Berlijn, Berlijn zelf (vast nog een paar andere) zitten al behoorlijk vol. Ik zou enkele haltes weglaten: Gütersloh, Herford, Spandau of Berlijn Hbf, Dresden-Neustadt, Ehrenfeld, Düren, springen me daar direct in het oog. Brühl vind ik ook maar niks aan, daar mogen mensen wel even een stukje S-bahn rijden, Plopsaland hoeft ook geen tgv naar Maastricht Vooral omdat het om langere afstanden gaat, kan je kleinere knooppunten weglaten vind ik. Bij een lokale IC mag Berchem er graag bij, voor mensen ten zuiden of deels ook centrum maken 15 minuten reistijd veel meer uit op hun rit naar Gent/Brussel/.. Bij langere afstanden mag de aanreistijd net iets meer zijn. Het lijkt in tegenstelling te zijn, maar een reistijd op langere afstand wordt vaak vergeleken met vliegtuig of maakt het minder interessant voor bvb. een verlengd weekend in Praag. Erg tof dat je alle treinen de hele week door laat rijden.
Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners .
Die 3e route tussen Oostende en Hannover / Praha is ook de route waar ik momenteel nog het minste tevreden van ben omdat ik nog niet goed wist waar te eindigen en welke tussenstops.
De haltes in Gütersloh en Herford had ik gewoon overgenomen van de eerste de beste ICE tussen Düsseldorf en Hannover die uit de planner van Google Maps kwam, maar bij het maken van de dienstregelingen besefte ik ook dat deze niet veel meerwaarde zullen hebben aangezien Hamm en Bielefeld zeer dichtbij liggen.
De stations in Berlin en Dresden heb ik ook gewoon overgenomen van de huidige EuroCity-treinen tussen Hamburg en Praha, zodat mijn treinen van Berlin eventueel zouden kunnen verder rijden als EuroCity met České dráhy-personeel.
Düren heb ik besloten wel te stoppen, omdat mijn materieel vooral bestaat uit RailJet's (zoals de Oostenrijkers en Tsjechen er hebben) en Düren ook nog wel een relatief grote stad is zonder veel aanbod in langeafstandstreinen (hooguit 1 ICE op vrijdag en zondag naar Aachen en Berlin).
Brühl is ook nog ééntje om over na te denken, ik zat al te denken om treinen daar eventueel enkel te laten stoppen dichtbij openings- en sluitingstijd van Phantasialand, om toch reizigers naar daar ook te kunnen lokken, eventueel ook met iets B-Dagtrip-achtig: trein+toegang.
En een aparte dienstregeling voor week en weekend lijken me voor deze verbindingen niet handig, ik wil ook nog wat regionale treinen uitwerken (vooral een nachtnet van S-treinen rond Brussel dan), en daar zal wel onderschijd gemaakt worden tussen weekdagen en de nachten vrijdag/zaterdag en zaterdag/zondag.
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
*
Groetjes,
Rian
De gewone ICE's Keulen - Berlijn stoppen niet in Gütersloh en Herford. Alleen enkele vroege en late ICE's stoppen daar.ovspotter_be schreef: ↑17 jan 2022, 12:52 De haltes in Gütersloh en Herford had ik gewoon overgenomen van de eerste de beste ICE tussen Düsseldorf en Hannover die uit de planner van Google Maps kwam, maar bij het maken van de dienstregelingen besefte ik ook dat deze niet veel meerwaarde zullen hebben aangezien Hamm en Bielefeld zeer dichtbij liggen.
Groetjes,
Rian
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
De vroegere ICs Oostende-Keulen stopten ook in Düren.
Op dit moment rijdt er tussen Aachen en Keulen slechts een stoptrein, waardoor de reistijd tussen Aachen en Keulen bijna dubbel zo lang is als in de tijd van de ICs uit Belgie.
Op dit moment rijdt er tussen Aachen en Keulen slechts een stoptrein, waardoor de reistijd tussen Aachen en Keulen bijna dubbel zo lang is als in de tijd van de ICs uit Belgie.
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Tussen Aken en Keulen rijden geen (rechtstreekse) stoptreinen en wees blij, want dan zou het nog veel langer duren. Er rijden RE's, die best wel wat stations overslaan. En natuurlijk de ICE's en een paar Thalysen.
