K V B schreef: ↑07 sep 2020, 06:11
groentje schreef: ↑04 sep 2020, 22:26
Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden[...]
Er zijn verschillende redenen waarom men dat beter niet doet.
- Die streekbussen zijn vaak lang onderweg in de stad, en lopen er vast in het verkeer. Dat zorgt voor tijdsverlies en vertragingen.
Sorry, ook ik ben eens met je pleidooi voor tariefintegratie en -coördinatie, maar dat van het verkeer klinkt 20e-eeuws, en past niet bij de concrete situatie in Gent.
Bussen of OV moeten niet wijken voor "het verkeer", maar ZIJN het verkeer.
Sinds het circulatieplan van 2017 is doorgaand autoverkeer verdwenen BINNEN het Gents stadscentrum en autofiles bestaan daar nauwelijks meer.
Autofiles zijn er natuurlijk wel rond het stadscentrum zoals de Dampoort, maar de overlast daarvan voor het OV moet opgelost worden met bijvoorbeeld vrije tram- en busbeddingen en een ondertunneling van de stadsring R40 onder de kruispunten van de Dampoort en de Heuvelpoort.
Concreet voor de buslijnen uit het Meetjesland:
- Er komt binnenkort een gedeelte busbedding op het laatste stuk van de Wiedauwkaai.
- De R4 tussen Evergem en Wondelgem verdwijnt "vanaf volgend jaar" ondergronds, dus zullen bus en tram niet langer moeten wachten op verkeerslichten of autofile aan dit grote kruispunt.
Als men alle bussen vanuit het Meetjesland naar bijvoorbeeld Wondelgem zou afleiden dan zouden ze waarschijnlijk een stuk stipter kunnen rijden.
Als je de buslijnen uit het Meetjesland doet DOODlopen in Wondelgem (waar zou je dat dan wel doen ???), vermoord je die buslijnen.
Tram en trein kunnen dat niet rechttrekken.
Tramlijn 1 is tergend traag (17 kilometer per uur, al meer dan 40 minuten tot station Gent-Sint-PIeters in normale tijden, nu zijn er werken om achterstallig onderhoud weg te werken) en doet een andere kant van het centrum aan dan die buslijnen.
De trein is enkel nuttig voor wie in of rond de stations moet zijn, en is ook niet snel door de grote boog rond de stad.
De toekomst van die streeklijnen is trouwens al bekend, tenminste van zodra de Basisbereikbaarheid ingaat (had al moeten gebeuren), zie de detailplannen voor elke lijn op het internet.
Buslijn 58 verdwijnt bijvoorbeeld in de huidige vorm als parallelle dienst vlak naast de stations van spoorlijn 58. Als grote lijn gaat die rijden langs de N9 tussen Waarschoot en Lovendegem, en daarna langs de Bosstraat naar Drongen, en dan een stukje R4 tot station Gent-Sint-Pieters.
Goed voor wie zich ergert aan het huidige bochtige en trage parcours op het platteland tussen Waarschoot en Sleidinge. De huidige traagheid van die lijn komt echt niet door het rijden tot in het stadscentrum !
- Voor streeklijnen wil je ander materiaal dan voor stadslijnen. Dus wil je een streeklijn ook niet dienst laten doen als stadslijn.
Die streeklijnen zijn soms gelede bussen, maar die kunnen toch perfect rijden op dezelfde route stadsinwaarts als de eigenlijke stadslijnen?
Alle modern materieel wordt toch elektrisch en (min of meer) lagevloer?
Bijvoorbeeld halte Reep (Nederschelde), vlakbij de historische ontstaanskern van Gent (portus aan de Reep), daar halteren zowel die Meetjeslandse streeklijnen in allerlei varianten, samen 5x per uur, als stadslijn 5: 5x per uur. Die laatste gaat zijdelijker en noordelijker wel via een andere route verder (eindlus rond de Gasmeterlaan / Nieuwe Vaart).
Of bedoel je dat zulke streeklijnen minder haltes zouden moeten aandoen dan de stadslijn, en daarmee theoretisch een soort "stedelijke snelbus" (aan 30 km/u) zouden worden? Dan bots je op andere, grotere problemen...
Als me nu eens op lijn 58 elk halfuur tot Eeklo (of liever Maldegem) en elke kwartier tot Evergem zou rijden (dat is ongeveer het aanbod dat een dergelijke lijn in Zwitserland zou krijgen) dan moet het probleemloos mogelijk zijn om van Evergem een lokaal knooppunt te maken. Daar stap je dan (afhankelijk van waar je in de stad moet zijn) over op trein of tram.
Zo een knooppunt klinkt goed, maar dan moet je de tramlijn wel via een kronkelend parcours verder van het centrum van Evergem gaan leggen, aan het recent geopende station Evergem. Voor welke reizigers doe je het, en zijn er dat meer dan enkele? Een halte verder is daar eindhalte Brielken met een P+R-parking aan gewestweg N456, verleg je die ook?
Een kwartierdienst naar Evergem klinkt trouwens wel heel erg ambitieus, wetende dat er tot 2007 een halve eeuw lang nooit treinen stopten, en tot enkele jaren geleden nooit op zondag, en slechts om de twee uur op zaterdag. Dat heeft enkel zin als er hier, op de rand van het platteland, verdichting komt, een soort VINEX-wijk zoals in Nederland.
Om zo"n S-trein nuttig te laten zijn moet op zijn minst station Muide ook terug openen, maar dan vertraag je de treindienst voor de andere reizigers nog verder (nu 35 minuten tussen Eeklo en Sint-Pieters), en moet er eerst een oplossing komen voor de verschillende gelijkgrondse overwegen. In 2008 heeft Infrabel de Wiedauwkaaibrug in dezelfde vorm gelijkgronds nieuw herbouwd (waardoor trouwens ook fietsers op de huidige fietssnelweg F400 (o.a. Westerringspoor) moeten afstappen omdat ze enkel voetgangers toelaten...), en lijkt een verhoogde spoorwegberm niet realistisch.
nighttrain schreef: ↑08 nov 2022, 15:57
Dan gaan we terug naar 1982 ,toen de vrijdagmarkt in gebruik was als een "hub",nog voor het woord bestond. Toen kwamen ook alle bussen vanuit het Noorden van Gent daar toe.
Nu vervult de Zuid de rol van hub. Ook in het centrum, maar wel ten zuiden. Die streekbussen uit het noorden raken tot daar vlot door/voorbij het centrum via een lange rechte en behoorlijk brede weg, de Keizer Karelstraat, die ooit vooral gezien werd als verbindingsweg voor autoverkeer, maar waar nu bus- en fietsverkeer even talrijk is als autoverkeer. Na de Zuid rijdt een belangrijk deel van die streekbussen (terecht !) verder voorbij het centrum, door een bloeiend en druk deel van Gent, tot aan eindhalte Gent-Sint-Pieters, het grootste station van Vlaanderen.
Hadden ze beter in 1970 verder het metro project uitgebouwd?
Nee.
Is Gent niet te klein? Is een metro niet te megalomaan als men nu in Vlaanderen al geen budget heeft om gewoonweg de bestaande tramsporen (tramlijn 1, tramlijn 2, tramlijn 4) zonder rampen te onderhouden? Ik houd mijn hart vast nu Vlaanderen eindelijk akkoord gegaan is om de komende jaren terug een tramijn 7 aan te leggen (op uitdrukkelijke vraag van de stad) in plaats van busbundel 7x. De aanleg is terecht, maar gaat het hen lukken?
Een tram is een veel budgetvriendelijker alternatief voor een metro (zie o.a. de Franse tramsteden), maar zelfs met trams heeft men in Vlaanderen al grote moeite.
In de jaren -60 of '70 wou men de Leie gedeeltelijk innemen om er een betonnen metrobedding in te laten lopen, maar het laatste decennium legt men liever de gedempte waterlopen (Nederschelde en in de toekomst nog andere) weer open.
In Antwerpen hebben de premetrotunnels tot 50 jaar ongebruikt in ruwbouw gelegen, en rijden daar nu pas sinds kort (of nog altijd niet) trams ondergronds (en ook nog bovengronds boven de Reuzenpijp). Vele premetrostations (in ruwbouw gebouwd) zijn er nog altijd niet afgewerkt laat staan in gebruik genomen.