Groetjes,
Rian
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Bedankt voor de correctie. Ik heb het nog even nagekeken en mijn geheugen heeft me inderdaad in de steek gelaten. Het tijdsverschil tussen de huidige RE en de tijd van de IC's uit Oostende is inderdaad maar een minuut of 5 (53 minuten nu tegenover 48 minuten met de IC).
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Ik heb de route EX-3 verlengd tot Berlijn en ineens ook tot de nieuwe luchthaven van Berlin-Brandenburg (ex-Schönefeld).
Het stoppatroon heb ik ook onder de loep genomen: zo zijn de stops in o.a. Herford, Gütersloh, Köln-Ehrenfeld, Köln Messe/Deutz, Mülheim (Ruhr), ... verdwenen.
Wel heb ik extra haltes toegevoegd te Düsseldorf Flughafen (voor een eventuele "AirRail"-verbinding tussen Düsseldorf en Berlin) en te Wolfsburg.
Ook gaan er meer ritten richting Praha, ong. elke 4u naar beide bestemmingen (Flughafen BER en Praha Hl. N.) ㅤ
ㅤ
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Ik heb in de voorbije weken nog wat andere routes uitgewerkt, waarover ik graag jullie mening zou hebben of deze maatschappelijk wenselijk zijn, eventuele gemaakte fouten bij het opstellen van de tijden, ...
Alvast bedankt!
Huidige netkaart met alle routes: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
EX-1 t.e..m. EX-3 werden al gedeeld in eerdere berichten in deze topic.
EX-4: Barcelona - Montpellier - Marseille - Nice - Milano EX-5: Praha - Linz - Villach - Ljubljana EX-6: Ljubljana - Venezia - Milano - Torino - Lyon EX-7: Brussel - Köln - Hamburg - København EX-8: Frankfurt (Main) - Zürich - Milano - Firenze - Roma
Terugweg (Roma > Zürich/Frankfurt) moet nog uitgewerkt worden.
Alvast bedankt!
Huidige netkaart met alle routes: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
EX-1 t.e..m. EX-3 werden al gedeeld in eerdere berichten in deze topic.
EX-4: Barcelona - Montpellier - Marseille - Nice - Milano EX-5: Praha - Linz - Villach - Ljubljana EX-6: Ljubljana - Venezia - Milano - Torino - Lyon EX-7: Brussel - Köln - Hamburg - København EX-8: Frankfurt (Main) - Zürich - Milano - Firenze - Roma
Terugweg (Roma > Zürich/Frankfurt) moet nog uitgewerkt worden.
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Frankfurt Milaan is wat SBB graag wil doen met de motorstellen Giruno RABe 501 (Stadler), momenteel al actief tussen Zürich en Milaan.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Waarom nemen ze met deze stellen dan niet gewoon de huidige Trenitalia treindienst over tussen Milano en Frankfurt, of hebben de RaBe 501 nog geen toelating voor Duitsland?
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Voor Duitsland is men inderdaad nog aan het testen. Hoever de procedure staat weet ik niet. Idem voor Oostenrijk trouwens waarvoor men deze stellen ook wil gebruiken.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
In plaats van de mooie en comfortabele RailJets?
Of voor de EC Transalpin?
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Geen idee welke verbinding SBB op het oog heeft naar Oostenrijk.ovspotter_be schreef: ↑31 jan 2022, 12:17In plaats van de mooie en comfortabele RailJets?
Of voor de EC Transalpin?
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Vandaag mij weer even beziggehouden met het plannen van een route voor mijn fictieve spoorwegmaatschappij, en volgens mij gaat deze route wel redelijk populair worden, namelijk een vleugeltrein naar Barcelona en Madrid met een treindeel afkomstig uit Amsterdam en Brussel en het andere uit Frankfurt en Bern met koppeling te Lyon.
De terugweg plannen is voor een andere keer, hoogstwaarschijnlijk morgenavond of tijdens het weekend.
Feedback is steeds welkom.
De terugweg plannen is voor een andere keer, hoogstwaarschijnlijk morgenavond of tijdens het weekend.
Feedback is steeds welkom.
Re: Fictieve spoorwegmaatschappij
Volgens mij reed er ooit een Thalys, op zaterdag, een "retour" Ams-Marseille-Ams met een uurtje pauze in Marseille, best mooie dagafstand.
Ik meen rond 8u30 Antwerpen...
Ik meen rond 8u30 Antwerpen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide